Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
L-NA
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Takker for tips 👍
Vi skilte vell som venner...(tror jeg 👀). Men dessverre så kostet det noe kr. for Sigma. Og generelt, så må jeg legge til at dei gjorde en god jobb, men en liten feil. Denne ble ordnet opp i - fult og helt. 🙂

Brukeravatar
L-NA

Legg inn av L-NA »

Olav K skrev: 04 feb 2020, 22:23
L-NA skrev: 04 feb 2020, 21:54 En gang Guzzi, - altid Guzzi. Dette er ikke mine ord, men like fullt så skjønner jeg utsagnet. Selv så synes jeg det var herlig å få ny Guzzi tilbake i garasjen.
Men ikke bare solskin. Hovedårsaken til at jeg ikke kjøpte ny Stelvio i 2015, var tilgangen på service her jeg bor. Og nå får jeg igjen oppleve dette.
I instrument panelet lyser "SERVICE" mot meg. Feil melding er. Coil 2 error DC GND ECU 25.

Men spørsmålet mitt er om det er noen her inne på MC siden, som vet - eller kjenner til verksteder (mellom Bergen og Stavanger)hvor det jobber mekanikere som har god kjennskap til Guzzi?
Alternativet mitt er enten Hadeland MC, eller Haugen Motor i Stryn. Begge er 7 timers tur i hver sin rettning.

Jeg har hatt sykkelen inne hos lokale MC service, men det ønsker ikke begynne å lete etter feil, da det frykter at dette kan ta lang tid, og dyre timer å finne ut av..

Noen som vet, eller kjenner til en dyktig Guzzi mekaniker på Sør Vestlandet??
Sigma Motor solgte jo Guzzi for endel år tilbake, (var like før jeg kjøpte en Griso der) kan være de kan hjelpe? En kamerat av meg jobbet hos Signa, og han er "Guzzi-skada" langt inn i sjela. Er du med i noen Guzzi-grupper på Face? (om du er på fjesboka da)

Edit: Her er link til servicemanualen
https://cadrecycle.com/manuals/technica ... %20NTX.pdf

Har også sendt en melding til han Guzzimannen i Røldal, kommer tilbake når jeg vet noe mer.
Hei, takker.

Jeg har hatt noen timer i garasjen denne vinteren med feilsøking. Og som det ofte er, så er dette en slik "kommer og går feil".
Inn I Helv.... irriterende. :evil :evil

Men feilen er ikke større en at sykkelen fungerer (tilsynelatende) helt uten feil. Men "SERVICE" melding i displayet er ikke noe hyggelig å kjøre rundt med.
Så jeg vil prøve både Sigma, og andre på tlf/mail, så får vi se om det ikke ordner seg... :scratch

Brukeravatar
Atrox
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE

Legg inn av Atrox »

Har du googla problemet? Fant minst to referanser til problemer med ledningsnettet - og at Guzzi har gjort to recalls på denne modellen. Kan det være at dette ikke er gjort på din sykkel?

The issue turns out to be a complete harness recall from 2009 'cos of problems with the electrickery and specifically the ECU...(and the centre stand was up for recall too).

Brukeravatar
L-NA

Legg inn av L-NA »

Atrox skrev: 05 feb 2020, 17:15 Har du googla problemet? Fant minst to referanser til problemer med ledningsnettet - og at Guzzi har gjort to recalls på denne modellen. Kan det være at dette ikke er gjort på din sykkel?

The issue turns out to be a complete harness recall from 2009 'cos of problems with the electrickery and specifically the ECU...(and the centre stand was up for recall too).
Googla i hele høst, og vinter. Sjekka alt fra rèsett, nytt batteri, kontakter, el. plugger, rele. Oppdatert ECU hos Piaggio forhandler, osv,osv. uten resultat...
Jeg er i grunn kommet dit at jeg trenger kvalifisert assistanse. Piaggio forhandler her jeg bor, er en dyktig mekanikk, men også en ærlig mekaniker, som sier at dette kan han ikke. Lete -og måle seg frem til feil, er fullt mulig. Men det kan gå svært mange og dyre timer til dette. Slik at han anbefaler at jeg går til noen som KAN Guzzi.
Problemet er i grunn ikke større enn at alt fungerer tilsynelatende som det skal. Uten om klokka. Men "SERVICE" lyser i displayet. Og når jeg går inn på "Diagnosis" i service menyen, får jeg opp ECU Error code 23, og eller Error code 25.
Ihht. manual betyr dette "COIL 1 Error DC Gnd ECU 23" og "COIL 2 Error DC Gnd ECU 25".

Dette tolker jeg som en jordfeil, på begge coilene. Men....ett av problemene er at alt funker, og jeg finner ingen jordinger som er dårlige. ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)

Så...Jeg søker nå noen som KAN Guzzi og jeg har fått to gode råd fra AJ, og Olav K. Disse vil jeg prøve om kan løse problemet. Men jeg er fortsatt interessert i å komme i kontakt med "Guzzi" kjennere her på Sør Vestlandet om det finnes noen som,føler seg kvalifisert,eller kjenner noen som kan være interessert i å ta denne jobben. :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kan det være noe hjelp å hgente herfra, tro?

http://www.guzziriders.org/problem-with ... page2.html

Eller her?

https://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=89451.0

Har selv ikke lest gjennom trådene, så jeg ahr dermed ingen formening om de kommer med løsningen.

Brukeravatar
L-NA

Legg inn av L-NA »

Takker for dette AJ, men jeg har nok prøvd dette som foreslåes uten hell. Det neste nå er din kompis på Hadeland MC, eller så har jeg også prøvd å ringe Sigma Motor i HGSD (Olav K anbefaler). Ikke svar fra noe enda, men regner med jeg hører fra de i morgen :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

L-NA skrev: 06 feb 2020, 20:46 Takker for dette AJ, men jeg har nok prøvd dette som foreslåes uten hell. Det neste nå er din kompis på Hadeland MC, eller så har jeg også prøvd å ringe Sigma Motor i HGSD (Olav K anbefaler). Ikke svar fra noe enda, men regner med jeg hører fra de i morgen :-)
Ok...
Da får vi håpe at Reimar har vært borti problemet tidligere og kan gi gode svar på hvordan dette kan løses.

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

Bytte plugghetter/kabler....
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
L-NA

Legg inn av L-NA »

Oki. Det skal eg prøve.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

L-NA skrev: 07 feb 2020, 06:41 Oki. Det skal eg prøve.
Kan kanskje være så enkelt, selv om jeg innerst inne tviler. Desverre.
Jeg fikk problemer med den ene pluggkabelen på min hvor det viste seg at det var dårlig kontakt mellom plugghette og kabel. Dette førte til ujevn gange og til slutt full avtenning på den ene sylinderen. Men ingen feilkode i displayet, som f.eks. "Service".

Pluggkablene på Stelvio og antakelig også de andre bigblock modellene, har en åpebar svakhet, nemlig måten plugghetta er festet til kabelen. En skikkelig gammeldags løsning med noe som ligner en treskrue (!).
Dette gjør at man må være ytterst forsiktig når kabelen skal løsnes fra pluggen ved pluggbytte.
Den beste måten å gjøre dette på er å bruke en lang mellomstor skrutrekker med flatt jern som føres inn i et spor på framsiden av sylinderen. Så må man "føle" seg fram til kanten på tennplugghetta for så å gi skrutrekkeren et bestemt dytt nedover med forhåpentligvise følge at plugghetta spretter av pluggen.
På denne måten slipper man å belaste den skjøre overgangen mellom kabel og plugghette.

Skal man ta av pluggkabelen på den vanlige måten må man altså være svært forsiktig for å unngå brudd/sviktende kontakt pga. den svake konstruksjonen.

Jeg byttet til NGK racing cable (tror jeg de het) med påstøpte hetter, altså ikke påskrudde, som de originale som sykkelen ble levert med.

Denne metoden funker også:
viewtopic.php?p=144079#p144079

Mer å lese her også:
viewtopic.php?p=372705#p372705

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Hetter med treskrue er egentlig veldig vanlig. Har aldri hatt noen problemer med dette.

Foretrekker egentlig dette fremfor støpte. Feiler en støpt plugg så står man der med overslag og trenger ny del.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 07 feb 2020, 08:55 Hetter med treskrue er egentlig veldig vanlig. Har aldri hatt noen problemer med dette.

Foretrekker egentlig dette fremfor støpte. Feiler en støpt plugg så står man der med overslag og trenger ny del.
Dette er jeg ganske sikker på at du vet mye mer om enn det gjør, så du har nok helt rett.
Men på Stelvioen funket det altså ikke særlig bra.
Kablene med støpt plugg fungerte derimot helt fint uten feilslag den tiden jeg eide sykkelen.
Jeg vil uansett tro at kabel med støpt plugg er mindre ursatt for feil enn plugg som er skrudd på kabelen.

Brukeravatar
L-NA

Legg inn av L-NA »

Da har jeg fått både godt svar, og gode tips fra Hadeland MC. Hurtig og greie svar.
Code 23 og 25, er jordfeil på tennings Coil begge sider. Noe gode tips om hvor jeg finner Jordkablene, samt råd om hva jeg skal gjøre.
Hjelper ikke dette, så blir det nok en tur til Hadeland i løpet av våren :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

L-NA skrev: 07 feb 2020, 19:15 Da har jeg fått både godt svar, og gode tips fra Hadeland MC. Hurtig og greie svar.
Code 23 og 25, er jordfeil på tennings Coil begge sider. Noe gode tips om hvor jeg finner Jordkablene, samt råd om hva jeg skal gjøre.
Hjelper ikke dette, så blir det nok en tur til Hadeland i løpet av våren :-)
Så bra!
Håper du greier å løse problemet. Hvis ikke så må du svært gjerne ta kontakt om det blir en Hadelandstur :thumleft .

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kan det være slik at jordkablene er irret?

Jeg opplevde dette på Stelvion min med jordkabelen fra batteriet. Dette var visst en svakhet på en del Stelvioer og en luring et eller annet sted i verden laget en erstatningskabel, som man kunne kjøpe.
Jeg gjorde det da jeg oppdaget mye irr på originalkabelen.
Problemet løst med den nye erstatningskabelen, før det oppsto pogensielle problemer med den irrede originalkabelen.

Har søkt litt her på forumet for å evt. finne et innlegg hvor jeg har skrevet om dette. Men så langt ikke funnet noe.
Begynner å bli noen år siden jeg var Stelvioeier så jeg husker ikke lenger om jeg i det hele tatt skrev noe om dette... :redface .

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Finner du coilene så er nok de godt jordet. Enten i ramme eller med lask til ramme. Dette bør være enkelt å finne ut av. Videre må du forsikre deg om at hovedjordkabler fra batteri til ramme er OK.

Brukeravatar
L-NA

Legg inn av L-NA »

I dag blir det noen timer I garasjen med leting. Mye av dette som het blir nevnt er greit, og allerede sjekket. Men Hadeland Mc sier ramme til front (kåpe) skal være jordet inne ved styrelager. Dette er jo noe jeg aldri har verken sjekket eller visst noe om. Men jeg venter på noen nye plugger og koblinger jeg vil bytte når jeg først skrur sundt igjen. Men det også en del andre jordinger jeg ikke har funnet, som skal sjekkes.
Gennerelt ikke noe stort problem dette, men må likevel innrømme at det ødela mye av fjorårets sesong. Var liksom litt usikkert, og ble lite langtur pga dette. Så håper på at jeg skal få nyte Guzzi'n til fulle, og uten problemer i år..😊👍

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Funnet og fikset feilen, L-NA ?
Er litt nysgjerrig da, vet du... ;) .

Brukeravatar
L-NA

Legg inn av L-NA »

Nei. Samme problemet. Har byttet plugghetter og ledninger, men ingen forskjell. Venter på noen koblinger som ligger under tanken. Disse skal byttes, så får vi prøve det...🙃🙂🙃

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

L-NA skrev: 22 feb 2020, 12:33 Nei. Samme problemet. Har byttet plugghetter og ledninger, men ingen forskjell. Venter på noen koblinger som ligger under tanken. Disse skal byttes, så får vi prøve det...🙃🙂🙃
All grunn til å håpe og tro at feilen fikses før sesongen starter for alvor. Greit å slippe å ha dette hengende over seg når sykkelturene skal nytes til det fulle.

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

AJ skrev: 07 feb 2020, 09:05
FredrikE24 skrev: 07 feb 2020, 08:55 Hetter med treskrue er egentlig veldig vanlig. Har aldri hatt noen problemer med dette.

Jeg vil uansett tro at kabel med støpt plugg er mindre ursatt for feil enn plugg som er skrudd på kabelen.
Er de med skrue utført riktig, så er de like gode. Er når man slurver og får fuktighet i dem at det går skeis. Har kjørt tre vintre med NGK-hetter med skrue uten feilslag. Er terminert i henhold til hva NGK har anbefalt med tetninger som passer kabel.

Ulempen med de støpte er som tidligere nevnt, at dersom det først blir overslag eller dårlig kontakt, så står man der. Med de som er skrudd kan man i det minste terminere de på nytt og fortsette.

Har støpte BMW-hetter på BMWen og de virker jo de, men går litt og venter på problemer skal oppstå.

Brukeravatar
Erik_B70
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997

Legg inn av Erik_B70 »

Error DC Gnd tyder vel på at jordfeilen er i lavspenningskretsen. Altså mellom ECU og coil. Siden det er feilkode på begge coiler , virker det litt usannsynlig at det er feil i kabel. Kan det være så enkelt som fuktighet i kontakt(er) ?

Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
L-NA

Legg inn av L-NA »

Ja. Det har du nok rett i. Men kontaktene var irret, så selv om de er pusset, så blir det byttet. ECU og tilhørende kontakter har jeg prøvd å få tørket med hårføner, samt at de har stått åpne en liten uke før jeg satte dei på igjen. Men jeg er likevell redd det er her feilen ligger, siden alle kontakter som jeg finner ifbm. coil har vert rengjort. Men er det noen som vet om jeg kan måle meg frem til event. feil i ECU, kontakter ?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kanskje du finner løsningen her?
Guzzi error.JPG
https://www.manualslib.com/manual/11266 ... =98#manual
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
L-NA

Legg inn av L-NA »

Takker for denne. Men jeg har funnet skjema som viser hvilke "pinner" i pluggene som skal være jord. Tenkte jeg skulle sjekke dette. Dersom det viser seg at det er her feilen ligger, så kan jeg heller få en lokal MC verksted til å fikse problemet. Men ellers så begynner jeg å se for meg en tur til Hadeland i løpet av våren. 🙂

Svar