Vært stille litt for lenge her nå! Rett og slett fordi jeg har brukt sykkelen en del i stedet for å skru på, og skrive om den.

Har pendlet litt til jobb, og hatt et par lengre turer. Har vel kjørt omtrent 30-40 mil siden lappen kom i hus.
I går derimot, ble det skruing. Tok fatt på oppgaven med å bytte "belgene" mellom blokk og spjeldrekka, og spjeldrekka og luftboksen. Dette var en helvetes jobb, skulle det vise seg. Verste var å komme til slangeklemma som holdt lufthuset (plenum) til luftfilterboksen, og å få på denne igjen med påmonterte gummibelger i underkant. Var rett og slett forferdelig trangt. Byttet også slangen mellom spjeldrekka og bensintrykkregulatoren, og o-ringene på injektorene.

Første gang jeg har hatt av tanken, ser noe rart ut!

3 av 4 slike var det hull i. Om dette var på grunn av maktbruken som måtte til for å få av luftboksen, eller om de var der fra før er noe uvisst.

Ser mye soting på sylinder nummer 1. Det var tydelig svart både på spjeldet her, og i røret til denne sylinderen i luftboksen. Tuppen på injektoren var også noe mørkere enn de andre. Noen formeninger om dette?

Underveis.

Underveis.

Endelig var det på plass, ser friskere ut med ny gummi!
Måtte starte opp sykkelen etter å ha fått ting på plass, og det har definitivt vært luftlekkasje i én eller flere av de gamle delene. Nå startet den opp og gikk klokkerent på tomgang, og bankelyden som jeg har nevnt tidligere var også borte! Veldig herlig.
Det dukket imidlertid opp et nytt problem. Gassen henger seg opp på to punkt, og spjeldene lukker seg ikke med mindre jeg fysisk trykker ned rekka. De første ~0-5mm på gassen fungerer, men ved ca 5mm så høres et klikk og gassen/spjeldene henger åpne. Mellom dette punktet og ~20mm fungerer gassen, men ved 20mm finner den et nytt "hakk" og henger. Over dette hakket fungerer den igjen som normalt, men vil da ikke falle tilbake til under 20mm. Litt klønete forklart, men har filmet det hele og skal forske litt på hvordan jeg skal få lastet opp filmen. Ordner seg nok dette og, men jeg ser veeeldig mørkt på å skulle demontere alt dette igjen. Håper inderlig det kan fikses med lette justeringer.