
BMW K100RS, K1 og R75/5
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Jompa: ja, den er vulgær. Heldigvis penere i virkeligheten. Kona sa K1 i rødt/gult lignet en kvise på to hjul.
Dypen: Ja, styret er ikke problemet, men knevinkelen er litt brå. Iallefall uvvant for min del.
Så tilbake til første reaksjon etter 60mil på K1. På en måte forstår jeg hvorfor den floppet. Tung, dyr, latterlig svingradius, sterk men ikke spesiellt kjapp, varmen fra særlig venstresiden var tidvis trasig og grillet fotene. Ingen kurrant bagasjeløsning. Fikk to poser nøtter i det ene rommet bak etter handleturen isted. Så ikke en praktis sykkel heller.
Men, på den andre siden går den som ett lokomotiv på skinner på de rette veiene. Fra Dombås til Oppdal spiste den svinger. Sikt med blikket og sykkelen går dit. Den silkemyke sterke rekkefireren er meget tilgivelig og drar avgårde på alle gear. Clutch, motor, gearboks, dempere er meget bra og forutsigbar. Ingen overraskelser og sykkelen er tilgivelig og enkel å kjøre.
Den andre fordelen er at man kjører noe veldig få har eller har sett før. Man får mange blikk fra folk. Og særlig unger ser ut til å like den, ikke rart siden den ser ut som en '80talls framtidsykkel fra en tegneserie.
Idag ble den vasket og polert sammen med K100, deretter ble det en tur på butikken.

Dypen: Ja, styret er ikke problemet, men knevinkelen er litt brå. Iallefall uvvant for min del.
Så tilbake til første reaksjon etter 60mil på K1. På en måte forstår jeg hvorfor den floppet. Tung, dyr, latterlig svingradius, sterk men ikke spesiellt kjapp, varmen fra særlig venstresiden var tidvis trasig og grillet fotene. Ingen kurrant bagasjeløsning. Fikk to poser nøtter i det ene rommet bak etter handleturen isted. Så ikke en praktis sykkel heller.
Men, på den andre siden går den som ett lokomotiv på skinner på de rette veiene. Fra Dombås til Oppdal spiste den svinger. Sikt med blikket og sykkelen går dit. Den silkemyke sterke rekkefireren er meget tilgivelig og drar avgårde på alle gear. Clutch, motor, gearboks, dempere er meget bra og forutsigbar. Ingen overraskelser og sykkelen er tilgivelig og enkel å kjøre.
Den andre fordelen er at man kjører noe veldig få har eller har sett før. Man får mange blikk fra folk. Og særlig unger ser ut til å like den, ikke rart siden den ser ut som en '80talls framtidsykkel fra en tegneserie.
Idag ble den vasket og polert sammen med K100, deretter ble det en tur på butikken.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Morro 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Fikk du med tailbagen og regntrekket?
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Iallefall tailbag'en. Den blir sendt i posten med alle papirer/dokumentasjon. Håper regntrekket følger med. Ser tailbagen selges for 300€ på forum nå.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
På tide å fikse nye simmeringer på K100 gaffelen. Begynte å lekke såpass at det rant ned på kalipperen, ikke noe særlig.
Av med hjul, kalippere og framskjerm. Løsnet boltene på toppen (30mm kopp) mens gaffelbeina enda satt i styrekrona. Sleit litt med å løsne boltene i bunn, men fikk laget en "jigg" slik at de ble liggende i ro. Her gjelder det å dra på litt slik at de løsner med fjærspennet, mange bruker muttertrekker, men jeg trengte ikke det.
Løsnet forsiktig boltene på toppen og demonterte fjærene med innhold. Tappet ut grå oljeaktig guff.
I morgen må jeg lage en løsning for å banke på plass simmeringen med selve gaffelrøret. Fant en fin video der han brukte to splitta avløpsrør med ei klemme rundt som dor på gaffelbeinet. Må også vaske ned chromen og fjerne litt antydning til rust først.
Ble en runde med K1 i går kveld før drittværet kom. Skikkelig tordenskyer.
Av med hjul, kalippere og framskjerm. Løsnet boltene på toppen (30mm kopp) mens gaffelbeina enda satt i styrekrona. Sleit litt med å løsne boltene i bunn, men fikk laget en "jigg" slik at de ble liggende i ro. Her gjelder det å dra på litt slik at de løsner med fjærspennet, mange bruker muttertrekker, men jeg trengte ikke det.
Løsnet forsiktig boltene på toppen og demonterte fjærene med innhold. Tappet ut grå oljeaktig guff.
I morgen må jeg lage en løsning for å banke på plass simmeringen med selve gaffelrøret. Fant en fin video der han brukte to splitta avløpsrør med ei klemme rundt som dor på gaffelbeinet. Må også vaske ned chromen og fjerne litt antydning til rust først.
Ble en runde med K1 i går kveld før drittværet kom. Skikkelig tordenskyer.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Stilig bilde, det nederste.
Vet ikke hvorfor, men det ser ut til at gaffelolje suger til seg vann.
På den tida jeg hadde Kasasakien bytta jeg gaffelolje i allefall to ganger og begge gangene så det ut til at det var vann i oljen.
Sykkelen har luft i gaffelen, med overtrykk. Den ene gangen jeg bytta olje var simringene i hvertfall i orfen.
Glemte å tappe ut lufta først og oppdaga det da jeg løsna tappepluggen nederst på gaffelbeinet.
Rart egentlig , med så lite luft som det er plass til skulle det ikke gå an at olja tar opp fuktighet fra lufta.
Vet ikke hvorfor, men det ser ut til at gaffelolje suger til seg vann.
På den tida jeg hadde Kasasakien bytta jeg gaffelolje i allefall to ganger og begge gangene så det ut til at det var vann i oljen.
Sykkelen har luft i gaffelen, med overtrykk. Den ene gangen jeg bytta olje var simringene i hvertfall i orfen.
Glemte å tappe ut lufta først og oppdaga det da jeg løsna tappepluggen nederst på gaffelbeinet.
Rart egentlig , med så lite luft som det er plass til skulle det ikke gå an at olja tar opp fuktighet fra lufta.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Godt spørsmål. Jeg vet for lite om det, så blir bare gjetting fra min side.
Alltid litt spennende å gjøre ting første gangen, man sitter ikke med fasiten før etter man er ferdig.
Fikk på simmeringene med avløpsdorløsningen. Banket først på plass foringen, la på skiva og deretter simmeringen. Oppdaget på begge beina at simmeringen havnet litt lengre ned i forhold til sporet til låseringen. Regner med den beveger seg opp og låser seg mot låseringen etter bruk?
Deretter ble det 400ml olje i hvert bein og alt ble satt tilbake i omvendt rekkefølge. Førte beinet litt opp/ned for å få ut luft før toppa ble satt på. Syntes uansett det surkla litt når jeg komprimerte demperene før montering på sykkel.
Da gjennstår det å se om det holder seg tett. Monterer hjul, kalippere og framskjerm i kveld.
Alltid litt spennende å gjøre ting første gangen, man sitter ikke med fasiten før etter man er ferdig.
Fikk på simmeringene med avløpsdorløsningen. Banket først på plass foringen, la på skiva og deretter simmeringen. Oppdaget på begge beina at simmeringen havnet litt lengre ned i forhold til sporet til låseringen. Regner med den beveger seg opp og låser seg mot låseringen etter bruk?
Deretter ble det 400ml olje i hvert bein og alt ble satt tilbake i omvendt rekkefølge. Førte beinet litt opp/ned for å få ut luft før toppa ble satt på. Syntes uansett det surkla litt når jeg komprimerte demperene før montering på sykkel.
Da gjennstår det å se om det holder seg tett. Monterer hjul, kalippere og framskjerm i kveld.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Testkjøring ikveld. Ble strammere å kjøre med mindre dykking ved nedbremsing. Ingen lekkasje enda, så ser bra ut.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Fikk tatt en liten service på K1 i dag. Olje og filter samt olje på gearboks og kardang. Har sett og luktet at det drypper litt olje ned på eksosen fra belgen rundt clutch utløseren, men etter påfylling av ny olje ble det klart at det var en bra flenge. Ble en liten dam under bak der. Hadde på 8dl og peilet nivået samtidig.
Har bestillt ny belg og håper jeg kommer til uten for mye demontering. Har byttet på en 8v før, og det var trangt nok. Ellers så det tørt og fint ut.
Kjøpte også nye gummigrep. Fikk byttet ut de skumgummihåndtakene som sto på. Noen tips på nye sorte styrelodd?
Har bestillt ny belg og håper jeg kommer til uten for mye demontering. Har byttet på en 8v før, og det var trangt nok. Ellers så det tørt og fint ut.
Kjøpte også nye gummigrep. Fikk byttet ut de skumgummihåndtakene som sto på. Noen tips på nye sorte styrelodd?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Får da kjøpt originale svarte styrevekter til en billig penge? Byttet de på den jeg hadde da de var litt stygge.
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Fikk byttet gummibelgen mellom clutchutløser og gearboks i dag. Måtte av med eksosanlegget for å komme til, heldigvis løsnet det enkelt.
Belgen smatt på ved første forsøk, nesten så det gikk litt for lett. Fikk vasket vekk litt oljesøl og justert clutchen før en liten prøvetur.
Opplevde igjen at sykkelen dør ett par ganger i høyt gear (3-4 gear) på tur inn i kryss eller rundkjøring når clutchen trykkes inn. Synes også at tomgangen er litt lav, rett under 1000rpm.
Spenningsproblem eller luft/drivstoffproblem?
Sett bort fra dette høres og går denne bedre enn K100'en. Mindre rakkling og hvassere.
Belgen smatt på ved første forsøk, nesten så det gikk litt for lett. Fikk vasket vekk litt oljesøl og justert clutchen før en liten prøvetur.
Opplevde igjen at sykkelen dør ett par ganger i høyt gear (3-4 gear) på tur inn i kryss eller rundkjøring når clutchen trykkes inn. Synes også at tomgangen er litt lav, rett under 1000rpm.
Spenningsproblem eller luft/drivstoffproblem?
Sett bort fra dette høres og går denne bedre enn K100'en. Mindre rakkling og hvassere.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Jeg ville begynt med luft jeg. Tomgang skal vel ligge på 1030-1050rpm. Klarer den ikke hente seg inn tro?
Så er spørsmålet hvor forrige person var og skrudde for å få tomgangen for lav. En ting jeg ville prøvd var å øke tomgangen på varm motor til 1050rpm med choken og se.
Så er spørsmålet hvor forrige person var og skrudde for å få tomgangen for lav. En ting jeg ville prøvd var å øke tomgangen på varm motor til 1050rpm med choken og se.
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Ser at åndinga bak luftfilterboksen svetter litt. Men tomgang er uten jaging og går pent.
Ser ut som den dør på 1500rpm når turtallet faller raskt. (På tur ned). Det er montert ett fysisk mindre batteri type biltema etc. Tror jeg koster på ett nytt batteri uansett så kan jeg utelukke det iallefall.
Ser ut som den dør på 1500rpm når turtallet faller raskt. (På tur ned). Det er montert ett fysisk mindre batteri type biltema etc. Tror jeg koster på ett nytt batteri uansett så kan jeg utelukke det iallefall.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Endelig har jeg løftebord på plass igjen. Det gjør livet litt enklere. Kjøpt på Jula for 4.000kr av merke Hamron. Førsteinntrykket er helt ok. Det gjenstår å se om det duger 
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Løftebord er jammen kjekt. Ingen tvil om det!
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Akkurat lest gjennom hele tråden. Har blitt noen sider 
Missunelig på den garasja, men jeg får meg heldigvis garasje selv snart
Mye flott arbeid på syklene og :)

Missunelig på den garasja, men jeg får meg heldigvis garasje selv snart

Mye flott arbeid på syklene og :)
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Takk for det
Garasjen har blitt veldig bra. Noen ganger kunne jeg tenkt meg enda mer plass, men kanskje greit med en begrensning, hvis ikke hadde det blitt for mange kjøretøy.
Meldt 18 grader og sol hele uka i Trondheim. Blir muligens siste uke med kjøring til og fra jobb. Fikk også luftet K1 en runde i går. Den er nydelig å kjøre, men tanken slår meg at dette hadde vært en fantastisk maskin med 30-40 hester ekstra. Mangler litt power.
Ble tatt noen bilder i går også.
Garasjen har blitt veldig bra. Noen ganger kunne jeg tenkt meg enda mer plass, men kanskje greit med en begrensning, hvis ikke hadde det blitt for mange kjøretøy.
Meldt 18 grader og sol hele uka i Trondheim. Blir muligens siste uke med kjøring til og fra jobb. Fikk også luftet K1 en runde i går. Den er nydelig å kjøre, men tanken slår meg at dette hadde vært en fantastisk maskin med 30-40 hester ekstra. Mangler litt power.
Ble tatt noen bilder i går også.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
30 - 40 ekstra hester kan vel skaffes ?
Regner med at det finnes flusst av trimgreier til BMW K-serien.
Regner med at det finnes flusst av trimgreier til BMW K-serien.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Må nok på med en turbin skal man hente ut såpass uten at det går utover kjørbarheten.
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Den får nok ha sine 100hk i behold en stund til 
Møtte en kar med en nylig restaurert K1 i dag. Ble en fin kjøretur i det fine høstværet. Tok selvfølgelig noen bilder:
Møtte en kar med en nylig restaurert K1 i dag. Ble en fin kjøretur i det fine høstværet. Tok selvfølgelig noen bilder:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Da har jeg innsett att jobbkjøring avsluttes for i år. Kjører 06.15 til jobb og det er både mørkt og sleipt ute. Dekkene på K100 er gamle og harde så jeg tar ikke sjangsen.
K100'en havner på bordet for en større gjennomgang. Totalt havnet jeg på 18.500kr i år med kjøp av sykkel (10.500kr inkl. Omreg) 7.000kr for bensinpumpe og servicedeler (oljer, filter og tennplugger) samt 1.500kr for bytte av tettinger og støvkapper til gaffel fram og nytt batteri. Ikke værst for en vellfungerende sykkel som er brukt nesten hver dag.
K1 står klar for de siste høstturene om sjangsen byr seg. Er meldt bra vær en stund til så det er håp.
K100'en havner på bordet for en større gjennomgang. Totalt havnet jeg på 18.500kr i år med kjøp av sykkel (10.500kr inkl. Omreg) 7.000kr for bensinpumpe og servicedeler (oljer, filter og tennplugger) samt 1.500kr for bytte av tettinger og støvkapper til gaffel fram og nytt batteri. Ikke værst for en vellfungerende sykkel som er brukt nesten hver dag.
K1 står klar for de siste høstturene om sjangsen byr seg. Er meldt bra vær en stund til så det er håp.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Tok k100'en inn på bordet klokken 19.00 i går kveld. Klokken 23.00 var den rimelig nedplukket.
Bakparten demontert med hjul, demper, kardang. Sidekåper, tank tømt og demontert, elektronikk og batteri demontert, underkåpe, luftfilterboks fjernet.
Hadde en tanke om å bytte det meste rundt innsuget, men det ser egentlig veldig bra ut. Alle motordeksel er tett, vann/oljepumpa er tett, kun antydning til svetting under clutchhuset.
Kardangen med splines ser veldig bra ut samt rester av smøring synes. Godt tegn. Litt usikker på hvor jeg skal legge lista på denne.
Foreløpig prioriteringsliste:
Stålomspunnede bremseslanger
Ny bremseveske - feilsøke ABS
Nye dekk
Mulig lakk av framfelg
Sjekke klosser fram/bak + tykkelse på skiver
Bytte bryter på clutch - må ha sykkel i N for start
Bytte instrumentbelysning (LED?)
Innsug:
Ånding 3 stk. (Plenum, bakkant og framkant av luftfilterboks.
Nye o-ringer til dyser
Nye gummistusser til innsuget (8stk med klemmer).
Kjølesystem:
Nye slanger
Ny termostat
Ny kjøleveske
Motor: (kan utsettes til neste vinter)
60.000km service med nye sleider
Lakkere alle deksler
Nye pakninger
Ny ventilsjekk (når man først er der).
Andre ting:
Lakkere baksving og kardang.
Ny bakdemper
Bakparten demontert med hjul, demper, kardang. Sidekåper, tank tømt og demontert, elektronikk og batteri demontert, underkåpe, luftfilterboks fjernet.
Hadde en tanke om å bytte det meste rundt innsuget, men det ser egentlig veldig bra ut. Alle motordeksel er tett, vann/oljepumpa er tett, kun antydning til svetting under clutchhuset.
Kardangen med splines ser veldig bra ut samt rester av smøring synes. Godt tegn. Litt usikker på hvor jeg skal legge lista på denne.
Foreløpig prioriteringsliste:
Stålomspunnede bremseslanger
Ny bremseveske - feilsøke ABS
Nye dekk
Mulig lakk av framfelg
Sjekke klosser fram/bak + tykkelse på skiver
Bytte bryter på clutch - må ha sykkel i N for start
Bytte instrumentbelysning (LED?)
Innsug:
Ånding 3 stk. (Plenum, bakkant og framkant av luftfilterboks.
Nye o-ringer til dyser
Nye gummistusser til innsuget (8stk med klemmer).
Kjølesystem:
Nye slanger
Ny termostat
Ny kjøleveske
Motor: (kan utsettes til neste vinter)
60.000km service med nye sleider
Lakkere alle deksler
Nye pakninger
Ny ventilsjekk (når man først er der).
Andre ting:
Lakkere baksving og kardang.
Ny bakdemper
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Ja, merker at høsten har komt til Trondheim og :) Er på besøk hos min søster som bor her.
Du fikk jo gjort en god del på den tiden :)
Du fikk jo gjort en god del på den tiden :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Ser veldig bra ut! De er enkle å skru på disse her! Godt gjennomtenkt konsept!
Hvilken bakdemper ser du for deg?
Hvilken bakdemper ser du for deg?