Teknologien i seg selv er vel ikke akkurat banebrytende slik jeg ser det. Utfordringen her er å lage dette på en måte som ikke krever utskifting av deler i tide og utide. Det står at det skal brukes "radar". Uten at jeg har noen grunn til å mene så mye om det, så har jeg for mag at denne i seg selv er ganske dyr og strømkrevende, kontra å bruke simple sensorer langs veien som feks. kan aktivere lysene ved hjelp av lyden av biler. Eller evt. infrarøde kamera etc.mekkern skrev: 18 apr 2020, 08:10slapp av -snart kommer bøter via gatelysa..teknologien er der allerede..Bjerknez skrev: 18 apr 2020, 03:28
Snart kan vel politiet også ta fra deg lappen hvis sensor data tilsier at det har vert bakhjulskjøring. Ikke i dag... men bare vent...
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/201 ... e-smartere
og litt sensorteknologi puttet inn i den ferdige holderen( https://www.norskebransjemagasinet.no/n ... hnology_AS):
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6022152/
https://mobile.aau.at/~welmenre/wises03 ... ection.pdf
Her litt morro for deg som lodder litt..![]()
Jeg er nesten litt forbauset over at dette ikke har kommet tidligere. STatens vegvesen er vel kanskje ikke den instansen som tester ut ny teknologi først vil jeg tro.
Nå anr ikke jeg hvordan dette skal bygges, men at jeg kunne laget noe tilsvarende som fungerte på to gatelys er jeg sikker på. Ikke fordi at JEG er noen ekspert (for det er jeg langt i fra ikke) men fordi prinsippet er ganske simpelt.
En mikrokontroller til 20 kroner, en sesnor til fem kroner og en kick ass buck converter samt noen linjer med kode er det som skal til for at PRINSIPPET skal fungere.
Men dette er jo byrokrati på høyt nivå. Man skal finne en partner og gi ansvaret for prosjektet, som igjen vil prise seg ut i himmelen for å ta på seg et slikt ansvar. Det skal inngås avtaler med oppfølging, support etc. Det er oppfølgingen og vedlikeholdet som jeg ser for meg koster penger her, for noe vil alltid skje når det kommer til elektronikk.
Bare se på gangbroen i Fredrikstad. Denne åpnes og lukkes fra kontorer i Oslo hvor dem ser alt på kameraovervåkning. Teknologien dem bruker er i grunn veldig enkel i seg selv. Men allikevel har det hengt folk og dinglet fra denne broa da sikkerhetsprossedyrene ikke fungerte som de skulle.
Egentlig samme prinsippet som å slå på vifteovnen i kjelleren via en app mens man er på jobb etc. Det fungerer godt nok til privat bruk og jeg bruker det selv hver dag, og dette er noe jeg har knotet sammen selv. Men konsekvensene av evt. feil som oppstår i større prosjekter er så store at det kun er dem mest solide aktørene som tør å ta på seg slike oppdrag.
Så egentlig er jeg ikke veldig imponert, men samtidig så ser jeg argumentene for å muligens gå for noe slikt. Man sparer strømutgifter, men ikke kom og fortell meg at dette ikke koster penger. Det er ikke veldig sjelden at feks. veiprosjekter blir langt dyrere enn først forventet. Fordelene i Norge når slike ting skjer er at dem har en pott og ta av hvis alt skulle skjære seg, for infrastruktur og i det hele tatt ting som kan sette andres liv i fare er noe staten ikke vil ha på seg i media.
Vertfall litt slik jeg tenker.
Simpel teknologi som koster lite i den store sammenhengen. Vedlikeholdet derimot er nok det som koster skjorta.