Noen sier det er lov, andre sier det motsatte og jeg har også hørt at det er greit inntil en viss hastighet. Er det noen av dere folka her som har peiling på om det er tillatt å kjøre med hjelmen åpen og eventuelt om det er fartsbegrensninger, med godkjente åpningshjelmer, såkalte dual-homologated eller P/J hjelmer?
Om det strengt tatt ikke er lov vet jeg ikke, men om det er veldig lurt er en annen sak. Er vel ingen som blir stoppet for akkurat det.
Veldig mange som krasjer på MC ender opp med å treffe med hakepartiet. Med en åpen åpningshjelm eller en halvhjelm har du ingen beskyttelse på et ganske utsatt område.
Sånn jeg har forstått det, så oppfyller Shoei Neotec II kravene til godkjent hjelm i to stillinger. Den ene når hakepartiet er låst i nedre posisjon (lukket), den andre når hakepartiet er klikket fast i øvre posisjon (åpen). Posisjoner mellom disse to er såvidt meg bekjent ikke testet, og derfor ikke godkjent. Det er altså lov å kjøre med den helt åpen. Jeg har ikke klart å finne noen hastighetsbegrensning på bruk i åpen posisjon, så det er vel bare bestemt av hva du orker av påkjenninger på nakken.
Det finnes noen få andre åpningshjelmer som også er godkjent i begge stillinger. De fleste andre åpningshjelmer er bare godkjent for kjøring med hjelmen lukket.
Sist redigert av oivindg den 19 jun 2020, 14:31, redigert 4 ganger totalt.
Jeg har Shoei Neotec II og de eneste gangene jeg kjører med hjelmen helt åpen er når jeg kjører inn og ut av boligfeltet hjemme, eller om jeg forvirrer meg inn i Oslo. Ellers så er hjelmen lukket og låst. Har ikke prøvd å ha den helt åpen på motorvei og kan tenke meg nakken får kjørt seg om jeg skulle prøvd.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi
Hvorfor bruke hjelm med baugport når man kan få åpningshjelm der "baugporten" kan skyves helt bak og rundt hjelmen? Har aldri forstått det. Bruker selv Shark Evo One 2 (4/5 stjerner på sharp sikkerhetstest vel og merke!), og ser med undring på andre alternativer der ute.
Bjerknez skrev: 19 jun 2020, 14:40
Å kjøre med baugporten åpen ser jo mildt sagt helt Kåre ut spør du meg.
Hvabehager????
Neida, jeg er en av de tullingene som kjører i "halvhjelm" (eller 3/4-hjelm, halvhjelm er ofte det samme som potthjelmene de bruker "over there", og overhodet ikke sammenlignbart med våre halvhjelmer!)
Har en helhjelm men den har jeg plukka visiret at, følte meg fullstendig klaustrofobisk inni den potta!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
Bjerknez skrev: 19 jun 2020, 14:40
Å kjøre med baugporten åpen ser jo mildt sagt helt Kåre ut spør du meg.
Hvabehager????
Neida, jeg er en av de tullingene som kjører i "halvhjelm" (eller 3/4-hjelm, halvhjelm er ofte det samme som potthjelmene de bruker "over there", og overhodet ikke sammenlignbart med våre halvhjelmer!)
Har en helhjelm men den har jeg plukka visiret at, følte meg fullstendig klaustrofobisk inni den potta!
Bjerknez skrev: 19 jun 2020, 14:40
Å kjøre med baugporten åpen ser jo mildt sagt helt Kåre ut spør du meg. Men nå kan det jo hende jeg er litt fisefin på det også da...
Kjører jo uansett traktor, så samma det vel
Nå som det har vært såpass varmt har jeg loka en del rundt med åpen baugport - funker fint med vindskjermen jeg har nå - men ville nok ikke gjort det med lav eller uten vindskjerm på grunn av insekter og småstein fra biler.
skulle en være uheldig så er det sikkert veldig fint for nakken å ha noe som kan huke seg fast/gi bedre belastning/vridning på nakken
-er jo bedre da med "jethjelm" eller hjelm der hakepartiet låses bak slik at det ikke kan øke skadeomfanget.
Jeg kjører ikke med mine hjelmer "åpne" da tar jeg heller en "jethjelm"på-ansiktet er jo uansett ubeskyttet.
Når jeg er i nabolaget med 30km/t eller 40km/t, fint vær og stekende sol så kjører jeg gjerne med hjelmen åpen (3/4 hjelm). Men når jeg kommer til motorvei eller høyere hastigheter så lukker jeg enkelt hjelmen (helhjelm).
Hvorfor eksisterer det hjelm med baugport egentlig? Hva er poenget?
Digg å åpne når men f.eks bare skal fylle bensin.
Kan være enklere med briller.
Kjekk å åpne når det er grisevarmt som nå.
Men til trådens spørsmål: hvem skal kontrollere det egentlig? Håper politiet har bedre ting å ta seg til. Jeg anser dette som opp til hver enkelt å vurdere - da med tanke på egen sikkerhet.