Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Det skjønner ikke jeg heller 6000km ?, har greit med motorbrems og dreiemoment og kjørt tre dager på bane men mye mønster igjen etter 10000km +
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Er et par tusen inne i sett nr 4 nå. De tre første settene var uoriginal 180 (forrige eier hadde satt på det), mens det siste er original 190 D-spec, får se om det gjør noen forskjell.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Storfornøyd med Mitas Terra Force-R på KTM'en
!
Dermed ble det bestilt et nytt sett med disse fra den lokale dekkpusheren.
13K på de jeg har nå og enda ikke nede på sliteindikatorene (TWI).
Og ingen trapping.
Meget bra!
Et ganske så undervurdert og oversett dekk etter min erfaring.

Dermed ble det bestilt et nytt sett med disse fra den lokale dekkpusheren.
13K på de jeg har nå og enda ikke nede på sliteindikatorene (TWI).
Og ingen trapping.
Meget bra!
Et ganske så undervurdert og oversett dekk etter min erfaring.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 152
- Registrert: 30 mar 2010, 09:10
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
- Bosted: Ridabu
Re: Tips til dekk?
Har slitt ut to sett med Metzeler Roadtec 01 på min Kawasaki Versys 1000. Roadtec er kjempefine saker! De oppleves komfortable og stabile gjennom hele dekkets levetid. Fikk ut 16- og 18tusen km og var runde helt til de ble anbefalt byttet. Litt uling og trapping helt på slutten. Sykkelen kritiseres for ustabilitet i sterk sidevind. De var levert med Bridgestone Battlax 030 ny og med disse dekkene var ikke retningsstabiliteten optimal og jeg trengte ikke vente på storm fra sida for å få urolig front. Med Roadtec 01 gikk sykkelen som toget! Nå sitter det Michelin Road 5 på sykkelen. Da er sykkelen raskere i bevegelsene og våtgrepet så bra at tractionkontroll ikke lenger er i bruk. Moderne, nye dekk er alle så bra at bare nyansene skiller. Om det blir mer Roadtec 01 eller Road 5 er litt smak og behag. Vet bare at Brigdestone må lage noe bedre før jeg går tilbake til det.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tips til dekk?
Slår et slag for outsiderutfordreren Mitas.
Har nå kjørt 13K med Terra Force-R. Er ennå ikke nede på slitemerkene (TWI), men nærmer meg, selvfølgelig. Dekka holder kanskje 1000 km. til før dekkmønsteret er nede på TWI. Men også på dette slitasjenivået er det mye mønster igjen.
Min erfaring er at Terra Force-R slites jevnt. Ingen tegn til trapping etter 13K. Jeg opplever sykkelen som meget retningsstabil med Terra Force-R og har også gode erfaringer med disse på våt vei. Ingen slipp hverken på tørt eller vått uten at jeg har utfordret meg selv, dekkene og sykkelen risikosøkende mye når det har regnet som verst.
Er såpass fornøyd at jeg har bestilt et nytt sett for pålegg i høst
.
Har nå kjørt 13K med Terra Force-R. Er ennå ikke nede på slitemerkene (TWI), men nærmer meg, selvfølgelig. Dekka holder kanskje 1000 km. til før dekkmønsteret er nede på TWI. Men også på dette slitasjenivået er det mye mønster igjen.
Min erfaring er at Terra Force-R slites jevnt. Ingen tegn til trapping etter 13K. Jeg opplever sykkelen som meget retningsstabil med Terra Force-R og har også gode erfaringer med disse på våt vei. Ingen slipp hverken på tørt eller vått uten at jeg har utfordret meg selv, dekkene og sykkelen risikosøkende mye når det har regnet som verst.
Er såpass fornøyd at jeg har bestilt et nytt sett for pålegg i høst

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Tips til dekk?
Shinko E705
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tips til dekk?
Designed as a 70% On-Road 30% Off-Road tire, som det står på Shinko nettsidene.
Mye gruskjøring med Guzzien

Shinko er fortsatt utprøvd. Kanskje noe å tenke på neste sesong

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Dekk til asfalt eller grus-bra/dårlig
Det er et mangfold av dekk der ute.
Noen dekk er "best" på noe og ikke like bra på annet.
Jeg har meget god erfaring på vei med Pirelli angel ST og GT-grep og levetid men også Mitchelin Road 3
på lette offroad sykler var jeg meget fornøyd med Mitchelin T63 men dette er utgått..
pirelli sport demon derimot har jeg mer dårlig forhold til da disse flasset etter en stund(flekker i slitebanen) sikkert en prod feil men alikevel.
bruker i dag mitchelin pilot active på suzuki gs 450 disse er også bra.
Heidenau k60 scout derimot er et dekk jeg liker godt etter å ha brukt dette både på XL600r og i kombinasjon med K66 foran på en Hyosung 125ccm som høst vår sykkel..
Guttungen er meget fornøyd med Bridgestone s22 på 790 duke- for originaldekket (Maxxis)var skitt.
men så kommer spørsmålet:
hva skal en velge som sitter BRA på asfalt og samtidig er greit å kjøre noe offroad?
En har jo alt fra trailattack 3 til anakee wild og en dullion andre valg?
For ordens skyld-skal ha dimensjon 120/70-19 og 150/70-18 til Indian FTR..
Noen dekk er "best" på noe og ikke like bra på annet.
Jeg har meget god erfaring på vei med Pirelli angel ST og GT-grep og levetid men også Mitchelin Road 3
på lette offroad sykler var jeg meget fornøyd med Mitchelin T63 men dette er utgått..
pirelli sport demon derimot har jeg mer dårlig forhold til da disse flasset etter en stund(flekker i slitebanen) sikkert en prod feil men alikevel.
bruker i dag mitchelin pilot active på suzuki gs 450 disse er også bra.
Heidenau k60 scout derimot er et dekk jeg liker godt etter å ha brukt dette både på XL600r og i kombinasjon med K66 foran på en Hyosung 125ccm som høst vår sykkel..
Guttungen er meget fornøyd med Bridgestone s22 på 790 duke- for originaldekket (Maxxis)var skitt.
men så kommer spørsmålet:
hva skal en velge som sitter BRA på asfalt og samtidig er greit å kjøre noe offroad?
En har jo alt fra trailattack 3 til anakee wild og en dullion andre valg?

For ordens skyld-skal ha dimensjon 120/70-19 og 150/70-18 til Indian FTR..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Dekk til asfalt eller grus-bra/dårlig
Som nevnt før, jeg liker mine Anakee Adv veldig godt.
Kjører problemfritt på vanlige grusveier med disse.
Og de henger godt nok til fothvilerskrap på GSAen
Vet ikke om du får det til din dimensjon, men MotoZ Tractionator GPS er jeg også godt fornøyd med, men dette er vel mer et 50/50 dekk men med gode asfaltegenskaper og lang levetid (har jeg lest meg fram til på internettet)
Mine er gått 4500 nå, og kan knapt se at de er brukt.
Kjører problemfritt på vanlige grusveier med disse.
Og de henger godt nok til fothvilerskrap på GSAen

Vet ikke om du får det til din dimensjon, men MotoZ Tractionator GPS er jeg også godt fornøyd med, men dette er vel mer et 50/50 dekk men med gode asfaltegenskaper og lang levetid (har jeg lest meg fram til på internettet)
Mine er gått 4500 nå, og kan knapt se at de er brukt.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Vel...dypen skrev: 07 des 2019, 23:16 Fabrikkmontert dekk vs Adventure dekk, ikke bare kålprat ...
https://youtu.be/aSt9Q6jGCCE
Pirellidekkene som 1290'en ble levert med overbeviste slett ikke på jevn slitasje og slitestyrke. Trappet rimelig kjapt og ble fort slitt.
Bridgestone A41 Adventure, som jeg byttet til, var noe bedre. Men best var uten tvil Mitas Terra Force-R

Er nå på mitt andre sett og regner med at også dette settet holder godt og vel 14K, som de forrige.
Godt feste på tørt såvel som vått og slett ikke så verst på grusvei heller.
Hva en vilkårlig Youtuber mener påvirker så og si aldri mitt dekkvalg...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Der er jeg enig med deg.AJ skrev: 07 des 2019, 23:44
Hva en vilkårlig Youtuber mener påvirker så og si aldri mitt dekkvalg...
Har mer troen på litt større dekktester og erfaringer fra de jeg har kjørtsammen med når jeg vet kjørestil og kan vurdere levetid ofte fra dette og sykkeltype.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
AJ, glem det jeg skrev om «kålprat» det bare kom etter en helaften på by’n
Det er veldig mye bra her på mcsiden
På min 1050 satt det Metzeler Tourance NEXT fabrikkmontert, satte på samme dekk igjen da det funka bra. På 1290 sitter det Pirelli Scorpion som etter nærmere 3000 km virker ok, har ikke kjørt disse med samme attakk som 1050’n.


dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
«mekkern», selvfølgelig mange faktorer som spiller inn ved dekkvalg. Tester, andres erfaring, helst kjent dekkmerke, tilgjengelighet, pris osv I mange tilfeller når noe skal handles så er Google der på godt og vondt, det eneste minuset er en vanvittig tidstyv 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Hva nye sykler leveres med når det gjelder dekk er neppe ensbetydende med hva som fungerer best.
Det er nok flere grunner og økonomiske incentiver enn eventuelle tester over tid som avgjør valget av hvilke dekk sykkelen leveres med som ny...
Det er nok flere grunner og økonomiske incentiver enn eventuelle tester over tid som avgjør valget av hvilke dekk sykkelen leveres med som ny...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.