Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 659
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Nomade »

SprintS955 skrev: 12 mar 2020, 18:24 Er i Polen nå. Blir vel hjemmekarantene i 2 uker nå. Er kjøring av mc ok i denne perioden?
https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/ ... karantene/

Slik jeg tolker det er mckjøring innafor ;) Det er jo bare å unngå nærkontakt med andre....

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23128
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Selvsagt kjellv. Helt enig med deg.

Som nevnt så er det svært lite jeg gjør (om noe) som setter ndre liv i fare vedrørende smitte. Man kan jo ikke gardere seg helt, men mener selv jeg er ganske oppdatert på smittefaren vedrørende hvordan man bør oppføre seg etc.

men det betyr ikke at jeg går rundt og er redd for selve viruset. Jeg er heller ikke redd fordi landets skoler og mange butikker og arrangement stenger. Mitt liv foregår som noenlunde normalt, men noen få forholdsregler.

Jeg frykter ikke døden for å si det sånn. Og skulle det værste skje, så får jeg heller evelge mine ord i graven og håpe på at vertfall mine nærmeste vil felle en tåre :)

jeg har heller ingen gjenlevende bestemødre som er syke og svake. Svigermor derimot, kan det jo kanskje passe og avgi et besøk kanskje? :knegg

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av kjellv »

Jeg er heller ikke spesielt bekymret for egen helse, jeg er svært sjelden syk. De fleste influensabølger pleier å passere meg uten at jeg blir syk. Og ble jeg syk så er det ikke verre enn at jeg fortsatt fungerer noenlunde normalt. 20 % av de som blir syke av dette virus blir veldig syke sier statistikken, og 1% dør av det.
Men dette handler ikke bare om at vi skal gjøre tiltak for å beskytte oss selv. Vi skal også gjøre tiltak slik at vi ikke bringer smitte videre, for eksempel til svigermor.

I løpet av et MC treff vil om en av deltakerne er smittebærer potensielt kunne smitte kanskje 20% av de andre på treffet. Disse tar smitten med hjem og smitter sin egen familie og arbeidskolleger før han selv blir syk. Slik har vi det gående.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23128
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 13 mar 2020, 08:29 Jeg er heller ikke spesielt bekymret for egen helse, jeg er svært sjelden syk. De fleste influensabølger pleier å passere meg uten at jeg blir syk. Og ble jeg syk så er det ikke verre enn at jeg fortsatt fungerer noenlunde normalt. 20 % av de som blir syke av dette virus blir veldig syke sier statistikken, og 1% dør av det.
Men dette handler ikke bare om at vi skal gjøre tiltak for å beskytte oss selv. Vi skal også gjøre tiltak slik at vi ikke bringer smitte videre, for eksempel til svigermor.

I løpet av et MC treff vil om en av deltakerne er smittebærer potensielt kunne smitte kanskje 20% av de andre på treffet. Disse tar smitten med hjem og smitter sin egen familie og arbeidskolleger før han selv blir syk. Slik har vi det gående.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Det med svigermor var ment ironisk kjellv. Å jeg er selvsagt klar over at det viktigste er at man ikke menger seg med andre unødig. Spesielt ikke eldre og de som er syke fra før. :thumleft

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Sakkle »

Nomade skrev: 13 mar 2020, 07:58 Slik jeg tolker det er mckjøring innafor ;) Det er jo bare å unngå nærkontakt med andre....
Og det kan dere garantere at dere klarer eller?

Hva om du for eksempel går på snørra og blir hentet i ambulanse. Dersom du da har corona har du muligens smittet ambulansepersonellet og andre passienter. Gratulerer.

Det er ikke Ebola dette her, men hva med å bare gjøre som man får beskjed om. Unngå fritidsreiser. Med mindre du er på vei til jobb er vel MC-kjøring nettopp det?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av TGR »

Mc- tur er i seg selv ganske ufarlig, hva angår smitte. Men selv om man fricamper, så må man innom butikker, bensinstasjoner, og toaletter.

Så akkurat nå tenker jeg at man bare får avvente hele situasjonen en periode, og se hvordan dette utvikler seg.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23128
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Man setter andre mennesker i potensiell fare uansett man man foretar oss. Sannsynligheten for at man dreper noen i en MC ulykke er langt langt større enn at man skader seg selv, smitter ambulansepersonell som igjen i værste fall dør av dette (jeg anntar ambulansepersonell er friske oppegående mennesker med god helse) etc.

Man kan dra dette veldig langt selvsagt, men det er også viktig at livet går videre. Å mure seg inne er ikke bra for samfunnet hvis alle skulle gjøre dette.

SÅ jeg mener MC kjøring er helt innafor. å leve i dag er hele tiden en risiko.

Skal man også forby folk å jogge/løpe, siden faren for at man brekker lårhalsen øker og dermed også faren for at man smitter ambulansepersonell som kommer til unsetning? For meg blir dette litt svart/hvitt.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av niko »

Litt bekymra for skoleungdommen må jeg si. Ikke korona direkte, men bivirkninger. De er happy i dag, ingen skole før tidligst etter påske, men etter helga tror jeg mange kommer til å oppleve lange dager. Dager i trange leiligheter, kanskje med småsøsken og foreldre med hjemmekontor eller permittert. Vi satser på nettbasert undervisning og følger vanlig timeplan, så skole skal de få, men jeg tror mange vil kjenne på litt forskjellig framover, særlig ensomhet.
Får håpe de klarer å holde seg hjemme, evt går en tur. Dersom de blir rennende rundt på kjøpesentrene er jo vitsen borte, og da er neste skritt plutselig portforbud. Heavy greier dette her.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23128
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Ikke noe galt i å være ung og sosial, men jeg tror vi generelt sett har godt av å bli satt litt på prøve til tider. Vi lærer alle av hva som skjer rundt oss og kanskje neste gang er vi enda bedre forberedt hvis noe liknende skulle skje igjen.

I dag har vel de fleste unge en iPad og ett par dusin telefoner og spillkontrollere de kan blåse støvet av. Mulig jeg bare har glemt hvordan det er å være ung, men jeg tror kanskje dette også kan føre noe godt med seg?

Men at det for enkelte og kanskje aller helst barnefamilier med mange jern i ilden får konsekvenser finnes det vel liten tvil om. Personlig var det en fryd å kjøre på jobb i dag. Lite trafikk, veldig lite telefoner inn på jobben, jeg siter mer i fred da vi har inngått en intern avstandsgreie. Til helgen ser jeg for meg noen rolige dager hjemme i furtbua og kanskje er jeg også heldig å slippe og oppleve russen på samme måte i år.

Men kjenner jeg dem rett, så er det vel beina i været der etter to rusbrus og en Justin Bieber låt.

Man må også huske på at for veldig mange får disse konsekvensene noen positive fordeler. Uansett hva som skjer i samfunnet så vil dette påvirke andre på godt eller vondt.

Det viktigste er at vi tar forholdsregler, bruker sunn fornuft og prøver så godt det lar seg gjøre uten å gå helt i sølibat og potensielt smitte andre. Spesielt de eldre og allerede syke.

Om det er noen som velger å bure seg helt inne, så dem om det. Vi skal leve også.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av TGR »

Ingen har noensinne tatt skade av å kjede seg litt. Og når det gjelder dagens ungdom, så kan jo en positiv bieffekt av dette være at de kanskje setter mer pris på den grenseløse tilgangen til alt mulig, alle mulighetene og friheten vi normalt har, og som de fleste unge kanskje tar for gitt......

Men det er klart, at drar dette langt ut i tid, så får det mange negative konsekvenser.....

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 13 mar 2020, 10:00 Skal man også forby folk å jogge/løpe, siden faren for at man brekker lårhalsen øker og dermed også faren for at man smitter ambulansepersonell som kommer til unsetning? For meg blir dette litt svart/hvitt.
Forsåvidt et greit poeng...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Dansekris »

Sakkle skrev: 13 mar 2020, 11:13
Bjerknez skrev: 13 mar 2020, 10:00 Skal man også forby folk å jogge/løpe, siden faren for at man brekker lårhalsen øker og dermed også faren for at man smitter ambulansepersonell som kommer til unsetning? For meg blir dette litt svart/hvitt.
Forsåvidt et greit poeng...
Havner vi i en situasjon der sykehusene er fulle av mennesker med corona er det ikke utenkelig at man bør unngå ting som føre til skade.

Worst case, så får man ikke behandling og det er kanskje DET scenarioet som er mest skremmende for folk flest.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23128
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Man har de som hele tiden tenker worst case. Så har man de som velger å leve, også har man til slutt dem som driter fullstendig i hele greia og slett ikke skammer seg over å ta med seg sin kreftsyke mor på utenlandsreise.

Jeg befinner meg nok ganske midt i vil jeg tro. Jeg tror det er det sunneste. Jeg orker ikke å gå rundt å tenke worst case om alt mulig. Da blir livet veldig slitsomt. Tror jeg.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev: 13 mar 2020, 11:26 Man har de som hele tiden tenker worst case. Så har man de som velger å leve, også har man til slutt dem som driter fullstendig i hele greia og slett ikke skammer seg over å ta med seg sin kreftsyke mor på utenlandsreise.

Jeg befinner meg nok ganske midt i vil jeg tro. Jeg tror det er det sunneste. Jeg orker ikke å gå rundt å tenke worst case om alt mulig. Da blir livet veldig slitsomt. Tror jeg.
Det er vel takket være den mentaliteten at smitten har fått spre seg.
Det går fint an å leve samtidig som man tar sine forholdsregler.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av TGR »

Dansekris skrev: 13 mar 2020, 11:29
Bjerknez skrev: 13 mar 2020, 11:26 Man har de som hele tiden tenker worst case. Så har man de som velger å leve, også har man til slutt dem som driter fullstendig i hele greia og slett ikke skammer seg over å ta med seg sin kreftsyke mor på utenlandsreise.

Jeg befinner meg nok ganske midt i vil jeg tro. Jeg tror det er det sunneste. Jeg orker ikke å gå rundt å tenke worst case om alt mulig. Da blir livet veldig slitsomt. Tror jeg.
Det er vel takket være den mentaliteten at smitten har fått spre seg.
Det går fint an å leve samtidig som man tar sine forholdsregler.
Det er sant. Beskytter man seg sjøl, så beskytter man også andre....

Svar