Kjøre med åpen åpningshjelm

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
o-yngve
Innlegg: 15
Registrert: 04 jun 2020, 09:05
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018
Bosted: Lørenskog

Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av o-yngve »

...eller med baugporten åpen som noen kaller det. :knegg

Noen sier det er lov, andre sier det motsatte og jeg har også hørt at det er greit inntil en viss hastighet. Er det noen av dere folka her som har peiling på om det er tillatt å kjøre med hjelmen åpen og eventuelt om det er fartsbegrensninger, med godkjente åpningshjelmer, såkalte dual-homologated eller P/J hjelmer?
--
Vennlig hilsen Yngve Olsen
Lørenskog
Triumph Tiger 800 XRT -2018

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Bosted: Kristiansand

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av HeHy »

Om det strengt tatt ikke er lov vet jeg ikke, men om det er veldig lurt er en annen sak. Er vel ingen som blir stoppet for akkurat det.
Veldig mange som krasjer på MC ender opp med å treffe med hakepartiet. Med en åpen åpningshjelm eller en halvhjelm har du ingen beskyttelse på et ganske utsatt område.

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk


Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av oivindg »

Sånn jeg har forstått det, så oppfyller Shoei Neotec II kravene til godkjent hjelm i to stillinger. Den ene når hakepartiet er låst i nedre posisjon (lukket), den andre når hakepartiet er klikket fast i øvre posisjon (åpen). Posisjoner mellom disse to er såvidt meg bekjent ikke testet, og derfor ikke godkjent. Det er altså lov å kjøre med den helt åpen. Jeg har ikke klart å finne noen hastighetsbegrensning på bruk i åpen posisjon, så det er vel bare bestemt av hva du orker av påkjenninger på nakken.

Det finnes noen få andre åpningshjelmer som også er godkjent i begge stillinger. De fleste andre åpningshjelmer er bare godkjent for kjøring med hjelmen lukket.
Sist redigert av oivindg den 19 jun 2020, 14:31, redigert 4 ganger totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av Bjerknez »

bugs.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 151
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: BMW f750GS
Bosted: Nes i Viken

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av Plastrakett_71 »

Jeg har Shoei Neotec II og de eneste gangene jeg kjører med hjelmen helt åpen er når jeg kjører inn og ut av boligfeltet hjemme, eller om jeg forvirrer meg inn i Oslo. Ellers så er hjelmen lukket og låst. Har ikke prøvd å ha den helt åpen på motorvei og kan tenke meg nakken får kjørt seg om jeg skulle prøvd.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av FredrikE24 »

Er det ikke bare å kjøre med baugen åpen om man ønsker det da? Blir jo som en halvhjelm. Jeg gjør dette titt og ofte.

Schubert C3 Pro. Som jeg også forøvrig ser Polizei kjører med åpen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av Bjerknez »

Å kjøre med baugporten åpen ser jo mildt sagt helt Kåre ut spør du meg. Men nå kan det jo hende jeg er litt fisefin på det også da... :lol

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av FreewheelBurning »

Hvorfor bruke hjelm med baugport når man kan få åpningshjelm der "baugporten" kan skyves helt bak og rundt hjelmen? Har aldri forstått det. Bruker selv Shark Evo One 2 (4/5 stjerner på sharp sikkerhetstest vel og merke!), og ser med undring på andre alternativer der ute.
Bjerknez skrev: 19 jun 2020, 14:27bugs.jpg
Bilde
Sist redigert av FreewheelBurning den 19 jun 2020, 14:54, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 19 jun 2020, 14:40 Å kjøre med baugporten åpen ser jo mildt sagt helt Kåre ut spør du meg.
Hvabehager???? :lol :lol

Neida, jeg er en av de tullingene som kjører i "halvhjelm" (eller 3/4-hjelm, halvhjelm er ofte det samme som potthjelmene de bruker "over there", og overhodet ikke sammenlignbart med våre halvhjelmer!)

Har en helhjelm men den har jeg plukka visiret at, følte meg fullstendig klaustrofobisk inni den potta! :D
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 19 jun 2020, 14:52
Bjerknez skrev: 19 jun 2020, 14:40 Å kjøre med baugporten åpen ser jo mildt sagt helt Kåre ut spør du meg.
Hvabehager???? :lol :lol

Neida, jeg er en av de tullingene som kjører i "halvhjelm" (eller 3/4-hjelm, halvhjelm er ofte det samme som potthjelmene de bruker "over there", og overhodet ikke sammenlignbart med våre halvhjelmer!)

Har en helhjelm men den har jeg plukka visiret at, følte meg fullstendig klaustrofobisk inni den potta! :D
:redface :redface :lol :lol

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av pekle »

Bjerknez skrev: 19 jun 2020, 14:40 Å kjøre med baugporten åpen ser jo mildt sagt helt Kåre ut spør du meg. Men nå kan det jo hende jeg er litt fisefin på det også da... :lol
Kjører jo uansett traktor, så samma det vel :D

Nå som det har vært såpass varmt har jeg loka en del rundt med åpen baugport - funker fint med vindskjermen jeg har nå - men ville nok ikke gjort det med lav eller uten vindskjerm på grunn av insekter og småstein fra biler.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av Bjerknez »

Veldig behagelig å gå med slipperser også, men har ikke på meg det når jeg skal på fest av den grunn :lol
Eller grilldress for den saks skyld.

Litt må man lide for "skjønnheten" mener nå jeg :knegg

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av mekkern »

skulle en være uheldig så er det sikkert veldig fint for nakken å ha noe som kan huke seg fast/gi bedre belastning/vridning på nakken :thumleft
-er jo bedre da med "jethjelm" eller hjelm der hakepartiet låses bak slik at det ikke kan øke skadeomfanget.

Jeg kjører ikke med mine hjelmer "åpne" da tar jeg heller en "jethjelm"på-ansiktet er jo uansett ubeskyttet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av FreewheelBurning »

Når jeg er i nabolaget med 30km/t eller 40km/t, fint vær og stekende sol så kjører jeg gjerne med hjelmen åpen (3/4 hjelm). Men når jeg kommer til motorvei eller høyere hastigheter så lukker jeg enkelt hjelmen (helhjelm).

Hvorfor eksisterer det hjelm med baugport egentlig? Hva er poenget?

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av pekle »

Digg å åpne når men f.eks bare skal fylle bensin.
Kan være enklere med briller.
Kjekk å åpne når det er grisevarmt som nå.

Men til trådens spørsmål: hvem skal kontrollere det egentlig? Håper politiet har bedre ting å ta seg til. Jeg anser dette som opp til hver enkelt å vurdere - da med tanke på egen sikkerhet.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av FreewheelBurning »

Når jeg kikker på hjelmer på youtube så hører jeg det er snakk om "sertifisering" for å kjøre med åpen og lukket hjelm. Uklart for meg hvaslags sertifisering det er snakk om, men det er åpenbart at hjelmer med åpen baugport ikke er designet for å bruker i fart, mens andre hjelmer er designet for det, da uten å ha åpen baugport på toppen.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av oivindg »

FreewheelBurning skrev:Hvorfor eksisterer det hjelm med baugport egentlig? Hva er poenget?
Kan lages mye tettere rundt nakken og derfor stillere og med mindre trekk.

Og så gir det kjapt god lufting når du stopper.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av FreewheelBurning »

Skulle vært mer spesifikk, "Hvorfor eksisterer det hjelm der baugporten stopper halveis?" var vel egentlig spørsmålet. Er det tettere, stillere, mindre trekk og kjappere lufting enn med en hjelm som er både 3/4 og full? Ser for meg ut som en designfeil når man sammenligner med hjelmer som ikke stopper på toppen.

Det er jo mange ting som spiller inn på en hjelm, som vekt, støy, sikkerhet, lufting, komfort, pris, funksjonalitet. Hjelmer som Schubert C3 Pro og Shoei Neotec II er nevnt tidligere i denne diskusjonen. På begge disse kan man åpne hjelmen, men den stopper på toppen av hodet! Hva er poenget med det, når man kan ha en hjelm som ikke stopper halvveis? Hvis "baugporten" ikke stopper så hadde det ikke vært et tema, ref trådtittel.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av pekle »

Tja, har aldri sett en slik på nært hold, så kan bare teoretisere litt:
- mekanismen er kanskje litt mer komplisert?
- når den skal passe bak, må man kanskje kompromisse litt på tetning uter haka? (at porten er tjukkere på en som stopper på toppen)
- kan hende at sertifiseringen spiller inn - at f.eks Schubert ikke ønsker å late som det er trygt med åpen hjelm?

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av FreewheelBurning »

Ja, det kan være noe i det med haka. Ser at noen nye modeller av 3/4 åpningshjelm (uten baugport) har en flip som kan brettes ned for å dekke under haka.

Nå har jo schubert c3 pro dårligere sikkerhet (3/5) enn shark evo one 2 (4/5) ifølge sharp testen, så det blir jo litt søkt å si at schubert på en måte er sikrere fordi den demotiverer å kjøre åpen. Hvis man vil ha best sikkerhet så velger man uansett ikke c3 pro og kjører heller ikke med åpen hjelm, men om man aksepterer dårligere sikkerhet så kan man eventuelt kjøre med åpen hjelm og/eller velge schubert.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av pekle »

Antar at både 3/5 og 4/5 uansett er med porten lukket. Om det gjelder i begge stillinger er det noe feil med testen :)

Jeg mente ikke at den var sikrere i absolutte termer, men at det teoretisk kan være sånn at noen produsenter lar være å sertifisere en hjelm som 3/4 med vilje, nettopp fordi en lukket f.eks C3 trolig er sikrere enn en hvilken som helst åpen hjelm. Hvis man vil ha absolutt best sikkerhet velger man uansett ikke en åpningshjelm.

Også interessant at Schuberth har dårligere rating enn BMW-hjelmene, da det er Schuberth som lager dem.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av oivindg »

Schubert C3 er vel ikke godkjent for å kjøre med åpen?

Uansett, tipper at de som lager hjelmer som er lov å kjøre med åpne, men som stopper "på toppen" ikke ønsker at folk skal kjøre med dem åpne i stor fart. Jeg tipper at de har gjort dette for at folk skal kunne få litt ekstra lufting i kjøring i lav fart, for eksempel inne i byer eller hvis det er kø, men at det skal være naturlig å lukke igjen hjelmen når farta øker. Den ekstra luftmotstanden bidrar jo akkurat til dette.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av rolf-arne »

oivindg skrev: 20 jun 2020, 10:11 Schubert C3 er vel ikke godkjent for å kjøre med åpen?
Har akkurat lest bruksanvisninga fra schuberth - C4 - der står det "dessverre" skal ikke være åpen når man kjører , desverre fordi jeg ofte gjør det :redface men med god grunn - når man er på tur på ferge, krypkjører og slike ting ikke at man trenger så mye bedre syn ( det er bare litt ekstra sidefelt) men det kan bli varmt - ja ikke her jeg bor - men de fleste andre steder jeg har vært med sykkel.

Største fordelen med åpningsbar hjelm er ikke at du kan sette på deg brillene med hjelmen av eller i halv åpen tillstand , det går ikke med C4 - om det skulle gå vil jeg påstå at en har for stor hjelm. :-k Åpnings hjemen er for meg viktig fordi jeg kan bruke speilrefleksen , fylle bensin, kjøpe billetter-- uten å ta av hele hjelmen og at jeg får litt tid før det begynner å koke under topplokket... C4 ble valgt på grunn av integrert interkom..

Om man kruiser med åpen hjelm som jeg har gjort , så er det noen farepunkt vi ikke tenker på - men som kom til å skremme vettet av meg i august i fjor på hjemtur fra treffet - da hadde jeg noen varme dager i Odda området og kjørte selvfølgelig med åpen hjelm- kosekjøring - det ble så mye at jeg dro på meg en bestennelse i og ved øyene - med et svært så opphovnet ansikt som resultat... det var da svarten at min gamle mor skulle få rett - den trekken er farlig! :lol
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av Nomade »

Her er en typisk åpningshjelm-fører :lol

https://www.facebook.com/groups/7455202 ... 182552497/

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Kjøre med åpen åpningshjelm

Legg inn av FreewheelBurning »

oivindg skrev: 20 jun 2020, 10:11 Schubert C3 er vel ikke godkjent for å kjøre med åpen?
Jeg kan ikke se for meg at noen hjelmer som stopper halveis på toppen er godkjent for kjøring i fart!
rolf-arne skrev: 20 jun 2020, 11:03 Har akkurat lest bruksanvisninga fra schuberth - C4 - der står det "dessverre" skal ikke være åpen når man kjører , desverre fordi jeg ofte gjør det :redface men med god grunn - når man er på tur på ferge, krypkjører og slike ting ikke at man trenger så mye bedre syn ( det er bare litt ekstra sidefelt) men det kan bli varmt - ja ikke her jeg bor - men de fleste andre steder jeg har vært med sykkel.

Største fordelen med åpningsbar hjelm er ikke at du kan sette på deg brillene med hjelmen av eller i halv åpen tillstand , det går ikke med C4 - om det skulle gå vil jeg påstå at en har for stor hjelm. :-k Åpnings hjemen er for meg viktig fordi jeg kan bruke speilrefleksen , fylle bensin, kjøpe billetter-- uten å ta av hele hjelmen og at jeg får litt tid før det begynner å koke under topplokket... C4 ble valgt på grunn av integrert interkom..

Om man kruiser med åpen hjelm som jeg har gjort , så er det noen farepunkt vi ikke tenker på - men som kom til å skremme vettet av meg i august i fjor på hjemtur fra treffet - da hadde jeg noen varme dager i Odda området og kjørte selvfølgelig med åpen hjelm- kosekjøring - det ble så mye at jeg dro på meg en bestennelse i og ved øyene - med et svært så opphovnet ansikt som resultat... det var da svarten at min gamle mor skulle få rett - den trekken er farlig! :lol
Men hvis du ønsker å kjøre med åpningshjelm åpen, hvorfor valgte du da en åpningshjelm som ikke er godkjent for dette og som stopper halveis på toppen?

Jeg forstår ikke hva som er poenget med disse hjelmene. Ser ut som åpningshjelmer av denne typen har en designfeil! Her i denne diskusjonen har vi nå flere eksempler på folk som bruker en hjelm som ikke støtter den funksjonaliteten de bruker hjelmen til. Hvorfor velger man da en slik hjelm, og hvorfor eksisterer slike hjelmer over hodet (pun intended)?

Valg av hjelm er avhengig av mange ulike ting, som sikkerhet, funksjonalitet, pris, støy, komfort, lufting, vekt og tilgjengelighet. Hvis man velger Schuberth så er det ikke på grunn av sikkerhet eller funksjonalitet, da må det være noe annet?

Svar