Kan hende men ikke sikkert. Opplevde dette på min 800GS med nytt kjede strammet av forhandler som var på bærtur.AJ skrev: 08 jun 2020, 08:54 Tydelige klikkelyder når sykkelen trilles tyder på såpass slitt kjede at det bør byttes.
Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Re: Fersking: kjedestramming og lyder
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39874
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fersking: kjedestramming og lyder
Kan godt hende du har rett i dette.
Jeg har ingen erfaring med for stramt kjede annet enn den gangen jeg tilfeldigvis møtte den nye eieren til min gamle TDM 900 for mange år siden.
Han ville jeg skulle prøve sykkelen siden den vibrerte mye under kjøring. Slo meg med en gang at dette ikke var normalt.
Joda, sykkelen vibrerte tildels kraftig. Sjekket så kjedet, som var strammet til litt mer en 20 mm, som var 4 cm. for stramt! Justert på MC-verksted, fortalte eieren meg... :-)å
Ikke rart sykkelen vibrerte

Men ingen klikkelyder...
Vel, en aldri så liten avsporing der...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg hadde for stramt kjede på STreet Triplen min en gang etter dekkskifte. Da kunne jeg høre slike tikkelyder. Kjedet ble løsnet litt og lyden ble borte. Jeg har skjønt det slik at det er bedre med LITT for slakt kjede enn for stramt...?
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Noen her inne som bruker eller har prøvd Chain Monkey?
https://ledena.no/produkt/chain-monkey/
https://ledena.no/produkt/chain-monkey/
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
På 790 ktm som guttungen har er det bare noen mm men dette er i mot en "målekant" på baksving og ikke som normalt på midten..
så der er det at -mer slakk gir mindre mål...
Men kan ikke se at det er oppgitt mc-modell på spørsmålet om 5mm??
så der er det at -mer slakk gir mindre mål...

Men kan ikke se at det er oppgitt mc-modell på spørsmålet om 5mm??

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Stemmer, men Elipsens andre innlegg peker i retning Vitpilen 701 :)mekkern skrev: 08 jun 2020, 09:57 Men kan ikke se at det er oppgitt mc-modell på spørsmålet om 5mm??![]()
viewtopic.php?f=14&t=14231&p=379187#p379187
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ja da kan det jo være noe tilsvarende KTM men dette må måles riktig ellers går det til "#######"pekle skrev: 08 jun 2020, 10:02Stemmer, men Elipsens andre innlegg peker i retning Vitpilen 701 :)mekkern skrev: 08 jun 2020, 09:57 Men kan ikke se at det er oppgitt mc-modell på spørsmålet om 5mm??![]()
viewtopic.php?f=14&t=14231&p=379187#p379187
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39874
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg har en sånn og har brukt den et par tre ganger.kgjersda skrev: 08 jun 2020, 09:36 Noen her inne som bruker eller har prøvd Chain Monkey?
https://ledena.no/produkt/chain-monkey/
Enkel å bruke og gir ganske presise kjedslakkmål.
Jeg har også et annet måleinstrument - Motion Pro Slack Setter - som jeg også har sjekket kjedeslakken med nioen ganger.
Men jeg kommer alltid tilbake til "gamlemetoden" med å måle med tommestokken.
Det enkleste er ofte det beste...

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=380010#p380010
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Sykkelen er en Husqvarna Vitpilen 701. Klikkelydene er tydelige og jevne ved trilling, og høres ut som det kommer fra motoren. Umiddelbart så reagerte jeg ikke på det, da de på en måte hørtes ut som en normal mekanisk lyd, men nå vet jeg altså ikke om en sykkel skal lage en slik lyd i det hele tatt
Sykkelen har gått ca 4000 og hadde service forrige måned.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39874
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Dette utelukker jo slitne drev og slitt kjede.
Men har du sjekket framdrevet? Kanskje det sitter løst?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Tror nok kjedet er for stramt.
Bruker ikke noe annet måleutstyr for kjedestramming enn øya og fingre/ fot.
Justerer «sånn passe»
Bruker ikke noe annet måleutstyr for kjedestramming enn øya og fingre/ fot.
Justerer «sånn passe»

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Takker, skal sjekke. Kan jo ringe forhandler også for å være på den sikre siden :-)
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Nå er ikke jeg noen verksmester, men 5mm høres veldig stramt ut spør du meg. Hvis det er det som er tillfellet. Det står faktisk i Vitpilen sin manual at 5mm slakk er det det skal være. Merkelig.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ja, men på figuren (sakset fra manualen) er 5mm avstand mellom kjede i øverste posisjon og svingarm, ikke vandring fra nederste til øverste posisjon på kjedet ( som jeg ellers er vant til å måle )Bjerknez skrev: 08 jun 2020, 12:12 Nå er ikke jeg noen verksmester, men 5mm høres veldig stramt ut spør du meg. Hvis det er det som er tillfellet. Det står faktisk i Vitpilen sin manual at 5mm slakk er det det skal være. Merkelig.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av pekle den 08 jun 2020, 13:49, redigert 1 gang totalt.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Helt klart, for stramt og du kan ødelegge greier i drivverketBjerknez skrev: 08 jun 2020, 09:21 Jeg hadde for stramt kjede på STreet Triplen min en gang etter dekkskifte. Da kunne jeg høre slike tikkelyder. Kjedet ble løsnet litt og lyden ble borte. Jeg har skjønt det slik at det er bedre med LITT for slakt kjede enn for stramt...?
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39874
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg kjenner ikke til Husqvarna Hvitpilen modellene, men fant denne i brukermanuaklen til Enduromodellen:
Jeg forstår denne slik at kjedet skal presses nedover slik at kjedet er stramt på oversiden av svingarmen (taut = stramt).
Dette betyr at kjedet må presses nedover og det er fra dette nederste nedpressede punktet og opp til svingarmbeskyttelsen (sliding guard) avstanden skal være 3 cm.
Mao. skal kjedeslakken være 30mm/3 cm olg ikke 5mm/0,5 cm.
Dette er samme måte å måle kjedeslakken som på min KTM 1290 SA S, selv om prosedyren er formulert på en bedre forklarende måte, etter min mening, enn måten det er gjort i Hvitpilen manualen.
Jeg forstår denne slik at kjedet skal presses nedover slik at kjedet er stramt på oversiden av svingarmen (taut = stramt).
Dette betyr at kjedet må presses nedover og det er fra dette nederste nedpressede punktet og opp til svingarmbeskyttelsen (sliding guard) avstanden skal være 3 cm.
Mao. skal kjedeslakken være 30mm/3 cm olg ikke 5mm/0,5 cm.
Dette er samme måte å måle kjedeslakken som på min KTM 1290 SA S, selv om prosedyren er formulert på en bedre forklarende måte, etter min mening, enn måten det er gjort i Hvitpilen manualen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg får ikke det til å stemme. Slik jeg leser forklaringen skal du presse kjedet oppover 30mm bak "chain sliding guard". Da skal du ha 5mm klaring over toppen av kjeden.AJ skrev: 08 jun 2020, 19:20 Jeg kjenner ikke til Husqvarna Hvitpilen modellene, men fant denne i brukermanuaklen til Enduromodellen:
Kjedeslakk Hvitpilen701.JPG
Jeg forstår denne slik at kjedet skal presses nedover slik at kjedet er stramt på oversiden av svingarmen (taut = stramt).
Dette betyr at kjedet må presses nedover og det er fra dette nederste nedpressede punktet og opp til svingarmbeskyttelsen (sliding guard) avstanden skal være 3 cm.
Mao. skal kjedeslakken være 30mm/3 cm olg ikke 5mm/0,5 cm.
Dette er samme måte å måle kjedeslakken som på min KTM 1290 SA S, selv om prosedyren er formulert på en bedre forklarende måte, etter min mening, enn måten det er gjort i Hvitpilen manualen.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39874
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
"Top chain section must be taut" - øvre del av kjedet må være stramt.oivindg skrev: 08 jun 2020, 19:32Jeg får ikke det til å stemme. Slik jeg leser forklaringen skal du presse kjedet oppover 30mm bak "chain sliding guard". Da skal du ha 5mm klaring over toppen av kjeden.AJ skrev: 08 jun 2020, 19:20 Jeg kjenner ikke til Husqvarna Hvitpilen modellene, men fant denne i brukermanuaklen til Enduromodellen:
Kjedeslakk Hvitpilen701.JPG
Jeg forstår denne slik at kjedet skal presses nedover slik at kjedet er stramt på oversiden av svingarmen (taut = stramt).
Dette betyr at kjedet må presses nedover og det er fra dette nederste nedpressede punktet og opp til svingarmbeskyttelsen (sliding guard) avstanden skal være 3 cm.
Mao. skal kjedeslakken være 30mm/3 cm olg ikke 5mm/0,5 cm.
Dette er samme måte å måle kjedeslakken som på min KTM 1290 SA S, selv om prosedyren er formulert på en bedre forklarende måte, etter min mening, enn måten det er gjort i Hvitpilen manualen.
Det betyr at nedre del av kjedet - under svingarmen - må trykkes nedover for at øvre del av kjedet skal bli stramt, jfr. B på skissen, som dermed blir målepunktet fra hvor man skal trykke kjedet opp mot svingarmen og måle kjedeslakken til 3 cm.
Noe annet er strengt tatt egentlig naturstridig...
Hvor manualen nevner dette med 5 mm kan man bare lure på. Egentlig helt unødvendig, slik jeg vurderer det.
30 mm/3 cm kjedeslakk på Vitpilen høres rimelig ut. Er frea 40 til 45 mm på 1290'en, som jo har lengre svingarm og ganske sikkert også lengre fjæringsvei.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Enig med Oivind sin tolkning
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Edit: La ikke merke til det før etterpå at pekle allerede hadde referert til manualen.
Ikke for å ødelegge moroa, men jeg fant manualen til Vitpilen 701 fra 2018 og det ser ganske klart og tydelig ut. Man dytter oppover på undersiden av kjedet på det markerte punktet til kjedet er stramt og måler avstanden mellom kjedet og underkant på svingarmen:
Men et viktig punkt er at man skal løfte bakhjulet som vist på bildet:
Ikke for å ødelegge moroa, men jeg fant manualen til Vitpilen 701 fra 2018 og det ser ganske klart og tydelig ut. Man dytter oppover på undersiden av kjedet på det markerte punktet til kjedet er stramt og måler avstanden mellom kjedet og underkant på svingarmen:
Men et viktig punkt er at man skal løfte bakhjulet som vist på bildet:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av oivindg den 08 jun 2020, 20:02, redigert 3 ganger totalt.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Nei, oyvindg har helt rett.AJ skrev: 08 jun 2020, 19:41"Top chain section must be taut" - øvre del av kjedet må være stramt.oivindg skrev: 08 jun 2020, 19:32 Jeg får ikke det til å stemme. Slik jeg leser forklaringen skal du presse kjedet oppover 30mm bak "chain sliding guard". Da skal du ha 5mm klaring over toppen av kjeden.
Det betyr at nedre del av kjedet - under svingarmen - må trykkes nedover for at øvre del av kjedet skal bli stramt, jfr. B på skissen, som dermed blir målepunktet fra hvor man skal trykke kjedet opp mot svingarmen og måle kjedeslakken til 3 cm.
Noe annet er strengt tatt egentlig naturstridig...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39874
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Den skissen pekle viser til er jeg overbevist om er mangelfull:

Her står det også at øvre kjedegang må strammes (must be taut). Eneste muligheten for å stramme/strekke ut kjedet her er å trykke det nedover under svingarmen.
Så skal man måle kjedeslakken fra det nederste punktet man har presset kjedet til for at øvre kjedegang skal være stramt (taut) til så langt opp mot svingarmen man kan uten at kjedet berører svingarmen/kjedebeskyttelsen. Gjør man det er det for mye kjedeslakk.
Jeg er overbevist om at korrekt kjedeslakk på Vitpilen er 30mm. Og jeg er i hvert fall sikker på at kjedeslakken ikke skal være kun 5mm.
Og jeg er like sikker etter snart å ha kjørt 100K med to KTM 1290'er at det tar litt tid å fullt ut forstå hvordan man måler kjedeslakken på disse syklene.
Vitpilen er bygd på samme lesten.
Her står det også at øvre kjedegang må strammes (must be taut). Eneste muligheten for å stramme/strekke ut kjedet her er å trykke det nedover under svingarmen.
Så skal man måle kjedeslakken fra det nederste punktet man har presset kjedet til for at øvre kjedegang skal være stramt (taut) til så langt opp mot svingarmen man kan uten at kjedet berører svingarmen/kjedebeskyttelsen. Gjør man det er det for mye kjedeslakk.
Jeg er overbevist om at korrekt kjedeslakk på Vitpilen er 30mm. Og jeg er i hvert fall sikker på at kjedeslakken ikke skal være kun 5mm.
Og jeg er like sikker etter snart å ha kjørt 100K med to KTM 1290'er at det tar litt tid å fullt ut forstå hvordan man måler kjedeslakken på disse syklene.
Vitpilen er bygd på samme lesten.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Min skisse er bare et mindre utsnitt av den oyvindg tok. Vi er helt enige om at slakken skal være i størrelsesorden 25-30mm, men om man følger det som står i manualen til punkt og prikke (presser oppover, ikke drar nedover) og justerer til avstanden er 5mm, så får man trolig en slakk på 25-30mm.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Har du prøvd å sette KTM'en i fri med løftet bakhjul og trykke oppover på kjedet? Hva er grunnen til at kjedet da ikke blir stramt?AJ skrev: 08 jun 2020, 19:54 Her står det også at øvre kjedegang må strammes (must be taut). Eneste muligheten for å stramme/strekke ut kjedet her er å trykke det nedover under svingarmen.
Er det noen med Vitpilen 701 som kommer til treffet i august? Hadde vært veldig morsomt om noen kunne testet dette i praksis.