Da er det bare å håpe på en fortsatt mild snøfattig vinter :) .
Gratulerer med ny sykkel !Fahad88 skrev: 04 jan 2020, 23:31 Tusen hjertlig takk dere som gadd å svare på innlegget mitt her og delte med meg erfaringen, tips or råd.
Jeg var innom MC forhandler for å se på en Z750/2005 modell jeg hadde øye på en stund nå og den likte jeg veldig. den var relativt billig, gått veldig lite i forhold til alderen (15 tusen km) og følgt service hele veien med en stor service nylig utført. Den føltes riktig for meg så kjøpte jeg den. Kona ble litt sur at jeg brukte Maldivene reise sparingen på motorsykkelen
nå er jeg sikkelig spent og teller dagene til sesongen starter![]()
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=164595207
Siden jeg hadde ikke planer om å kjøpe den i dag så hadde jeg ikke med meg tilhenger da ligger sykkelen fortsatt hos forhandleren, den skal hentes i løpet av januar måned.
Det jeg lurer på om det er trygd å lagre sykkelen i verkstedet (tørr med ikke varmet sted) og tempraturen kan synke ned til -40, -45 grander hvor jeg bor i Kongsvinger
er det noe jeg bør gjøre med sykkelen før jeg lagrer den?
Ikke så sikkert det.. Vi er i starten av Januar, her fylles det sikkert opp med 2020 modeller de neste par månedene
Takk ,simpson skrev: 05 jan 2020, 05:36 Sure kjerringer og sykkelkjøp går ofte hånd i hånd.
Men hvorfor ikke avtale henting på våren? Så slipper du å tenke på vinterlagring.
Gratulerer med ny sykkel![]()
Tusen takk AJ,AJ skrev: 05 jan 2020, 10:05 Gratulerer!
Da er det bare å håpe på en fortsatt mild snøfattig vinter :) .
biker7 skrev: 05 jan 2020, 13:15Gratulerer med ny sykkel !Fahad88 skrev: 04 jan 2020, 23:31 Tusen hjertlig takk dere som gadd å svare på innlegget mitt her og delte med meg erfaringen, tips or råd.
Jeg var innom MC forhandler for å se på en Z750/2005 modell jeg hadde øye på en stund nå og den likte jeg veldig. den var relativt billig, gått veldig lite i forhold til alderen (15 tusen km) og følgt service hele veien med en stor service nylig utført. Den føltes riktig for meg så kjøpte jeg den. Kona ble litt sur at jeg brukte Maldivene reise sparingen på motorsykkelen
nå er jeg sikkelig spent og teller dagene til sesongen starter![]()
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=164595207
Siden jeg hadde ikke planer om å kjøpe den i dag så hadde jeg ikke med meg tilhenger da ligger sykkelen fortsatt hos forhandleren, den skal hentes i løpet av januar måned.
Det jeg lurer på om det er trygd å lagre sykkelen i verkstedet (tørr med ikke varmet sted) og tempraturen kan synke ned til -40, -45 grander hvor jeg bor i Kongsvinger
er det noe jeg bør gjøre med sykkelen før jeg lagrer den?Du blir sikkert fornøyd med denne.
Men -40 til -45 grader på Kongsvinger ??Er nok ikke store faren for dette akkurat.
Sist gang dette skjedde var vel en dag eller to på slutten av 70-tallet vel..
Hvis du må hente sykkelen i slutten av januar og ikke har noe oppvarmet lokale å sette den i, så går det nok bra.
Sykler tåler kuldegrader. (men kan jo evt. høre med GMS om frostvæske er sjekket, men sikkert ok)
Pakk den inn i et luftig stretch-laken feks. Kjøp deg en vedlikeholds-lader (feks. C-Tek som jeg bruker) og lad batteriet en gang i blant. Hvis sykkelen er ganske nyservet , ren og pen og godt vedlikeholdt, og full bensintank, er det da bare å sjekke lufta i hjulene og vri på nøkkelen til våren
Jeg lagrer forøvrig 3 sykler i kald garasje, og bor bare noen mil nord for Kongsvinger :)
tusen takk :)kjellv skrev: 05 jan 2020, 14:56Ikke så sikkert det.. Vi er i starten av Januar, her fylles det sikkert opp med 2020 modeller de neste par månedene![]()
Gratulerer herifra også. Dette blir nok en lang vinter for deg mens du venter på å ta sykkelen i bruk![]()
Som sagt, over 40 kuldegrader har det ikke vært i vårt distrikt siden slutten av -70-tallet. Jeg bor og har alltid bodd 3,5 mil nord for Kongsvinger :) Men noen perioder med 20-30 kuldegrader har vi jo hatt innimellom, også noen dager opp mot 35.Fahad88 skrev: 05 jan 2020, 16:48 Takk Biker7,
Jeg bor nord for Kongsvinger byen (Nesten midt i skogen), 40 -- er vanlig i noen vinter dager.
Jeg skal sikre at tanken er stapp full. Sånn lader gjør jobben?
https://www.bullfighter.no/products/cte ... nTEALw_wcB
Holder det med å starte motorsykkelen i 10-20 minutter annenhver uke eller noe sånt? altså uten å lade batteriet?Bjerknez skrev: 05 jan 2020, 17:08 Min sykkel står ute hele vinteren. Riktignok i garasjen, så den står tørt, men det er like kaldt der som på utsiden. Jeg pleier å sette på en vedlikeholdslader som får surre og gå i en ukes tid med en eller to ukers mellomrom. Jeg starter den også opp og lar den gå seg skikkelig varm (ca. 10-20 minutter) to tre ganger gjennom vinteren.
Om dette er bra er det sikkert delte meninger om, men det er nå slik jeg gjør det og jeg har til gode og havarert noen motorer ennå på de fem syklene jeg har hatt.
Det har skjedd en gang at jeg har latt sykkelen stå i garasjen gjennom hele vinteren uten å starte den opp og den lyden jeg hørte når jeg først startet den minner meg mye om en gressklipper med rådebank. Ikke en spesielt behagelig lyd. Dog varte dette kun 5-10 sekunder, men det var hjerteskjærende og høre på.
Om det er skadelig vet jeg ikke, men jeg føler nå uansett at det er greit å la den gå seg varm noen få ganger gjennom vinteren.
Heldig dere som bor i sørlandet, Jeg bør vurdere flytting søroverErlend Kveinen skrev: 05 jan 2020, 20:10 Gratulerer Fahad. Du får mange flotte turer på Kawasakien til våren og sommeren.
Her på sørvestlandet har vi hatt en aldeles glimrende (mild) vinter til nå. 34 mil på MC er loggført siden nyttår. Enda kjekkere blir det når dagene bli lengre.
Glemt å si : tusen takk, og nyt vinter tureneFahad88 skrev: 05 jan 2020, 21:31Heldig dere som bor i sørlandet, Jeg bør vurdere flytting søroverErlend Kveinen skrev: 05 jan 2020, 20:10 Gratulerer Fahad. Du får mange flotte turer på Kawasakien til våren og sommeren.
Her på sørvestlandet har vi hatt en aldeles glimrende (mild) vinter til nå. 34 mil på MC er loggført siden nyttår. Enda kjekkere blir det når dagene bli lengre.![]()
Ingen grunn til å starte sykkelen i det hele tatt i løpet av vintersesongen. En kaldstart bare for starten sin del bidrar på ingen måte til noe positivt. Skaff deg en moderne ok vedlikeholdslader og lad batteriet en gang eller to i løpet av vinteren. Ikke gjør det mer komplisert enn dette.Fahad88 skrev: 05 jan 2020, 21:24Holder det med å starte motorsykkelen i 10-20 minutter annenhver uke eller noe sånt? altså uten å lade batteriet?Bjerknez skrev: 05 jan 2020, 17:08 Min sykkel står ute hele vinteren. Riktignok i garasjen, så den står tørt, men det er like kaldt der som på utsiden. Jeg pleier å sette på en vedlikeholdslader som får surre og gå i en ukes tid med en eller to ukers mellomrom. Jeg starter den også opp og lar den gå seg skikkelig varm (ca. 10-20 minutter) to tre ganger gjennom vinteren.
Om dette er bra er det sikkert delte meninger om, men det er nå slik jeg gjør det og jeg har til gode og havarert noen motorer ennå på de fem syklene jeg har hatt.
Det har skjedd en gang at jeg har latt sykkelen stå i garasjen gjennom hele vinteren uten å starte den opp og den lyden jeg hørte når jeg først startet den minner meg mye om en gressklipper med rådebank. Ikke en spesielt behagelig lyd. Dog varte dette kun 5-10 sekunder, men det var hjerteskjærende og høre på.
Om det er skadelig vet jeg ikke, men jeg føler nå uansett at det er greit å la den gå seg varm noen få ganger gjennom vinteren.