Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29211
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ » 12 jul 2019, 22:19

Så langt veldig godt fornøyd med Mitas Terra Force-R dekkene på KTM'en.
Men var veldig usikker og er litt usikker fortsatt på om vibrasjoner mer enn vanlig i høyrefotpinne og ved kraftig nedbremsing jeg har opplevd både på Sverigeturen og Kystriksveien skyldes de grovmønstrede Mitas dekkene... :-k .

Begynner å tvile siden jeg etter turen i dag ikke merket dette i nærheten av samme grad, uten toppboks og sidevesker full av saker og ting.
Kan det være at fullastede sidevesker og toppboks kan føre til mer vibrasjoner på enkelte sykler i visse hastigheter og gir, enn når disse syklene kjører uten bagasjesettet :scratch ?

De neste dagene med kjøring uten disse fulllastede boksende vil kunne gi en pekepinn på dette.

Men tiilbake til Mitasdekkene. Disse er rett og slett herlig å kjøre svinger med slik niko og jeg opplevde de siste dagene på Kystriksveien. KTM kjennes kjappsvingt ut med disse og veigrepet føles og oppleves som trygt, også ved nedlegg. Ingen dekkslipp mot underlaget så lang.
Dekkene har ingen trappetendens i dekkmønsteret og det ser ut til at dekkbanen slites jevn, selv om om man naturligvis kjenner at det er en overgang mellom rettkjøringsflaten og svingfasen. Men langt mindre på disse dekkene enn Bridgestone etter omtrent samme kjørelengde, faktisk!
Det lover godt :thumleft .

Så etter drøye 6K er det lite slitasje og ingen trapping å spore på hverken for- eller bakdekk.

Hvordan Terra Force-R er på utfordrende kjøring på våt vei, vet jeg ikke, siden det har vært for lite kjøring under slike forhold til å kunne avsi noen dom over våtveiegenskapene
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29211
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ » 28 jul 2019, 18:39

Straks 9K på Mitas Terra Force-R og bakdekket ser slik ut:
Mitas 9K.JPG
MYE Å GÅ PÅ: Langt ingen til slitemerkene.

Fortsatt ingen tegn til trapping eller utpreget flatsliting på midten selv om slitebanen på hele dekkflatebuen ikke er helt jevn. Man kjenner overgangen på sidene, men den er langt mindre på dette dekket enn de jeg har hatt tidligere på KTM 1290 (Conti, Pirelli og Bridgestone)
Verst var Pirellidekkene som sykkelen ble levert med og som merkbart endret sykkelens kjøreegenskaper i sving siste halvdelen av levetiden.

Så langt veldig imponert over egenskaper og slitestyrke på Mitas dekkene.
Og igjen, som nevnt tidligere er det en liten usikkerhetsfaktor inne i bildet, nemlig noe økt vibrasjoner i høyre fotpinne og i styret ved kraftig nedbremsing, som jeg fortsatt hr en mistanke kan skyldes de brede furene i Mitas dekkmønsteret.
Men det kan også skydes andre ting som TPS, som trenger en justering, slitt kjede og drev (når gått ca. 27500 km), flyteringer på bremseskivene og at sykkelen er kjørt med mye bagasje.
Vibrasjonstendensen er mindre frekvent uten last.

En vurdering av dette gjøres etter 30K service om tre uker.

Uavhengig av dette så er jeg så langt strålende fornøyd med dekkvalget denne gangen :thumleft .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 117
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
MC: Ducati Multistrada 1200S 2016

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pekle » 28 jul 2019, 19:31

Grep og forutsigbarhet på topp? Forrige settet Angel GT på min var på corden etter litt over 6000. De har glimrende grep, men noen ekstra kilometer hadde ikke vært å forakte.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29211
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ » 28 jul 2019, 20:50

pekle skrev:
28 jul 2019, 19:31
Grep og forutsigbarhet på topp? Forrige settet Angel GT på min var på corden etter litt over 6000. De har glimrende grep, men noen ekstra kilometer hadde ikke vært å forakte.
Grep på tørr asfalt er upåklagelig. Grusegenskapene er OK.
Men jeg har ikke fått testet det godt nok på våt vei til å kunne si noe sikkert om hvordan dekket er på slike kjøreføre.
Men jeg kjørte på våt veibane et stykke i starten på Kystriksveituren tidligere i sommer før vi kom til selve Kystriksveien og merket ingen slipp eller annen utrygghetsfølelse på den strekningen.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29211
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Mitas Terra Force-R etter drøye 12K

Legg inn av AJ » 29 aug 2019, 19:58

På god vei mot 13000 km. på Mitas Terra Force-R.
Fortsatt en god del å gå på.

Gode dekk hvor jeg enda ikke opplever en sånn slags "knekk"overgang i svinger. Dvs. fortsatt fin jevn dekkbue uten trapping på dekkbanen foran og bak.

Disse dekkene har også vist overbevisende gode egenskaper på vått føre.
Slett ikke umulig at neste dekkjøp blir det samme :) :
Mitas 12K f.JPG
Mitas 12K.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

JK95
Innlegg: 1040
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
MC: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av JK95 » 30 aug 2019, 10:05

pekle skrev:
28 jul 2019, 19:31
Grep og forutsigbarhet på topp? Forrige settet Angel GT på min var på corden etter litt over 6000. De har glimrende grep, men noen ekstra kilometer hadde ikke vært å forakte.
Jeg skulle likt å se kjørestilen din, Angel GT skal jo gjerne vare en stund :scratch

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 117
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
MC: Ducati Multistrada 1200S 2016

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pekle » 30 aug 2019, 13:22

Tja, jeg bruker jo sykkelen da, putler ikke rundt som på en 57hk cruiser. Men aldri burnouts eller bakhjulskjøring. Snittforbruk på 0,51 siste 20.000km - om det var grisekjøring ville nok det vært betydelig høyere.

Men mye motorbrems i sykkelen, har nok en del å si.

WikingTnT
Innlegg: 751
Registrert: 13 des 2015, 13:22
MC: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av WikingTnT » 30 aug 2019, 17:07

Det skjønner ikke jeg heller 6000km ?, har greit med motorbrems og dreiemoment og kjørt tre dager på bane men mye mønster igjen etter 10000km +

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 117
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
MC: Ducati Multistrada 1200S 2016

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pekle » 30 aug 2019, 19:23

Er et par tusen inne i sett nr 4 nå. De tre første settene var uoriginal 180 (forrige eier hadde satt på det), mens det siste er original 190 D-spec, får se om det gjør noen forskjell.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29211
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ » 08 sep 2019, 22:30

Storfornøyd med Mitas Terra Force-R på KTM'en :twothumbs: !
Dermed ble det bestilt et nytt sett med disse fra den lokale dekkpusheren.
13K på de jeg har nå og enda ikke nede på sliteindikatorene (TWI).
Og ingen trapping.
Meget bra!

Et ganske så undervurdert og oversett dekk etter min erfaring.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 5578
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Dekk til asfalt eller grus-bra/dårlig

Legg inn av mekkern » 07 des 2019, 10:26

Det er et mangfold av dekk der ute.

Noen dekk er "best" på noe og ikke like bra på annet.
Jeg har meget god erfaring på vei med Pirelli angel ST og GT-grep og levetid men også Mitchelin Road 3

på lette offroad sykler var jeg meget fornøyd med Mitchelin T63 men dette er utgått..

pirelli sport demon derimot har jeg mer dårlig forhold til da disse flasset etter en stund(flekker i slitebanen) sikkert en prod feil men alikevel.
bruker i dag mitchelin pilot active på suzuki gs 450 disse er også bra.
Heidenau k60 scout derimot er et dekk jeg liker godt etter å ha brukt dette både på XL600r og i kombinasjon med K66 foran på en Hyosung 125ccm som høst vår sykkel..

Guttungen er meget fornøyd med Bridgestone s22 på 790 duke- for originaldekket (Maxxis)var skitt.

men så kommer spørsmålet:
hva skal en velge som sitter BRA på asfalt og samtidig er greit å kjøre noe offroad?
En har jo alt fra trailattack 3 til anakee wild og en dullion andre valg? :scratch

For ordens skyld-skal ha dimensjon 120/70-19 og 150/70-18 til Indian FTR..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2164
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
MC: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Dekk til asfalt eller grus-bra/dårlig

Legg inn av Olav K » 07 des 2019, 12:30

Som nevnt før, jeg liker mine Anakee Adv veldig godt.
Kjører problemfritt på vanlige grusveier med disse.
Og de henger godt nok til fothvilerskrap på GSAen :prf

Vet ikke om du får det til din dimensjon, men MotoZ Tractionator GPS er jeg også godt fornøyd med, men dette er vel mer et 50/50 dekk men med gode asfaltegenskaper og lang levetid (har jeg lest meg fram til på internettet)
Mine er gått 4500 nå, og kan knapt se at de er brukt.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 348
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS + R1
Sted: Skjetten

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av dypen » 07 des 2019, 23:16

Fabrikkmontert dekk vs Adventure dekk, ikke bare kålprat ...

https://youtu.be/aSt9Q6jGCCE
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29211
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ » 07 des 2019, 23:44

dypen skrev:
07 des 2019, 23:16
Fabrikkmontert dekk vs Adventure dekk, ikke bare kålprat ...

https://youtu.be/aSt9Q6jGCCE
Vel...
Pirellidekkene som 1290'en ble levert med overbeviste slett ikke på jevn slitasje og slitestyrke. Trappet rimelig kjapt og ble fort slitt.
Bridgestone A41 Adventure, som jeg byttet til, var noe bedre. Men best var uten tvil Mitas Terra Force-R :thumleft .
Er nå på mitt andre sett og regner med at også dette settet holder godt og vel 14K, som de forrige.
Godt feste på tørt såvel som vått og slett ikke så verst på grusvei heller.

Hva en vilkårlig Youtuber mener påvirker så og si aldri mitt dekkvalg...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 5578
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern » I går, 00:09

AJ skrev:
07 des 2019, 23:44

Hva en vilkårlig Youtuber mener påvirker så og si aldri mitt dekkvalg...
Der er jeg enig med deg.
Har mer troen på litt større dekktester og erfaringer fra de jeg har kjørtsammen med når jeg vet kjørestil og kan vurdere levetid ofte fra dette og sykkeltype.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester