EU vil forby MC med mer enn 100HK

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38204
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: EU vil forby MC med mer enn 100HK

Legg inn av AJ »

Rottenikken skrev:Sludder og pølsevev fra EU, trafikksikkerhet her på berget bør angripes fra en annen vinkel, f.eks høyne veistandarden.
Kan ikke si mer enig :thumleft Bedre vedlikehold av veiene nå!! ellers blir det et vedlikeholdsetterslep som ikke vil ligne grisen når kommer til hva det vil koste på sikt :[-(

Men det hjelper vel ikke om andre sier i fra heller... :scratch. So f.eks. Mercedesfabrikken som fant det på sin plass å nevne at bussene de lager og som havner i Norge har et langt større reparasjonsbehov enn busser levert til andre land i Europa. Forskjellene var visst rimelig store iflg. opplysningen som framkom i nyhetsoppslagemne for et par-tre uker siden.
Norsk vegstandard, eller mangel på sådan der det er mye busstrafikk (alle veier utenom de brede og fine E-6 og E-18 strekningene...?), fikk skylda. Men ikke bare det! Som om ikke vegstandarden er humpete og hølete nok som den er så finner vegmyndighetene ut (ved god politisk hjelp også, er det grunn til å tro...) at det er lurt å lage en hel masse farthumper i tillegg - og særlig der det er mye busstrafikk... :doh

Ble visst litt sånn off-topic, dette... :-J
Ja, ja.. sånn går'e når en blir lett revet med... :moi:

:knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: EU vil forby MC med mer enn 100HK

Legg inn av Rottenikken »

Veldig enig, E-18 og E-6 som er OK pleier jeg å styre unna om mulig (ihvertfall på to hjul)
Veien er viktigere enn målet.

kverna
Innlegg: 5
Registrert: 16 feb 2010, 12:34
Motorsykkelen din: BMW K1200GT -07

Re: EU vil forby MC med mer enn 100HK

Legg inn av kverna »

Etter det jeg kjenner til, så har det vært 100hk grense i frankrike i noen år nå..
Var å hentet noen sykler i tyskland, på grensa til frankrike, og det var mc -butikken i tyskland som nevnte dette...

Vet ikke hvordan dette er i frankrike, men franskmenn har kanskje ikke godt av noe mer enn 100 gamp :o)

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: EU vil forby MC med mer enn 100HK

Legg inn av Fidel »

Først: EU-kommisjonen har formelt sett ikke foreslått noen ting ennå - man venter fremlegget en eller annen gang før sommeren. 100 hk-grensen er bare ett av flere forslag de drøfter i det såkalte rammedirektivet der de slår sammen en masse forordninger på en gang. Feks. obligatorisk ABS på nye sykler, 18-årsgrense på lett mc, og (av de bedre) obligatorisk angivelse av CO2-utslipp (som er gunstig for prisen på sykler i Norge, bl.a.).

Men altså:

Studier viser at det ikke er antall hk men type sykkel som kan ha noe å si for ulykkesfrekvens. For eksempel ble det vist at en Kawa ZZR 1100 med 150 hk hadde langt lavere ulykkesfrekvens enn en Kawa ZX7R med (dengang) 107 hk. Altså: R-stukede sykler var overrepresentert på statistikkene selv om de hadde mindre hk - f.eks. Ducatis (dengang) luftkjølte maskiner på rundt 85 hk.

Det som er mest problematisk med hele rammedirektivet er at en masse ting er basert på synsing og ikke fakta. Man *tror* at maks-antall hk vil redusere ulykkene, man *tror* at høyere aldersgrenser på lappen vil redusere ulykkene osv. Dette vil bli motorsyklistenes største problem - og største mulighet - når diskusjonen kommer for alvor.

Sist vi fikk 100 hk-forslaget på bordet blokkerte 20-30 000 motorsyklister Brussel i protest. Vi ble hørt, og vel så det. Kanskje vi må ta i bruk dette veeeeldig tydelige kommunikasjonsmiddelet enda en gang. I så fall stiller jeg!
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: EU vil forby MC med mer enn 100HK

Legg inn av Baron von Waffel »

Ulykkesfrekvens for MC i Norge sett opp mot at vi ikke har noen grenser for effekt her (og at alle nordmenn vil ha størst mulig maskin) er i hvert fall et argument for at det ikke er effekt som er det avgjørende.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: EU vil forby MC med mer enn 100HK

Legg inn av Nordlendingen »

Veldig enig i det AJ og noen til gir uttrykk for. Men man kan saktens spørre om det ikke hadde vært en langt bedre ide å gå for bensinsnålere motorer i stedet for å hige etter flere hk eller kw'er. Mange av mc'ene våre er jo vel tørste, for å si det forsiktig. Når det blir sånn at man må ha alskens hjelpesystemer for å kunne kontrollere tohjulingen sin ( anti- spinn, anti-steil osv. osv.), må det vel begynne å bli nok power. Eller...???

Mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

mekkern
Innlegg: 7667
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: EU vil forby MC med mer enn 100HK

Legg inn av mekkern »

nok HK blir det vel aldri.... :knegg
skal en snakke om begrensning så skulle en vel sett på biler også...disse har jo hatt behov for masse hjelpesystemer lenge-og effektene stiger stadig-200 diselhester er jo lite i dag samme med 300hk bensinere...men lavere forbruk sier jeg jatakk til.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar