En hjelm jeg har vært veldig fornøyd, som mine tidligere Premier hjelmer.
Men altså med et unntak, nemlig oppsprekkingen lik det JanH fikk erfare med sin Airoh hjelm i tråden jeg viser til ovenfor.
Kona har fortsatt sin gode gamle Premier Monza hvor det ikke er antydning til sprekkdannelser på kinnputetrekket i det som ser og kjennes ut som samme type materiale som på min Touran. Eneste forskjellen er perforeringen på hjelmen min:
Dette trekket, som minner om perforert kunstskinn, ser ganske så likt ut som på Airoh hjelmen til JanH.
Antakelig samme materiale som åpenbart sprekker opp etter en tids bruk.
Jeg har fått på plass nye på Premierhjelmen og ser helst at de holder en god del lenger enn de forrige.
Den største belastningen på trekket til disse kinnputene (chin pads), tror jeg, er sammenpressingen de utsettes for når hjelmen skal på hodet. Da trekker i hvert fall jeg ganske kraftig i festreimene for å kunne smyge hjelmen mest mulig behagelig på plass.
Over tid ser det da ut til at sammenpressingen av putene fører til sprekkdannelse.
Så er spørsmålet; hva kan man gjøre for å unngå at dette skjer?
Er det f.eks. noe smøremiddel man kan bruke for å gjøre trekkmaterialet mer robust/unngå at materialet blir tørt og sprøtt?
Forslag og erfaringer mottas med takk