MCnyheter vi har ventet på...?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Bosted: Gjøvik

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av VindR »

LarsE skrev: 23 okt 2019, 11:39 200 hest på 240kg er vel i grunn intent nytt, mtp at både Ducati og BMW har sykler med over 200 hest som ligger rundt 200kg, men er vel klart den kraftigste nakne sykkelen så langt :twisted

Vet ikke helt om jeg liker det, nå skal vel de fleste andre merkene følge etter (Ducati skal komme med en V4-versjon av sin Streetfighter og det ryktes om en ny S1000R med nye motoren fra BMW), og i mitt hode hadde disse syklene egentlig mer enn nok hester fra før av :-k
Ja, det var i grunn i en naken jeg tenkte på. Jeg er ikke helt inne i alle de forskjellige syklene (enda), men jeg syntes bare dette hørtes brutalt ut i en naken.

Det blir spennende å se hva de andre merkene gjør framover hvis de har tenkt å henge seg på.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av LarsE »

VindR skrev: 23 okt 2019, 12:07
LarsE skrev: 23 okt 2019, 11:39 200 hest på 240kg er vel i grunn intent nytt, mtp at både Ducati og BMW har sykler med over 200 hest som ligger rundt 200kg, men er vel klart den kraftigste nakne sykkelen så langt :twisted

Vet ikke helt om jeg liker det, nå skal vel de fleste andre merkene følge etter (Ducati skal komme med en V4-versjon av sin Streetfighter og det ryktes om en ny S1000R med nye motoren fra BMW), og i mitt hode hadde disse syklene egentlig mer enn nok hester fra før av :-k
Ja, det var i grunn i en naken jeg tenkte på. Jeg er ikke helt inne i alle de forskjellige syklene (enda), men jeg syntes bare dette hørtes brutalt ut i en naken.

Det blir spennende å se hva de andre merkene gjør framover hvis de har tenkt å henge seg på.
Vil nå si at det hadde vært rimelig brutalt i alle slags MC, men er klart noe egent med en naken sykkel ja. Men nå har visst Ducati lansert sin Streetfighter V4 for noen minutter siden, med 208hk og 178kg tørrvekt (199kg/201kg våt vekt), så Kawasaki fikk ikke sitte lenge på tronen :roll

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Bosted: Gjøvik

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av VindR »

LarsE skrev: 23 okt 2019, 13:05 Vil nå si at det hadde vært rimelig brutalt i alle slags MC, men er klart noe egent med en naken sykkel ja. Men nå har visst Ducati lansert sin Streetfighter V4 for noen minutter siden, med 208hk og 178kg tørrvekt (199kg/201kg våt vekt), så Kawasaki fikk ikke sitte lenge på tronen :roll
Begynner snart å bli litt for mye av det gode da altså :P

edit: Video for de som vil se den.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 623
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Canutus »

Mvaugusta Brutale 1000, har jo også 180 kg og 200+ hk på nakensykkel.
Så Kawa kan jo ikke være så mye dårligere, men ser ut som de har hengt på noen lodd....

Sent fra min E6653 via Tapatalk


JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av JK95 »

Kawa har jo feilet totalt, både på vekt, utseende og egentlig effekt også :[-( Skal de først bruke kompressor kan de fint stille på 0,1 bar ekstra og hente 210hk for å være konkurransedyktige :crazy:

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Sakkle »

JK95 skrev: 23 okt 2019, 14:51 Kawa har jo feilet totalt, både på vekt, utseende og egentlig effekt også :[-( Skal de først bruke kompressor kan de fint stille på 0,1 bar ekstra og hente 210hk for å være konkurransedyktige :crazy:
Vekt og effekt skal jeg ikke uttale meg om, men utseende er vel noe mer subjektivt...

Synes eksosen er litt rar/stor men utover det liker jeg utseende på sykkelen.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av LarsE »

JK95 skrev: 23 okt 2019, 14:51 Kawa har jo feilet totalt, både på vekt, utseende og egentlig effekt også :[-( Skal de først bruke kompressor kan de fint stille på 0,1 bar ekstra og hente 210hk for å være konkurransedyktige :crazy:
Det jeg og tenker: Skal du først være så gal og montere kompressor så kan du like så godt slå skikkelig til, ikke legge deg på samme nivå som selvpustende motorer :sk?

Med hjelp av ettermarkedet blir det nok noen ganske ville Z H2er etterhvert uansett :twothumbs:

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av kjellv »

Yamaha Ténéré 700 / XVZ700 kan vel kanskje ikke kalles en nyhet lenger, ettersom rundt 150 stk er levert i Skandinavia siden de første kom i Juni i sommer.
Men hos oss er den ny, og vi har ventet tålmodig på den. I dag kom den, ble umiddelbart pakket ut og klargjort. Står nå på beste plassen i butikken. At vi fikk tak i denne som demosykkel for neste år er jeg veldig glad for. Håper jeg kan få fine senhøstdager og ta den ut på leting etter passende kulisser for litt fotografering før vinteren kommer :yeyeye
DSC_2544[2080].JPG
DSC_2542[2079].JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av kvase »

Prøvde den på Strand treffet /Vrådal. Knall god med Rally sete var den. Det eneste som jeg hadde å utsette på denne er dekka men det er en smaks sak- Skulle gjerne hatt et bak dekk som fungerte bedre på Grus + Gress + Leire føler di dere Pirelli dekka ikke sitter så godt på slik underlag har samme erfaring med de gjennom ca. 9 000 km på KTM 1090R min -- Men du verden som de dekka sitter på asfalt å svingete veier meget bra der
DSC00385.jpg
DSC00386.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

tunmag
Innlegg: 41
Registrert: 25 mai 2015, 11:08
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR511
Bosted: Ryfylke

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av tunmag »

JK95 skrev: 23 okt 2019, 14:51 Kawa har jo feilet totalt, både på vekt, utseende og egentlig effekt også :[-( Skal de først bruke kompressor kan de fint stille på 0,1 bar ekstra og hente 210hk for å være konkurransedyktige :crazy:
Ifølge kawaforhandler så lukker h2 motoren gass spjeldte til 66% over 8000 omdreiniger. Få denne kodet vekk og du har plutselig 230-240 hk på hjulet :crazy:

Ikke imponerende dynograf tilsynelatende orginal :
https://youtu.be/GzIvJEfnmWA

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av kjellv »

kvase skrev: 23 okt 2019, 20:17 Prøvde den på Strand treffet /Vrådal. Knall god med Rally sete var den. Det eneste som jeg hadde å utsette på denne er dekka men det er en smaks sak- Skulle gjerne hatt et bak dekk som fungerte bedre på Grus + Gress + Leire føler di dere Pirelli dekka ikke sitter så godt på slik underlag har samme erfaring med de gjennom ca. 9 000 km på KTM 1090R min -- Men du verden som de dekka sitter på asfalt å svingete veier meget bra der
Pirelli Scorpion er nok valgt pga. allroundegenskapene. De er ikke best til offroad, ikke til grusvei, og heller ikke til asfalt. Men de fungerer nok tilfredsstillende for de aller fleste.
Skulle noen planlegge tur til Marocco for å kjøre ørken med den ville det nok være smart å bytte dekk ett eller annet sted sør i Spania. Men kanskje hadde de funket til det også på et vis, uten å være beste valget :-k

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av kvase »

Kjellv
joda ser den med allroundegenskapene
Å det holder nokk i bøtter å spann for mange som overhode aldri eller ikke kommer til å kjøre andre steder en på standard veier å noen stomper vei med grusveier. Å dem er det flest av der ute :prf
Ser slike områder som jeg bor i så er det ikke lett å finne gode grusveier de er jo ikke oppdrive snart i vert fall ikke de som du kan kjøre lovlig på - Så gamle grusveier er snart utrydda til fordel for asfalt - Altså en trua veistandard er det blitt :O
-
Jeg er ikke sikker på om behovet trenger å være med en anen type oppsett i første omgang - Å skal folk ha seg en rimelig god innstignings Model for litt Off Road så er denne et godt kjøp - Løp å kjøp mener jeg. :prf
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av cannon »

tunmag skrev: 23 okt 2019, 20:23
JK95 skrev: 23 okt 2019, 14:51 Kawa har jo feilet totalt, både på vekt, utseende og egentlig effekt også :[-( Skal de først bruke kompressor kan de fint stille på 0,1 bar ekstra og hente 210hk for å være konkurransedyktige :crazy:
Ifølge kawaforhandler så lukker h2 motoren gass spjeldte til 66% over 8000 omdreiniger. Få denne kodet vekk og du har plutselig 230-240 hk på hjulet :crazy:

Ikke imponerende dynograf tilsynelatende orginal :
https://youtu.be/GzIvJEfnmWA
Jeg mener det gjøres noen rare sammenligninger og konklusjoner i diskusjonen om H2.
H2 er ikke et resultat av en racing-homologert sykkel. Trykkmating er ikke tillatt, verken i GP eller i Superbike. Sykkelen er "bare" et gateleketøy. Det er derfor ikke "nødvendig" å lage en vektoptimalisert sykkel. Det er tatt ut minst 100 hk mindre enn det som er lett å ta ut av denne motoren, men støy og utslippskrav forhindrer at det kan skje hvis sykkelen skal registreres. Derfor har de lagd H2R, med +300 hk ut av esken. Den kan ikke registreres, og den kan ikke brukes i racing, men den er et fint baneleketøy.
I privat eie er det flere/mange H2'er som yter rundt/over 300hk, og det oppnås med enkle midler. Dette er helt klart en tilsiktet utvikling fra Kawa sin side. "Ingen" H2-eiere beholder sykkelen med standard motorytelse. Det er liksom ikke meningen.

En V4 Ducati nakensykkel er derimot et resultat av en racing-homologert motor. Motoren er med utgangspunkt i V4R-satsningen for homologering i Superbike. Dette er spreke motorer, de leveres med +200 hk og de kan med høye kostnader trimmes "litt" mer. Det kommer uansett ikke i nærheten av en trykkmatet H2. Målet for Duc er altså ikke gateleketøy, men WSBK osv. Gateversjonene er bare en måte å hente tilbake gevinst fra investeringen i racing-segmentet.
Til sammenligning vil en Yamaha R1 i WSBK-utgave yte rundt 240 hk, noe som er 30-40 hk opp fra standard motor. Da er motoren påkostet astronomiske summer. Dette illustrerer omtrentlig potensialet når utgangspunktet er en racing-homologert R-motor for gatebruk.
H2 kan lett "trimmes" +100 hk nesten bare med fjerning av miljø-restriksjoner, på grunn av den tøffe trykkmatingen.

Kawa har altså, i mine øyne ikke "feilet". De har gjort akkurat det de ville gjøre, og kjøpere av H2 vet hva de vil med syklene. Jeg kjenner noen av dem.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5039
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av FredrikE24 »

Har prøvekjørt H2, og den var helt knall på alle måter. Og omtrent som med alt av motorer med pustehjelp er det bare å fjerne en pling og en plong og man stepper opp gamet mange hakk.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Sakkle »

2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av JK95 »

Scrambler tatt videre fra Desert-utgaven, liker den der :thumleft

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av kvase »

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Jompa »

Mulig det går an å ta med ekstra batterier i koffertene på denne, en ADVsykkel med så liten rekkevidde kan umulig bli noen storselger. :lol
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Sakkle »

Jompa skrev: 28 okt 2019, 17:30
Mulig det går an å ta med ekstra batterier i koffertene på denne, en ADVsykkel med så liten rekkevidde kan umulig bli noen storselger. :lol
Nei... som eier av el-bil, og 95% fornøyd med den, kan jeg aldri se for meg at ADV sykkel segmentet er et sted hvor elektrisk fremdrift vil fungere særlig bra. På en god del år...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Snikendeugle »

250cc firesylindret doning fra Kawasaki? Høres ut som et veldig morsomt leketøy!
Håper de kan holde vekten nede på et akseptabelt nivå. Den ryktes å være myntet mye mer på ytelse i forhold til andre småsylinder sykler (type deler brukt på 600cc r-sykler), så det lover godt. Jeg leste et sted at den skal klare opptil 45hk om ikke høyere, som er veldig nære KTM RC 390 :prf




Kunne vært artig som en "track"-bike
Sist redigert av Snikendeugle den 29 okt 2019, 12:56, redigert 1 gang totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av LarsE »

KTM fortsetter å tease den nye Super Duken deres, denne gang med en video som viser litt av sykkelen. Denne ser betraktelig bedre ut enn sykkelen som ble avbildet tidligere i år, og høres helt fantastisk ut :twothumbs:


Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Snikendeugle »

LarsE skrev: 29 okt 2019, 12:55 KTM fortsetter å tease den nye Super Duken deres, denne gang med en video som viser litt av sykkelen. Denne ser betraktelig bedre ut enn sykkelen som ble avbildet tidligere i år, og høres helt fantastisk ut :twothumbs:

Dette er nye beryktede 890 Duke? Det ser unektelig bedre ut enn dagens 790 Duke. Spørsmålet er bare om de klarer å beholde utseendet fra prototype/teaser til produksjon. Der skjærte det seg veldig for 790 utgaven :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 782
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Fsva »

Snikendeugle skrev: 29 okt 2019, 12:47 250cc firesylindret doning fra Kawasaki? Høres ut som et veldig morsomt leketøy!
Håper de kan holde vekten nede på et akseptabelt nivå. Den ryktes å være myntet mye mer på ytelse i forhold til andre småsylinder sykler (type deler brukt på 600cc r-sykler), så det lover godt. Jeg leste et sted at den skal klare opptil 45hk om ikke høyere, som er veldig nære KTM RC 390 :prf

Kunne vært artig som en "track"-bike
Jeg lurer på hvor turtallsgrensa går, men mistenker at denne kan bli veldig artig å høre på. :twothumbs:
"The old 250 ZXR was redlined at a mind-boggling 19,000 revs" :P
https://www.autoevolution.com/news/a-ne ... 83052.html

KawaKjetil

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av KawaKjetil »

cannon skrev: 23 okt 2019, 22:14 Kawa har altså, i mine øyne ikke "feilet". De har gjort akkurat det de ville gjøre, og kjøpere av H2 vet hva de vil med syklene. Jeg kjenner noen av dem.
Du fikk satt ord på det :thumleft

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av LarsE »

Snikendeugle skrev: 29 okt 2019, 13:53
LarsE skrev: 29 okt 2019, 12:55 KTM fortsetter å tease den nye Super Duken deres, denne gang med en video som viser litt av sykkelen. Denne ser betraktelig bedre ut enn sykkelen som ble avbildet tidligere i år, og høres helt fantastisk ut :twothumbs:

Dette er nye beryktede 890 Duke? Det ser unektelig bedre ut enn dagens 790 Duke. Spørsmålet er bare om de klarer å beholde utseendet fra prototype/teaser til produksjon. Der skjærte det seg veldig for 790 utgaven :)
Nei, dette er nyeste utgaven av 1290 Super Duke. Men 890R skal visst være avbildet bak til høyre i bildet her:
Bilde

Nyeste videoen av 1290:


Blir spennende å se om de klarer å konkurrere med Ducati og BMW i krefter, ettersom den forblir 1301cc.

Svar