Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Her følger bildedokumentasjon fra helgens aktiviteter. Gjort veldig mye. Nå venter jeg på en shims, så kan jeg sette driten sammen igjen. Tok det med ro idag, la om nye dekk på felg.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Her skjer det saker og ting. Godt jobba! Får lyst å skru K100'en i smådeler og overhale hele sykkelen når jeg ser dette. 
Har kostet på noen lapper i denne omgangen ser jeg
Har kostet på noen lapper i denne omgangen ser jeg
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Uff ja, dette var ikke gratis, men du verden og fres det ble i den! Gummidelene rundt gasspjeld var rådyrt. Det er dog 20 år gammalt og råttent.
Når man først begynner så gjenbruker man ikke gamle slangeklemmer og den slags.
Mitt råd er å handle fra Tills. Han har OEM deler på mye. Toll og tull er jo en hake dog.
Når man først begynner så gjenbruker man ikke gamle slangeklemmer og den slags.
Mitt råd er å handle fra Tills. Han har OEM deler på mye. Toll og tull er jo en hake dog.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Jeg fikk kortet mitt i dag. Ble bestilt 21. mars, tror jeg. :)FredrikE24 skrev: 27 jun 2020, 18:07 Kort er bestilt, synes dog det var et merkelig skjema. Skulle jo ikke fylle inn noe prod.nummer på jakka eller noe. Ikke fått bekreftelse.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Omsider skrudd på plass alt spetakkel etter å ha fått tak i shims idag. Tok drøyt 4,5 time fra ny shims ble satt inn til vann var fylt. Egentlig rimelig fornøyd med det. Sjekket klaringene nok en gang og tørnet motor rundt to ganger.
Det tar tid og veldig mye biter som skal på plass. Vann er fyllt og kun tanken igjen som skal på, så blir det oppstart i morgen.
Ene sleiden til kjedet hadde hull. Så at BMW spesifiserer 60 000km på disse er slettes ikke overdrevet. Sleiden som strammer sitter på var ok.
Nytt kjede ble satt på i samma slengen. Koster så lite..
Det tar tid og veldig mye biter som skal på plass. Vann er fyllt og kun tanken igjen som skal på, så blir det oppstart i morgen.
Ene sleiden til kjedet hadde hull. Så at BMW spesifiserer 60 000km på disse er slettes ikke overdrevet. Sleiden som strammer sitter på var ok.
Nytt kjede ble satt på i samma slengen. Koster så lite..
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Oppstart og satt sammen igjen.
Veldig godt å være tilbake til hjulløft på hardt pådrag. Motoren virker å være mer fornøyd på høyt turtall. Trolig henger de nye dysene bedre med oppover. En annen ting er hvor godt sykkelen nå trekker fra 1000rpm og hele veien oppover uten nøling og tenningsbank på høyere gir. Digg.
Veldig godt å være tilbake til hjulløft på hardt pådrag. Motoren virker å være mer fornøyd på høyt turtall. Trolig henger de nye dysene bedre med oppover. En annen ting er hvor godt sykkelen nå trekker fra 1000rpm og hele veien oppover uten nøling og tenningsbank på høyere gir. Digg.
- Erik_B70
- Innlegg: 205
- Registrert: 27 jul 2018, 14:04
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
- Bosted: Radøy , Vestland
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Høres veldig bra ut. Deilig når man får merkbare forandringer etterpå. Har lyst å ta en gjennomgang på min i vinter, og da helst med nye dyser også. Blir nokre en bestilling til Tills utpå høsten .FredrikE24 skrev:Oppstart og satt sammen igjen.
Veldig godt å være tilbake til hjulløft på hardt pådrag. Motoren virker å være mer fornøyd på høyt turtall. Trolig henger de nye dysene bedre med oppover. En annen ting er hvor godt sykkelen nå trekker fra 1000rpm og hele veien oppover uten nøling og tenningsbank på høyere gir. Digg.
Sent from my iPad using Tapatalk
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Jeg får mer og mer lyst til å renovere en K-sykkel når jeg leser alle detaljene rundt mekking på dem i K-trådene her på forumet.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Kult det da!
Jeg synes det kuleste med BMW er K-modellene. Rent historisk sett så reddet dette hele BMW Motorrad i begynnelsen av 80-tallet da de fortsatt drev med dette boxer-greiene med Bing forgassere..
Josef Fritzenwenger var fyren som klinte motoren på siden og motorsykkelifiserte motoren og drivverk til å passe sammen som en enkelt enhet. Stefan Pachernegg utviklet BMW K100. Så fikk de hjelp av BMW sitt designteam for biler for å få et helt annet og mer moderne designutrykk på greiene. Noe jeg syntes de lyktes med.
BMW K100 er den dag i dag en ganske moderne sykkel på mange måter.
Målet fra start var å lage motorsykler som sto i stil med BMWs biler rent teknologisk, og som ikke gikk bort i fra BMW Motorrad sitt varmemerke. Liggende sylindre og kardang.
Ved å legge motoren ned flatt fikk man god tilgang rundt motoren, lavt tyngdepunkt og nok festepunkter til å hekte på en ramme.
Det hele begynte med en Peugeot 104 og motoren som Josef Fritzenwenger plasserte på siden, altså liggende.


Lettere modifisert ble det satt på en girkasse og en sykkelramme. "Bilen" på to hjul viste seg å fungere greit. Prototypen ble så destruert..
Utifra denne leire-modellen ser man at plassering av dynamo, starter etc. Ikke er fullt og helt tenkt ut, men at de på sett og vis har tenkt som på boxeren at dynamo skal sitte i center av motoren, men i bakkant. Dette er ikke tilfelle på produksjonsmodellene.

Viste seg etterhvert at Peugeot 104 "basisen" var for lang, tung og klumpete.
De fikk imidlertid inn faren til Golf Mk1-motoren og var involvert i BMW Formula 2. Han fant også på drivlinjekonseptet. Dette ble patentert asap.
Det interessante var at prototypen benka 90hk med en gang når de fikk Bosch L-Jetronic systemet opp å gå med alle målinger på plass.
Motoren ble så kjørt i 10 000 timer ved alle mulige slags fæle forhold. Full rulle og introduksjon av iskaldt vann i kjølesystemet osv.
Det viste seg etterhvert at simringer, tetninger og varm olje var et problem. Det ble utviklet helt spesielle simringer for disse motorene.
Så ble motoren kjørt i en simulert 50 000km test og ble deretter satt i et chassi for veikjøring.
To prototyper ble laget i 1981 kamuflert som boxere og ble kjørt 60 000km hver. Alle ting man kom frem til da ble tatt med i prosjektet for utbedringer.
Det ble så laget tre nye prototyper med forbedringer som ble banekjørt 30 000km alle tre. Oljelekkasjer var et problem, og det var også innsprøytningssystemet i høy fart.
I Mai 1983 ble de første 25 K100 laget. Disse ble alle kjørt 250 000km og skulle gjennomgås før de skulle slippes på markedet.
Etter Paris Motorshow i 1983 ble K100 offesielt sluppet på markedet.
Vi kan jo på en måte se at oljelekkasjer fortsatt er et problem, men gjerne etter ganske mange kjørte kilometer, og varierende omgivelser.

Prototype med dobbel eksos

To seriøse tyskere som prøvemonterer ramme på drivverk

BMW K75 på tegnebrettet. En forkortet K100 motor med 75hk og 750kubikk.

Noen designskisser, først av K100RS


K100RT

Test av K100RT i vindtunnel



Jeg synes det kuleste med BMW er K-modellene. Rent historisk sett så reddet dette hele BMW Motorrad i begynnelsen av 80-tallet da de fortsatt drev med dette boxer-greiene med Bing forgassere..
Josef Fritzenwenger var fyren som klinte motoren på siden og motorsykkelifiserte motoren og drivverk til å passe sammen som en enkelt enhet. Stefan Pachernegg utviklet BMW K100. Så fikk de hjelp av BMW sitt designteam for biler for å få et helt annet og mer moderne designutrykk på greiene. Noe jeg syntes de lyktes med.
BMW K100 er den dag i dag en ganske moderne sykkel på mange måter.
Målet fra start var å lage motorsykler som sto i stil med BMWs biler rent teknologisk, og som ikke gikk bort i fra BMW Motorrad sitt varmemerke. Liggende sylindre og kardang.
Ved å legge motoren ned flatt fikk man god tilgang rundt motoren, lavt tyngdepunkt og nok festepunkter til å hekte på en ramme.
Det hele begynte med en Peugeot 104 og motoren som Josef Fritzenwenger plasserte på siden, altså liggende.


Lettere modifisert ble det satt på en girkasse og en sykkelramme. "Bilen" på to hjul viste seg å fungere greit. Prototypen ble så destruert..
Utifra denne leire-modellen ser man at plassering av dynamo, starter etc. Ikke er fullt og helt tenkt ut, men at de på sett og vis har tenkt som på boxeren at dynamo skal sitte i center av motoren, men i bakkant. Dette er ikke tilfelle på produksjonsmodellene.

Viste seg etterhvert at Peugeot 104 "basisen" var for lang, tung og klumpete.
De fikk imidlertid inn faren til Golf Mk1-motoren og var involvert i BMW Formula 2. Han fant også på drivlinjekonseptet. Dette ble patentert asap.
Det interessante var at prototypen benka 90hk med en gang når de fikk Bosch L-Jetronic systemet opp å gå med alle målinger på plass.
Motoren ble så kjørt i 10 000 timer ved alle mulige slags fæle forhold. Full rulle og introduksjon av iskaldt vann i kjølesystemet osv.
Det viste seg etterhvert at simringer, tetninger og varm olje var et problem. Det ble utviklet helt spesielle simringer for disse motorene.
Så ble motoren kjørt i en simulert 50 000km test og ble deretter satt i et chassi for veikjøring.
To prototyper ble laget i 1981 kamuflert som boxere og ble kjørt 60 000km hver. Alle ting man kom frem til da ble tatt med i prosjektet for utbedringer.
Det ble så laget tre nye prototyper med forbedringer som ble banekjørt 30 000km alle tre. Oljelekkasjer var et problem, og det var også innsprøytningssystemet i høy fart.
I Mai 1983 ble de første 25 K100 laget. Disse ble alle kjørt 250 000km og skulle gjennomgås før de skulle slippes på markedet.
Etter Paris Motorshow i 1983 ble K100 offesielt sluppet på markedet.
Vi kan jo på en måte se at oljelekkasjer fortsatt er et problem, men gjerne etter ganske mange kjørte kilometer, og varierende omgivelser.

Prototype med dobbel eksos

To seriøse tyskere som prøvemonterer ramme på drivverk

BMW K75 på tegnebrettet. En forkortet K100 motor med 75hk og 750kubikk.

Noen designskisser, først av K100RS


K100RT

Test av K100RT i vindtunnel



- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Tusen takk for at du tok deg til til å skrive denne historien.
Veldig interessant.
Veldig interessant.

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
What he said. Interessant historie!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Fantastisk historie! Tusen takk!
Jeg elsker alle sære løsninger, så det ble ikke mindre fristende etter dette. :)
Jeg elsker alle sære løsninger, så det ble ikke mindre fristende etter dette. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Rett og slett artig å følge med på andre som jeg betegner som "geeks". Det viser at dem er genuint opptatt av noe og det øker troverdigheten etc. Selv om jeg nok ikke er en like stor BMW patriot som Fredrik, så er det uasnett artig å lese det som skrives :)
Når jeg ser du plukker fra hverandre sykkelen som om det skulle vært lego, så blir jeg nesten litt misunnelig. Skulle ønske jeg ble bitt av en slik basill i yngre alder. Slike ting lører man ikke akkurat over natten og det krever nok noen timer i garasjen samt noen blemmer for å komme dit du er i dag.
Bra jobba og takk for en fin tråd :)
Når jeg ser du plukker fra hverandre sykkelen som om det skulle vært lego, så blir jeg nesten litt misunnelig. Skulle ønske jeg ble bitt av en slik basill i yngre alder. Slike ting lører man ikke akkurat over natten og det krever nok noen timer i garasjen samt noen blemmer for å komme dit du er i dag.
Bra jobba og takk for en fin tråd :)