
Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ofret ikke kjedelås med klips en tanke, da jeg skrudde på mopeder og 125cc-en. Nå som jeg har blitt eldre, så har jeg ikke planer om å teste hvor mye slike kjedelåser tåler 

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
https://www.rideapart.com/articles/4412 ... nce-chain/
Vedlikeholdsfritt kjede på nye S1000RR og XR. Høres fabelaktig ut, men det er BMW selv som sier det, ikke en eller annen luriumdreier, så blir interessant å høre erfaringer.
Vedlikeholdsfritt kjede på nye S1000RR og XR. Høres fabelaktig ut, men det er BMW selv som sier det, ikke en eller annen luriumdreier, så blir interessant å høre erfaringer.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Spennende, vi må vel vente litt for å se pris ...pekle skrev: 27 aug 2020, 23:11 https://www.rideapart.com/articles/4412 ... nce-chain/
Vedlikeholdsfritt kjede på nye S1000RR og XR. Høres fabelaktig ut, men det er BMW selv som sier det, ikke en eller annen luriumdreier, så blir interessant å høre erfaringer.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ikke noe på de norske sidene enda, men koster £100 på S1000RR i England.dypen skrev: 27 aug 2020, 23:30Spennende, vi må vel vente litt for å se pris ...pekle skrev: 27 aug 2020, 23:11 https://www.rideapart.com/articles/4412 ... nce-chain/
Vedlikeholdsfritt kjede på nye S1000RR og XR. Høres fabelaktig ut, men det er BMW selv som sier det, ikke en eller annen luriumdreier, så blir interessant å høre erfaringer.
- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
I forbindelse med bytte av hjullager tenker jeg å fjerne litt overflaterust på bakdrevet. Drevet er bra, men sykkelen har stått noen år. Jeg har handlet inn rustfrie mutre til drevet. Skal disse ha lavere moment siden rustfritt er mykere enn karbonstål? Manualen sier 74 Nm som standard moment.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
BMW har vært skikkelig framoverlent i mange år og derfor har jeg tro på at de faktisk er inne på noe nyskapende her som vi funke.pekle skrev: 27 aug 2020, 23:11 https://www.rideapart.com/articles/4412 ... nce-chain/
Vedlikeholdsfritt kjede på nye S1000RR og XR. Høres fabelaktig ut, men det er BMW selv som sier det, ikke en eller annen luriumdreier, så blir interessant å høre erfaringer.
Skal bli spennende å følge med på når denne nye kjedeteknologien kommer for fullt.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Har ikke noe tro på smørefritt :-)
Da må BMW bevise bedre på sine kardanger, ref denne tråden på fb https://www.facebook.com/groups/2245211 ... 613198496/
Da må BMW bevise bedre på sine kardanger, ref denne tråden på fb https://www.facebook.com/groups/2245211 ... 613198496/
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Smørefrie vs dagens kjeder så er det noe i mellom. Jeg kan godt leve med å smøre kjede en gang i løpet av sommeren så det ser bedre utKawaKjetil skrev: 28 aug 2020, 13:01 Har ikke noe tro på smørefritt :-)
Da må BMW bevise bedre på sine kardanger, ref denne tråden på fb https://www.facebook.com/groups/2245211 ... 613198496/

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Absolutt en spennende nyhet, det nye M-endurance kjedet fra BMW, som tør påstå at denne nyvinni9ngen kan sidestilles med kardang:
Miljøaspektet nevnes også siden det nye kjedet ikke skal smøres. Likevel ingen slitasje, påstås det...
Men så langt nevnes ingenting om at drevene vil bli belagt med samme "industrial diamond" materiale som rullene på kjedet, nemlig tetrahedrally amorphous carbon (ta-C).
Straks det også er på plass så snakker vi vel nærmest om en kjederevolusjon, som fort kan utkonkurrere kardangdriften
!?
Lettere, enklere, mer fleksibelt, "uslitelig", vedlikeholdsfritt... hvis det viser seg at det BMW påstår holder stikk.
Uansett er dette spennende nyheter!
https://www.bmwblog.com/2020/08/27/m-en ... ike-chain/
Miljøaspektet nevnes også siden det nye kjedet ikke skal smøres. Likevel ingen slitasje, påstås det...
Men så langt nevnes ingenting om at drevene vil bli belagt med samme "industrial diamond" materiale som rullene på kjedet, nemlig tetrahedrally amorphous carbon (ta-C).
Straks det også er på plass så snakker vi vel nærmest om en kjederevolusjon, som fort kan utkonkurrere kardangdriften

Lettere, enklere, mer fleksibelt, "uslitelig", vedlikeholdsfritt... hvis det viser seg at det BMW påstår holder stikk.
Uansett er dette spennende nyheter!
https://www.bmwblog.com/2020/08/27/m-en ... ike-chain/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Tenkte også på drevene. Samtidig står det at friksjonen reduseres betraktelig med det nye belegget, som i sin tur vil redusere drevslitasjen noe i alle fall.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Blir mindre effekttap også, må man gå ut fra...pekle skrev: 29 aug 2020, 10:40 Tenkte også på drevene. Samtidig står det at friksjonen reduseres betraktelig med det nye belegget, som i sin tur vil redusere drevslitasjen noe i alle fall.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
BMW kardanger har måttet bli smurt opp siden tidenes morgen. Men ikke særlig ofte. Hver 50 000km kanskje. Problemet oppstår når GS-eiere vader i elver, bader kardangen og tenker ikke over at dette må smøres opp igjen på et senere tidspunkt.KawaKjetil skrev: 28 aug 2020, 13:01 Har ikke noe tro på smørefritt :-)
Da må BMW bevise bedre på sine kardanger, ref denne tråden på fb https://www.facebook.com/groups/2245211 ... 613198496/
Ei heller vil man betale for det det koster å smøre opp når sykkelen er på verksted. På et tidspunkt eller to tidspunkt i løpet av sykkelens livsløp skal også giret ut og splines smøres..
Liker ideen om vedlikeholdsfritt kjede.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Er dette noe det er greit å ordne sjøl?FredrikE24 skrev: 29 aug 2020, 12:47 BMW kardanger har måttet bli smurt opp siden tidenes morgen. Men ikke særlig ofte. Hver 50 000km kanskje.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Etter å ha vært innom flere nettsider og lest om det nye 'smørefrie' M-endurance kjedet fra BMW kan det se ut som at dette er et samarbeid med italienske Regina.KawaKjetil skrev: 28 aug 2020, 13:01 Har ikke noe tro på smørefritt :-)
Da må BMW bevise bedre på sine kardanger, ref denne tråden på fb https://www.facebook.com/groups/2245211 ... 613198496/
Hvis så er tilfelle betyr dette at de samarbeider med en erfaren kjedeprodusent, som har holdt på siden 1919.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Greit og greit, hvis du holder hue på rett plass, tar ting i den rekkefølgen det skal tas, og sist men ikke minst, holder alle ting rent, så er det ikke noe problem.oivindg skrev: 29 aug 2020, 14:29Er dette noe det er greit å ordne sjøl?FredrikE24 skrev: 29 aug 2020, 12:47 BMW kardanger har måttet bli smurt opp siden tidenes morgen. Men ikke særlig ofte. Hver 50 000km kanskje.

(og ikke glem momentnøkkel)
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
I fb tråden tror jeg det ble nevnt sykkel med kun 17 000 km kjørt på vei der kardang måtte skiftes. BMW tjener godt og litt til på ny kardang klokke til 20 lapper. Får noen drevsett for den prisen.FredrikE24 skrev: 29 aug 2020, 12:47 BMW kardanger har måttet bli smurt opp siden tidenes morgen. Men ikke særlig ofte. Hver 50 000km kanskje. Problemet oppstår når GS-eiere vader i elver, bader kardangen og tenker ikke over at dette må smøres opp igjen på et senere tidspunkt.
Ei heller vil man betale for det det koster å smøre opp når sykkelen er på verksted. På et tidspunkt eller to tidspunkt i løpet av sykkelens livsløp skal også giret ut og splines smøres..
Liker ideen om vedlikeholdsfritt kjede.
Interessant lesing den fb tråden.
Syntes det er litt merkelig at det er BMW som promoterer dette. De er innovative og satsingsvillige i Munchen, men jaggu mye som svikter også. Har eid K1300S og R1200GSA, og har egentlig for mye dårlig erfaring med BMW.AJ skrev: 29 aug 2020, 14:39 Etter å ha vært innom flere nettsider og lest om det nye 'smørefrie' M-endurance kjedet fra BMW kan det se ut som at dette er et samarbeid med italienske Regina.
Hvis så er tilfelle betyr dette at de samarbeider med en erfaren kjedeprodusent, som har holdt på siden 1919.
En ting jeg tror er årsak er at de har for lite mengde og tid på utprøving av nye innovative produkter. Om å gjøre å være ute med teknologi først for å selge. Det blir brukerene som blir prøvekanin.
Meeen, de kan ha rett


-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
men HVOR LENGE virker det?greit det er hardt men harde ting blir slitt også...
men har ingen ting mot at det skal virke-bare litt skeptisk til faktisk TØRR levetid, også drevene...
men har ingen ting mot at det skal virke-bare litt skeptisk til faktisk TØRR levetid, også drevene...

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ren rutinejobb, av med hjulet, løsne én bolt er det vel og vippe kardangen ned. Rengjøre og smøre, vipp opp og sett inn bolt.oivindg skrev: 29 aug 2020, 14:29Er dette noe det er greit å ordne sjøl?FredrikE24 skrev: 29 aug 2020, 12:47 BMW kardanger har måttet bli smurt opp siden tidenes morgen. Men ikke særlig ofte. Hver 50 000km kanskje.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Det blir litt som Audi og Volvo gikk høyt ut, og man skulle ikke skifte olje på automatkassen. Noe de slukøret måtte innrømme noen år senere at flushing av girkasse måtte gjøres.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
BMW var også med på den der.Geiroe skrev:Det blir litt som Audi og Volvo gikk høyt ut, og man skulle ikke skifte olje på automatkassen. Noe de slukøret måtte innrømme noen år senere at flushing av girkasse måtte gjøres.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Vi vet ikke hvordan den ble kjørt sånn egentlig. Kardanghavarier har forekommet og kardanger forbedret og byttet uten kostnad for kunde i perioder. Ingen tvil om det!KawaKjetil skrev: 29 aug 2020, 19:10I fb tråden tror jeg det ble nevnt sykkel med kun 17 000 km kjørt på vei der kardang måtte skiftes. BMW tjener godt og litt til på ny kardang klokke til 20 lapper. Får noen drevsett for den prisen.FredrikE24 skrev: 29 aug 2020, 12:47 BMW kardanger har måttet bli smurt opp siden tidenes morgen. Men ikke særlig ofte. Hver 50 000km kanskje. Problemet oppstår når GS-eiere vader i elver, bader kardangen og tenker ikke over at dette må smøres opp igjen på et senere tidspunkt.
Ei heller vil man betale for det det koster å smøre opp når sykkelen er på verksted. På et tidspunkt eller to tidspunkt i løpet av sykkelens livsløp skal også giret ut og splines smøres..
Liker ideen om vedlikeholdsfritt kjede.
Interessant lesing den fb tråden.
Syntes det er litt merkelig at det er BMW som promoterer dette. De er innovative og satsingsvillige i Munchen, men jaggu mye som svikter også. Har eid K1300S og R1200GSA, og har egentlig for mye dårlig erfaring med BMW.AJ skrev: 29 aug 2020, 14:39 Etter å ha vært innom flere nettsider og lest om det nye 'smørefrie' M-endurance kjedet fra BMW kan det se ut som at dette er et samarbeid med italienske Regina.
Hvis så er tilfelle betyr dette at de samarbeider med en erfaren kjedeprodusent, som har holdt på siden 1919.
En ting jeg tror er årsak er at de har for lite mengde og tid på utprøving av nye innovative produkter. Om å gjøre å være ute med teknologi først for å selge. Det blir brukerene som blir prøvekanin.
Meeen, de kan ha rettHusker en styrmann jeg hadde ombord midt på 90 tallet, han skulle slutte på sjøen for å begynne på land og selge vann på flaske. Vi lo godt, men han lo nok best til slutt
![]()
Når det gjelder smøring og vedlikehold så må det gjøres, det er ikke vedlikeholdsfritt, men det er en ganske enkel jobb.
På egen sykkel er akseltappene med splines såpass lange at det i utgangspunktet ikke er noe problem, men det blir jo tørt med tiden og trenger en rens og nytt fett. Dette blir tatt sammen med andre ting samtidig som man er inni der og fikler. Slike ting tar jo ikke verksted seg tid til med mindre kunden betaler tiden.
Man skal jo være glad BMW er den innovative. Andre merker bare følger opp mye av det BMW kommer først ut med.
Jeg misliker kjede-vedlikehold. Det er noe klin, og kjedeslakken har jeg ikke lyst til å gå rundt og tenke på i det daglige. Jeg synes det er noe knot å drive med. Jawaen blir kjørt til kjedet begynner å hoppe over på bakdrevet.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
I dag gikk det gamle CZ kjedet, som ble byttet ut med et tilsvarende - CZ 525 SDZZ -, i metallgjenvinninga. Det samme med fram- og bakdrevet, som har sittet på sykkelen siden den ble hentet som ny i april 2018.
Og jeg må si jeg er på grensen til imponert over hvor godt det tsjekkiske CZ kjedet holder seg. Dette tror jeg ganske sikkert hadde holdt i bortimot 10K til uten problemer. Kjedet ble byttet etter 43000 km. Slett ikke verst!
Derimot var framdrevet rimelig slitt og utpreget haitannformet. Likevel ingen ulyder i kjedegangen som jeg opplevde på den forrige 1290 Super Adventure'ern jeg hadde hvor ubehagelig ulyder gjorde at jeg valgt å bytte kjedegangen rett før sykkelen hadde passert 30000 km. med den originale drivlinja.
15000 mer altså på sykkelen jeg har nå. Og mer å gå på bedømt ut fra tilstanden på kjedet:
Bakdrevet hadde antakelig også fint greid 50K, ser det ut til:
Framdrevet var derimot utbyttingsklart, ingen særlig tvil om det...
Så nå skal det bli interessant å se om den nye drivlinja holder like lenge med italiensk Ognibene framdrev med støydempergummi som det originale fra KTM, samme type kjede fra CZ, som jeg må si har imponert, og JT bakdrev, produsert i Kina...
Får håpe at ikke det har noe å si...
Til slutt:
om noen ahr behov for et lite brukt 17 tanns framdrev er det bare å ta kontakt :) :
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=383935#p383935
Og jeg må si jeg er på grensen til imponert over hvor godt det tsjekkiske CZ kjedet holder seg. Dette tror jeg ganske sikkert hadde holdt i bortimot 10K til uten problemer. Kjedet ble byttet etter 43000 km. Slett ikke verst!
Derimot var framdrevet rimelig slitt og utpreget haitannformet. Likevel ingen ulyder i kjedegangen som jeg opplevde på den forrige 1290 Super Adventure'ern jeg hadde hvor ubehagelig ulyder gjorde at jeg valgt å bytte kjedegangen rett før sykkelen hadde passert 30000 km. med den originale drivlinja.
15000 mer altså på sykkelen jeg har nå. Og mer å gå på bedømt ut fra tilstanden på kjedet:
Bakdrevet hadde antakelig også fint greid 50K, ser det ut til:
Framdrevet var derimot utbyttingsklart, ingen særlig tvil om det...
Så nå skal det bli interessant å se om den nye drivlinja holder like lenge med italiensk Ognibene framdrev med støydempergummi som det originale fra KTM, samme type kjede fra CZ, som jeg må si har imponert, og JT bakdrev, produsert i Kina...
Får håpe at ikke det har noe å si...

Til slutt:
om noen ahr behov for et lite brukt 17 tanns framdrev er det bare å ta kontakt :) :
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=383935#p383935
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg er ikke noen motstander av Tutoro jeg, men denne reklamen er lite troverdig spør du meg.Nomade skrev: 13 okt 2020, 11:22 48.000 på et kjede
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 4778158740
Kjederens og smøring, vask
Noen som har link til kjederens og smøring tilgjengelig rundt Oslo/Ås?
Hvordan ville dere vasket et nedgriset kjede? Tenkte å spyle lett med vann og tørke av litt med et rent håndkle, også bruke en slags rens med biltema sin kjedebørste for å få av rester også skylle det av og tørke det helt før jeg bruker smøring? Er nå et tykt belegg på kjedet, tror egentlig det ikke burde være det?
Eller holdet det med vaske og skrubbe litt med håndkle også bare spraye over?
Er biltema sin kjedespray bra nok?
Ekstra spørsmål; før vinteren, holder det å få av møkk med vann og en fille eller burde det brukes noe såpe av no slag? Hvilken såpe?

Hvordan ville dere vasket et nedgriset kjede? Tenkte å spyle lett med vann og tørke av litt med et rent håndkle, også bruke en slags rens med biltema sin kjedebørste for å få av rester også skylle det av og tørke det helt før jeg bruker smøring? Er nå et tykt belegg på kjedet, tror egentlig det ikke burde være det?

Eller holdet det med vaske og skrubbe litt med håndkle også bare spraye over?

Er biltema sin kjedespray bra nok?
Ekstra spørsmål; før vinteren, holder det å få av møkk med vann og en fille eller burde det brukes noe såpe av no slag? Hvilken såpe?
