Gå for en BMW G310 GS, omtrent samme pris som CRF 250 Rally, men med større motor og effekt.
https://www.bikerdudes.no/single-post/2 ... fun-factor
Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Bosted: Arendal
- Kontakt:
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Det er også prute tid på mc nå https://www.finn.no/mc/all/search.html? ... 310&sort=2Nomade skrev: 04 nov 2019, 11:20 Gå for en BMW G310 GS, omtrent samme pris som CRF 250 Rally, men med større motor og effekt.
https://www.bikerdudes.no/single-post/2 ... fun-factor
Vespa Piago 75cc
Panter 50 cc
Honda FT 500 cc
XT660 Z Tennere
KTM
1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/






i tillegg en Suzuki DRZ 400

https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Hva er egentlig budsjettet her?
Uansett hvor mye man vasker og smører, så vil sykkelen bli dritstygg, veldig fort!
Jeg husker Jawaen da jeg kjøpte den. Strøken i lakken, flotte blanke felgringer, blanke eiker.
To uker i saltet og den så helt jævlig ut.
Uansett hvor mye man vasker og smører, så vil sykkelen bli dritstygg, veldig fort!
Jeg husker Jawaen da jeg kjøpte den. Strøken i lakken, flotte blanke felgringer, blanke eiker.
To uker i saltet og den så helt jævlig ut.
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Godt poeng med salting. Har opplevd det selv, og det tar ikke mange vintrene før skaden er skjedd.Borg skrev: 03 nov 2019, 19:10 250 er nok fin på vinteren, men vil nok være litt slapp på sommeren. Går du for noe større så tenk vekt. Kjekt med noe som veier lite på glatta.
Ville ikke brukt for mye på en vintersykkel da saltet spiser den opp. Kjapp måte å la sykkelen forfalle på. Ideelt sett ville jeg gått for en vintersykkel og en sommersykkel. Da kan de godt være litt eldre og rimeligere enn en nyere som uansett er ferdig etter tre sesonger i saltet.
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Den første sykkelen jeg brukte på vinterføre var en Yamaha FZ6N 600cc. Den er er veldig komfortabel å kjøre med god vektfordeling og balansering. Du bør kunne finne 10 års modeller til rundt 40-45.000. De har også relativt lavt behov for vedlikehold sammenlignet med nyere og mer avanserte sykler.
Uansett hvilken sykkel du kjøper er det kjempeviktig å skaffe gode klær som beskytter deg fra kulda.
Uansett hvilken sykkel du kjøper er det kjempeviktig å skaffe gode klær som beskytter deg fra kulda.
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Jeg har kjørt både crf 250 l og drz 400. Vil enkelt si at hondaen er mer komfortabel - ikke minst etter 5-6 mil - og oppleves som en mer moderne sykkel, men drz 400 er sprekere, selvsagt. Ved noen anledninger, dvs. forbikjøringer i slak oppover, savnet jeg litt krefter i hondaen. Til vinterbruk, som vel betyr forsiktig kjøring i halvmørke og variable føreforhold, ville jeg gått for hondaen. Lurer forresten på om du får mer effekt av crf 450 i forhold til 250? Er det ikke 25 hk på begge? Tror det var noe vekt/effekt-forholdet der, som begrenser noe.
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Men må si meg enig at jeg ikke ville kjøpt ny sykkel til vinterbruk, pga saltet. Ev. en brukt 250 crf til rundt 35-40000. Framfor en rimelig, men ganske tung touring (xj 600), ville jeg gått for en japansk en-sylinder, med noe off-Road preg, Yamaha 600 xt, Honda dominator, f.eks, eller Suzuki freewind. Lettere å kjøre og håndtere på alle måter. Rundt 30000 for velholdte eksemplarer til høst-/vinterpris. Men regn meg en del salt-/rust-relaterte ekstrakostnader...snakker av erfaring
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
crf450l koster vel 120 - 130 000 ny. 250'en rundt 56-57000. Synes 450'en virker overpriset i forhold til mye annet.snøgg skrev: 06 nov 2019, 07:27 Jeg har kjørt både crf 250 l og drz 400. Vil enkelt si at hondaen er mer komfortabel - ikke minst etter 5-6 mil - og oppleves som en mer moderne sykkel, men drz 400 er sprekere, selvsagt. Ved noen anledninger, dvs. forbikjøringer i slak oppover, savnet jeg litt krefter i hondaen. Til vinterbruk, som vel betyr forsiktig kjøring i halvmørke og variable føreforhold, ville jeg gått for hondaen. Lurer forresten på om du får mer effekt av crf 450 i forhold til 250? Er det ikke 25 hk på begge? Tror det var noe vekt/effekt-forholdet der, som begrenser noe.
Denne cbr 250 r'en lå for noen uker siden til salgs for 26 000.- :
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=157710500 Går muligens an å få enda billigere nå. Lett, og sprek nok vil jeg tro.
Jeg har pendlet 12000 km i løpet av et drøyt år, på en slik. Lett sykkel det og. Motoren har på papiret 26 hk, men kjennes sterkere ut på
lavere turtall enn Kawasaki 250R, som hevdes å ha 33-34 hk. (Jeg har kjørt 56 000 km på Kawa'en, så jeg vet hvordan begge syklene oppfører seg.)
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80