motorolje og break-in
motorolje og break-in
Har nylig kjøpt en Honda MSX125. Forrige eier kjøpte den ny i 2017 og brukte den KUN 30km. siden den tid har den bare stått i garasjen. Har bestilt noe fullsyntetisk 10w40 olje og tenkte egentlig og bytte oljen på den i og med at den har stått så mange år. Så da er spørsmålet, har det noe og si hva slags olje den går på under break-in perioden, må det være mineralolje?
ser for meg tre alternativer;
1) bytte til fullsyntetisk nå, også bytte igjen etter breakin.
2) Bytte til mineralolje nå, også bytte til fullsyntetisk etter break-in
3) kjøre på den gamle olja nå, og bytte til fullsyntetisk etter breakin.
Hva vill du gjort? :)
ser for meg tre alternativer;
1) bytte til fullsyntetisk nå, også bytte igjen etter breakin.
2) Bytte til mineralolje nå, også bytte til fullsyntetisk etter break-in
3) kjøre på den gamle olja nå, og bytte til fullsyntetisk etter breakin.
Hva vill du gjort? :)
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: motorolje og break-in
Jeg ville kjørt en 50 mil og så skiftet til ny olje.
Men sykkelen er jo fortsatt under garanti(5år) så jeg ville sjekket med forhandler om hva du må gjøre for å beholde garanti.
Men sykkelen er jo fortsatt under garanti(5år) så jeg ville sjekket med forhandler om hva du må gjøre for å beholde garanti.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: motorolje og break-in
Ja skriver en mail til forhandler. men tror egentlig garantien er utgått da garantien innebærer en årlig service for å være gyldig.mekkern skrev: 30 apr 2020, 15:03 Jeg ville kjørt en 50 mil og så skiftet til ny olje.
Men sykkelen er jo fortsatt under garanti(5år) så jeg ville sjekket med forhandler om hva du må gjøre for å beholde garanti.
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: motorolje og break-in
For sykkelen sin del så kan du bruke hvilken olje du vil, men her er det kanskje viktigst for deg å kunne opprettholde garantirettighetene?
Jeg ville forklart forhandler om situasjonen, og bedt om råd for hva som skal til for å kunne opprettholde garantien i denne spesielle situasjonen. Du bør kunne forvente fleksibel holdning fra leverandøren.
Jeg ville forklart forhandler om situasjonen, og bedt om råd for hva som skal til for å kunne opprettholde garantien i denne spesielle situasjonen. Du bør kunne forvente fleksibel holdning fra leverandøren.
Re: motorolje og break-in
Altså å ha garanti ville selvsagt vært ideelt, men ikke noe jeg bryr meg nevneverdig om på den sykkelen da den ikke kostet all verdens og jeg uansett har tenkt og gjøre den om til en prosjekt sykkel. Men tenkte i hovedsak på om innkjøringa på sykkelen må skje på mineralolje eller om det fint kan gå på på fullsyntetisk. Har lest noen steder at fullsyntetisk er for "glatt" for at innkjøringa skal skje skikkelig. men vet ikke om det ligger noe særlig i det. Blir nok bare tut og kjør på fullsyntetisk tenker jegcannon skrev: 30 apr 2020, 17:34 For sykkelen sin del så kan du bruke hvilken olje du vil, men her er det kanskje viktigst for deg å kunne opprettholde garantirettighetene?
Jeg ville forklart forhandler om situasjonen, og bedt om råd for hva som skal til for å kunne opprettholde garantien i denne spesielle situasjonen. Du bør kunne forvente fleksibel holdning fra leverandøren.

2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: motorolje og break-in
Det har ingenting for seg å ha på noe spesiell olje til innkjøring. Bytt gjerne olje, enig i det. Men ha på oljen sykkelen skal ha og kjør fram til første service og ta den. Hele første service, det er mer enn oljebytte. Men ettersom den har stått så lenge og ikke hatt "årsservice" hvert år, bør du også gå over alle disse punktene også. Det står sikkert i vedlikeholdstabellen hva det skal inneholde. Wirer skal smøres opp, gir og bremsepedal må smøres, parkeringsstøtter mv.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: motorolje og break-in
For noen motorer benyttes det spesiell innkjøringsolje. Er du sikker på at dette ikke gjelder denne?kjellv skrev: 30 apr 2020, 23:55 Det har ingenting for seg å ha på noe spesiell olje til innkjøring. Bytt gjerne olje, enig i det. Men ha på oljen sykkelen skal ha og kjør fram til første service og ta den. Hele første service, det er mer enn oljebytte. Men ettersom den har stått så lenge og ikke hatt "årsservice" hvert år, bør du også gå over alle disse punktene også. Det står sikkert i vedlikeholdstabellen hva det skal inneholde. Wirer skal smøres opp, gir og bremsepedal må smøres, parkeringsstøtter mv.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: motorolje og break-in
Noen motorer skal faktisk ha mineralsk innkjøringsolje. Yamaha 4T påhengere hadde det en periode husker jeg. Fikk plunder med olja/ forbruk hvis skiftet til syntet fra start. Hvordan det er nå vet jeg ikke.
Men opplevd prob selv med nyoverhalt motor og syntet. Måtte ha en runde m dårligere olje for å få gnagd seg til på oljeforbruket.
Oljene er en av grunnene til at bilmotorer ikke er utslitte på 100-120k som på slutten av 70 tallet.
Men opplevd prob selv med nyoverhalt motor og syntet. Måtte ha en runde m dårligere olje for å få gnagd seg til på oljeforbruket.
Oljene er en av grunnene til at bilmotorer ikke er utslitte på 100-120k som på slutten av 70 tallet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: motorolje og break-in
En scooter kjøpt ny i vår husstand så sent som i 2017 ble oppgitt å ha innkjøringsolje. Etter maks 100 mil skulle den skiftes, noe som da også ble gjort.mekkern skrev: 01 mai 2020, 03:31 Noen motorer skal faktisk ha mineralsk innkjøringsolje. Yamaha 4T påhengere hadde det en periode husker jeg. Fikk plunder med olja/ forbruk hvis skiftet til syntet fra start. Hvordan det er nå vet jeg ikke.
Men opplevd prob selv med nyoverhalt motor og syntet. Måtte ha en runde m dårligere olje for å få gnagd seg til på oljeforbruket.
Oljene er en av grunnene til at bilmotorer ikke er utslitte på 100-120k som på slutten av 70 tallet.
Søkte litt på nett, og det ser ut som at fenomenet "innkjøringsolje" er høyst reelt, for en god del motorer.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: motorolje og break-in
kom over denne i dag-litt lang og typisk amerikansk kakling-men det er en del poeng der.
https://www.enginelabs.com/news/video-e ... -break-in/
https://www.enginelabs.com/news/video-e ... -break-in/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: motorolje og break-in
Apropos innkjøring …
https://asmshop.no/pages/info-ny-sykkelInnkjøring
Innkjøring er perioden frem til første service på 1000km. I denne perioden er det viktig at motorsykkelen kun startes når den faktisk skal bli kjørt og brukt. Når du skal bruke den i innkjøringsperioden er det greit å la motoren stå på tomgang i noen minutter før du drar avgårde, dette for at oljen skal få bli pumpet rundt i hele motoren før du belaster den, samt at kjølevæsken og oljen skal få litt varme slik de gjør jobben sin bedre. Ellers trenger du ikke være redd for å faktisk kjøre motorsykkelen, mange motorer trives bedre på høyere turtall kontra lavere turtall - hvis ting kjennes smooth å motoren puster og går fint så putter du mindre belastning på flere komponenter.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: motorolje og break-in
En liten feil her, ingen motorer bruker flere minutter på å pumpe oljen rundt i hele motoren.
Det er gjort på noen få sekunder.
Det er gjort på noen få sekunder.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: motorolje og break-in
Helt riktig, hvis alt er i orden får du raskt oljetrykkJompa skrev: 28 okt 2022, 18:00 En liten feil her, ingen motorer bruker flere minutter på å pumpe oljen rundt i hele motoren.
Det er gjort på noen få sekunder.

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: motorolje og break-in
Å stå på lav tomgang på kald motor, er ihvertfall ikke så bra for kamaksler....
Og det er viktig å variere turtallet under innkjøring. Jeg kjøpte ny Honda XL100S i 82, og siden jeg kjørte mye landevei, lå jeg mye i ca 65 i innkjøringsperioden, som var max i følge instruksjonsboka.
Resultatet var blankpolert sylinder etter 8000km.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: motorolje og break-in
Ser nå i etterkant at jeg ikke skulle linket til nettsiden i forbindelse med innkjøring, skulle funnet noe som var mer riktig …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: motorolje og break-in
Denne tråden har fått meg til å sitte i timesvis - om litt blir det dagesvis å sjekke alt hva folk mener rundt om - og etter egentlig å bare ha skummet litt av "fløten" så ser det ut til at det finnes et mønster /årsak til at tidligere tiders motorer og annet varte og varte - mens det i dag ser ut til å være korttids varighet på mer enn vi liker å tenke på.
Kanskje et produkt av forretningslivets/ reklamens tenkning ?
Men uansett - det har sporet meg inn på nyere kunnskap og gitt ny interesse for motor.
Kanskje et produkt av forretningslivets/ reklamens tenkning ?
Men uansett - det har sporet meg inn på nyere kunnskap og gitt ny interesse for motor.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: motorolje og break-in
instruksjonsboka for Indian FTR:
8. If starting a COOL engine, DO NOT open the throttle while
starting. Idle speed is computer controlled and will adjust
automatically. Allow the engine to warm up for 30 seconds
minimum at low RPM after starting. Do not run the engine above
2500 RPM. If starting a WARM engine, DO NOT open the throttle
while starting.
og:
Tip.
Do not rev the engine or put the transmission in gear
immediately after starting the engine. Allow the engine to idle for
about 30 seconds after a warm start or at least one minute after a
cold start (longer in cold weather). This will allow oil to reach all
areas before the engine is put under load.
Ellers så har det pleid å stå at man skal kjøre pent avgårde med en gang etter start for å minske oppvarmingstiden.
Men at vi må takke dagens oljer for at de holder så lenge er ingen tvil.
Vi har økt literytelsen drastisk siden 70 tallet på de fleste motorer.
8. If starting a COOL engine, DO NOT open the throttle while
starting. Idle speed is computer controlled and will adjust
automatically. Allow the engine to warm up for 30 seconds
minimum at low RPM after starting. Do not run the engine above
2500 RPM. If starting a WARM engine, DO NOT open the throttle
while starting.
og:
Tip.
Do not rev the engine or put the transmission in gear
immediately after starting the engine. Allow the engine to idle for
about 30 seconds after a warm start or at least one minute after a
cold start (longer in cold weather). This will allow oil to reach all
areas before the engine is put under load.
Ellers så har det pleid å stå at man skal kjøre pent avgårde med en gang etter start for å minske oppvarmingstiden.
Men at vi må takke dagens oljer for at de holder så lenge er ingen tvil.
Vi har økt literytelsen drastisk siden 70 tallet på de fleste motorer.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: motorolje og break-in
Meget interessant tema ja.rolf-arne skrev: 29 okt 2022, 17:33 /årsak til at tidligere tiders motorer og annet varte og varte - mens det i dag ser ut til å være korttids varighet på mer enn vi liker å tenke på.
Kanskje et produkt av forretningslivets/ reklamens tenkning ?
Men oppi dette skal vi også ha i bakhodet at mye har endret seg. Motorene for 30-50 år sia var nok mer solide, og mer lettskrudde. Men service og vedlikehold var det mer av. Ikke uvanlig måtte det byttes toppakninger, kamaksler, ventiler, rådelager og stempler. Kanskje også flere ganger i løpet av kjøretøyets levetid. Men dette var ingen stor sak, det var ofte fort gjort. Samtidig gikk motorene med oljeprodukter som ikke var spesielt avanserte sammenlignet med dagens. Det var stort sett smøring det handlet om. Dagens moderne oljer har langt flere oppgaver, og gjerne mye lengre levetid før den bør byttes ut.
Dagens motorer er bygget av lettere materialer, og er samtidig mye mer avanserte og høyeffektive. Det er mye mer komplisert/tidkrevende både å feilsøke og reparere, hvis man ser bort fra det som kan feilsøkes og repareres med elektroniske hjelpemidler.
Tidligere tiders motorer var ofte bygget for å vare veldig lenge. Nå er som regel målet at en motor eller en bil ikke nødvendigvis bør bli noe særlig eldre enn 10 år, så bør absolutt alt i den gjenvinnes og materialene skal gjenoppstå i nye produkter.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: motorolje og break-in
sannhet med modifikasjoner-en Opel 1700/1900 motor holdt stort sett max 100000km før den var kass-med dagens oljer holder de samme motorene nærmere 300000km..eneste forskjell er olja.Astra konket kammen kjapt med "vanlig" olje-men med bra olje nix prob.
Gamle Honda mc motorer også samme forholdet før de drekker olje og går dårlig.
Dagens oljer er også snillere med gummitetninger og pakninger.
Eneste ventilseter -DER er en prisgitt materialene.
Topp-pakninger på motorer med støpejern blokk og alu topp -Der må pakningen ryke før eller senere grunnet differansen i materialenes utvidelser i varm/kald tilstand.
Gamle Honda mc motorer også samme forholdet før de drekker olje og går dårlig.
Dagens oljer er også snillere med gummitetninger og pakninger.
Eneste ventilseter -DER er en prisgitt materialene.
Topp-pakninger på motorer med støpejern blokk og alu topp -Der må pakningen ryke før eller senere grunnet differansen i materialenes utvidelser i varm/kald tilstand.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后