tunmag skrev: 23 okt 2019, 20:23
JK95 skrev: 23 okt 2019, 14:51
Kawa har jo feilet totalt, både på vekt, utseende og egentlig effekt også

Skal de først bruke kompressor kan de fint stille på 0,1 bar ekstra og hente 210hk for å være konkurransedyktige
Ifølge kawaforhandler så lukker h2 motoren gass spjeldte til 66% over 8000 omdreiniger. Få denne kodet vekk og du har plutselig 230-240 hk på hjulet
Ikke imponerende dynograf tilsynelatende orginal :
https://youtu.be/GzIvJEfnmWA
Jeg mener det gjøres noen rare sammenligninger og konklusjoner i diskusjonen om H2.
H2 er ikke et resultat av en racing-homologert sykkel. Trykkmating er ikke tillatt, verken i GP eller i Superbike. Sykkelen er "bare" et gateleketøy. Det er derfor ikke "nødvendig" å lage en vektoptimalisert sykkel. Det er tatt ut minst 100 hk mindre enn det som er lett å ta ut av denne motoren, men støy og utslippskrav forhindrer at det kan skje hvis sykkelen skal registreres. Derfor har de lagd H2R, med +300 hk ut av esken. Den kan ikke registreres, og den kan ikke brukes i racing, men den er et fint baneleketøy.
I privat eie er det flere/mange H2'er som yter rundt/over 300hk, og det oppnås med enkle midler. Dette er helt klart en tilsiktet utvikling fra Kawa sin side. "Ingen" H2-eiere beholder sykkelen med standard motorytelse. Det er liksom ikke meningen.
En V4 Ducati nakensykkel er derimot et resultat av en racing-homologert motor. Motoren er med utgangspunkt i V4R-satsningen for homologering i Superbike. Dette er spreke motorer, de leveres med +200 hk og de kan med høye kostnader trimmes "litt" mer. Det kommer uansett ikke i nærheten av en trykkmatet H2. Målet for Duc er altså ikke gateleketøy, men WSBK osv. Gateversjonene er bare en måte å hente tilbake gevinst fra investeringen i racing-segmentet.
Til sammenligning vil en Yamaha R1 i WSBK-utgave yte rundt 240 hk, noe som er 30-40 hk opp fra standard motor. Da er motoren påkostet astronomiske summer. Dette illustrerer omtrentlig potensialet når utgangspunktet er en racing-homologert R-motor for gatebruk.
H2 kan lett "trimmes" +100 hk nesten bare med fjerning av miljø-restriksjoner, på grunn av den tøffe trykkmatingen.
Kawa har altså, i mine øyne ikke "feilet". De har gjort akkurat det de ville gjøre, og kjøpere av H2 vet hva de vil med syklene. Jeg kjenner noen av dem.