Tips til utstyr på tur og treff
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Utstyr på treff og tur
Men man får med seg alt man vil, og mere til. (jøss... det rimet også...) :)
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Vurderer faktisk noe lignende kjøretøy for å kunne strekke rekkevidden og overnattingsmuligheter..reise til områder og kose seg på turer.
ligge i telt over flere dager er ikke lengre aktuelt og skulle en få bare drittvær så...inn i kjærra med sykkelen..
men så er jo ikke jeg noen "biker" heller.. bare kosekjører...
ligge i telt over flere dager er ikke lengre aktuelt og skulle en få bare drittvær så...inn i kjærra med sykkelen..
men så er jo ikke jeg noen "biker" heller.. bare kosekjører...

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Jeg har flere ganger sett campingbiler med motorsykkel hengende bakpå. Definitivt en løsning for de som ser sjarmen i en dagstur i fine omgivelser, men kanskje ikke liker tanken på dagevis på motorvei på to hjul...
Finnes det godkjente lastsetestativer for MC til salgs i Norge en gang? Eller må man over på henger? Hva bruker folk som kjører motocross for eksempel?
Finnes det godkjente lastsetestativer for MC til salgs i Norge en gang? Eller må man over på henger? Hva bruker folk som kjører motocross for eksempel?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Tennstål hører med i turutstyret og idag kom det svenske stålet som jeg bestilte for noen dager siden:
I rett farge, så klart
.
Dermed er det kompakte turkjøkkenet mitt, som tar veldig liten plass, så og si komplett:

I rett farge, så klart

Dermed er det kompakte turkjøkkenet mitt, som tar veldig liten plass, så og si komplett:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Skulle til å si at tennstål er vel og bra som en backupløsning, men det finnes enklere løsninger.AJ skrev: 07 nov 2019, 14:26 Tennstål hører med i turutstyret og idag kom det svenske stålet som jeg bestilte for noen dager siden:
Men jeg ser du har fyrstikker også...

2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- ejs
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Liten lett stol
Pakkemål 34/13/13 cm
Vekt 1Kg
God å sitte i
Pakkemål 34/13/13 cm
Vekt 1Kg
God å sitte i

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.
Eller Helinox Zero, 490gejs skrev: 08 nov 2019, 15:13 Liten lett stol
Pakkemål 34/13/13 cm
Vekt 1Kg
God å sitte i
arctic-tern-lightweight-camping-chair-ensign-blue.jpg

Ikke stressless men funker bra. Fåes som gyngestol med høy rygg også, en del tyngre men likevel
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Den var ikke dum, mye for pengene...eller lite vekt for pengeneAJ skrev: 08 nov 2019, 20:42 Eller denne:
urberg.jpg
Nå på tilbud kr. 299,- her: https://www.fjellsport.no/urberg-wildli ... ampingstol

- S Big
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA 2016

Black Friday over...men nå er det Cyber Monday
Var jo en del bra tilbud her faktisk om noen trenger utstyr for å campe: Milrab

Var jo en del bra tilbud her faktisk om noen trenger utstyr for å campe: Milrab
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Ble nysgjerrig på denne så den bare måtte jeg ha

https://www.milrab.no/gerber-devour-bes ... 1500015683
Om jeg får bruk for den vet jeg ikke, men artig å ha med på tur - tror jeg...

-
- Motorsykkelen din: -
Holdt på å kjøpe det samme på jakt og fiskedagene på Elverum. Angrer litt. Ser ikke bort ifra at jeg går innom millab en dag å plukker det med meg.AJ skrev:Ble nysgjerrig på denne så den bare måtte jeg ha![]()
https://www.milrab.no/gerber-devour-bes ... 1500015683
Om jeg får bruk for den vet jeg ikke, men artig å ha med på tur - tror jeg...![]()
Har kikket litt på de kaffepresse systemene de har.
Sånne ting som bare er kjekt å ha.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hmmm.... jeg er så såpass stor og feit, at slike senger nok kollapser selv om jeg ligger heeeelt stille.AJ skrev: 06 nov 2019, 13:12
Jeg har valgt campingseng i stedet, men skal ikke hardnakket påstå at en slik er bedre enn liggeunderlag. Brukte denne "Desert Walker" senga i sommer og synes den er behagelig å ligge på. Kunne kanskje vært litt bredere. Virker stødig og fin, men sover man veldig utrolig kan et eller flere av beina kollapse.

I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Så det er ikke deg som et avbildet på profilbildet, altsåKåreDump skrev: 28 jan 2020, 12:19Hmmm.... jeg er så såpass stor og feit, at slike senger nok kollapser selv om jeg ligger heeeelt stille.AJ skrev: 06 nov 2019, 13:12
Jeg har valgt campingseng i stedet, men skal ikke hardnakket påstå at en slik er bedre enn liggeunderlag. Brukte denne "Desert Walker" senga i sommer og synes den er behagelig å ligge på. Kunne kanskje vært litt bredere. Virker stødig og fin, men sover man veldig utrolig kan et eller flere av beina kollapse.
![]()
![]()

Nei, det er nok ikke det!
194 cm på strømpelesten og kryper opp mot 140kg...
I never apologize.
Skal ikke skryte på meg at camper veldig mye men da sov i telt for første gang på lenge for 4-5 år siden, gjorde jeg noen erfaringer. Første var at mummy sovepose er grusomt å sove i, null mulighet for å bevege seg. Så kjøpte Nemo Nocturne 15 (for 15F=-9C komfortemperatur) som har såkalt spoon shape dvs timeglassformet. Kan da ligge også på siden og har rom både til å bevege albuer og like med bøyde knær...nydelig
Nocturne gått ut av produksjon men Nemo har ymse soveposer med spoon shape. Tips om andre som ikke trrives med mummy sovepose. Ingenting som heter free lunch, går litt ut over vekten og varmen så takler du mummy er det selvfølgelig best. Men rett over 1kg er akseptabelt.

Nocturne gått ut av produksjon men Nemo har ymse soveposer med spoon shape. Tips om andre som ikke trrives med mummy sovepose. Ingenting som heter free lunch, går litt ut over vekten og varmen så takler du mummy er det selvfølgelig best. Men rett over 1kg er akseptabelt.
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Tørrtrening av turutstyr og egen jekkestropp på tur...
Måte bare tørrtrene litt på noe av utstyret man skal ha med på tur i løpet av sesongen som antakelig er i gang om forhåpentligvis 2-3 uker...
.
De nye pakksekkene fra SW-Motech er allerede prøvd festet oppå sideveskene, noe som funker veldig greit ved bruk av en festereim.
Det samme oppå toppboksen. Veldig praktisk og meget bra
:
Så til test av en utstyrsdetalj jeg tidligere ikke har tatt med meg på tur, men som jeg kommer til å ta med på de av årets turer som innbefatter lengre fergestrekninger. Nemlig egen stropp. Og hvorfor det siden slike finnes på de fergene hvor stropping anbefales, evyt. pålegges av fergemannskapene?
Jo, fordi jeg altfor ofte har opplevd å ende opp med en stopp som ikke funker, har tvinnet seg fast som en gordisk knute eller mangler en del.
Derfor tror jeg det kan være greit med sin egen som man er trygg på og hvor mekanikken er kjent. Og som man selvfølgelig på forhånd har sjekket fungerer som den skal.
Jeg har to like og en slik veier lite og tar også lite plass. Så, hvorfor ikke? Så slipper man i hvert fall å irritere seg over slitte og ikke spesielt velfungerende stropper de de fergene hvor det er behov for dette utstyret:

De nye pakksekkene fra SW-Motech er allerede prøvd festet oppå sideveskene, noe som funker veldig greit ved bruk av en festereim.
Det samme oppå toppboksen. Veldig praktisk og meget bra

Så til test av en utstyrsdetalj jeg tidligere ikke har tatt med meg på tur, men som jeg kommer til å ta med på de av årets turer som innbefatter lengre fergestrekninger. Nemlig egen stropp. Og hvorfor det siden slike finnes på de fergene hvor stropping anbefales, evyt. pålegges av fergemannskapene?
Jo, fordi jeg altfor ofte har opplevd å ende opp med en stopp som ikke funker, har tvinnet seg fast som en gordisk knute eller mangler en del.
Derfor tror jeg det kan være greit med sin egen som man er trygg på og hvor mekanikken er kjent. Og som man selvfølgelig på forhånd har sjekket fungerer som den skal.
Jeg har to like og en slik veier lite og tar også lite plass. Så, hvorfor ikke? Så slipper man i hvert fall å irritere seg over slitte og ikke spesielt velfungerende stropper de de fergene hvor det er behov for dette utstyret:

Re: Tørrtrening av turutstyr og egen jekkestropp på tur...
Eller litt kraftige skistropper, gjør samme nytten og er enda mer kompakt og veier enda mindre. Og dobler som reservestropper for bagasjen. Hvis tar først stropp fra venstre gaffelbein (eller styre men synes får bedre visning sideveis fra gaffelbeina) og bare strammer litt, så høyre gaffelbein mens bruker styre som hevstang, så får man sånn passe forspenning i stroppene uten å ødelegge støtta. Er fjæringen på sykkelen som gjør at skistropper funker bra, sikrer at beholder forspenning i stroppene.AJ skrev: 19 feb 2020, 13:35 Så til test av en utstyrsdetalj jeg tidligere ikke har tatt med meg på tur, men som jeg kommer til å ta med på de av årets turer som innbefatter lengre fergestrekninger. Nemlig egen stropp. Og hvorfor det siden slike finnes på de fergene hvor stropping anbefales, evyt. pålegges av fergemannskapene?
Jeg har to like og en slik veier lite og tar også lite plass. Så, hvorfor ikke? Så slipper man i hvert fall å irritere seg over slitte og ikke spesielt velfungerende stropper de de fergene hvor det er behov for dette utstyret
Men for all del, jekkestropper funker supert det bare er litt forsiktig, kanskje bare jeg som litt væl opptatt av plass/vekt...
PS! Lite sidespor men litt relatert til det over. Disse stroppene fra 24MX er glimrende for stropping av MC i varebil/tilhenger. Skistropp lås (cam buckle på nynorsk) men ferdig med kroker mot dørken og løkke trer gjennom gaffelbeina/over styre. De ligger klare permanent i Experten, tar 1min å stroppe sykkelen

- ejs
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Mi stropping av mc er, sykkel på sidestøtte, jakke over salen (slippe å bære) så stropp på tvers over salen (jakka) stramme såpass at den synker på fjærene.
If it ain't broke, I'll break it.
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Samme som jeg gjør, dog ikke med jakka som regel, men hanskene.ejs skrev: 01 mar 2020, 12:06 Mi stropping av mc er, sykkel på sidestøtte, jakke over salen (slippe å bære) så stropp på tvers over salen (jakka) stramme såpass at den synker på fjærene.
Og som det er nevnt i tråden så duger en litt kraftigere skistropp e.l., antakelig like godt som en jekkestropp.
Poenget mitt er å ha med sin egen slik at man slipper å styre med en på ferga som enten har satt seg fast eller er lite funksjonell på annen måte.
Noe jeg altså har opplevd flere ganger. Kanskje tilfeldig, kanskje ikke...

-
- Motorsykkelen din: BMW R1250 RS 2020 Modell
Er det noen som har testet dette?
https://www.amokequipment.no/collection ... xl-hammock
De skal på Camp Villmark, altså villmarksmessa på Lillestrøm, så da må jeg dit og teste om dette er noe tess.
Leste en artikkel om dette i MC-avisa, så jeg ble nysgjerrig.
De skal på Camp Villmark, altså villmarksmessa på Lillestrøm, så da må jeg dit og teste om dette er noe tess.
Leste en artikkel om dette i MC-avisa, så jeg ble nysgjerrig.
Historikk
- 2020 BMW R1250RS
X Yamaha Xmax 300
X 2012 Triumph 1050 Sprint GT
X 2007 Honda CBF1000S
X 1992 Suzuki GSX1100F
X 1984 Honda VF1000F
X 1984 Suzuki GSX750ES
- 2020 BMW R1250RS
X Yamaha Xmax 300
X 2012 Triumph 1050 Sprint GT
X 2007 Honda CBF1000S
X 1992 Suzuki GSX1100F
X 1984 Honda VF1000F
X 1984 Suzuki GSX750ES
Kjenner en som brukte den metoden og det gikk ikke bra. Sykkelen kan skli mot stroppen selv om strammet, og tippe over mot høyre om får en ordentlig sidekast eller store nok bølger. Så jeg ville ikke brukt den metoden om ikke var veldig flatt hav og kort strekning, bør ha én stropp til hver side. Men fritt land så opp til hver enkeltejs skrev: 01 mar 2020, 12:06 Mi stropping av mc er, sykkel på sidestøtte, jakke over salen (slippe å bære) så stropp på tvers over salen (jakka) stramme såpass at den synker på fjærene.

- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Jo mer du strammer stroppen, jo mer komprimeres fjæringa og sykkelen retter seg. Helt håpløs stropping spør du meg.
Henta en sykkel i Kr.sand i høst. En stropp på hver side fra styret og ned, en strips på bremsen. Helt gull det. Frakter jeg BMW og den slags er det to stropper forran og to bak. Strammer ned fronten og strekker sykkelen bakover. Kan kjøre av veien, og det eneste som fortsatt står rett vei er sykkelen mot hengeren.
Henta en sykkel i Kr.sand i høst. En stropp på hver side fra styret og ned, en strips på bremsen. Helt gull det. Frakter jeg BMW og den slags er det to stropper forran og to bak. Strammer ned fronten og strekker sykkelen bakover. Kan kjøre av veien, og det eneste som fortsatt står rett vei er sykkelen mot hengeren.
-
- Motorsykkelen din: `08 BMW K1200S
Har Amok Draumr 3.0, en litt eldre modell, den har eg hatt med på Trollrally to år på rad. Sover godt i den. Når andre våkner og er kalde på bakken så har eg hatt det heilt fint i den. Bruker exped synmat 9 i den eg har. Isolerer veldig bra. Har og brukt den på mctur i februar i fjor. Kan anbefale amok på det sterkeste.The-Stig skrev: 01 mar 2020, 23:38 Er det noen som har testet dette?