Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?
- niko
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?
Veldig bra! Godt med litt gode nyheter!
- oivindg
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Kona foreslo at vi skulle ta sommerferien i Norge i år, nærmere bestemt Lofoten. (Hvis det blir lov å reise, noe jeg satser på at det blir. Må jo være optimist!) Så jeg sa at hvis jeg får tatt lappen så kan hun fly oppover og jeg kjøre motorsykkel. Den gikk ikke helt hjem, gitt. Hun likte ikke tanken på at jeg skulle starte motorsykkelkarrieren med noenogtjue timer i sadelen. 

- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Er jo bare å tørrtrene litt, så sitter dere plutselig begge på sykkelen.
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Veldig godt utgangspunkt at hun har lyst til å bli med på turoivindg skrev: 31 mar 2020, 18:19 Kona foreslo at vi skulle ta sommerferien i Norge i år, nærmere bestemt Lofoten. (Hvis det blir lov å reise, noe jeg satser på at det blir. Må jo være optimist!) Så jeg sa at hvis jeg får tatt lappen så kan hun fly oppover og jeg kjøre motorsykkel. Den gikk ikke helt hjem, gitt. Hun likte ikke tanken på at jeg skulle starte motorsykkelkarrieren med noenogtjue timer i sadelen.![]()

Men ikke legg lista så høyt dette første året. Dere kan ende opp slik som jeg har gjort, jeg kjører nå alle lengre turer alene. Hun vil ikke være med lengre, annet enn korte turer i nærområdet. Det var kun det første året hun var med på turer med overnatting. Jeg drepte turgleden for henne med å presse distansene både mellom pausene og lengden på dagsetappene. Etter dette året gidder hun ikke prøve igjen. I fjor sommer var hun med bare en eneste dag, en tur på til sammen 12 mil.
Jeg anbefaler Lofoten på det aller høyeste. Helt fantastiske veier, utrolig flott natur og veldig mye å oppleve. Men.. det er utrolig langt dit, og utrolig langt tilbake. En slik tur krever planlegging, og god tid. Særlig med to på sykkelen. Første året på touring ville jeg anbefalt deg at lista legges langt lavere.
Med utgangspunkt i Kongsberg, ville jeg anbefalt dere første året å nyte terrenget vest for dere. Ikke kjør hovedveiene, der er dere sikkert også veldig kjent fra før. Men Telemark er fantastisk og mangfoldig. Selv om dere har kjørt her med bil, vil dere kunne oppleve alt dere har sett og kjørt før på en helt annen måte med motorsykkel. Alt blir annerledes, alt blir nytt.
Start først med ei helg og gjør erfaringer. Kjør for eksempel hjemmefra fredag ettermiddag, kjør en lengre etappe lørdag, og hjem igjen søndag med noe kortere etappe enn lørdag. Etappene mellom hver korte pause kan variere fra en halv time til rundt en time. Pauser annenhver gang bare 5 minutt til opp mot en halv time. Pass på å ta pause når du merker at hun sitter urolig bak deg, da begynner hun å bli sliten og trives ikke. Evaluer nøye hvordan det oppleves for dere begge to både underveis og når turen er over.
Neste tur kan dere legge opp til kanskje ei uke med varierende dagsetapper. Kanskje ha turistmagneter som Suleskard, Lysefjorden, Jærkysten, Sauda-Røldal som mål for en rundtur.
Gjør dere ikke dette på riktig måte får du henne kanskje ikke med på tur senere

- oivindg
Planen var altså at jeg skulle kjøre og hun skulle fly. Å få henne til å nærme seg motorsykkelen er helt uaktuelt, tror jeg.
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Helt uaktuelt? Ikke i det hele tatt interessert i å prøve?oivindg skrev: 31 mar 2020, 19:16 Planen var altså at jeg skulle kjøre og hun skulle fly. Å få henne til å nærme seg motorsykkelen er helt uaktuelt, tror jeg.
- oivindg
Nei, heller tvert om. Hvis jeg maser for mye får jeg beskjed om å selge sykkelen, tenker jeg.

- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Velkommen i klubben daoivindg skrev: 31 mar 2020, 20:01Nei, heller tvert om. Hvis jeg maser for mye får jeg beskjed om å selge sykkelen, tenker jeg.![]()

Men jeg har kommet så langt at jeg nå har opsjon på en av ferieukene mine alene på motorsykkeltur

Følger opp her da det nå har kommet nyere tall på aldersfordeling fra Italia (de som er sitert over var tom 19 mars, de nye er tom 26 mars).pekle skrev: 23 mar 2020, 21:53Ser nå at den tabellen med aldersfordeling er noe eldre enn tabellen med totalt antall smittede, så skal avvente skråsikkerheten min litt. Men for at det skal stemme må faktisk over 25.000 av de 28.000 nye tilfeller siste tre dager ha vært i aldersgruppen 50-59. Det virker lite sannsynlig.TGR skrev: 23 mar 2020, 21:25Ok. Da må noen ringe TV2 da, og forklare dem det .....pekle skrev: 23 mar 2020, 21:24Det er regelrett feil. 19,1% av de med påvist covid-19 er i 50-åra. Det er neste største gruppering, etter 70-åra som er 19,9%.
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coro ... c_in_Italy
https://snl.no/majoritet
19,7% av de med påvist smitte er 50-59, mens de utgjør 3,6% av de døde og 15,6% av den totale befolkningen.
44,2% av de med påvist smitte er under 60, mens de utgjør 4,8% av de døde og 71% av den totale befolkningen.
48,6% av de døde er over 80 år, men de utgjør 18,3% av de med påvist smitte og 7,1% av den totale befolkningen.
Så det var regelrett feil av TV2, og jeg lar panikken ligge i fred i kveld også.
- gsx750_80
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Kontakt:
Så, med andre ord: 46.8 % av de døde er over 80 år. 4.8 % er mindre enn 60 år. 48.4 % av de døde mellom 60 og 80 år da. Det var en større andel i alderen 60-80 enn jeg var klar over. Takk for info.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
46,6 ja (du bytta om 6 og 8 :) ) Men av de igjen er 76% mellom 70-79 (men utgjør 45% av av aldersgruppen), så overhyppigheten øker dramatisk med alder.
edit: muligens heller ikke med alder som sådan, men like trolig med redusert allmenntilstand som ser ut til å ha en viss samvariasjon med alder.
edit: muligens heller ikke med alder som sådan, men like trolig med redusert allmenntilstand som ser ut til å ha en viss samvariasjon med alder.
Sist redigert av pekle den 31 mar 2020, 23:27, redigert 1 gang totalt.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Virussituasjonen vil nok roe seg litt nå. Kallnes sykehus melder allerede om nedgang. Eller rettere sagt ingen innlagte grunnet Corona de siste tre døgn.
Det som står i media må kan bare ta med en klype salt. Dem vil lage overskrifter som selger.
Det som står i media må kan bare ta med en klype salt. Dem vil lage overskrifter som selger.
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Erna ymtet om lettelser i restriksjonene etter påske.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Audi Mannen
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Høres ut som om vi 2 sitter i samme båt..... Samme her også. Men jeg gir aldri opp, det gjelder å bruke tid uten å mase. Prøvde å få ungene til å oppmuntre også her en dag vi satt corona samla og spilte yatzy, men så kom eldst dattera inn midt i samtale emnet og tok ikke poenget og buste ut " hææ.... skal du sitte på sykkel??? da var det rykk tilbake til startoivindg skrev: 31 mar 2020, 20:01Nei, heller tvert om. Hvis jeg maser for mye får jeg beskjed om å selge sykkelen, tenker jeg.![]()

Yamaha XJR 1300
- Bjerknez
- Kontakt:
Noe må man da kunen ha for seg selv her i livet mener jeg. MC greie er MIN greie og slik forblir det. Hvis madammen hadde hatt lyst på MC tur så er jo det koselig, men da fikk hun kjøpe seg sin egen sykkel.
Vi har "delt" økonomi, så hva jeg bruker mine penger til henger hun seg ikke opp i, og det gjelder andre veien også. Sikkert derfor vi er gift på det trettende året :)
Det blir liksom helt feil at madammen skal bestemme hva jeg skal bedrive av hobbyer. Å gå rundt å være "redd" for at madammen ber meg selge sykkelen synes vertfall JEG er en meget underlig greie.
Vi har "delt" økonomi, så hva jeg bruker mine penger til henger hun seg ikke opp i, og det gjelder andre veien også. Sikkert derfor vi er gift på det trettende året :)
Det blir liksom helt feil at madammen skal bestemme hva jeg skal bedrive av hobbyer. Å gå rundt å være "redd" for at madammen ber meg selge sykkelen synes vertfall JEG er en meget underlig greie.
Jeg har heller aldri skjønt folk som finner seg i å leve slik...Bjerknez skrev: 01 apr 2020, 09:19 Det blir liksom helt feil at madammen skal bestemme hva jeg skal bedrive av hobbyer. Å gå rundt å være "redd" for at madammen ber meg selge sykkelen synes vertfall JEG er en meget underlig greie.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Bjerknez
- Kontakt:
Vi er nok bare forskjellige alle sammen muligens, men så lenge det funker for dem det gjelder så er det jo innafor, men uansett så skjønner jeg liksom ikke greia med å "be om lov".Sakkle skrev: 01 apr 2020, 09:33Jeg har heller aldri skjønt folk som finner seg i å leve slik...Bjerknez skrev: 01 apr 2020, 09:19 Det blir liksom helt feil at madammen skal bestemme hva jeg skal bedrive av hobbyer. Å gå rundt å være "redd" for at madammen ber meg selge sykkelen synes vertfall JEG er en meget underlig greie.
Jeg skjønner at man må be om lov, eller rettere sagt konferere med kona når man skal bort i flere dager når man har barn etc. Den ser jeg, men selv om man kjøper sykkel så betyr jo ikke det at den MÅ bruker hver dag, 8 timer om dagen.
Men med såkalt "felles" økonomi hvor all inntekt går i samme potten blir det fort rom for gnisninger tror jeg. Et scenario jeg med 100% sikkerhet kan si jeg aldri kommer til å havne i.
- gsx750_80
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Kontakt:
Leste forresten litt om spanskesyken, en pandemi fra omtrent 100 år siden. Interessant, men ikke oppløftende lesning.pekle skrev: 31 mar 2020, 22:42 46,6 ja (du bytta om 6 og 8 :) ) Men av de igjen er 76% mellom 70-79 (men utgjør 45% av av aldersgruppen), så overhyppigheten øker dramatisk med alder.
https://no.wikipedia.org/wiki/Spanskesyken
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
helt enig med begge talere.Bjerknez skrev: 01 apr 2020, 09:38Vi er nok bare forskjellige alle sammen muligens, men så lenge det funker for dem det gjelder så er det jo innafor, men uansett så skjønner jeg liksom ikke greia med å "be om lov".Sakkle skrev: 01 apr 2020, 09:33Jeg har heller aldri skjønt folk som finner seg i å leve slik...Bjerknez skrev: 01 apr 2020, 09:19 Det blir liksom helt feil at madammen skal bestemme hva jeg skal bedrive av hobbyer. Å gå rundt å være "redd" for at madammen ber meg selge sykkelen synes vertfall JEG er en meget underlig greie.
Jeg skjønner at man må be om lov, eller rettere sagt konferere med kona når man skal bort i flere dager når man har barn etc. Den ser jeg, men selv om man kjøper sykkel så betyr jo ikke det at den MÅ bruker hver dag, 8 timer om dagen.
Men med såkalt "felles" økonomi hvor all inntekt går i samme potten blir det fort rom for gnisninger tror jeg. Et scenario jeg med 100% sikkerhet kan si jeg aldri kommer til å havne i.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Litt tilbake til Covid-19, og statistikken.
Det er uvesentlig om TV2 eller andre kunne forstås annerledes enn hva de aktuelle tallene indikerer.
Det som er vesentlig, er at det også rammer folk i sin beste alder, inkl helt friske folk. Og poenget med å formidle den type informasjon, er jo rett og slett bare for at folk skal ta inn over seg at det faktisk kan ramme oss alle, og at alle faktisk kan dø av det.
Den type bevissthet er faktisk nødvendig for at folk skal forstå alvoret. Dette er ingen vanlig influensa.
Her er en link til en av mange artikler som forsøker å skape nettopp den nødvendige bevissthet om hva vi står ovenfor.
https://www.dagsavisen.no/debatt/la-oss ... CD2TVtxuho
Det er uvesentlig om TV2 eller andre kunne forstås annerledes enn hva de aktuelle tallene indikerer.
Det som er vesentlig, er at det også rammer folk i sin beste alder, inkl helt friske folk. Og poenget med å formidle den type informasjon, er jo rett og slett bare for at folk skal ta inn over seg at det faktisk kan ramme oss alle, og at alle faktisk kan dø av det.
Den type bevissthet er faktisk nødvendig for at folk skal forstå alvoret. Dette er ingen vanlig influensa.
Her er en link til en av mange artikler som forsøker å skape nettopp den nødvendige bevissthet om hva vi står ovenfor.
https://www.dagsavisen.no/debatt/la-oss ... CD2TVtxuho
- oivindg
Ha-ha. Her blir alt tolket i verste mening. :)Sakkle skrev: 01 apr 2020, 09:33Jeg har heller aldri skjønt folk som finner seg i å leve slik...Bjerknez skrev: 01 apr 2020, 09:19 Det blir liksom helt feil at madammen skal bestemme hva jeg skal bedrive av hobbyer. Å gå rundt å være "redd" for at madammen ber meg selge sykkelen synes vertfall JEG er en meget underlig greie.
Det jeg prøvde å si var at hun ikke er interessert i min MC-hobby. Hun synes det er helt fint at jeg holder på med det, men hun ønsker ikke at jeg skal mase på henne for å få henne med når hun ikke er interessert.
Forøvrig har vi hatt felles økonomi i alle år, og trives godt med det.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Båt er lov. Hva med MC...
Justisministeren gir båtfolket lov:
https://www.tv2.no/nyheter/11348102/
Da regner jeg med at også MC-folket har friheten til å ta seg fritidsreiser og rekreasjonsturer?
God atspredelse og avkobling i disse "innestengte" tider...
Og MC-folket vet jo også hvordan de skal sikre seg best mulig med hjelm, hansker, MC-klær og kjøresko med gode sikkerhetsdetaljer osv.
https://www.tv2.no/nyheter/11348102/
Da regner jeg med at også MC-folket har friheten til å ta seg fritidsreiser og rekreasjonsturer?
God atspredelse og avkobling i disse "innestengte" tider...
Og MC-folket vet jo også hvordan de skal sikre seg best mulig med hjelm, hansker, MC-klær og kjøresko med gode sikkerhetsdetaljer osv.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Det har aldri vært noe forbud mot båtbruk. Det har bare vært RS som har bedt folk om ikke å bruke båten som hytte, fordi at dersom de blir sjuke og trenger assistanse, så risikerer man at RS sin båt må saneres, noe som ta et døgn, samt at mannskapet kanskje må i karantene.
Men nå har RS fått inn nye frivillige mannskaper, og har moderert seg til å be folk være forsiktige i påska, og ikke kalle opp RS bare for at ikke de får start på motoren, eller får opp ankeret.
En annen ting, har det vært noe forbud mot å kjøre mc, eller bare en generell anmodning om å begrense alle aktiviteter?
Men nå har RS fått inn nye frivillige mannskaper, og har moderert seg til å be folk være forsiktige i påska, og ikke kalle opp RS bare for at ikke de får start på motoren, eller får opp ankeret.
En annen ting, har det vært noe forbud mot å kjøre mc, eller bare en generell anmodning om å begrense alle aktiviteter?
- oivindg
Ikke noe forbud, bare en anbefaling om å ikke foreta unødvendige reiser.TGR skrev: 01 apr 2020, 21:53 En annen ting, har det vært noe forbud mot å kjøre mc, eller bare en generell anmodning om å begrense alle aktiviteter?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Koronasituasjonen er alvorlig nok som den er.
Derfor synes jeg det er befriende med koronakommentator Hallvard Sanberg på NRK Nyhetene.
Mange gullkorn fra denne journalisten med sine ivrige og humoristiske stil, men som samtidig evner å formidle mer akademisk stoff på en folkelig forståelig måte.
For noen minutter siden snakket han med nyhetsoppleseren om forskjellige ballspill og smitterisiko.
Bla. om fotball, som Sandberg åpenbart ikke har et veldig nært forhold til.
For som han sa om fotballspilling og smitterisiko med ball i berøring med keeperhender og hoder (heading) : "Hva jeg har lest meg til i litteraturen"
.
Derfor synes jeg det er befriende med koronakommentator Hallvard Sanberg på NRK Nyhetene.
Mange gullkorn fra denne journalisten med sine ivrige og humoristiske stil, men som samtidig evner å formidle mer akademisk stoff på en folkelig forståelig måte.
For noen minutter siden snakket han med nyhetsoppleseren om forskjellige ballspill og smitterisiko.
Bla. om fotball, som Sandberg åpenbart ikke har et veldig nært forhold til.
For som han sa om fotballspilling og smitterisiko med ball i berøring med keeperhender og hoder (heading) : "Hva jeg har lest meg til i litteraturen"

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.