Som vist med gode bilder i denne tråden - https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=370683#p370683 - opplevde jeg det samme på min Premier Touran karbonhjelm.
En hjelm jeg har vært veldig fornøyd, som mine tidligere Premier hjelmer.
Men altså med et unntak, nemlig oppsprekkingen lik det JanH fikk erfare med sin Airoh hjelm i tråden jeg viser til ovenfor.
Kona har fortsatt sin gode gamle Premier Monza hvor det ikke er antydning til sprekkdannelser på kinnputetrekket i det som ser og kjennes ut som samme type materiale som på min Touran. Eneste forskjellen er perforeringen på hjelmen min:
Dette trekket, som minner om perforert kunstskinn, ser ganske så likt ut som på Airoh hjelmen til JanH.
Antakelig samme materiale som åpenbart sprekker opp etter en tids bruk.
Jeg har fått på plass nye på Premierhjelmen og ser helst at de holder en god del lenger enn de forrige.
Den største belastningen på trekket til disse kinnputene (chin pads), tror jeg, er sammenpressingen de utsettes for når hjelmen skal på hodet. Da trekker i hvert fall jeg ganske kraftig i festreimene for å kunne smyge hjelmen mest mulig behagelig på plass.
Over tid ser det da ut til at sammenpressingen av putene fører til sprekkdannelse.
Så er spørsmålet; hva kan man gjøre for å unngå at dette skjer?
Er det f.eks. noe smøremiddel man kan bruke for å gjøre trekkmaterialet mer robust/unngå at materialet blir tørt og sprøtt?
Forslag og erfaringer mottas med takk
Vedlikehold av perforert trekk i kunststoff på hjelm kinnputer og nakkekrage
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Vedlikehold av perforert trekk i kunststoff på hjelm kinnputer og nakkekrage
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vedlikehold av perforert trekk i kunststoff på hjelm kinnputer og nakkekrage
Det første jeg kommer på er en slags skinnbalsam som trekker seg inn. Kjøp en skinnbalsam beregnet for bil eller noe. Skinn er skinn, det være seg om det er bilseter eller annet.
Hvis det ikke er skinn så tror jeg uansett at en slik skinnbalsam vertfall ikke gjør det noe værre. Hvis oppsprekkingen kommer av at materialet blir porøst så vil nok en slik balsam hjelpe vil jeg tro.
Hvis det ikke er skinn så tror jeg uansett at en slik skinnbalsam vertfall ikke gjør det noe værre. Hvis oppsprekkingen kommer av at materialet blir porøst så vil nok en slik balsam hjelpe vil jeg tro.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vedlikehold av perforert trekk i kunststoff på hjelm kinnputer og nakkekrage
Da tar jeg sjansen på å prøve Colourlock Leather Care, som funket helt fint på skinnsetene i Alfa'en jeg hadde:
Skal forhindre krakkelering, står det på pakningen.
Krakkelering er vel det samme som oppsprekking, om jeg ikke tar helt feil ...
Skal forhindre krakkelering, står det på pakningen.
Krakkelering er vel det samme som oppsprekking, om jeg ikke tar helt feil ...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vedlikehold av perforert trekk i kunststoff på hjelm kinnputer og nakkekrage
Jeg tror ikke det blir værre vertfall :)
Bare masser det skikkelig inn. Skulle det allikevel sprekke opp, så er nok kvaliteten så som så. Man fikser ikke råttent treverk med ny maling :)
Bare masser det skikkelig inn. Skulle det allikevel sprekke opp, så er nok kvaliteten så som så. Man fikser ikke råttent treverk med ny maling :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vedlikehold av perforert trekk i kunststoff på hjelm kinnputer og nakkekrage
Mange bruker nok muligens Jif universal, Zalo etc. når dem vasker. Zalo fjerner fett og tørker ut skinn på sikt. Det samme gjør Jif som er alkoholbasert. Kunsten er vel muligens og beskytte skinnet mot UVstråling og hele tiden påse at det holder seg "mettet".
Nå er nok bilseter litt mer robust bygget, men det samme skjer jo der over tid. Som oftest sprekker dem opp grunnet dårlig/feil vedlikehold.
Nå er nok bilseter litt mer robust bygget, men det samme skjer jo der over tid. Som oftest sprekker dem opp grunnet dårlig/feil vedlikehold.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vedlikehold av perforert trekk i kunststoff på hjelm kinnputer og nakkekrage
Sant nok .
Jeg prøver og følger ditt "massasje"råd som den erfarne detaileren du er .
Takker for tips.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vedlikehold av perforert trekk i kunststoff på hjelm kinnputer og nakkekrage
Poenget er jo egentlig at dette skal gjøres for å forebygge. Er skaden først skjedd så skal det vel mye til for å reparere tror jeg. Da er det nok like enkelt å kjøpe ny krage, hvis ikke prisen er avskrekkende. Evt. ny hjelm...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vedlikehold av perforert trekk i kunststoff på hjelm kinnputer og nakkekrage
Nettopp. De som var i hjelmen fra den var ny sprakk opp og nye er kjøpt og montert. Så det er disse jeg har tenkt å slippe å oppleve det samme med.
Satt inn med tynt lag Colourlock i dag og satser oå at dette er det som skal til for å beskytte mot uttørking og sprekkdannelser.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Vedlikehold av perforert trekk i kunststoff på hjelm kinnputer og nakkekrage
Har sikkert nevnt det før, men "here I go again":
Fikk en gang i tia noe lærbalsam hos ei hestejente som hun mente måtte funke fint på skinnklær, sladelvesker etc... og det gjorde det!
Billigere og bedre en allslags nymotens silikon/petrolium-greier. Bruker det på ALT av skinn.
https://www.felleskjopet.no/alle-artikl ... steutstyr/
Fikk en gang i tia noe lærbalsam hos ei hestejente som hun mente måtte funke fint på skinnklær, sladelvesker etc... og det gjorde det!
Billigere og bedre en allslags nymotens silikon/petrolium-greier. Bruker det på ALT av skinn.
https://www.felleskjopet.no/alle-artikl ... steutstyr/
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vedlikehold av perforert trekk i kunststoff på hjelm kinnputer og nakkekrage
Denne?KåreDump skrev: ↑17 des 2019, 13:08 Har sikkert nevnt det før, men "here I go again":
Fikk en gang i tia noe lærbalsam hos ei hestejente som hun mente måtte funke fint på skinnklær, sladelvesker etc... og det gjorde det!
Billigere og bedre en allslags nymotens silikon/petrolium-greier. Bruker det på ALT av skinn.
https://www.felleskjopet.no/alle-artikl ... steutstyr/
https://www.felleskjopet.no/husdyr/hest ... l-50035944
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vedlikehold av perforert trekk i kunststoff på hjelm kinnputer og nakkekrage
Sikkert mye bra man kan bruke. Som nevnt, skinn er skinn, det være seg om det er en sal eller en nakkekrage i en hjelm. Noen produkter har jeg opplevd er veldig "fete" og jeg mistenker at disse er mer beregnet på større og tykkere ting.
Jeg kjøpte noe lignende til skinnstøvlene mine og denne var veldig bra. Men den er veldig fet og måtte jobbes mye med. Til en veldig tynn skinnkrage vil jeg tro et tynnere produkt som trekkere fortere inn er mer anvenlig. Dog holder den kanskje ikke like lenge...
Jeg tror ikke dette er noe rakettforskning. En fuktighetskrem vil muligens også funke, hvis den er "naturlig". Jeg har til og med sett folk bruke Hårsjampo til bøttevasken fremfor bilsjampo. Funker det også.
https://bjerknez.no/kan-man-vaske-motor ... deo-13224/
Jeg kjøpte noe lignende til skinnstøvlene mine og denne var veldig bra. Men den er veldig fet og måtte jobbes mye med. Til en veldig tynn skinnkrage vil jeg tro et tynnere produkt som trekkere fortere inn er mer anvenlig. Dog holder den kanskje ikke like lenge...
Jeg tror ikke dette er noe rakettforskning. En fuktighetskrem vil muligens også funke, hvis den er "naturlig". Jeg har til og med sett folk bruke Hårsjampo til bøttevasken fremfor bilsjampo. Funker det også.
https://bjerknez.no/kan-man-vaske-motor ... deo-13224/
Re: Vedlikehold av perforert trekk i kunststoff på hjelm kinnputer og nakkekrage
Jepp!!AJ skrev: ↑17 des 2019, 13:16 Denne?
https://www.felleskjopet.no/husdyr/hest ... l-50035944
Lærbalsam.jpg
Smører et tynt lag og lar det trekk inn over natta, polerer med en microfiberklut eller lignende.
Lukter lanolin/bivoks.
Mista boksen min ifm flytting og kjøpte et annet merke/type lærvoks som lukta vaselin, den ble brukt EN gang før den havna i søpla....
Ble skikkelig sticky, og virka ikke som det trakk inn i læret i det hele tatt.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.