King skrev: 01 sep 2020, 15:52
Siden det har vært noen spørsmål rundt budsjettet så har jeg ikke mulighet til å strekke meg noe over det nå. Jeg er for tiden permittert og det er en del usikkerhet i bransjen, så vanskelig å vite hvordan ting går fremover. Hvis alt går veien så er det meget mulig at jeg kan doble budsjettet om et års tid så sykkelen jeg kjøper nå må ikke nødvendigvis være for at jeg skal ha den så lenge. Tanken er bare å komme i gang med sykkel :)
Når jeg skriver turer så betydde ikke det egentlig at jeg planla å dra på langtur over Sognefjellet. Det var mer å kjøre rundt på dagsturer rundt omkring i området :)
I det tilfellet må du bare ta deg tiden til å finne ut av hva du egentlig vil bruke sykkelen til. Du må tenke deg om hva slags veier du faktisk har i ditt område, og hvilke kjøreruter du kunne tenkt deg å kjøre regelmessig. Vil du inn på grusveier og skogsveier? Kommer du til å kjøre på strake landeveier med god sikt? Svingete fjellveier? Eller holder du deg stort sett i høy hastighet på motorveier?
Og er du opptatt av å kunne kjøre hvor som helst, eksempelvis på grusveier, eller holder det med en ren asfaltsykkel? Vil du på lengre turer (4 timer+) eller kun korte raske turer etter middag? Er det viktig å kunne få med seg bagasje?
For hvis du vet nøyaktig hva du vil med sykkelen, om du kommer til å ha med deg bagasje, hvor lange turer du kommer til å kjøre, og hvilke typer veier du kommer til å bruke tiden din på. Så er det ikke så altfor vanskelig å anbefale en passende sykkel.
Men hvis du ikke har en klar formening om hva slags turer du kommer til å bruke den til, så ender folk stort sett opp med å anbefale deg sykler deg liker selv, heller enn sykler som passer til nøyaktig ditt behov.