Oljeskift..
- Indian
- Innlegg: 652
- Registrert: 24 jun 2004, 23:14
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Sted: Everywhere
- Kontakt:
I dag kjørte jeg til Moss Mc for å skifte olje for den store turen til vestlandet i morgen tidlig. Tappet ut oljen og bytta filteret for så å finne ut at jeg hadde glemt å ta med oljen. Det kan skje i de beste familier.
Masse saftige ord som ikke egner seg på trykk rente ut av munnen før jeg fikk en genial ide.
Jeg tømte 2 liter med Castrol og fylte på resten med Hydro Texaco sin olje.
Nå skal sykkelen min stortrives med de beste egenskaper fra både Castrol og Hydro Texaco. :
Masse saftige ord som ikke egner seg på trykk rente ut av munnen før jeg fikk en genial ide.
Jeg tømte 2 liter med Castrol og fylte på resten med Hydro Texaco sin olje.
Nå skal sykkelen min stortrives med de beste egenskaper fra både Castrol og Hydro Texaco. :
Hei, hei!
Joda jeg vet hvorfor, prøvde bare å dra igang en litt mere saklig diskusjon enn å si at Biltema sine oljer ikke er brukbare...
For de som har våtclutch er oljen ganske viktig for å unngå sluring/lugging og andre uhumskheter det er sikkert mange som har ulike erfaringer med forskjellig type oljer.
API SG er en gammel godkjenning, helt tilbake til den tiden de fikk lov å tilsette bl.a zink og fosfor. Dette ble det nok slutt på, men oljer som oppfyller Jaso MA har tilsvarende egenskaper som API klasse SG. ........
Joda jeg vet hvorfor, prøvde bare å dra igang en litt mere saklig diskusjon enn å si at Biltema sine oljer ikke er brukbare...
For de som har våtclutch er oljen ganske viktig for å unngå sluring/lugging og andre uhumskheter det er sikkert mange som har ulike erfaringer med forskjellig type oljer.
API SG er en gammel godkjenning, helt tilbake til den tiden de fikk lov å tilsette bl.a zink og fosfor. Dette ble det nok slutt på, men oljer som oppfyller Jaso MA har tilsvarende egenskaper som API klasse SG. ........
- rogg
- Innlegg: 3339
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Sted: Berger
- Kontakt:
Håy...
Det er selvfølgelig fritt opp til hver enkelt å bruke den oljen de selv ønsker å bruke.
API ((American Petrolium Institute) Den Amerikanske spesifikasjon for motoroljer. For bensinmotorer etterfulgt med "S" + en bokstav. API SA,SB,SC osv, I 2004 var den høyste bokstaven API SL
For diselmotorer bruker API "C" i steden for "S"
ACEA ( Association des Constructers Europeens d'Automobile) Europeisk spesifikasjon for motoroljer. Merket for bensinmotorer ACEA A1, A2, A3. For diselmotorer ACEA B1,B2,B3.
For mc er det spesielt med at oljen brukes både til motor og clutshen, gjelder for japanske sykler.
Her vil en API SH, SJ og SL olje som inneholder friksjonsreduserende tilsetningsstoffer for å gi et lavere drivstofforbruk, kunne føre til at clutchen slurer ved kraftige aksellerasjon.
I 1999 utga JASO (Sammensluttningen av japanske motorsykkelfabrikanter) en spesifikasjon for 4-taktsmotor. JASO MA, i stor grad basert på API og ACEA krav til motorbskyttelse i bilmotorer men som stiller tilleggskrav til oljens friksjonsegenskaper i "våte" clutcher
Enkelte mc'r som HD, BMW og Moto Guzzi har tørr clutcher
Det er selvfølgelig fritt opp til hver enkelt å bruke den oljen de selv ønsker å bruke.
API ((American Petrolium Institute) Den Amerikanske spesifikasjon for motoroljer. For bensinmotorer etterfulgt med "S" + en bokstav. API SA,SB,SC osv, I 2004 var den høyste bokstaven API SL
For diselmotorer bruker API "C" i steden for "S"
ACEA ( Association des Constructers Europeens d'Automobile) Europeisk spesifikasjon for motoroljer. Merket for bensinmotorer ACEA A1, A2, A3. For diselmotorer ACEA B1,B2,B3.
For mc er det spesielt med at oljen brukes både til motor og clutshen, gjelder for japanske sykler.
Her vil en API SH, SJ og SL olje som inneholder friksjonsreduserende tilsetningsstoffer for å gi et lavere drivstofforbruk, kunne føre til at clutchen slurer ved kraftige aksellerasjon.
I 1999 utga JASO (Sammensluttningen av japanske motorsykkelfabrikanter) en spesifikasjon for 4-taktsmotor. JASO MA, i stor grad basert på API og ACEA krav til motorbskyttelse i bilmotorer men som stiller tilleggskrav til oljens friksjonsegenskaper i "våte" clutcher
Enkelte mc'r som HD, BMW og Moto Guzzi har tørr clutcher
heisan, nå begynner tråden å bli informativ.
JASO MA har dukket opp etter at jeg oppdaterte meg på oljespeccer, greit å få med seg dette også, selv om jeg stort sett kjører med tørrclutch.
Det skal stå i brukerhåndboka til sykkelen/bilen hvilke krav som stilles til oljen, f.eks minimum API SF. Fyller man da på SF eller bedre er man trygg.
Jeg bruker Castrol eller Pennzoil, med mitt lille forbruk er det ikke noe å spare på å bruke billigolje.
JASO MA har dukket opp etter at jeg oppdaterte meg på oljespeccer, greit å få med seg dette også, selv om jeg stort sett kjører med tørrclutch.
Det skal stå i brukerhåndboka til sykkelen/bilen hvilke krav som stilles til oljen, f.eks minimum API SF. Fyller man da på SF eller bedre er man trygg.
Jeg bruker Castrol eller Pennzoil, med mitt lille forbruk er det ikke noe å spare på å bruke billigolje.
- rogg
- Innlegg: 3339
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Sted: Berger
- Kontakt:
Håy..
Hold deg til API SF hvis det er den som er spesifisert for din sykkel. En lavere spesifisjon vil kanskje ikke holde oljekvaliteten som din sykkel trenger. Å kjøpe en med høyere spesifikasjon er etter min mening unødvendig. Disse oljene vill alltids være noe dyrere. Ingen vits å kaste bort penger....
Det som også kan skje ved å skifte oljemerke er at motoren begynner å bruke olje. Dette vil etter hvert gå seg til etter som motoren venner seg til den nye oljen.
Dette kommer av at det er forkjellige renseefekt i de forskjellige oljemerkene. Der et merke tetter, vil ett annet rense opp tettingen fra gammel olje, slik at man får lekasje og oljeforbruk.....kall det gjærne indre blødninger. Etter en stund vil den nye oljen tilpasse seg og igjen tette.
Hold deg til API SF hvis det er den som er spesifisert for din sykkel. En lavere spesifisjon vil kanskje ikke holde oljekvaliteten som din sykkel trenger. Å kjøpe en med høyere spesifikasjon er etter min mening unødvendig. Disse oljene vill alltids være noe dyrere. Ingen vits å kaste bort penger....
Det som også kan skje ved å skifte oljemerke er at motoren begynner å bruke olje. Dette vil etter hvert gå seg til etter som motoren venner seg til den nye oljen.
Dette kommer av at det er forkjellige renseefekt i de forskjellige oljemerkene. Der et merke tetter, vil ett annet rense opp tettingen fra gammel olje, slik at man får lekasje og oljeforbruk.....kall det gjærne indre blødninger. Etter en stund vil den nye oljen tilpasse seg og igjen tette.
-
- Innlegg: 44
- Registrert: 18 sep 2005, 15:20
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada
- Sted: A.Agder
GSXR`s kommentar om oljeskif på 5000km. Men vær klar over at på Japanske motorer med gear og motorolje integrert er det gearkassen som tar livet av oljen. derfor bør man ikke kjøre like lenge på oljen som på en BMW eller Guzzi.Det får man vel kalle hyppige skift.
Tempo Taifun / BSA 650 / BMW R75/5 - R90/6 / Honda 750F2 / Yamaha XS1100 / Yamaha SR500 / Suzuki GR650 /
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000
Jeg liker at dere kommer med kvalifiserte innspill.
Tror også at det er mange som setter pris på at dere deler deres erfaringer mht. oljeskift og annet stell av sykkel.
Mange kjører sykkel, men det er også mange som ikke har filla peiling på hvordan man skal skru og behandle den :
Da er det jo greit å ha et forum å søke litt på, evt. kunne spørre noen som har litt peiling. :hello1:
Tror også at det er mange som setter pris på at dere deler deres erfaringer mht. oljeskift og annet stell av sykkel.
Mange kjører sykkel, men det er også mange som ikke har filla peiling på hvordan man skal skru og behandle den :
Da er det jo greit å ha et forum å søke litt på, evt. kunne spørre noen som har litt peiling. :hello1:
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
Etter et uhell der jeg fikk vann i oljen, hadde jeg ikke den "super oljen" som mange anbefaler, hadde kun 10- 30 og 10 - 40 olje--- Biltema. Gear og klutsj fungerer helt ok, etter 1000 km ser oljen meget bra ut, renere enn før. Første tiden brukte ikke sykkel olje, etter noen dager måtte jeg fylle på, i de siste dagene har det igjen stabilisert seg, ingen påfylling..
- rogg
- Innlegg: 3339
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Sted: Berger
- Kontakt:
Håy..Thor Arne skrev:Ser i katalogen at Biltema har en fullsyntetisk olje med api tc, sh, jaso ma. I min instruksjonsbok står api sg, er dette tilsvarende olje jeg får på biltema da? savner en tabell med spesifikasjonene på oljene, men det finner jeg kanskje hvis jeg pløyer litt info på nett.
Så lenge oljen møter JASO MA sine krav til kvalitet, kan du bruke den. Oljene er klassifisert etter 4-takts bilmotorer. Dette er det de japanske mc-fabrikkene nå er med på. Dette på tanke at oljen er så bra at sykkler med våt clutch vil begynne å slure ved harde aksellerasjoner.
Så hvis oljen fra Biltema er merket med JASO MA kan du bruke den.