Vedlikeholdsfritt kjede på nye S1000RR og XR. Høres fabelaktig ut, men det er BMW selv som sier det, ikke en eller annen luriumdreier, så blir interessant å høre erfaringer.
BMW har vært skikkelig framoverlent i mange år og derfor har jeg tro på at de faktisk er inne på noe nyskapende her som vi funke.
Skal bli spennende å følge med på når denne nye kjedeteknologien kommer for fullt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Absolutt en spennende nyhet, det nye M-endurance kjedet fra BMW, som tør påstå at denne nyvinni9ngen kan sidestilles med kardang:
BMW-M-Endurance-Chain.jpg
Miljøaspektet nevnes også siden det nye kjedet ikke skal smøres. Likevel ingen slitasje, påstås det...
Men så langt nevnes ingenting om at drevene vil bli belagt med samme "industrial diamond" materiale som rullene på kjedet, nemlig tetrahedrally amorphous carbon (ta-C).
Straks det også er på plass så snakker vi vel nærmest om en kjederevolusjon, som fort kan utkonkurrere kardangdriften !?
Lettere, enklere, mer fleksibelt, "uslitelig", vedlikeholdsfritt... hvis det viser seg at det BMW påstår holder stikk.
Uansett er dette spennende nyheter!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Tenkte også på drevene. Samtidig står det at friksjonen reduseres betraktelig med det nye belegget, som i sin tur vil redusere drevslitasjen noe i alle fall.
pekle skrev: ↑29 aug 2020, 10:40
Tenkte også på drevene. Samtidig står det at friksjonen reduseres betraktelig med det nye belegget, som i sin tur vil redusere drevslitasjen noe i alle fall.
Blir mindre effekttap også, må man gå ut fra...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
BMW kardanger har måttet bli smurt opp siden tidenes morgen. Men ikke særlig ofte. Hver 50 000km kanskje. Problemet oppstår når GS-eiere vader i elver, bader kardangen og tenker ikke over at dette må smøres opp igjen på et senere tidspunkt.
Ei heller vil man betale for det det koster å smøre opp når sykkelen er på verksted. På et tidspunkt eller to tidspunkt i løpet av sykkelens livsløp skal også giret ut og splines smøres..
Etter å ha vært innom flere nettsider og lest om det nye 'smørefrie' M-endurance kjedet fra BMW kan det se ut som at dette er et samarbeid med italienske Regina.
Hvis så er tilfelle betyr dette at de samarbeider med en erfaren kjedeprodusent, som har holdt på siden 1919.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
FredrikE24 skrev: ↑29 aug 2020, 12:47
BMW kardanger har måttet bli smurt opp siden tidenes morgen. Men ikke særlig ofte. Hver 50 000km kanskje.
Er dette noe det er greit å ordne sjøl?
Greit og greit, hvis du holder hue på rett plass, tar ting i den rekkefølgen det skal tas, og sist men ikke minst, holder alle ting rent, så er det ikke noe problem.
(og ikke glem momentnøkkel)
FredrikE24 skrev: ↑29 aug 2020, 12:47
BMW kardanger har måttet bli smurt opp siden tidenes morgen. Men ikke særlig ofte. Hver 50 000km kanskje. Problemet oppstår når GS-eiere vader i elver, bader kardangen og tenker ikke over at dette må smøres opp igjen på et senere tidspunkt.
Ei heller vil man betale for det det koster å smøre opp når sykkelen er på verksted. På et tidspunkt eller to tidspunkt i løpet av sykkelens livsløp skal også giret ut og splines smøres..
Liker ideen om vedlikeholdsfritt kjede.
I fb tråden tror jeg det ble nevnt sykkel med kun 17 000 km kjørt på vei der kardang måtte skiftes. BMW tjener godt og litt til på ny kardang klokke til 20 lapper. Får noen drevsett for den prisen.
Interessant lesing den fb tråden.
AJ skrev: ↑29 aug 2020, 14:39
Etter å ha vært innom flere nettsider og lest om det nye 'smørefrie' M-endurance kjedet fra BMW kan det se ut som at dette er et samarbeid med italienske Regina.
Hvis så er tilfelle betyr dette at de samarbeider med en erfaren kjedeprodusent, som har holdt på siden 1919.
Syntes det er litt merkelig at det er BMW som promoterer dette. De er innovative og satsingsvillige i Munchen, men jaggu mye som svikter også. Har eid K1300S og R1200GSA, og har egentlig for mye dårlig erfaring med BMW.
En ting jeg tror er årsak er at de har for lite mengde og tid på utprøving av nye innovative produkter. Om å gjøre å være ute med teknologi først for å selge. Det blir brukerene som blir prøvekanin.
Meeen, de kan ha rett Husker en styrmann jeg hadde ombord midt på 90 tallet, han skulle slutte på sjøen for å begynne på land og selge vann på flaske. Vi lo godt, men han lo nok best til slutt
men HVOR LENGE virker det?greit det er hardt men harde ting blir slitt også...
men har ingen ting mot at det skal virke-bare litt skeptisk til faktisk TØRR levetid, også drevene...
Det blir litt som Audi og Volvo gikk høyt ut, og man skulle ikke skifte olje på automatkassen. Noe de slukøret måtte innrømme noen år senere at flushing av girkasse måtte gjøres.
Geiroe skrev:Det blir litt som Audi og Volvo gikk høyt ut, og man skulle ikke skifte olje på automatkassen. Noe de slukøret måtte innrømme noen år senere at flushing av girkasse måtte gjøres.