BMW K100RS, K1 og R75/5

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

Regner med sistnevnte er det på bildene? Stor mulighet for at jeg skal til Oslo i løpet av denne uken eller neste helg. Da kunne vi møttes f.eks.

Når det gjelder K100'en har jeg grublet litt på planen framover. Første tanke var å plukke den ned og lakkere opp motordeksler, bytte clutch, simmering etc, lakkere gearboks, kardang osv. Rett å slett restaurere den.

Men etter å ha brukt den en stund har jeg snudd litt. Det er egentlig litt godt å ha en sykkel i bruksstand til pendling som har litt patina. Med tanke på den latterlige lave prisen (17.000kr nå inkl. Service og ny bensinpumpe + batteri). Kan det gå litt sport i å holde sykkelen best mulig stand til laveste mulig pris.
Det skal selvfølgelig ikke gå uttover teknisk stand og alt skal være i orden. Fikk forøvrig første pakke fra Tills.de i dag. Alt som avtalt etter en drøy uke, så det fungerer bra 👍
20200806_163805_50.jpg
Men.... tidligere denne uken våknet jeg før jobb og bladde opp finn.no som man desverre gjør alt for ofte. Øverst på BMW søket lå det en meget pen 1991 BMW K1 som rett å slett så alt for bra ut. 27.000km med original tankveske og originale stoff reisevesker (sjeldent). To timer senere var depositum satt inn og kontrakt skrevet.

Så nå gjennstår kun turen sørover til Skien for å hente vidunderet. Gleder meg veldig til å se å kjøre denne. Har på mange måter vært en drømmesykkel i mange år. Særere blir det ikke 👍
022_1534991789.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

022_1740203029.jpg
022_769207345.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av oivindg »

Gratulerer med en fantastisk sykkel!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5033
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Målløs! :O

Hvor tidlig står du opp a? Og betalte du en bra pris? Ser den røde på Finn fortsatt ligger tilsalgs!

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Ja, var på hugget. Den kom ut til 65.000kr som en del av ett dødsbo. Jeg synes prisen er riktig. Lå ut en på Orkanger til 50.000kr i fjor, men den var ikke like fin. Håper sykkelen er like bra som på bilder.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5033
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Det virker fornuftig! Hadde ikke forventet at du skulle røpe prisen.

Det viktigste med denne typen sykkel er å ha alle mulige K1 rariteter med på kjøpet. Dette får man jo ikke tak i og det er mange om beinet!

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Ja, det var det jeg hadde råd til, samt jeg taper minimalt om jeg må selge i framtiden. Aldri sett den softbagen før. Tror kuppelen må av for montering?

Du får hive deg med når jeg henter den 👍
022_290842331.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5033
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Den skal passe over mener jeg på

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5033
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Håper du får med trekket også!
B30EA1D7-210E-447D-B852-924777A88B31.jpeg
00F81A1E-8821-42C5-A5C2-CD3FC7A8BF21.jpeg
Får se ann når hentingen nærmer seg. Mulig jeg må ta vakta til en kollega på ferie i tiden du skal hente
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Byttet pakninger til tanklokket i kveld. Den største hadde de på lager på mctuning, de andre ble bestillt fra tills.de.

Den midterste pakningen under låsenheten var bare grøt, og gikk i oppløsning under demontering. Kan det i teorien komme vann i bensinen pga. Defekt pakning?

Ellers ser jeg at den ene simmerringen på gaffelen lekker, så må ta en runde på det etterhvert. Ønsker også å bytte til stålomspunnede bremseslanger før skifte av bremseveske/resett/feilsøking av ABS enhet.

Har det noe for seg å bytte fjærer i gaffel samtidig? Progressive? Syns egentlig sykkelen oppfører seg bra. Ser også at styredemper lekker litt. Har den samme oppbygging som styredemper på K1200rs?
20200808_211051_50.jpg
20200808_211452_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5033
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Vann i bensinen blir det med 100% sikkerhet med dårlig pakning. Det var derfor jeg fikk min gamle K100RS16V som ikke startet.

Lekk i simring skyldes nok at det ikke er belger på gaffelbeina. Så de bør poleres opp ordentlig før du monterer nye simringer.

Dersom du ikke føler at demperne forran banker og slår så er det vel greit nok. Min var så blaut forran at det gikk hardt utover kjøreegenskapene, og etter fjærbytte var dette løst. Dette hang sammen med at også bakdemper var utslitt og preload måtte justeres hardt. Så den ble stiv bak og ved dump bak så ble kreftene flyttet frem og forgaffelen tok støyten. Den hadde imidlertid 130 000km på originale dempere og bremseslanger..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5033
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Styredempern er i og for seg lik K1200RS bare med annen innfestning.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Takk for svar Fredrik. Synes den innimellom går litt ujevnt, særlig når man går av gassen og rundt 3.500 rpm. Greit å utelukke vann i bensinen før man bynner med dyser, ånding og innsugsgummi.

Gaffelbeina har noen sår som må poleres bort, trur belger blir løsningen etter bytte. Får se om jeg bytter fjærer også .
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5033
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Husker jeg drev og kjørte ut rester av vann i mitt system med kondensfjerner og totaktsolje. Kjørte tanken helt tom og kjørte med kanne og slumpet på en skvett oljeblanda bensin(0,5% eller så) et par dager. Så gikk den fra å dra ujevnt på visse turtall til og dra helt jevnt og kicke til på rundt 4500-5000rpm.

I motsetning til K1200RS som bare drar på på alle turtall så føles nok denne 16ventileren seg litt mer «plaget» på høyt turtall enn 8v og K1200. Mulig det er fordi man føler mer puls i styret. Var en vanesak for min del og var gøy å piske på til tider. På motorvei i 150-160 så var den bedre enn K1200RSen synes jeg. Høyere turtall, men man forstår hva slag autobahn maskin dette er. K1 må jo være enda bedre.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Hørtes kjent ut det du beskriver, kanskje det er så enkelt. Kjørte sykkel på jobb i mårrest. Da gikk den utrolig fint og føltes kvass, uten at det var noen spesiell grunn for det. Var kaldt i lufta riktignok.

Hva bør tomgangen ligge på? Min ligger rundt 1100/1200rpm.

Får bare startet sykkelen i nøytral, er det riktig eller er clutchbryteren defekt?

Venstre blinklys er gåent i instrumentet, vurderer LED oppgradering som jeg ser flere gjør. Orange lys hadde vært litt tøft, men ser det ikke er optimalt mot klokke/gear indikator.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5033
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Symaskin på 1100rpm er vel tomgangen.
Sålenge sidestøtta er oppe, så skal den kunne startes i alle gir.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5033
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Instrumentet på K100 skal være grønt :prf Det er tøft! Minnes at jeg kjøpte pærer fra motobins. Så satt jeg inn grønn LED i tankmåler og vanntemp.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Korter ned på ventetiden for henting av K1 med en liten brosjyre fra 1989.

Søndags morgen flyr jeg ned til Gardermoen og møter selger der. Blir enten Venabygd/Folldal eller Skreifjella/Gjøvik/Fagernes/Valdresflya på tur hjem. Bynner skikkelig å glede meg 👍😁
20200814_121844_50.jpg
20200814_121902_50.jpg
20200814_121910_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5033
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Du har all grunn til å glede deg! Nå er jo din sykkel litt annerledes enn den i brosjyren, du har to ekstra luftinntak! Skyldes turbulens bak vindskjermen at de måtte få to hull til der.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5033
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Om du vurderer nye fjærer forran så hadde jeg kanskje seriøst vurdert en Marzochi-innsats? Er man litt sprø da kanskje?
https://www.omniaracing.net/en/andreani ... 45870.html

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 15 aug 2020, 12:45 Om du vurderer nye fjærer forran så hadde jeg kanskje seriøst vurdert en Marzochi-innsats? Er man litt sprø da kanskje?
https://www.omniaracing.net/en/andreani ... 45870.html
Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde var utstyrt med Marzocchi foran. Virket å være solide saker.
Så gikk jo Marzocchi konk...
Men boet ble vel kjøpt og produksjonen er i gang igjen :dontknow ?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5033
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av FredrikE24 »

Marzocchi er bra saker det. Har det på mopeden faktisk. Opp-ned-dempere og greier!

Kommer litt ann på hvor mye penger man skal legge i en brukssykkel, men at det kjøremessig er verdt det er jeg sikker på.

Som tidligere nevnt ble det satt på Wilbers Road-demper bak og nye progressive fjærer i gaffelen forran på K100RS 16Ven jeg hadde. Sykkelen var ikke til å kjenne igjen. Bokstavelig talt.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Esveen »

Da er den på tur tilbake til Trondheim. Ble Minnesund - Toten - Fagernes - Valdresflya. Sitter nå på Dovregubbens hall og spiser middag. Sliten i kroppen nå, uvvant sittestilling! 😁🤔

Gleder meg til å kjøre videre. Fyldig referat kommer 👍
20200816_112050_1_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av Jompa »

Tøff sykkel, K1.
Da den kom var den vel en av elske/hatesyklene, som Suzuki Katana og noen flere gjennom årene.
Jeg syntes den så helt jævlig ut, helt til jeg hadde sett en i virkeligheten. :roll
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Esveen's BMW K100RS + K1

Legg inn av dypen »

Esveen skrev: 16 aug 2020, 18:41 Sliten i kroppen nå, uvvant sittestilling!
Sitter du ikke litt oppreist på denne? Ikke så sammentrykket og foroverlent som på en R1 ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar