Det synes jeg var en merkelig manøver, men det er nå så..
Du kan vel formidle dine synspunkter uten å tukle med tråden på det viset? Eller tydeligvis ikke..
Eller - Hvem bryr seg, egentlig..
Det synes jeg var en merkelig manøver, men det er nå så..
Det er da helt normalt for en moderator på et forum å redigere trådtitler slik at de bedre beskriver innholdet i tråden. (Vi var beviselig flere som trodde tråden handlet om noe helt annet da vi klikket på den.) Jeg vil gå så langt som å si at det er en av kjerneoppgavene til en moderator...gsx750_80 skrev: 14 okt 2019, 16:50 Det synes jeg var en merkelig manøver, men det er nå så..
Du kan vel formidle dine synspunkter uten å tukle med tråden på det viset? Eller tydeligvis ikke..
Eller - Hvem bryr seg, egentlig..
Det var da voldsomtgsx750_80 skrev: 14 okt 2019, 16:50 Du kan vel formidle dine synspunkter uten å tukle med tråden på det viset? Eller tydeligvis ikke..
Eller - Hvem bryr seg, egentlig..
Det er en del i denne tråden som jeg er enig i, men elbilmarkedet vs fosil … Var du tidlig ute og kjøpte en elbil av merket Peugeot iOn, Mitsubishi i-Miev eller Citroën C-Zero i 2013 med prislapp på 190k og kjørt i 6 - 7 år og 100k - 200k kjørte km som selges i dag for 30 - 40k eller en Tesla med største batteri til pris 500k med samme tidsrom 6 - 7 år 150k - 250k kjørte km som selges for 250k - 300k. For meg ser ikke dette noe dårligere ut vs fosile tilsvarende biler.gsx750_80 skrev: 13 okt 2019, 21:17Tja, det kan vel diskuteres om det har skjedd et "stup" allerede. Ligger feks mange brukte Tesla fra 265 000 til 300 000 på finn.no nå.FredrikE24 skrev: 13 okt 2019, 21:06 EL-bilmarkedet ser jeg for meg at kommer til å stupe på brukten om få år. Hvem vil egentlig eie en Tesla uten garanti? Tesla har såvidt jeg vet ikke ønsker at ettermarkedet skal ta seg av reservedeler, og kan når som helst gjøre endringer på bilen i softwaren. Jeg føler man på sett og hvis ikke eier bilen 100%.
Mitsubishi Ion og liknende koster ned i 30-40 000.
For få år siden (1-2?) mener jeg at bensin- og dieselbiler typisk halverte nybilprisen sin i løpet av 5 år, mens dette skjedde raskere, dvs i løpet av 3 år, for elektriske biler. Denne (u)balansen kan naturligvis ha blitt endret i den senere tiden.dypen skrev: 14 okt 2019, 18:36Det er en del i denne tråden som jeg er enig i, men elbilmarkedet vs fosil … Var du tidlig ute og kjøpte en elbil av merket Peugeot iOn, Mitsubishi i-Miev eller Citroën C-Zero i 2013 med prislapp på 190k og kjørt i 6 - 7 år og 100k - 200k kjørte km som selges i dag for 30 - 40k eller en Tesla med største batteri til pris 500k med samme tidsrom 6 - 7 år 150k - 250k kjørte km som selges for 250k - 300k. For meg ser ikke dette noe dårligere ut vs fosile tilsvarende biler.gsx750_80 skrev: 13 okt 2019, 21:17Tja, det kan vel diskuteres om det har skjedd et "stup" allerede. Ligger feks mange brukte Tesla fra 265 000 til 300 000 på finn.no nå.FredrikE24 skrev: 13 okt 2019, 21:06 EL-bilmarkedet ser jeg for meg at kommer til å stupe på brukten om få år. Hvem vil egentlig eie en Tesla uten garanti? Tesla har såvidt jeg vet ikke ønsker at ettermarkedet skal ta seg av reservedeler, og kan når som helst gjøre endringer på bilen i softwaren. Jeg føler man på sett og hvis ikke eier bilen 100%.
Mitsubishi Ion og liknende koster ned i 30-40 000.
Ved litt nærmere ettertanke, og en kopp grønn te må jeg si meg enig med deg. Ikke grunn til å reagere slik, fra min side. God aften.AJ skrev: 14 okt 2019, 17:34Det var da voldsomtgsx750_80 skrev: 14 okt 2019, 16:50 Du kan vel formidle dine synspunkter uten å tukle med tråden på det viset? Eller tydeligvis ikke..
Eller - Hvem bryr seg, egentlig.....
For det første: jeg har ingen synspunkter på det du tar opp i emnet, kun trådtittelen etter reaksjoner på denne fra andre brukere.
For det andre: tukle med tråden? Å legge til litt oppklarende info i en trådtittel er etter din oppfatning tukling med tråden?
Dette mener du ikke etter å ha fått tenkt deg om. Hvis ikke, så lurer jeg virkelig....
gsx750_80 skrev: 14 okt 2019, 21:51 Ved litt nærmere ettertanke, og en kopp grønn te må jeg si meg enig med deg. Ikke grunn til å reagere slik, fra min side. God aften.
Aller mest sannsynlig er nok at du er uten bilTGR skrev: 15 okt 2019, 00:13 Dette el-bilhysteriet er det reneste galemattias, og har sparket ben under hele bilmarkedet![]()
Nå er ingenting verdt noenting lenger. Min Volvo XC60 fra 2012 ( da våre topp-politikere instendig ba hele nasjonen om å kjøpe dieselbiler ) kostet 762.000. I dag har den rullet 172.000 km, den har smekkfullt servicehefte, er fulgt opp med bytte av slitedeler, hel og pen og i topp stand, og typisk innbyttepris er kr. 160.000. Avskriving på hele 600.000 på 7 år. Galskap, intet mindre![]()
Men det mest betenkelige er jo at el-bilteknologien ikke er bærekraftig. Det finnes ikke nok kobolt til at verden skal konvertere til el-bil, og store deler av det som benyttes i dag, utvinnes i lurvete små gruver med barnearbeidere. Direkte uetisk, og altså ikke bærekraftig.
Myndighetene burde heller ha etablert incentiver for å få folk til å konvertere til Euro 6 biler. Tross alt så står personbiltrafikken i Norge for kun 10% av Norges totale utslipp. Det betyr at dersom vi skal redusere med 10%, så må alle fosilbiler på dynga, og erstattes av el-biler. Enhver idiot må jo forstå at det ikke går. Innsatsen må settes inn på de tunge forurenserne, så som godstransport, ( fra vei til bane ) tung kraftkrevende industri, overgang til landstrøm i alle havner osv. Men neida, på Løvebakken danser de fremdeles rundt el-bilgullkalven. Merkelig skylapprus....
Nei, jeg har mye sannsynlig kjøpt min siste bil. Satser på at XC60'en ruller minst 500.000 km til. Det holder til jeg er 87. Da er jeg enten dau, eller uten lappen.....![]()
Same difference
TGR skrev: 15 okt 2019, 00:13 Dette el-bilhysteriet er det reneste galemattias, og har sparket ben under hele bilmarkedet![]()
Nå er ingenting verdt noenting lenger. Min Volvo XC60 fra 2012 ( da våre topp-politikere instendig ba hele nasjonen om å kjøpe dieselbiler ) kostet 762.000. I dag har den rullet 172.000 km, den har smekkfullt servicehefte, er fulgt opp med bytte av slitedeler, hel og pen og i topp stand, og typisk innbyttepris er kr. 160.000. Avskriving på hele 600.000 på 7 år. Galskap, intet mindre![]()