Største forskjellen på Biltema og lignende er jo at de ikke er produsenter men forhandlere. De sender ut forespørsler til produsenter verden rundt om ber om pris på x antall millioner av enheter. Noen ganger kan de be om ett spesifikt produkt som de selv har utviklet, men i 99% av tilfellene er dette ferdig produkter som du kan kjøpe i mange andre butikker, men under andre merkenavn.Bjerknez skrev: 22 nov 2019, 07:37
Som sagt er vi nok enige. Jeg driver ikke med hydraulikk og måler speninger på 1000V. Jeg skal ha et multimeter hjemme i kjellern. Det at du da i et tidligere innlegg skrev at du ikke hadde kjøpt noe på Biltema til et slikt formål blir derfor feil.
Men mitt utsagn om at jeg ikke hadde kjøpt dette på Biltema blir ikke feil, da jeg garantert ikke hadde gjort det.

Jeg har en garasje full av verktøy men egentlig trenger jeg ikke det da jeg har en servicebil med absolutt alt av utstyr som en har bruk for og en haug som en ikke har bruk for.
Men min holdning til kvalitet gjelder ikke bare verkstøy, men også alle andre hobbyer jeg har. Jeg har 4 Swarovski kikkertsikert, håndkikkert og teleskop som koster 160.000 - 170.000 kr. Kunne kjøpt noe som er nesten like bra til langt under halvparten. Forskjellene på optikk samsvarer ikke med prisforskjellen, men skal du helt opp i toppsjiktet kan du dobble prisen i forhold til det som er nest best.
Er det verdt det? Ja for meg, for det gir en helt egen følelse av å ha det ultimate. Kunne jeg klart meg med en håndkikkert som ikke koster 23.000 kr, ja da helt kart men jeg ønsker ikke det. Når jeg var ung og hadde dårlig råd og var på jakt med budsjett utstyr så drømte jeg om det beste, og når jeg nå er den økonomiske situasjonen at jeg kan kjøpe alt jeg ønsker uten å måtte velge ett rimeligere alternativ så gjør jeg nettopp det. Samme med verktøy og alt annet av ting jeg kjøper.
Hadde jeg spart penger isteden for å bruke de opp på ufornuftige ting i følge kjerringa, kunne jeg nok ha sluttet å jobbe i dag.