motorolje og break-in
motorolje og break-in
Har nylig kjøpt en Honda MSX125. Forrige eier kjøpte den ny i 2017 og brukte den KUN 30km. siden den tid har den bare stått i garasjen. Har bestilt noe fullsyntetisk 10w40 olje og tenkte egentlig og bytte oljen på den i og med at den har stått så mange år. Så da er spørsmålet, har det noe og si hva slags olje den går på under break-in perioden, må det være mineralolje?
ser for meg tre alternativer;
1) bytte til fullsyntetisk nå, også bytte igjen etter breakin.
2) Bytte til mineralolje nå, også bytte til fullsyntetisk etter break-in
3) kjøre på den gamle olja nå, og bytte til fullsyntetisk etter breakin.
Hva vill du gjort? :)
ser for meg tre alternativer;
1) bytte til fullsyntetisk nå, også bytte igjen etter breakin.
2) Bytte til mineralolje nå, også bytte til fullsyntetisk etter break-in
3) kjøre på den gamle olja nå, og bytte til fullsyntetisk etter breakin.
Hva vill du gjort? :)
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: motorolje og break-in
Jeg ville kjørt en 50 mil og så skiftet til ny olje.
Men sykkelen er jo fortsatt under garanti(5år) så jeg ville sjekket med forhandler om hva du må gjøre for å beholde garanti.
Men sykkelen er jo fortsatt under garanti(5år) så jeg ville sjekket med forhandler om hva du må gjøre for å beholde garanti.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: motorolje og break-in
Ja skriver en mail til forhandler. men tror egentlig garantien er utgått da garantien innebærer en årlig service for å være gyldig.mekkern skrev: 30 apr 2020, 15:03 Jeg ville kjørt en 50 mil og så skiftet til ny olje.
Men sykkelen er jo fortsatt under garanti(5år) så jeg ville sjekket med forhandler om hva du må gjøre for å beholde garanti.
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: motorolje og break-in
For sykkelen sin del så kan du bruke hvilken olje du vil, men her er det kanskje viktigst for deg å kunne opprettholde garantirettighetene?
Jeg ville forklart forhandler om situasjonen, og bedt om råd for hva som skal til for å kunne opprettholde garantien i denne spesielle situasjonen. Du bør kunne forvente fleksibel holdning fra leverandøren.
Jeg ville forklart forhandler om situasjonen, og bedt om råd for hva som skal til for å kunne opprettholde garantien i denne spesielle situasjonen. Du bør kunne forvente fleksibel holdning fra leverandøren.
Re: motorolje og break-in
Altså å ha garanti ville selvsagt vært ideelt, men ikke noe jeg bryr meg nevneverdig om på den sykkelen da den ikke kostet all verdens og jeg uansett har tenkt og gjøre den om til en prosjekt sykkel. Men tenkte i hovedsak på om innkjøringa på sykkelen må skje på mineralolje eller om det fint kan gå på på fullsyntetisk. Har lest noen steder at fullsyntetisk er for "glatt" for at innkjøringa skal skje skikkelig. men vet ikke om det ligger noe særlig i det. Blir nok bare tut og kjør på fullsyntetisk tenker jegcannon skrev: 30 apr 2020, 17:34 For sykkelen sin del så kan du bruke hvilken olje du vil, men her er det kanskje viktigst for deg å kunne opprettholde garantirettighetene?
Jeg ville forklart forhandler om situasjonen, og bedt om råd for hva som skal til for å kunne opprettholde garantien i denne spesielle situasjonen. Du bør kunne forvente fleksibel holdning fra leverandøren.

2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: motorolje og break-in
Det har ingenting for seg å ha på noe spesiell olje til innkjøring. Bytt gjerne olje, enig i det. Men ha på oljen sykkelen skal ha og kjør fram til første service og ta den. Hele første service, det er mer enn oljebytte. Men ettersom den har stått så lenge og ikke hatt "årsservice" hvert år, bør du også gå over alle disse punktene også. Det står sikkert i vedlikeholdstabellen hva det skal inneholde. Wirer skal smøres opp, gir og bremsepedal må smøres, parkeringsstøtter mv.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: motorolje og break-in
For noen motorer benyttes det spesiell innkjøringsolje. Er du sikker på at dette ikke gjelder denne?kjellv skrev: 30 apr 2020, 23:55 Det har ingenting for seg å ha på noe spesiell olje til innkjøring. Bytt gjerne olje, enig i det. Men ha på oljen sykkelen skal ha og kjør fram til første service og ta den. Hele første service, det er mer enn oljebytte. Men ettersom den har stått så lenge og ikke hatt "årsservice" hvert år, bør du også gå over alle disse punktene også. Det står sikkert i vedlikeholdstabellen hva det skal inneholde. Wirer skal smøres opp, gir og bremsepedal må smøres, parkeringsstøtter mv.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: motorolje og break-in
Noen motorer skal faktisk ha mineralsk innkjøringsolje. Yamaha 4T påhengere hadde det en periode husker jeg. Fikk plunder med olja/ forbruk hvis skiftet til syntet fra start. Hvordan det er nå vet jeg ikke.
Men opplevd prob selv med nyoverhalt motor og syntet. Måtte ha en runde m dårligere olje for å få gnagd seg til på oljeforbruket.
Oljene er en av grunnene til at bilmotorer ikke er utslitte på 100-120k som på slutten av 70 tallet.
Men opplevd prob selv med nyoverhalt motor og syntet. Måtte ha en runde m dårligere olje for å få gnagd seg til på oljeforbruket.
Oljene er en av grunnene til at bilmotorer ikke er utslitte på 100-120k som på slutten av 70 tallet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: motorolje og break-in
En scooter kjøpt ny i vår husstand så sent som i 2017 ble oppgitt å ha innkjøringsolje. Etter maks 100 mil skulle den skiftes, noe som da også ble gjort.mekkern skrev: 01 mai 2020, 03:31 Noen motorer skal faktisk ha mineralsk innkjøringsolje. Yamaha 4T påhengere hadde det en periode husker jeg. Fikk plunder med olja/ forbruk hvis skiftet til syntet fra start. Hvordan det er nå vet jeg ikke.
Men opplevd prob selv med nyoverhalt motor og syntet. Måtte ha en runde m dårligere olje for å få gnagd seg til på oljeforbruket.
Oljene er en av grunnene til at bilmotorer ikke er utslitte på 100-120k som på slutten av 70 tallet.
Søkte litt på nett, og det ser ut som at fenomenet "innkjøringsolje" er høyst reelt, for en god del motorer.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: motorolje og break-in
kom over denne i dag-litt lang og typisk amerikansk kakling-men det er en del poeng der.
https://www.enginelabs.com/news/video-e ... -break-in/
https://www.enginelabs.com/news/video-e ... -break-in/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: motorolje og break-in
Apropos innkjøring …
https://asmshop.no/pages/info-ny-sykkelInnkjøring
Innkjøring er perioden frem til første service på 1000km. I denne perioden er det viktig at motorsykkelen kun startes når den faktisk skal bli kjørt og brukt. Når du skal bruke den i innkjøringsperioden er det greit å la motoren stå på tomgang i noen minutter før du drar avgårde, dette for at oljen skal få bli pumpet rundt i hele motoren før du belaster den, samt at kjølevæsken og oljen skal få litt varme slik de gjør jobben sin bedre. Ellers trenger du ikke være redd for å faktisk kjøre motorsykkelen, mange motorer trives bedre på høyere turtall kontra lavere turtall - hvis ting kjennes smooth å motoren puster og går fint så putter du mindre belastning på flere komponenter.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: motorolje og break-in
En liten feil her, ingen motorer bruker flere minutter på å pumpe oljen rundt i hele motoren.
Det er gjort på noen få sekunder.
Det er gjort på noen få sekunder.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: motorolje og break-in
Helt riktig, hvis alt er i orden får du raskt oljetrykkJompa skrev: 28 okt 2022, 18:00 En liten feil her, ingen motorer bruker flere minutter på å pumpe oljen rundt i hele motoren.
Det er gjort på noen få sekunder.

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: motorolje og break-in
Å stå på lav tomgang på kald motor, er ihvertfall ikke så bra for kamaksler....
Og det er viktig å variere turtallet under innkjøring. Jeg kjøpte ny Honda XL100S i 82, og siden jeg kjørte mye landevei, lå jeg mye i ca 65 i innkjøringsperioden, som var max i følge instruksjonsboka.
Resultatet var blankpolert sylinder etter 8000km.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: motorolje og break-in
Ser nå i etterkant at jeg ikke skulle linket til nettsiden i forbindelse med innkjøring, skulle funnet noe som var mer riktig …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1