Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av AJ »

Det var et interessant innlegg Fredrik24 kom med i en annen tråde her i "Utstyrsveggen..." forumet:

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=376941#p376941

Det fikk meg til å sjekke om om det er en egen tråd her på MCsiden.no om synspunkter på bruk av uoriginale erstatningsdeler.
Fant ingen slik tråd.
Derfor opprettes denne. Men ikke bare derfor. Også fordi det antakelig blir mer fokus på disse tingene framover fra de som stopper og kontrollerer oss langs veien her hjemme og i utlandet, som altså denne videoen i innlegget ovenfor viser:



Antakelig ikke unaturlig at man nedover på kontinentet har mer fokus på disse tingene enn her i landet med tanke på mer trafikk og høyere hastigheter, som i Tyskland. Som f.eks. når det gjelder speil, slik det påpekes i dette innlegget i annen tråde her inne:

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=315402#p315402

Speil, hendler, eksospotter og anlegg og kanskje også fotpinner (pegs) fra både anerkjente ettermarkedsprodusenter og såkalte "unbranded" produserte til ukjente merkenavn, vil trolig bli sjekket nøye av kontrollører vi møter i tiden framover.

Og det er vel trolig slik at disse ettermarkedsprodusentene nepper sjekker kvalitet og robusthet på samme måte som MC-produsentene og deres utstyrslevendører gjør.

Selv har jeg byttet ut de originale sidespeilene på KTM'en med samme type som BMW, Aprilia og Moto Guzzi har, som de eneste originaldelene jeg har byttet ut.
Regner med at disse går glatt gjennom en speilkontroll om jeg skulle havne i en slik ute i det store utland... ;) .

Uansett, hva mener MCsidister her inne om å erstatte vitale originaldeler med ettermarkedsprodukter av ymse kjente og ukjente merker - hvor lurt er det egentlig, tro :scratch ?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av FredrikE24 »

For min del synes jeg speil og hendler er OK på BMWen jeg kjører så det er greit. Aldri hatt problemer med originalhendler heller.

Samme gjelder lys, reflekser, skilt. Gidder ikke lage meg problemer. Eksosen jeg kjører med er et problem. Innenlands tar jeg sjansen. Drar jeg ut av Norge er det originalanlegg på først. Det er ingen bønn nedover i Europa hvertfall. Som man ser på videoen må duden levere hendlene til politimannen før han får dra avgårde.

Her på berget er alt slikt liten risiko. Etaten har generelt lite peiling på alt mulig. Kulturen i Norge er også slik at man kan se mellom linjene på ting. Sånn er det bla. Ikke i Tyskland. Der er kulturen en helt annen. Man blir behandlet ganske kraftig når man er så respektløs at man bryter enkle regler. Det er jo ikke så vanskelig å følge reglene sier de da, og ser oppgitt på deg.
Sist redigert av FredrikE24 den 24 apr 2020, 17:35, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av oivindg »

Spennende tema. Fra bilverdenen har jeg i alle fall observert at det kan være stor forskjell på kvalitet og testing mellom de ulike produsentene. Mange av de kjente produsentene har like gode design og like god kvalitet som originaldeler, mens ukjente merker kan være total gambling å bruke. Er det kritiske deler bør TÜV-godkjenning være tilstrekkelig bevis på at det er trygge deler.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av BlåBil »

Vet ihvertfall at her i Norge så kan myndighetene være harde på dempere på biler, de skal være TUV godkjente.
Styrer på sykler har jeg sett en tysk youtuber snakke om da han måtte skifte sitt protaper styre til et TUV godkjent styre.

Tatt fra wikipedia
TÜV (Technischer Überwachungs-Verein, norsk: teknisk overvåkingsforening) er en sammenslutning av tyske selskaper som foretar sikkerhetskontroller på teknisk utstyr og godkjenner dette. Som regel dreier det seg om sikkerhetsstandarder som er fastlagt i lovverket, som for eksempel for kjøretøy som skal brukes i offentlig trafikk.

Slik tysk godkjenning er automatisk også godkjent i Norge. I dagligtale snakker man ofte om TUV-godkjenning også om deler som ikke er godkjent i Tyskland[trenger referanse], mest typisk deler som er godkjent av Statens vegvesen.
Sykkelen min har en del uoriginale deler, og de fleste deler er fra statene, så jeg tviler på at jeg får kjørt lovlig i Tyskland :-k
Her gjelder det så å si alt utenom motoren :redface

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av FredrikE24 »

Harde på dempere på biler?
Tenker du på senking?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av AJ »

Når det gjelder uoriginale hendler av ukurante merker og merkeløse produsenter så har det vel hendt at disse har sviktet når det gjelder som mest... :-k . Mener å ha lest om dette på nettet, men om det er en skapt vandrehistorie eller reelt skal jeg ikke uttale meg bastant om.
Men om hendelsen svikter, eksempelvis knekker, i en kritisk situasjon kan jo dette ende fatalt...

Uoriginale speil av billig tvilsom kvalitet, som rister løs under kjøring i høy fart er vel heller ikke noen opplevelse å trakte etter.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av kjellv »

Nå er det slik at politi og SVV rett som det er har utekontroller her i landet også. Når de setter opp en slik kontroll, har den oftest et forhåndsbestemt tema som det fokuseres spesielt på. Det kan være for eksempel setebelte og mobiltelefonbruk, da sitter det en i veikanten med kikkert og ser deg lenge før du ser dem. De kan ha tema promille, det kan være lysutstyr og lysbruk, det kan være dekk eller teknisk kontroll.
De har også kontroller med spesielt fokus på MC, da kanskje særlig lett-mc. Slik er det i allefall i området her jeg bor, Molde og Kristiansund. De er rimelig rigide på regelverket slik jeg ser det. De vet hva det er når de ser et eksosanlegg, og de ser om DB-killer står i. De kjenner igjen et bar-end speil, og synes ikke noe særlig om blå parklyspærer. De ser også om dekkene har riktig dimensjon og om de er slitt. De liker heller ikke at skiltet ikke har riktig vinkel slik at de ikke ser hva som står på det. De har også fokus på lys og hendler. De har med datamaskin og slår opp typegodkjenningen via reg.nr. der de blant annet ser dekkdimensjoner og hvor mange speil sykkelen er godkjent med og hvor mange ccm hvert speil skal ha. Jeg har aldri hørt om at de er med på å diskutere hva som er best av originale speil eller små bar-end speil, det er typegodkjenningen de bryr seg om. Mange sykler har også en liten etikett som forteller hvor mange tenner det er på for- og bakdrev. De ser på sin datamaskin om sykkelen har en slik etikett og hvor den står hen. I fjor bestilte jeg 4 slike etiketter til Yamaha WR125X for kunder som har blitt stoppet og blitt gitt en frist for å vise sykkelen med etiketten på.
Finner de noe som ikke stemmer, gir de en frist for etterkontroll hos SSV. Der er det bare å bestille time, møte opp og betale for den. Er ikke sykkelen innenfor typegodkjenning har du et problem.

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 740
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Bosted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av JanK »

Nå kan ikke jeg tysk så jeg vet ikke hva de nevnte i videoen, men;

Så lenge delene er e-merket (ekte, ikke fake), er det ikke noe problem, i norge eller andre steder i Europa inkludert Tyskland.
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av dypen »

oivindg skrev: 24 apr 2020, 17:34 Spennende tema. Fra bilverdenen har jeg i alle fall observert at det kan være stor forskjell på kvalitet og testing mellom de ulike produsentene. Mange av de kjente produsentene har like gode design og like god kvalitet som originaldeler, mens ukjente merker kan være total gambling å bruke. Er det kritiske deler bør TÜV-godkjenning være tilstrekkelig bevis på at det er trygge deler.
Må ikke glemme det er mange produsenter som produserer til bilfabrikker, det vi får kjøpt som alternative deler kan være samme del som originaldelene men i annen forpakning og i noen tilfeller er bilnavnet slipt bort eller ikke stanset / støpt. Eneste forskjell er leverandør og pris.

Hvordan markedet er på motorsykkel deler vet jeg ikke men til klassiske motorsykler som ex CB750 og Z900 produseres det deler i Asia som ex eksos bensintanker felgringer seter setetrekk osv der OEM deler ikke kan skaffes eller NOS deler koster det hvite.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av BlåBil »

FredrikE24 skrev: 24 apr 2020, 18:47 Harde på dempere på biler?
Tenker du på senking?
Harde = strenge. Det at bilen er senka/hevet er mer merkbart enn en bil med standard lengde men uoriginale dempere.
JanK skrev: 24 apr 2020, 19:29 Nå kan ikke jeg tysk så jeg vet ikke hva de nevnte i videoen, men;

Så lenge delene er e-merket (ekte, ikke fake), er det ikke noe problem, i norge eller andre steder i Europa inkludert Tyskland.
Tyskere har en annen standard.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av mekkern »

Originalhendlene på hondaen har ingen typegodkjenning :prf
Havnet i dokumentkontroll med min «justerte» xl600R ved Tyrigrava. Etter en halvtime med pc og div samtaler med kollegane sime så ble konklusjonen at jeg manglet fothvilere bak. :roll Avvik fra regdata. Ikke så rart da jeg hadde sveist om til fothvilere lengre bak og ikke plass til 4 bein.
. Forøvrig bare et barend speile på venstre side. Og defekt frontpære var ikke intressant.

Reiste ned på SVV og omregget til 1 sitteplass uten dikkedarier.
Men 125ccm der er det masse «begrensninger»

Edit.
For morro skyld så tok jeg en titt på FTR`n.
Speilene ha E merking men det sitter et protaper fatbar styre originalt og bremsehendlen har bare en støpedatorose.- forøvrig en Brembopumpe.clutchen har også bare en støpedatorose.

Så hva tyskerne skal se på hendlene mine aner jeg ikke...
Sist redigert av mekkern den 24 apr 2020, 20:28, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av Geiroe »

På eldre kjøretøy finnes ikke typegodkjenning lett tilgjengelig på pc, eldre enn 71 finnes ikke, så HD folket går klar med eldre ombygde HD'er. Da kommer skjønn og erfaring inn, og sistnevnte kategori har vel gått over i pensjonistenes rekker.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 740
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Bosted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av JanK »

BlåBil skrev: 24 apr 2020, 19:51
JanK skrev: 24 apr 2020, 19:29 Nå kan ikke jeg tysk så jeg vet ikke hva de nevnte i videoen, men;

Så lenge delene er e-merket (ekte, ikke fake), er det ikke noe problem, i norge eller andre steder i Europa inkludert Tyskland.
Tyskere har en annen standard.
Selv om de har TUV i Tyskland betyr ikke det at E homologasjon ikke er nok. SC-Project sine e-merkede eksosanlegg er har også TUV godkjenning. Rizoma sine e-merkede speil selges i Tyskland, ville vært tilgjengelige der hvis de var ulovlige for gatebruk.
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av BlåBil »

Nemlig, de har tuv. Selv rizoma har tuv godkjenning.

Nå valgte jeg bare ut et random speil fra rizoma.

https://www.rizoma.com/webobjrizoma/TUV ... _BS232.pdf

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av mekkern »

Pokker å vanskelig disse nettbretta er på tastene da..... lever plutslig eget liv... :evil

Ece/ E merking overkjører TUV og dermed er det TUV godkjent også.
Samme i Norge.

Som det sto på rizoma speilet- E merkingen E1 øverst på TUV papiret.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av BlåBil »

Det gjør dem sikkert, men jeg har null peiling om det også er sånn i Tyskland. Tuv er jo tross alt laget for Tyskland og Østerrike. Om E merking også skulle overgå Tuv der borte så hva er egentlig vitsen med Tuv for dem da?

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av Olav K »

Om det er lurt eller ikke kommer vel litt an på innfallsvinkelen.

For min egen del begynner min kjære GSAngela å bli mye slik jeg vil ha den.
Viktige ting JEG har gjort er å bytte til Wild@heart 2 fingers hendler.
Funksjonaliteten er ekstremt mye bedre enn orginale hendler, for man slipper å klemme de to ytterste fingrene når man "jobber" med clutch og brems.
Aldri om jeg går frivillig tilbake til standardhåndtak
(Selv om jeg har de orginale med som reserve)
Screenshot_20200424-213716_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200424-213356_Samsung Internet.jpg
Så er Twinpegs en fantastisk oppfinnelse, ingen vei tilbake når man har blitt vant til disse.
Stående kjøring blir aldri det samme uten.
Screenshot_20200424-213847_Samsung Internet.jpg
Styreforhøyer er et must, mine flytter styret opp 2 cm, og bakover like mye.
Mye mer avslappende kjørestilling, både sittende og stående.

Blir litt skremt når man ser og leser om hvordan tyskerne strammer grepet, men satser på at orginal lydpotte og tysk etternavn og opphav hjelper meg i en evt kontroll.
Eller så får man legge turen sørover gjennom Polen.

Er nok mindre fokus på sånne uvesentligheter der.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av AJ »

For egen del er jeg godt fornøyd med å ikke se behovet for andre fotpinner, styreforhøyere, hendler eller annet enn de originale på min KTM.
Men andre speil enn de originale hjelp faktisk mot turbulensen i tillegg til at jeg synes de ser bedre ut en de originale.
Så ja, noen erstatninger kan være lurt, bare man velger anerkjente kvalitetsprodukter.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av Snikendeugle »

F3'en, type RC kommer allerede med mye "bells and whistles" inkludert, men en kan aldri få nok ;)
RC-pakken inkluderer blant annet MV Corse fotpinner, hendler og skiltoppheng.

Blinklysene bak som var gigantiske originalt er byttet ut med noen som er integrerte i baklykten (LED), noe som rydder opp utseendet veldig. De er kanskje litt tvilsomme fordi de er så tett innpå hverandre, men tydelige nok.

Jeg funderer også på å bytte ut speilene (som inkluderer blinklys) med kun blinklys-plater og heller ha ett speil på en av clip-onsene. De originale speilene er utrolig upraktiske og viser for det meste bare albue uansett.
https://www.newragecycles.com/MV_Agusta ... 34-mbo.htm

Mitt inntrykk av de fleste sykler som ikke er av absolutt-premiumpakke er at det spart på deler som er enkle å overse, sånn som fothvilere, blinklys, hendler, rearsets, dempere og speil. Dette holder prisen nede uten å gjøre sykkelen merkbart uattraktiv, men vil også ha et stort forbedringspotensiale som heldigvis kan fylles med ettermarkedsdeler av høyere kvalitet/bedre utseende. Se på min gamle KTM 690 Duke. Der ble det byttet ut MYE og sykkelen ble en helt annen å kjøre. Jeg ble litt småskuffet hver gang jeg byttekjørte en annen sykkel av samme modell, men uten de samme premiumdelene.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 621
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av BC45 »

Olav K skrev: 24 apr 2020, 21:55 Om det er lurt eller ikke kommer vel litt an på innfallsvinkelen.

For min egen del begynner min kjære GSAngela å bli mye slik jeg vil ha den.
Viktige ting JEG har gjort er å bytte til Wild@heart 2 fingers hendler.
Funksjonaliteten er ekstremt mye bedre enn orginale hendler, for man slipper å klemme de to ytterste fingrene når man "jobber" med clutch og brems.
Aldri om jeg går frivillig tilbake til standardhåndtak
Visste ikke at det fantes hendler til 2 fingre engang, men de så veldig bra ut. Er de justerbare og enkle og montere?

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av Olav K »

BC45 skrev: 25 apr 2020, 19:20
Olav K skrev: 24 apr 2020, 21:55 Om det er lurt eller ikke kommer vel litt an på innfallsvinkelen.

For min egen del begynner min kjære GSAngela å bli mye slik jeg vil ha den.
Viktige ting JEG har gjort er å bytte til Wild@heart 2 fingers hendler.
Funksjonaliteten er ekstremt mye bedre enn orginale hendler, for man slipper å klemme de to ytterste fingrene når man "jobber" med clutch og brems.
Aldri om jeg går frivillig tilbake til standardhåndtak
Visste ikke at det fantes hendler til 2 fingre engang, men de så veldig bra ut. Er de justerbare og enkle og montere?
Ja de er akkurat like enkle å montere som vanlige hendler.
Mindre lett for å knekke dem, i tilfelle en velt.
Ser bare fordeler med disse.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av Jompa »

Det er helt klart lurt med ettermarkedsdeler så lenge det ikke er drit fra Kina.
Tenker da på deler som er bedre enn originalt og forbedrer sykkelens ytelse, holdbarhet , kjøreegenskaper, komfort osv.
Motordeler har også fordelen av å være usynlige.
Selv har jeg kamkjedestrammere fra Fueling, motortuning fra og eksospotter fra Vance and Hines.
Ingenting av dette er hverken TUV eller CE merket, men eksospottene er ført inn I vognkortet og da må jeg bare tro at de er godkjent.
Det skrives om speil og clutchhendler, hva med bremseskiver og klosser ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av kjellv »

Bremsekomponenter tuller i alle fall ikke jeg med. Her er det originaldeler eller bedre som gjelder. Bremsene skal virke når jeg trenger dem!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 24 apr 2020, 22:07 For egen del er jeg godt fornøyd med å ikke se behovet for andre fotpinner, styreforhøyere, hendler eller annet enn de originale på min KTM.
Men andre speil enn de originale hjelp faktisk mot turbulensen i tillegg til at jeg synes de ser bedre ut en de originale.
Så ja, noen erstatninger kan være lurt, bare man velger anerkjente kvalitetsprodukter.
Uten at jeg er noen ekspert men lengde på fører påvirker helt klart dette. I starten kjørte jeg med vindskjerm helt nede, på en lengre tur satt jeg å irriterte meg over hvor urolig lufta var. Skrudde vindskjermen helt opp og vips så ble det en annen verden å sitte der, vind turbulens som dro deg fra side til side ble helt borte.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 25 apr 2020, 20:40 Uten at jeg er noen ekspert men lengde på fører påvirker helt klart dette. I starten kjørte jeg med vindskjerm helt nede, på en lengre tur satt jeg å irriterte meg over hvor urolig lufta var. Skrudde vindskjermen helt opp og vips så ble det en annen verden å sitte der, vind turbulens som dro deg fra side til side ble helt borte.
Og jeg har skjermen hevet omtrent halvveis helt opp og veldig fornøyd med :thumleft .
Men bruker fortsatt ørepropper, buff i halsen og er påpasselig med at festereima til hjelmen er korrekt plassert. Dvs. at disse reimbeskytterne ligger rett på/under og ikke til siden for festereima. Gjør den det på de hjelmene jeg har fører det faktisk til mer vindstøy.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar