kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)
https://www.dinside.no/motor/105000--bi ... a/71698668
"Full priskrig på elbiler
105.000,- billigere over natta
Over natta ble elektriske BMW i3 105.000 kroner billigere. Det er nå full priskrig på nye, elektriske biler - og du kan gjøre et knallkjøp."
...
"Nylig kuttet VW prisen på e-Golf med 40.000 kroner. Det betyr at du nå kan kjøpe en ny, elektrisk Golf med Exclusive-utstyr for 299.800 kroner."
...
"Det er flere årsaker til den kraftige prisnedgangen på nye, elektriske biler om dagen. Den viktigste er at det bare er noen måneder siden Tesla introduserte sin nye Model 3 med lang rekkevidde. Med en pris fra 399.000 kroner har den gått rett til topps på salgsstatistikken i Norge. Da sier det seg selv at er det vanskelig å selge en BMW i3 til 430.000 kroner eller en Opel Ampera-e til 420.000 kroner. ... "
...
"...At prisen på nye elbiler nå kuttes kraftig, betyr også at prisen på nyere brukte elbiler også synker dramatisk. Hva med en tre år gammel VW e-Golf til 150.000 kroner, en fem år gammel Tesla Model S til 300.000 eller en seks år gammel Nissan Leaf til 68.000?
Tilbudet av bra, brukte elbiler er større enn noen gang og prisene faller fortsatt. ..."
"Full priskrig på elbiler
105.000,- billigere over natta
Over natta ble elektriske BMW i3 105.000 kroner billigere. Det er nå full priskrig på nye, elektriske biler - og du kan gjøre et knallkjøp."
...
"Nylig kuttet VW prisen på e-Golf med 40.000 kroner. Det betyr at du nå kan kjøpe en ny, elektrisk Golf med Exclusive-utstyr for 299.800 kroner."
...
"Det er flere årsaker til den kraftige prisnedgangen på nye, elektriske biler om dagen. Den viktigste er at det bare er noen måneder siden Tesla introduserte sin nye Model 3 med lang rekkevidde. Med en pris fra 399.000 kroner har den gått rett til topps på salgsstatistikken i Norge. Da sier det seg selv at er det vanskelig å selge en BMW i3 til 430.000 kroner eller en Opel Ampera-e til 420.000 kroner. ... "
...
"...At prisen på nye elbiler nå kuttes kraftig, betyr også at prisen på nyere brukte elbiler også synker dramatisk. Hva med en tre år gammel VW e-Golf til 150.000 kroner, en fem år gammel Tesla Model S til 300.000 eller en seks år gammel Nissan Leaf til 68.000?
Tilbudet av bra, brukte elbiler er større enn noen gang og prisene faller fortsatt. ..."
Re: kraftig prisfall på radiobiler
Veldig bra med reduserte priser, men både i3 og e-Golf er fortsatt for dyre ift hva man får. e-Golfen er i sluttsalg (erstattes av id3 neste år). At den har solgt så mye i år er imponerende (men kan vel delvis forklares med at Hyundai/Kia ikke har klart å levere biler), men folk kjøper vel hva som helst bare det står VW i grillen. Om to år kan de plukkes opp til 150k.
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: kraftig prisfall på radiobiler
EL-bilmarkedet ser jeg for meg at kommer til å stupe på brukten om få år. Hvem vil egentlig eie en Tesla uten garanti? Tesla har såvidt jeg vet ikke ønsker at ettermarkedet skal ta seg av reservedeler, og kan når som helst gjøre endringer på bilen i softwaren. Jeg føler man på sett og hvis ikke eier bilen 100%.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: kraftig prisfall på radiobiler
Tja, det kan vel diskuteres om det har skjedd et "stup" allerede. Ligger feks mange brukte Tesla fra 265 000 til 300 000 på finn.no nå.FredrikE24 skrev: 13 okt 2019, 21:06 EL-bilmarkedet ser jeg for meg at kommer til å stupe på brukten om få år. Hvem vil egentlig eie en Tesla uten garanti? Tesla har såvidt jeg vet ikke ønsker at ettermarkedet skal ta seg av reservedeler, og kan når som helst gjøre endringer på bilen i softwaren. Jeg føler man på sett og hvis ikke eier bilen 100%.
Mitsubishi Ion og liknende koster ned i 30-40 000.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: kraftig prisfall på radiobiler
Bruktprisene har forsåvt allerede normalisert seg (var kunstig lavt verdifall ganske lenge). Model S droppa vel jevnt over 50k så fort det kom volumleveranser av Model 3 i mars. Om verdifallet blir høyere enn normalt framover er vanskelig å spå om, men tipper det kan bli dyrt å holde de første årsmodellene av Tesla på veien etterhvert ja (lave produksjonstall -> høye delepriser).
Teslas langsiktige mål er gå helt bort fra fra kjøp/eie-modellen, så ja. Gjelder ikke bare Tesla, Volvo/Polestar skal også gå aktivt i den retningen. Tipper vanlig bilhold i stor grad blir abonnementsbasert innen 2030. Nå er forsåvidt ikke spranget fra leasing til abonnement så veldig langt.
Teslas langsiktige mål er gå helt bort fra fra kjøp/eie-modellen, så ja. Gjelder ikke bare Tesla, Volvo/Polestar skal også gå aktivt i den retningen. Tipper vanlig bilhold i stor grad blir abonnementsbasert innen 2030. Nå er forsåvidt ikke spranget fra leasing til abonnement så veldig langt.
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: kraftig prisfall på radiobiler
Blir vel en omstilling for mange det da. Jeg vil eie og bestemme over egen bil 100%. Jeg bruker å ha bilene lenge. Svært lenge. Billige reservedeler og egenskruing er helt essensielt for at det skal gå billigst mulig.
Re: kraftig prisfall på radiobiler
Ja, er et åpent spørsmål hva som skjer med et eventuelt bruktmarked dersom mange produsenter lykkes med å gå over. Vil da de ferdigabonnerte bilene bli resirkulert, eller blir de solgt brukt fra produsent med begrenset garanti. Musks langsiktige mål med robotaxi er at transport blir så billig at ingen vil vurdere å eie egen bil til daglig transport. Så er det spørsmålet om det lar seg rulle ut i rurale strøk. Kanskje man ender opp som Cuba med relativt langtlevende amerikanske klenodier på veiene
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: kraftig prisfall på radiobiler
Og det å ha bilene lenge, og evt "bruke de opp", er muligens vel så miljøvennlig som en del av alternativene.FredrikE24 skrev: 13 okt 2019, 21:36 Blir vel en omstilling for mange det da. Jeg vil eie og bestemme over egen bil 100%. Jeg bruker å ha bilene lenge. Svært lenge. Billige reservedeler og egenskruing er helt essensielt for at det skal gå billigst mulig.
"Dear EarthTalk: Is it better to drive an older, well-maintained car that gets about 25 miles per gallon or to buy a new car that gets about 35 miles per gallon?
-- Edward Peabody, via e-mail
It definitely makes more sense from a green perspective to keep your old car running and well-maintained as long as you can‚ especially if it's getting such good mileage. There are significant environmental costs to both manufacturing a new automobile and adding your old car to the ever-growing collective junk heap. ..."
Hybridbiler kommer ikke særlig godt ut, i følge artikkelen fra Scientific American.
https://www.scientificamerican.com/arti ... ofriendly/
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Atrox
- Innlegg: 259
- Registrert: 18 jan 2017, 21:44
- Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE
Re: kraftig prisfall på radiobiler
Skikkelig clickbait-overskrift - så for meg mulighetene til å kjøpe meg en feit Traxxas-fjernstyrt bil her, men så var hele diskusjonen rundt el-bil - skuffa nå!






Re: kraftig prisfall på radiobiler
Var der selv....Atrox skrev: 14 okt 2019, 09:23 Skikkelig clickbait-overskrift - så for meg mulighetene til å kjøpe meg en feit Traxxas-fjernstyrt bil her, men så var hele diskusjonen rundt el-bil - skuffa nå!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: kraftig prisfall på radiobiler
Beklager at det ledet til forvirring. Hensikten min var å forsøke å finne et nedsettende uttrykk for elbiler.

mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39850
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: kraftig prisfall på radiobiler
gsx750_80 skrev: 14 okt 2019, 12:15Beklager at det ledet til forvirring. Hensikten min var å forsøke å finne et nedsettende uttrykk for elbiler.![]()

La til litt ekstra i trådtittelen sånn at folk ikke behøver å lure...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Olav K
- Innlegg: 2669
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Nå følte jeg meg krenket

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)
Men det er en ting jeg lurer på...
Hvorfor har ikek Mazda klart og produsere el-biler ennå? Ikke engang hybridbiler...
Synes dette er veldig merkelig...
Hvorfor har ikek Mazda klart og produsere el-biler ennå? Ikke engang hybridbiler...
Synes dette er veldig merkelig...
Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)
Jeg tror Mazda hoppet med begge beina inn i hydrogenbil-utvikling og forsøker seg enda på lavutslipps fossilmotorer. Nå som det ser mer og mer ut som et blindspor, har de vel innsett at de må hoppe på el-bølgen de også.Bjerknez skrev: 14 okt 2019, 15:44 Men det er en ting jeg lurer på...
Hvorfor har ikek Mazda klart og produsere el-biler ennå? Ikke engang hybridbiler...
Synes dette er veldig merkelig...
https://thedriven.io/2019/09/26/mazda-t ... otor-show/
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: kraftig prisfall på radiobiler
Det synes jeg var en merkelig manøver, men det er nå så..
Du kan vel formidle dine synspunkter uten å tukle med tråden på det viset? Eller tydeligvis ikke..
Eller - Hvem bryr seg, egentlig..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: kraftig prisfall på radiobiler
Det er da helt normalt for en moderator på et forum å redigere trådtitler slik at de bedre beskriver innholdet i tråden. (Vi var beviselig flere som trodde tråden handlet om noe helt annet da vi klikket på den.) Jeg vil gå så langt som å si at det er en av kjerneoppgavene til en moderator...gsx750_80 skrev: 14 okt 2019, 16:50 Det synes jeg var en merkelig manøver, men det er nå så..
Du kan vel formidle dine synspunkter uten å tukle med tråden på det viset? Eller tydeligvis ikke..
Eller - Hvem bryr seg, egentlig..
Når han i tillegg informerer om at han har gjort det ser jeg ikke helt problemet.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39850
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: kraftig prisfall på radiobiler
Det var da voldsomtgsx750_80 skrev: 14 okt 2019, 16:50 Du kan vel formidle dine synspunkter uten å tukle med tråden på det viset? Eller tydeligvis ikke..
Eller - Hvem bryr seg, egentlig..

For det første: jeg har ingen synspunkter på det du tar opp i emnet, kun trådtittelen etter reaksjoner på denne fra andre brukere.
For det andre: tukle med tråden

Dette mener du ikke etter å ha fått tenkt deg om. Hvis ikke, så lurer jeg virkelig...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)
Beklager, dersom det var sterk kost. 

mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: kraftig prisfall på radiobiler
Det er en del i denne tråden som jeg er enig i, men elbilmarkedet vs fosil … Var du tidlig ute og kjøpte en elbil av merket Peugeot iOn, Mitsubishi i-Miev eller Citroën C-Zero i 2013 med prislapp på 190k og kjørt i 6 - 7 år og 100k - 200k kjørte km som selges i dag for 30 - 40k eller en Tesla med største batteri til pris 500k med samme tidsrom 6 - 7 år 150k - 250k kjørte km som selges for 250k - 300k. For meg ser ikke dette noe dårligere ut vs fosile tilsvarende biler.gsx750_80 skrev: 13 okt 2019, 21:17Tja, det kan vel diskuteres om det har skjedd et "stup" allerede. Ligger feks mange brukte Tesla fra 265 000 til 300 000 på finn.no nå.FredrikE24 skrev: 13 okt 2019, 21:06 EL-bilmarkedet ser jeg for meg at kommer til å stupe på brukten om få år. Hvem vil egentlig eie en Tesla uten garanti? Tesla har såvidt jeg vet ikke ønsker at ettermarkedet skal ta seg av reservedeler, og kan når som helst gjøre endringer på bilen i softwaren. Jeg føler man på sett og hvis ikke eier bilen 100%.
Mitsubishi Ion og liknende koster ned i 30-40 000.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: kraftig prisfall på radiobiler
For få år siden (1-2?) mener jeg at bensin- og dieselbiler typisk halverte nybilprisen sin i løpet av 5 år, mens dette skjedde raskere, dvs i løpet av 3 år, for elektriske biler. Denne (u)balansen kan naturligvis ha blitt endret i den senere tiden.dypen skrev: 14 okt 2019, 18:36Det er en del i denne tråden som jeg er enig i, men elbilmarkedet vs fosil … Var du tidlig ute og kjøpte en elbil av merket Peugeot iOn, Mitsubishi i-Miev eller Citroën C-Zero i 2013 med prislapp på 190k og kjørt i 6 - 7 år og 100k - 200k kjørte km som selges i dag for 30 - 40k eller en Tesla med største batteri til pris 500k med samme tidsrom 6 - 7 år 150k - 250k kjørte km som selges for 250k - 300k. For meg ser ikke dette noe dårligere ut vs fosile tilsvarende biler.gsx750_80 skrev: 13 okt 2019, 21:17Tja, det kan vel diskuteres om det har skjedd et "stup" allerede. Ligger feks mange brukte Tesla fra 265 000 til 300 000 på finn.no nå.FredrikE24 skrev: 13 okt 2019, 21:06 EL-bilmarkedet ser jeg for meg at kommer til å stupe på brukten om få år. Hvem vil egentlig eie en Tesla uten garanti? Tesla har såvidt jeg vet ikke ønsker at ettermarkedet skal ta seg av reservedeler, og kan når som helst gjøre endringer på bilen i softwaren. Jeg føler man på sett og hvis ikke eier bilen 100%.
Mitsubishi Ion og liknende koster ned i 30-40 000.
Teslaene i nevnte prisklassen 250-300 kNOK er typisk fra 2013 eller 2014, dvs mer 5-6 år enn 6-7, selv om dette blir en liten nyanseforskjell. Reklamasjonstiden er antakelig gått ut, evt farlig nær å gå ut, for disse bilene.
En bekjent betalte 280-290 000 for sin Mitsuishi Ion (muligens inkludert hjemmelader-installasjon). Det må vel antakeligvis ha vært i årene 2011-2013. Da har han muligens hatt et verditap på 30-40 000 i året, men så har han sikkert spart temmelig mye i bompenger i forbindelse med pendlingen mellom Bærum og Oslo.
Men, det er antakelig festlig å kjøre en "superbil" som Tesla feks, til en mye billigere penge enn om man skulle betale for liknende ytelse
fra en bensindrevet bil.
Uansett: Mulig det relative verdifallet på bensin- kontra elbiler har jevnet seg ut i det siste..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: kraftig prisfall på radiobiler
Ved litt nærmere ettertanke, og en kopp grønn te må jeg si meg enig med deg. Ikke grunn til å reagere slik, fra min side. God aften.AJ skrev: 14 okt 2019, 17:34Det var da voldsomtgsx750_80 skrev: 14 okt 2019, 16:50 Du kan vel formidle dine synspunkter uten å tukle med tråden på det viset? Eller tydeligvis ikke..
Eller - Hvem bryr seg, egentlig.....
For det første: jeg har ingen synspunkter på det du tar opp i emnet, kun trådtittelen etter reaksjoner på denne fra andre brukere.
For det andre: tukle med tråden? Å legge til litt oppklarende info i en trådtittel er etter din oppfatning tukling med tråden?
Dette mener du ikke etter å ha fått tenkt deg om. Hvis ikke, så lurer jeg virkelig....
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39850
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: kraftig prisfall på radiobiler
gsx750_80 skrev: 14 okt 2019, 21:51 Ved litt nærmere ettertanke, og en kopp grønn te må jeg si meg enig med deg. Ikke grunn til å reagere slik, fra min side. God aften.


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)
Jeg lurer på hvordan det hadde gått med bruktverdien på elbiler hadde vært, hvis fordelene hadde blitt strammet inn. Med tanke på at batteriene taper seg, og rekkevidden blir kortere, særlig vinterstid, bør du forvente å beholde en eldre elbil til den blir til spiker.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)
Hadde ikke elbilfordelene vært der fra starten av ... hvorfor kjøper vi elbil ... tror det hadde vært tynt i trafikken.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European