Første sykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ImpactedCandy
Innlegg: 6
Registrert: 30 okt 2019, 08:48
Motorsykkelen din: Leter etter første

Første sykkel

Legg inn av ImpactedCandy »

Hei, og takk for at jeg får bli med i forumet her :D
Nå skal jeg ha en av de første oppkjøringstimene som blir lagt ut når isen smelter på våren, og da passer det jo fint å kjøpe seg en sykkel nå på senhøsten. Men da er jo det store spørsmålet hvilken sykkel jeg skal kjøpe meg. Jeg tenkte ikke jeg skulle bruke mer enn 40.000 og har egentlig mest lyst på en r-sykkel, så får jeg evt gjort meg ferdig med guttedrømmen først som sist om jeg finner ut at det ikke passer meg helt. Ser det legges ut både R6, R1, GSX-R, CBR etc rundt 2000 modeller og jeg har egentlig ingen preferanser akkurat her. Men så ser jeg også at det fra tid til annen legges ut f.eks en 2005 Z750S som er nedregget til A2 til 39.000, men sånn jeg forstår det så er det vel ikke noen avgift for å sette så gamle sykler tilbake til fulleffekt. Men er det noen som har erfaringer rundt dette? Mye stress/jobb?
PS: Har flere år på baken som bilmekaniker så ser ikke mørkt på å skru litt i vinter.

Setter pris på alle innspill :)
Sist redigert av ImpactedCandy den 30 okt 2019, 10:16, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av AJ »

ImpactedCandy skrev: 30 okt 2019, 10:08 Hei, og takk for at jeg får bli med i forumet her :D

Setter pris på alle innspill :)
Heisan :vs !

Hyggelig at du fant oss :thumleft .

Jeg er på ingen måte noen "ekspert" på sykkeletypen du ønsker å prøve deg på først som nybakt motorsyklist. Så derfor får det holde med en velkomst fra meg ;) .
Men det er helt sikkert andre her inne med sterke og antakelig også velbegrunnende og kvalifiserte meninger og erfaringer om eldre racingspregede sykler innafor det prissegmentet du peiler deg inn på.

Så regner jeg med at du vil finne mye nyttig og morsomt å lese her inne på MCsiden forumet :crazy: .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 234
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Første sykkel

Legg inn av Subsea79 »

Hei og velkommen.
Det er avgift på å sette en A2 rigget tilbake til fulleffekt.
Jeg sjekket opp på en 2015 modell.
Jeg fant en «kalkulator» på dette på nett tidligere, men jeg finner den ikke nå. Det var ikke veldig dyrt, men noen lapper ble det det

ImpactedCandy
Innlegg: 6
Registrert: 30 okt 2019, 08:48
Motorsykkelen din: Leter etter første

Re: Første sykkel

Legg inn av ImpactedCandy »

Når jeg la inn regnr på kalkulatoren til skatteetaten kom det opp 0kr i avgift. Mener det er fordi det var såpass gammel sykkel(2005)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Ble ikke veterangrensen endret til 20 år da? Da er vel en 2000 modell neesten innafor...?

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Første sykkel

Legg inn av Geiroe »

Det er vel noe med 10% reduksjon i avgift pr. år, slik som med varebil. Etter 10 år kunne du sette inn baksete uten avgift.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Første sykkel

Legg inn av cannon »

Hk-avgiften for full effekt er jo betalt tidligere. Derfor ingen avgift, men kanskje svv tar et lite gebyr for omklassing fra a2 til fulleffekt?
Selve endringen må sikkert gjøres av autorisert verksted, og jobben må dokumenteres til svv. Verkstedet vil sikkert ta en pris.

ImpactedCandy
Innlegg: 6
Registrert: 30 okt 2019, 08:48
Motorsykkelen din: Leter etter første

Re: Første sykkel

Legg inn av ImpactedCandy »

Noen som har noen anbefalinger (eller anbefalinger mot) noen av nevnte sykler i dette sjiktet? Skal sies at jeg begynner å bli en voksen mann på mine snart 30 og er vel rundt 185 høy. Så jeg regner egentlig med at jeg kommer til å ønske meg noe med litt mer oppreist sittestilling etter hvert... Men guttedrømmen må prøves ut først, så slipper jeg å gå å tenke på "hva om" :roll

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Første sykkel

Legg inn av Geiroe »

La A2 syklene forbli A2(må jo ha noen av de og) se deg om etter en fulleffekt, det fins nok av de. Kanskje du heller kan legge litt ekstra penger i den. Når man ser på en eldre mc, så kan man jo lett gå på noen vedlikeholdssmeller, som også kan koste noen tusenlapper.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Første sykkel

Legg inn av simpson »

R1 har hatt girkasseproblemer i alle år, til og med de siste modellene har hatt recalls pga girkasse.
Ellers er alle de du nevner greie sykler med mer eller mindre kjente problemer.
Det å ha R sykkel som første sykkel er helt kurant.
De er lettkjørte, gode kjøreegenskaper og du vokser ikke i fra sykkelen første sesong som du mest sannsynlig vil gjøre med en SV 650, MT 07 og andre billige budskjettsykler.
Men en del av de eldre R syklene kan fort være herjet med, så førsteinntrykket forteller mye. Vær litt skeptisk og undersøk sykkeltypen for kjente problemer før du kikker på en.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror den "guttedrømmen" du sikter til fort vil bli byttet ut. De aller fleste jeg kjenner og vet om kjører ikke rundt med en reinspikka R-sykkel. Jeg kan sikkert gjenta meg i det kjedsommelige her, men en R-sykkel i 600cc segmentet er like spennende som å spise banan. Jeg tror du vil ha det mye mer gøy på en sykkel med mer bunndrag. Da snakker vi i såfall om liters klassen (1000cc).

Sittestilling er også noe veldig mange klager over etter hvert på en reinspikka R-sykkel. Noen overlever selvsagt, men det er en mer anstrengt og fremoverlent sittestilling som kanskje ikke er like behagelig for alle på lengre turer.

Skal du ha noe som er "spennende" og som river litt, så kan jeg anbefale high end nakensykler som Yamaha MT10, BMW S1000R, Aprillia Tuono, KTM SuperDuke 1290R etc. Spesielt SuperDuke har en ganske oppreist og behagelig sittestilling, samtidig som den er et dyr når du vrir på rulla. Litt sånn vinn-vinn. Men jada, denne er ikke gratis og muligens fryktelig overkill både når det kommer til motor og penger.

Ellers så er jo Yamaha XSR900 en sykkel som er ganske frisk i frasparket. MT09 har den samme motoren, men denne faller ikke rent estetisk i smak hos meg. Men mulig du liker den selvsagt.

Når det gjelder gamle sykler fra rundt 2000 tallet så kan jeg ikke helt hjelpe deg da jeg ikke har noe erfaringer med sykler fra den tiden. Men en ting er sikkert. Jeg ville mye heller kjøpt meg en nyere sykkel som ikke har "R" i betegnelsen. R-sykler er som oftest kanskje herjet litt med og typisk "ungdomskjørt". Kanskje har den kjørt mye på bane også, samt vert i bakken etc.

Hadde vertfall blinket en god del varsellamper hos meg hvis jeg skulle gått for en 20 år gammel R-sykkel... :)

ImpactedCandy
Innlegg: 6
Registrert: 30 okt 2019, 08:48
Motorsykkelen din: Leter etter første

Re: Første sykkel

Legg inn av ImpactedCandy »

SuperDuke hadde jo vert helt rått det, men da snakker vi jo nesten 5 ganger så høy prislapp :-k

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Første sykkel

Legg inn av Geiroe »

Det kan ofte bli dyrt å være fattig. Noe å ha i bakhodet. Kanskje vurdere nyere, evt. andre type sykler.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Første sykkel

Legg inn av simpson »

Sittestilling på en R sykkel er ikke som på en Gold Wing, det er det ikke tvil om. Men dette er veldig forskjellig fra person til person.
Jeg har hatt R sykkel i mange år og hadde ingen problemer med sittestillingen, men når du blir eldre så kan det bli tyngre.
Men er det dette du vil ha så ikke la det stoppe deg fra å prøve.
Ang bunndrag, de fleste 1000 cc R ligger i øvre sjiktet når det gjelder moment, så det er ikke noe tema.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: Første sykkel

Legg inn av JK95 »

simpson skrev: 31 okt 2019, 09:48 Sittestilling på en R sykkel er ikke som på en Gold Wing, det er det ikke tvil om. Men dette er veldig forskjellig fra person til person.
Jeg har hatt R sykkel i mange år og hadde ingen problemer med sittestillingen, men når du blir eldre så kan det bli tyngre.
Men er det dette du vil ha så ikke la det stoppe deg fra å prøve.
Ang bunndrag, de fleste 1000 cc R ligger i øvre sjiktet når det gjelder moment, så det er ikke noe tema.
Enig i det meste her :thumleft Husk også å prøvekjør før du kjøper, kjenn litt på hva som går greit, å hva blir for ubehagelig. Selv om det ser ut som om du har samme positur som ei reke når du kjører R-sykkel er det mange små forskjeller, både i benplass, lengde til clip-ons, seteutforming og mye mer. Forskjellen på eksempelvis GSXR600 og Daytona 675 er brutal! Trippelen i Daytona var så klart mer villig fra lavere turtall, men etter 5min var jeg ødelagt. Suzukien derimot kjørte jeg lengre turer med, f.eks Trondheim-Porsgrunn flere ganger, uten å være stiv og støl om kvelden. Kjørte GSXR600 i to år, og selv om det ikke blir samme morroa som å kjøre storsykkel når du først har prøvd, så er det lite feil i en lett sykkel som kan kjøres tregt på lave turtall, men som eksploderer på 10000rpm :yeyeye

Enkelt sagt, finn ut hva du vil og prøv deg fram. Det er ikke feil å "gå gradene" fra 600cc opp til 1000cc+ :[-X Samme gjelder type sykkel, prøv det du drømmer om og kjøp med hjertet, sykkel skal ikke være fornuft :knegg

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Bosted: Gjøvik

Re: Første sykkel

Legg inn av VindR »

Nå har ikke jeg så lang erfaring med sykler, men det kommer litt an på hva du har tenkt å bruke den til også. Hvis du plutselig har tenkt deg på en langtur, så er det ikke sikkert at en R sykkel er det beste valget. Spesielt i starten når kroppen din fortsatt venner seg til kjøringen. Men som simpson nevner ovenfor, så vil jo dette variere fra person til person. Men jeg kjenner en del personer som har kuttet kraftig ned på kjøringen står over turer, fordi de synes det ubehagelig å kjøre lengre enn en halvtime - time på R sykkelen sin. Andre kan gjøre i timesvis. Du kjenner ingen med en R sykkel du kan låne og teste? Evt. prøvekjøre hos en forhandler?

Hvis du er på budsjett, så husk også at så fort det er en 'R' i navnet på sykkelen, så har forsikringen lett for å gjør ett hopp ;)
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Kjøp med hjertet mener nå jeg og bygg egne erfaringer. Spør man andre om råd så får man som oftest ikke det svaret man ønsker. Har man lyst på en R sykkel for å teste dette så kjør på. :)

ImpactedCandy
Innlegg: 6
Registrert: 30 okt 2019, 08:48
Motorsykkelen din: Leter etter første

Re: Første sykkel

Legg inn av ImpactedCandy »

Haha, du har så rett :lol Men nå har jeg jo selvfølgelig begynt å kikke på alt mulig, og kom over en forhandler i nærheten som forhandler KTM, og ser at 790 Duke kan være overkommelig på pris (hvis jeg legger inn en utrolig god søknad hos kona). Her kan jeg jo få helt ny sykkel til 130...
Når jeg ser på slike sykler så skjønner jeg jo at dette mest sannsynlig er mer behagelig å kjøre, spesielt om jeg skal kjøre småturer til jobb og lignende :-k

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Første sykkel

Legg inn av simpson »

Bra egnet på småturer, men ikke veldig egnet til langturer. Ikke mer behagelig i høy hastighet.
Heller langtur på R sykkel, du sitter ganske mye mer beskyttet for vær og vind.
Men skal du ha noe som er morsomt, behagelig på tur, sitter beskyttet, går virkelig fælt, så er det vel store ADV som er tingen, ikke BMW GS, de går ikke fælt, men Multistrada, KTM og den slags. :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Første sykkel

Legg inn av cannon »

R er konge. Alt er smak og behag. 600 er helt rått hvis du liker kjørestilen, som innebærer mer turtall enn på større sykler.

De som skuffes over manglende bunndrag på R600 har åpenbart gjort feilkjøp. Feks R6 er fantastisk morsom å kjøre. Med mye bagasje eller passasjer ville jeg valgt større.

Jeg anbefaler en CBR 600, 929 eller 954 i ditt prissegment. Solide og kurante sykler. Sittestillingen er litt snillere enn på konkurrentene.

Nå er det kjøpers marked, bare å prute, og kjøpe:-)

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Første sykkel

Legg inn av BlåBil »

R sykler i 600 klassen er kjedelige? Nei det må være en med lite til null erfaring på r sykkel mene, noe som selvsagt er feil. Greit at folk kan mene hva som helst, men å si slike påstander er rett og slett feil og gir et feil bilde til trådstarter og evt andre som også er på utkikk etter slike sykler.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Første sykkel

Legg inn av cannon »

BlåBil skrev: 31 okt 2019, 18:20 R sykler i 600 klassen er kjedelige? Nei det må være en med lite til null erfaring på r sykkel mene, noe som selvsagt er feil. Greit at folk kan mene hva som helst, men å si slike påstander er rett og slett feil og gir et feil bilde til trådstarter og evt andre som også er på utkikk etter slike sykler.
Totalt enig :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Første sykkel

Legg inn av simpson »

cannon skrev: 31 okt 2019, 16:52 R er konge. Alt er smak og behag. 600 er helt rått hvis du liker kjørestilen, som innebærer mer turtall enn på større sykler.

De som skuffes over manglende bunndrag på R600 har åpenbart gjort feilkjøp. Feks R6 er fantastisk morsom å kjøre. Med mye bagasje eller passasjer ville jeg valgt større.

Jeg anbefaler en CBR 600, 929 eller 954 i ditt prissegment. Solide og kurante sykler. Sittestillingen er litt snillere enn på konkurrentene.

Nå er det kjøpers marked, bare å prute, og kjøpe:-)
Helt enig
Det er noe helt egent å sette seg på en fullblods, kompromissløs R sykkel.
Så lettkjørt, lett, velbalansert og sivilisert......helt til du vrir på gassen og lar turtallet gå til rødt og så bare putte på gir.
Det slutter aldri å dra.
Så har du det beste av dempere, bremser, kjøreegenskaper og konfigurasjon av hva en sykkel kan prestere på vei.
Du kan kjøpe en superbil til 2-3 million men fortsatt bli parkert av en R sykkel til en brøkdel av prisen :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel

Legg inn av Bjerknez »

BlåBil skrev: 31 okt 2019, 18:20 R sykler i 600 klassen er kjedelige? Nei det må være en med lite til null erfaring på r sykkel mene, noe som selvsagt er feil. Greit at folk kan mene hva som helst, men å si slike påstander er rett og slett feil og gir et feil bilde til trådstarter og evt andre som også er på utkikk etter slike sykler.
Vi er forskjellige alle sammen. Med kjedelig så mener jeg motorkarakteristikken. Under 80km/t skjer det svært lite. Kjørte en R6 på motorvei hvor jeg fikk testet litt. Før jeg kom it på motorveien følte jeg ingen krefter overhodet. Det er først når turtallet nærmer seg 8.9.000 at det begynner å skje noe. Men da ligger man allerede i alt for høye hastigheter.

Jeg mener at en slik sykkel passer best på bane da man lovlig kan ha langt større fart. På landeveien har man som oftest hastigheter som tilsier at motorkarakteristikken blir kjedelig.

Det kommer vel også litt ann på hva man er vant til fra før. Jeg mener at man bør bygge seg egne erfaringer og kjøpe sykkelen man har lyst på. Spør man andre om råd, så får man som nevnt mange forskjellige svar. Å jeg er nok ikke en stor fan av Firesylindrede sykler i 600 klassen. :thumleft

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Første sykkel

Legg inn av BlåBil »

Ja, jeg er enig at slike sykler passer best på bane samt sportsbiler som feks Ferrari og Lamborghini. De er tross alt konstruert til slik kjøring. At du ikke er stor fan tviler jeg slett ikke på, men å gi en slik feilaktig beskrivelse blir bare tåpelig etter en motorveistur på en r6.

Svar