Kan hende men ikke sikkert. Opplevde dette på min 800GS med nytt kjede strammet av forhandler som var på bærtur.
Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fersking: kjedestramming og lyder
Kan godt hende du har rett i dette.
Jeg har ingen erfaring med for stramt kjede annet enn den gangen jeg tilfeldigvis møtte den nye eieren til min gamle TDM 900 for mange år siden.
Han ville jeg skulle prøve sykkelen siden den vibrerte mye under kjøring. Slo meg med en gang at dette ikke var normalt.
Joda, sykkelen vibrerte tildels kraftig. Sjekket så kjedet, som var strammet til litt mer en 20 mm, som var 4 cm. for stramt! Justert på MC-verksted, fortalte eieren meg... :-)å
Ikke rart sykkelen vibrerte !
Men ingen klikkelyder...
Vel, en aldri så liten avsporing der... .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg hadde for stramt kjede på STreet Triplen min en gang etter dekkskifte. Da kunne jeg høre slike tikkelyder. Kjedet ble løsnet litt og lyden ble borte. Jeg har skjønt det slik at det er bedre med LITT for slakt kjede enn for stramt...?
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Noen her inne som bruker eller har prøvd Chain Monkey?
https://ledena.no/produkt/chain-monkey/
https://ledena.no/produkt/chain-monkey/
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
På 790 ktm som guttungen har er det bare noen mm men dette er i mot en "målekant" på baksving og ikke som normalt på midten..
så der er det at -mer slakk gir mindre mål...
Men kan ikke se at det er oppgitt mc-modell på spørsmålet om 5mm??
så der er det at -mer slakk gir mindre mål...
Men kan ikke se at det er oppgitt mc-modell på spørsmålet om 5mm??
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Stemmer, men Elipsens andre innlegg peker i retning Vitpilen 701 :)
viewtopic.php?f=14&t=14231&p=379187#p379187
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ja da kan det jo være noe tilsvarende KTM men dette må måles riktig ellers går det til "#######"pekle skrev: ↑08 jun 2020, 10:02Stemmer, men Elipsens andre innlegg peker i retning Vitpilen 701 :)
viewtopic.php?f=14&t=14231&p=379187#p379187
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg har en sånn og har brukt den et par tre ganger.kgjersda skrev: ↑08 jun 2020, 09:36 Noen her inne som bruker eller har prøvd Chain Monkey?
https://ledena.no/produkt/chain-monkey/
Enkel å bruke og gir ganske presise kjedslakkmål.
Jeg har også et annet måleinstrument - Motion Pro Slack Setter - som jeg også har sjekket kjedeslakken med nioen ganger.
Men jeg kommer alltid tilbake til "gamlemetoden" med å måle med tommestokken.
Det enkleste er ofte det beste... :
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=380010#p380010
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Sykkelen er en Husqvarna Vitpilen 701. Klikkelydene er tydelige og jevne ved trilling, og høres ut som det kommer fra motoren. Umiddelbart så reagerte jeg ikke på det, da de på en måte hørtes ut som en normal mekanisk lyd, men nå vet jeg altså ikke om en sykkel skal lage en slik lyd i det hele tatt Sykkelen har gått ca 4000 og hadde service forrige måned.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Dette utelukker jo slitne drev og slitt kjede.
Men har du sjekket framdrevet? Kanskje det sitter løst?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Tror nok kjedet er for stramt.
Bruker ikke noe annet måleutstyr for kjedestramming enn øya og fingre/ fot.
Justerer «sånn passe»
Bruker ikke noe annet måleutstyr for kjedestramming enn øya og fingre/ fot.
Justerer «sånn passe»
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Takker, skal sjekke. Kan jo ringe forhandler også for å være på den sikre siden :-)
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Nå er ikke jeg noen verksmester, men 5mm høres veldig stramt ut spør du meg. Hvis det er det som er tillfellet. Det står faktisk i Vitpilen sin manual at 5mm slakk er det det skal være. Merkelig.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ja, men på figuren (sakset fra manualen) er 5mm avstand mellom kjede i øverste posisjon og svingarm, ikke vandring fra nederste til øverste posisjon på kjedet ( som jeg ellers er vant til å måle )
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av pekle den 08 jun 2020, 13:49, redigert 1 gang totalt.