Hei hei!
Da har jeg omsider tatt sykkelen ut av dvale. Batteriet ble ladet dagen før, og sykkelen startet umiddelbart ved første forsøk. Så stod sykkelen i ro i ca 2 uker, før jeg skulle ut å ta min første tur idag.
Og da fikk jeg ikke start på den... Alle lys ble tent, F1 varsellampe blinket, og sykkelen forsøkte å starte uten at motoren fyrte seg opp.
Jeg la også merke til at selve oppstartsekvensen var forkortet (pleier å komme en "oppstartslyd" når jeg vrir om tenningen) Denne lyden var kutta med 2/3.
Jeg har ladet batteriet opp pånytt, rengjort polene, forsøkt å starte uten støtte, i gir og i N. Og plutselig, fikk jeg start på beistet. Hastet meg ut og koooste meg i 30 min. Har montert ny LED frontlykt, nye LED blinklys og nye hendler Føles ut som en ny sykkel:)
Så kom jeg hjem, slukket sykkelen, forsøkte å starte igjen... ingen start
Gikk i tenkeboksen...dro ut i garasjen igjen... Der forsøkte jeg å vri om tenninga flere ganger, og vipps... hele oppstartssekvensen settes igang, og jeg får start på sykkelen igjen. Jeg må altså vri om tenninga litt halvveis forsiktig for å få start på sykkelen...
Noen kloke hoder som vet hva som må fikses??
Det er forøvrig snakk om en Suzuki Gladius 09 mod:)
Vanskelig start... Problem løst:)
Vanskelig start... Problem løst:)
Sist redigert av Chanten den 22 mar 2020, 11:29, redigert 1 gang totalt.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Sted: Kongsberg
Re: Vanskelig start...
Kan det kanskje være et problem med tenningsbryteren? Hvis du er heldig har den bare irret litt. Jeg ville koblet fra batteriet og vridd nøkkelen frem og tilbake mange ganger. Gjerne spraye noe kontaktrens på selve bryterdelen hvis du kommer til også.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Vanskelig start...
Hmmm...
Det du kaller "oppstartsekvensen" kan godt være bensinpumpa - den står inne i tanken og setter trykk på systemet før oppstart. Hvis den ikke går så får du ikke start, nei...
Var borti et lignende problem på en DL650 for noen år siden (stort sett samme sykkel som din). Eieren fant ikke ut av det, så vi demonterte alle kontaktene vi fant, sprayet med "contact cleaner" og monterte/demonterte hver kontakt noen ganger. Sprayet til slutt med "contact protector" og satte dem sammen igjen. Problemet forsvant, så "noe" med dårlig kontakt ett-eller-annet sted var det...
Kanskje du sliter med det samme
Det du kaller "oppstartsekvensen" kan godt være bensinpumpa - den står inne i tanken og setter trykk på systemet før oppstart. Hvis den ikke går så får du ikke start, nei...
Var borti et lignende problem på en DL650 for noen år siden (stort sett samme sykkel som din). Eieren fant ikke ut av det, så vi demonterte alle kontaktene vi fant, sprayet med "contact cleaner" og monterte/demonterte hver kontakt noen ganger. Sprayet til slutt med "contact protector" og satte dem sammen igjen. Problemet forsvant, så "noe" med dårlig kontakt ett-eller-annet sted var det...
Kanskje du sliter med det samme
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Re: Vanskelig start...
Har kjørt kontaktspray i ledning til tenningslås, samt smurt selve tenningslåsen. Det gjorde det bedre... får vel start på første forsøk ca 7/10 ganger. Får dog start hver gang jeg vrir om nøkkelen forsiktig. Kan se ut som det er dårlig kontakt inni selve tenningslåsen, og at det er den som må byttes ut...
Re: Vanskelig start...
Du har vel to sett nøkler? Har du prøvd med begge?
Re: Vanskelig start...
Jada, har prøvd begge nøkler... samme problem med begge nøklene. Ser også at det er motstridene råd ang WD-40 i tenningslås. Noen mer erfaringer her? Ser det anbefales grafitt som smørning tenningslåsen, da WD-40 tiltrekker seg skit...
Re: Vanskelig start...
Oppdatering:
Etter utallig googlesøk og videoer på youtube, er problemet løst.
Endte opp med å spyle igjennom hele tenningslåsen med kontaktspray, deretter blåse igjennom med trykkluft, for så og smøre med grafitt.
Nå starter sykkelen som den skal:)
Takk for tips og bidrag:)
Etter utallig googlesøk og videoer på youtube, er problemet løst.
Endte opp med å spyle igjennom hele tenningslåsen med kontaktspray, deretter blåse igjennom med trykkluft, for så og smøre med grafitt.
Nå starter sykkelen som den skal:)
Takk for tips og bidrag:)