spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Hei og godt nyttår :)
Jeg er ganske ny i MC-verden, nylig tatt teorien (3 dager siden) og har planer om å ta oppkjøringen i Mai i år.
Mitt spørsmål er: jeg ser etter en grei MC innen 50.000 NOK. Naked type er noe for meg, tror jeg!!
Jeg kommer til å bruke den hovedsakelig til mellom-lange turer (20-200 km ). Jeg har lyst på en ny utgave av suzuki SV650 men den er litt for dyrt.
Nå ser jeg på en Kawasaki Z750 2005 modell, ganske strøken, den har 109 HK !! Kanskje litt for mye for en nybegynner? Jeg er 31 år og føler meg ikke fristet til fart noe lenger..Hvis 109 HK er mye, anbefaler dere ned plumbering ?
på forhånd takk :=)
Jeg er ganske ny i MC-verden, nylig tatt teorien (3 dager siden) og har planer om å ta oppkjøringen i Mai i år.
Mitt spørsmål er: jeg ser etter en grei MC innen 50.000 NOK. Naked type er noe for meg, tror jeg!!
Jeg kommer til å bruke den hovedsakelig til mellom-lange turer (20-200 km ). Jeg har lyst på en ny utgave av suzuki SV650 men den er litt for dyrt.
Nå ser jeg på en Kawasaki Z750 2005 modell, ganske strøken, den har 109 HK !! Kanskje litt for mye for en nybegynner? Jeg er 31 år og føler meg ikke fristet til fart noe lenger..Hvis 109 HK er mye, anbefaler dere ned plumbering ?
på forhånd takk :=)
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Kjenner ikke til noen av syklene du "ønsker deg".
Å plombere bare for å få færre hester ser jeg ikke helt poenget med. Du trenger ikke bruke alle hestene selv om du har de. :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Z750 er ett godt valg, gjennomprøvd motor, lettkjørt og fin. Hvor mange hk du bruker, bestemmer du selv :)
Lykke til!
Lykke til!
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
109hk er vel akkurat passe.
Z750 er en fin sykkel det, men hadde personlig gått i retning VFR800 Vtec. Funker bedre til lengre kjøring.
Z750 er en liten sykkel.
Men nå er jeg 194 og synes alt er smått
Z750 er en fin sykkel det, men hadde personlig gått i retning VFR800 Vtec. Funker bedre til lengre kjøring.
Z750 er en liten sykkel.
Men nå er jeg 194 og synes alt er smått
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Takk KåreDump,
Som sagt jeg er ny i to-hjulet verden, Manger sier 110 HK er for mye at man kan lett bli "Throttle-happy" i svinger og da man kjemper motorsykkelen for å klare svingen eller i regnvær! men flere her mener at det er dumt å plumbere ned MC'en.
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Takk Kjellrf :)Kjellrf skrev: 02 jan 2020, 11:30 Z750 er ett godt valg, gjennomprøvd motor, lettkjørt og fin. Hvor mange hk du bruker, bestemmer du selv :)
Lykke til!
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Takk FredrikE24FredrikE24 skrev: 02 jan 2020, 12:45 109hk er vel akkurat passe.
Z750 er en fin sykkel det, men hadde personlig gått i retning VFR800 Vtec. Funker bedre til lengre kjøring.
Z750 er en liten sykkel.
Men nå er jeg 194 og synes alt er smått
Jeg er 184cm i høyde og 84 KG.
Er den fortsatt liten ?
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Tror ikke du skal bekymre deg for regnvær. 110 hk er akkurat passe i en nybegynnersykkel, nok til at du kjenner litt på kreftene, men drar ikke sånn at du får ufrivillig hjulløft eller spinner ukontrolerrt ut.Fahad88 skrev: 02 jan 2020, 13:06Takk KåreDump,
Som sagt jeg er ny i to-hjulet verden, Manger sier 110 HK er for mye at man kan lett bli "Throttle-happy" i svinger og da man kjemper motorsykkelen for å klare svingen eller i regnvær! men flere her mener at det er dumt å plumbere ned MC'en.
Du kan kjøre alt for fort inn i sving med 50 hk også, helt opp til den som kjører.
Ikke tenk på å redusere effekt.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Det går litt på smak. Z750 har jeg prøvekjørt 20 meter. Det er en fin sykkel, flott motor. Den er bare litt for liten og sportslig for meg og mitt bruk(fremoverlent).
VFR800 Vtec som jeg nevnte er langt ifra kul. Alt fra 25-åringer til 60-åringer har en. Den er funksjonell. Langturer, pendling, korte turer, osv.
Du vil nok fint passe på den, Z750 altså. Jeg klarte å stue meg på en gammel FZ6-N på kjøreskolen med tilsvarende høy kjørelærer. Det gikk såvidt. Men det var jo en drøm å bare kunne sette seg på BMWen jeg har. Hive på noen kofferter og dra på tur. Ellers kjøres det hver eneste dag.
Så her gjør man et valg. Z750 er jo en kjempesykkel, men er ikke typisk en sykkel som folk kjører mye og langt med, eller eier særlig lenge. Det er mitt inntrykk.
Jeg har mye tohjulingserfaring. Helt siden barnehagen har jeg kjørt moped. Å sette seg på 131hk og 290kg var null problem. VFR er på en annen side noe helt annet å kjøre da jeg fikk prøve en. Så lettstyrt. BMWen har man imidlertid mye mer respekt for når det røyner på. En uerfaren fører som prøvde den følte at han satt på sykkelen og han var passasjer mens sykkelen kjørte avgårde. Man må ta mer grep om kjøringen.
VFR800 Vtec som jeg nevnte er langt ifra kul. Alt fra 25-åringer til 60-åringer har en. Den er funksjonell. Langturer, pendling, korte turer, osv.
Du vil nok fint passe på den, Z750 altså. Jeg klarte å stue meg på en gammel FZ6-N på kjøreskolen med tilsvarende høy kjørelærer. Det gikk såvidt. Men det var jo en drøm å bare kunne sette seg på BMWen jeg har. Hive på noen kofferter og dra på tur. Ellers kjøres det hver eneste dag.
Så her gjør man et valg. Z750 er jo en kjempesykkel, men er ikke typisk en sykkel som folk kjører mye og langt med, eller eier særlig lenge. Det er mitt inntrykk.
Jeg har mye tohjulingserfaring. Helt siden barnehagen har jeg kjørt moped. Å sette seg på 131hk og 290kg var null problem. VFR er på en annen side noe helt annet å kjøre da jeg fikk prøve en. Så lettstyrt. BMWen har man imidlertid mye mer respekt for når det røyner på. En uerfaren fører som prøvde den følte at han satt på sykkelen og han var passasjer mens sykkelen kjørte avgårde. Man må ta mer grep om kjøringen.
-
- Innlegg: 70
- Registrert: 30 des 2019, 21:59
- Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
- Bosted: Sandnes
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Med oppgitt budsjett får du en 16-20 år gammel VFR, gjerne med koffertsett, alternativt en noe nyere Z 750. Kawa’n er sjelden utstyrt med koffertløsninger og det er ikke så mange av dem på markedet. Begge er kvalitetssykler med glimrende kjøreegenskaper som bør passe din lengde, de er også omtrent like sterke. Effekten skal ikke være noe problem for en nøktern nybegynner, det koker ned til bruksområdet. Har du behov for å ta med deg ting og tang og ser for deg turer lengre enn seks-sju mil er VFR-en det rette valget. Om du heller vil ha en særdeles leken nakensykkel å kjøre til pølsekiosken med ville jeg gått for Kawasakien.
-
- Innlegg: 139
- Registrert: 01 jul 2018, 21:08
- Motorsykkelen din: `08 BMW K1200S
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Skal selge min 2007 triumph sprint st nå, litt over ditt budsjett, men kan gå ned noe. Den ligger på finn.no. Kjempesykkel som er god på tur. Nylig service med ventiler justert, servet gaffelbein m.mhttps://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=162111095
-
- Innlegg: 152
- Registrert: 30 mar 2010, 09:10
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
- Bosted: Ridabu
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Skal du kjøre langt, kan nakensykkel uten kåper og gode bagasjeløsninger bli litt snaut. Kawasaki Z750 er dessuten litt mer tungkjørt enn hva man skulle tro. Innenfor budsjett kan du se etter førstegenerasjon Kawasaki Versys 650 eller førstegenerasjon Suzuki DL650. I sistnevnte får du også den fantastiske SV650-motoren i sykkelen du antyder i ditt første innlegg. Disse syklene kan brukes til alt. De dekker også behovet ved kortreist transport i hverdagen som nakensyklene er så gode på. Kikk litt på anmeldelser, gjerne på MCN(motorcyclenews.com). Den hjemmesiden gjør deg klokere etter noen søk. Lykke til!
-
- Innlegg: 113
- Registrert: 22 apr 2012, 07:59
- Motorsykkelen din: BSA A10 650 1960 og Honda NX650 Domi
- Bosted: Aksdal
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Z750 er ein tøff sykkel. Har ikke prøvd sjøl men 109 hk passer nok bra. Ville ikke strupet ned.
Tidligere Mc:
250 Maico cross
84` Suzuki GSX 1100 Katana
93` Honda CBR 900 RR
98` Honda CBR 900 RR
04` Honda CBR 1000 RR
Nå - 60`BSA som skal bli caferacer/ streettracker
89`NX650 Dominator custom
250 Maico cross
84` Suzuki GSX 1100 Katana
93` Honda CBR 900 RR
98` Honda CBR 900 RR
04` Honda CBR 1000 RR
Nå - 60`BSA som skal bli caferacer/ streettracker
89`NX650 Dominator custom
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Henger meg på med alle andre her. Har du førerkort klasse A skal du ha nødvendig kompetanse til å håndtere sykkelen slik den er typegodkjent og registrert. Glem alle tanker om å plombere den. Det vil ta seg bare noen få småturer/dager til du har full fortrolighet til sykkelen. De første turene vil du uansett være litt forsiktig, og på vakt over eventuell skjult lunefullhet hos sykkelen. Etter ganske kort tid vil du takke oss for at vi frarådet deg å plombere.
Husk at det er flere ting enn høy fart du kan utnytte kreftene i en motorsykkel til. Først og fremst akselrasjonskraft. Det å kunne ha krefter til å foreta en kjapp forbikjøring er blant de ting vi har størst glede av, dette er blant de ting som gir oss den store frihetsfølelsen. Tar du igjen en bobil som synes det er hensiktsmessig å kjøre i 60 km/t i 80-sone på smal og kronglete vei, vil du ha krefter nok til å ta en forsvarlig forbikjøring innenfor lovlig hastighet straks du har 100-150 meter sikt foran bobilen. Men også det å vite at du KAN gjøre det, vil gi en tilsvarende frihetsfølelse
Husk at det er flere ting enn høy fart du kan utnytte kreftene i en motorsykkel til. Først og fremst akselrasjonskraft. Det å kunne ha krefter til å foreta en kjapp forbikjøring er blant de ting vi har størst glede av, dette er blant de ting som gir oss den store frihetsfølelsen. Tar du igjen en bobil som synes det er hensiktsmessig å kjøre i 60 km/t i 80-sone på smal og kronglete vei, vil du ha krefter nok til å ta en forsvarlig forbikjøring innenfor lovlig hastighet straks du har 100-150 meter sikt foran bobilen. Men også det å vite at du KAN gjøre det, vil gi en tilsvarende frihetsfølelse

Re: spørsmål ang. Motorsykkel kjøp
Hadde vært uten sykkel en del år, kjøpte en Honda CB500X med 48 hk. Kjempeflott sykkel som skulle brukes i nærområdet samt til jobb med en tur av og til. Det ble aldri noen tur, fikk aldri godfølelsen før jeg etter to år byttet til en 1050 Adventure med 95 hk, da snudde alt og godfølelsen var tilbake :) Nei, lytt til gutta over her og vær ikke engstelig for hester og størrelse. Selv trives jeg best på en romslig sykkel med pondus 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1