Hvordan varme opp etter vinteren? "Rustløser"-kurs, kjøregårdstrening, evt. annet?
Hvordan varme opp etter vinteren? "Rustløser"-kurs, kjøregårdstrening, evt. annet?
Jeg fikk lappen i september i fjor, så det var litt begrenset hvor mye trening jeg fikk før sesongen var over. De fleste turene mine denne sesongen har vært på landeveier og motorvei med lite trafikk. Det er vel på tide å trene på trafikk, kø og småkjøring igjen, men det sitter naturlig nok litt lenger inne å dra på tur i rushtiden for å trene Likevel synes jeg det føltes veldig naturlig å sette seg på sykkelen igjen etter vinteren, som aldri dukket ordentlig opp i min del av landet uansett.
Blir dere rustne eller kommer dere raskt opp på nivå igjen? Hvordan varmer dere opp etter den lange vinteren? Blir det noen test-runder?
Blir dere rustne eller kommer dere raskt opp på nivå igjen? Hvordan varmer dere opp etter den lange vinteren? Blir det noen test-runder?
Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?
Er på femte sesongen nå, så føler det meste sitter. MEN, det tar litt tid å komme inn i det likevel. Tar det alltid rolig de første turene. Prøver å repetere de vanlige tingene som sittestilling, plassering i veibanen og nødbrems for å nevne noen. Kjører ikke nevneverdig mye bil i vinterhalvåret, så har det i bakhodet.
Det er fortsatt en del grus i veien og veiene kan være våte og sleipe, så holder igjen grisekjøringa noen uker til.
Det er fortsatt en del grus i veien og veiene kan være våte og sleipe, så holder igjen grisekjøringa noen uker til.
-
- Innlegg: 21
- Registrert: 19 aug 2019, 08:26
- Motorsykkelen din: Hayabusa
Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?
Det er lurt å ta det rolig og øve på basisferdigheter. Øving på bane kan også anbefales. Se https://smcn.no/produkt/rustloser-01-mai-2020/ og
http://www.nafmcoslo.no/index.php/kurs/ ... kningskurs
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
http://www.nafmcoslo.no/index.php/kurs/ ... kningskurs
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?
Har hatt MC-lappen siden -96 og er stort sett like rusten hver vår.
Tror det er fornuftig å være obs på at man er det.
I tillegg er heller ikke bilistene vant til at vi fins langs veiene enda.
Så jeg tar det veldig rolig og forsiktig i begynnelsen av sesongen.
Tror det er fornuftig å være obs på at man er det.
I tillegg er heller ikke bilistene vant til at vi fins langs veiene enda.
Så jeg tar det veldig rolig og forsiktig i begynnelsen av sesongen.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Snekker.edvin
- Innlegg: 496
- Registrert: 30 des 2017, 23:30
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850
Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?
Vi varmer sånn
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?
Godt spørsmål PWL. Min fjerde sesongstart nå og stor forskjell fra den andre. Da var jeg stiv som en stokk og nokså trafikkfarlig. Ta det med ro, begynn pent og forsiktig.
- FredrikE24
- Innlegg: 4748
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?
Det man må få igang igjen er fartsavpasning og svingteknikk.
Bare å kjøre masse, og fokusere på rett teknikk.
Det jeg gjør desidert mest er kjøring i tett trafikk. Dette går helt på autopilot.. Er ikke det som er vanskelig synes jeg.
Bare å kjøre masse, og fokusere på rett teknikk.
Det jeg gjør desidert mest er kjøring i tett trafikk. Dette går helt på autopilot.. Er ikke det som er vanskelig synes jeg.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7005
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?
Finner meg en stor og tom parkeringsplass og gjør sånne kjøregårdgreier som nødbremsing, slalåm, krypkjøring mm.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38121
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?
Ingen oppvarming, kun tut & kjør !
Neida...
Rolig oppstart for å få go'føleslen med sykkelen igjen. Og ekstra fokus på grus, spesielt i kryss, og skader i veidekket på de "vedlikeholdsfrie" veiene vi har her i distriktet hvor jeg bor...
Go'følelsen med sykkelen var der med en gang .
Meeeen... etter mange måneder i dvale greide jeg å forveksle bryterne til det nøkkelløse startsystemet og skjønt ikke bæret da sykkelen ikke ville starte... .
Men straks ombytting ble oppklart fi\unket det som bare det .
Neida...
Rolig oppstart for å få go'føleslen med sykkelen igjen. Og ekstra fokus på grus, spesielt i kryss, og skader i veidekket på de "vedlikeholdsfrie" veiene vi har her i distriktet hvor jeg bor...
Go'følelsen med sykkelen var der med en gang .
Meeeen... etter mange måneder i dvale greide jeg å forveksle bryterne til det nøkkelløse startsystemet og skjønt ikke bæret da sykkelen ikke ville starte... .
Men straks ombytting ble oppklart fi\unket det som bare det .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?
Egentlig ikke noe jeg tenker på, vær forsiktig vis hensyn og kjør pent!
De første turene er både du, sykkel og vei ikke er helt optimale. La merke til feil sporvalg som må korrigeres underveis før jeg var ute av svingene, litt stiv selv kanskje samt viktig å ha alle betjeningshendler klare for aksjon og veier som kan være støvete møkkete sprekker vann grus. Det er ingen selvfølge at andre ser deg. Uansett morro er det
De første turene er både du, sykkel og vei ikke er helt optimale. La merke til feil sporvalg som må korrigeres underveis før jeg var ute av svingene, litt stiv selv kanskje samt viktig å ha alle betjeningshendler klare for aksjon og veier som kan være støvete møkkete sprekker vann grus. Det er ingen selvfølge at andre ser deg. Uansett morro er det
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
Online
- Innlegg: 296
- Registrert: 18 jul 2017, 11:06
- Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
- Sted: Oslo
Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?
Tredje sesongstart for meg, opplever ikke noe spesielle problemer.
Men det jeg jobber mest med hver vår er: Opp. Med. Blikket.
Det flyter så mye bedre når jeg klarer å se mot horisonten enn å stirre ned i asfalten foran sykkelen.
Men det jeg jobber mest med hver vår er: Opp. Med. Blikket.
Det flyter så mye bedre når jeg klarer å se mot horisonten enn å stirre ned i asfalten foran sykkelen.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38121
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?
Å ha blikket rettet mot der veien slutter er det ideelle. Eller nesten der veien slutter, dvs. er synlig foran deg. Ikke hele tiden, men som hovedregel. Gjelder ikke minst i svinger hvor man altså må la blikket følge veien etter hvert som "der veien slutter" endrer seg fort gjennom kurven.
Krever trening, helt klart.
Men behersker man dette så godt det lar seg gjøre blir kjøringen langt tryggere, jevnere og med bedre sporvalg enn om man kikker ned på veidekket rett foran sykkelen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 23254
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?
Jeg synes ikke dette med å "varme opp" er noen big deal. Dette er så logisk som det kan få blitt. Ingen grunn til å fokusere på noe, eller gjøre spesielle øvelser mener jeg.
Sett deg på sykkelen å kjør slik du pleier. Ja, man vil merke at man er ute av trening men da vil de flest av oss også kjøre litt penere grunnet dette, frem til vi føler vi har mer kontroll.
Skal man bli god på noe så trenger man å repetere, hele tiden. Det er en grunn til at idrettsutøvere og andre trener hele året. man blir ikke god uten trening.
Å presse seg selv i fasen hvor man føler man er "rusten" i håp om at man blir fortere varm i trøya er bare dumt mener jeg. Jeg er ganske sikker på at idrettsutøvere ikke har som mål og slå verdensrekorder når dem varmer opp.
Derimot vil jeg fraråde ferske og eller rustne MC førere og ikke bli med på såkalte "fellesturer" med flere. Mange blir offer av et viss gruppepress og et higer om å holde følge med de andre. Ligger det ett par råkjørere i tet og leder gruppen kan det fort bli farlig. Jeg har selv opplevd dette.
Jeg skylder ikke på noen og jeg kan uten at jeg er klar over det bidratt til det samme for andre. Det at JEG mener jeg kjører i en fornuftig hastighet kan det hende at han/hun som er rusten/fersk som ligger bak meg gjør det han/hun kan for å holde følge. Slike ting er dte greit å være ærlige om når man stopper og tar en prat.
Jeg har til og med opplevd ganske frisk kjøring blandt noen som øvekjører. Jeg har selv øvekjørt, men dette hente ikke meg heldigvis. En av de som øvekjørte med meg var Tomb her inne (tidligere aktivt medlem). Han sa klart og tydelig fra at han enkelte steder ville dra på litt og "beordret" meg til å ikke henge meg på. Det gjorde jeg ikke heller. Hadde han ikke sagt noe kan det godt hende jeg hadde prøvd hardere og følge på.
SKulle jeg øvekjørt med noen i dag hadde jeg gjort det samme. Når man øvekjører ville jeg alltid hatt eleven foran meg og sett an situasjonen samt ferdighetene. Jeg kunne godt dratt på litt og kjørt forbi, men da hadde jeg i såfall gitt klar beskjed om at dette kunne komme til å skje og at elev ikke skulle henge seg på, selv om han/hun hadde hatt lyst.
Er dte noe jeg ikke ønsker så er dte å bidra til at andre i værste fall kjører seg ihjel av denne teite grunn at man ikke er tydelig nok eller ikke gidder og ta på seg oppgaven man har frivillig takket ja til på skikkelig måte. Nemlig å gjøre MC livet til en trivelig greie for den som øvekjører samt gi tydelige tilbakemeldinger.
Sett deg på sykkelen å kjør slik du pleier. Ja, man vil merke at man er ute av trening men da vil de flest av oss også kjøre litt penere grunnet dette, frem til vi føler vi har mer kontroll.
Skal man bli god på noe så trenger man å repetere, hele tiden. Det er en grunn til at idrettsutøvere og andre trener hele året. man blir ikke god uten trening.
Å presse seg selv i fasen hvor man føler man er "rusten" i håp om at man blir fortere varm i trøya er bare dumt mener jeg. Jeg er ganske sikker på at idrettsutøvere ikke har som mål og slå verdensrekorder når dem varmer opp.
Derimot vil jeg fraråde ferske og eller rustne MC førere og ikke bli med på såkalte "fellesturer" med flere. Mange blir offer av et viss gruppepress og et higer om å holde følge med de andre. Ligger det ett par råkjørere i tet og leder gruppen kan det fort bli farlig. Jeg har selv opplevd dette.
Jeg skylder ikke på noen og jeg kan uten at jeg er klar over det bidratt til det samme for andre. Det at JEG mener jeg kjører i en fornuftig hastighet kan det hende at han/hun som er rusten/fersk som ligger bak meg gjør det han/hun kan for å holde følge. Slike ting er dte greit å være ærlige om når man stopper og tar en prat.
Jeg har til og med opplevd ganske frisk kjøring blandt noen som øvekjører. Jeg har selv øvekjørt, men dette hente ikke meg heldigvis. En av de som øvekjørte med meg var Tomb her inne (tidligere aktivt medlem). Han sa klart og tydelig fra at han enkelte steder ville dra på litt og "beordret" meg til å ikke henge meg på. Det gjorde jeg ikke heller. Hadde han ikke sagt noe kan det godt hende jeg hadde prøvd hardere og følge på.
SKulle jeg øvekjørt med noen i dag hadde jeg gjort det samme. Når man øvekjører ville jeg alltid hatt eleven foran meg og sett an situasjonen samt ferdighetene. Jeg kunne godt dratt på litt og kjørt forbi, men da hadde jeg i såfall gitt klar beskjed om at dette kunne komme til å skje og at elev ikke skulle henge seg på, selv om han/hun hadde hatt lyst.
Er dte noe jeg ikke ønsker så er dte å bidra til at andre i værste fall kjører seg ihjel av denne teite grunn at man ikke er tydelig nok eller ikke gidder og ta på seg oppgaven man har frivillig takket ja til på skikkelig måte. Nemlig å gjøre MC livet til en trivelig greie for den som øvekjører samt gi tydelige tilbakemeldinger.
- Audi Mannen
- Innlegg: 772
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
- Sted: Ytre Nordmøre
Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?
For min del har jeg i 2 år sett nytten i dette : https://www.naf.no/her-finner-du-naf/mc ... lt-ii3223/ i mitt nærområde.
Vet ikke hvor mange NAF avdelinger rundt i Norge som tilbyr dette, men lokalt her så stiller NAF og NMCU opp med godt kvalifisert personell som gjennomfører øvelser i kjøreteknikk og kommer med tilbakemeldinger til hver enkelt underveis. Kaffe, vaffler og pølse selges i kiosk og det er riktig så god stemning.
Her er det fokus på svingteknikk og kjøring mellom kjegler, nødbrems og ellers kjøring på lukket go-kart bane som i seg selv gir god trening i sving uten at farten blir alt for høy.
Personlig har jeg hatt stort utbytte av dette som "fersk" og håper det passer for meg i år også på den aktuelle datoen.
Hva tror du Kjellv.... blir det gjennomført som planlagt eller klarer Covid-19 å sette en stopper?
Vet ikke hvor mange NAF avdelinger rundt i Norge som tilbyr dette, men lokalt her så stiller NAF og NMCU opp med godt kvalifisert personell som gjennomfører øvelser i kjøreteknikk og kommer med tilbakemeldinger til hver enkelt underveis. Kaffe, vaffler og pølse selges i kiosk og det er riktig så god stemning.
Her er det fokus på svingteknikk og kjøring mellom kjegler, nødbrems og ellers kjøring på lukket go-kart bane som i seg selv gir god trening i sving uten at farten blir alt for høy.
Personlig har jeg hatt stort utbytte av dette som "fersk" og håper det passer for meg i år også på den aktuelle datoen.
Hva tror du Kjellv.... blir det gjennomført som planlagt eller klarer Covid-19 å sette en stopper?
Ducati Multistrada V4S - 2021
Re: Hvordan varmer dere opp etter vinteren?
Etter vinteren pleier jeg å sjekke om dekkene er fine, misfarging på bremsevæskene, sprekk på slanger og vaier, kjedet og oljenivået. Ellers tar jeg det rolig de første 5 meterne og redliner etter det. Savner virkelig å gi gass etter vinteren! Men joda, tar det rolig den første turen, spesielt i svinger. Ting pleier å falle på plass den andre turen. Har ikke fått startet sesongen enda