Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Forum for fulleffekt tung-MC
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24625
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Bjerknez »

Klart det er rom for å vektlegge forskjellige ting. Vi har vel alle våre preferanser.

Jeg vet bare at jeg har kjørt feilfritt i alle år vedrørende det jeg vil annse som alvorlige feil og da mener jeg ut fra valgene jeg har tatt at jeg har truffet riktig, så langt. Hadde DU kjøpt feks. en S1000R og opplevd oljelekkasje på klin ny sykkel så kan jo du velge å se dette som en bagatell i det store og hele. Når man står der på Sognefjellet midt i sommerferien med oljelekasje eller annet som krevde øyeblikkelig verkstedbesøk så tror jeg neppe dette hadde blitt sett på som en bagatell der og da. Kanskje i ettertid, men det er nettopp slike hendelser jeg vil unngå.

Jeg velger hele tiden sykler etter egne erfaringer og opplevelser og ikke etter hva statistikken viser. Da hadde nok alle kjørt Yamaha. Noe jeg har hatt veldig god erfaringer med tidligere, men da som påhengsmotorer.

Tesla er nok i så måte den absolutt siste bilen jeg ville brukt penger på. Å kjøre en bil som har vert omtalt på TV2 hjelper deg (uten at jeg sier at TV2Hjelper deg er noen rettesnor) blir for meg helt feil.

Jeg kjenner to personer som har Tesla. Den ene har en Tesla X og den andre har en "vanlig" Tesla. (En slik man ser over alt). 85D tror jeg den heter. Begge har dte vært mye problemer med og Tesla X'en lakk inn vann(!!) blandt annet. Da hjelper dte for meg svært lite hvor flott skjermen i bilen er og hva man kan gjøre med bilen via en app etc.

Nå finnes det selvsagt også dem som aldri har opplevd problemer med Tesla, og da er det jo greit. Stoler man på merket, så kjøper man det igjen. Folk for velge selv :)

Online
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Nomade »

SilverSmurfer skrev: 14 sep 2020, 04:53
Ja, KTM sykler er jo helt rå. Jeg spurte om kvaliteten men jeg hadde jo en anelse allerede, fikk vel bare bekreftet det jeg gikk ut i fra i utgangspunktet. Det er vel ikke dårlig men når forhandlerene blir flere timer kjøring unna så tror jeg ikke jeg orker det.

Det blir uansett ikke kjøp før neste sommer, så det finnes jo håp for at det kommer flere gode alternativer til markedet før den tid.
Forhandleren, enten den er god eller dårlig, avstand, servicenivå, kompetanse osv er vel også ting en må ta med i betraktning.

AJ hadde vel dårlig opplevelse med en av de? Vet ikke om han ønsker å utbrodere noe nærmere om det?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av dypen »

pingvin skrev: 14 sep 2020, 11:17 Den enkle løsninger er å ha FLERE KTMer. 690en dekker opp for både 450 og 990 for de fleste bruksområder og er 690en syk, fikser 450en grustur greit også og nettopp kjøpt eikerfelger med adventure dekk till 990en :thumleft
Kjempebra tips som vurderes seriøst av meg, forutsatt at du bruker alle og det ruller på en del kilometer i året men her snakker vi ikke økonomi, nei bare interesse entusiast lidenskap :twothumbs:
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 14 sep 2020, 15:45 Forhandleren, enten den er god eller dårlig, avstand, servicenivå, kompetanse osv er vel også ting en må ta med i betraktning.

AJ hadde vel dårlig opplevelse med en av de? Vet ikke om han ønsker å utbrodere noe nærmere om det?
Kan gjerne fortelle (gjenta) noen av min opplevelser med AMD Motorsykler i Oslo.
Men la meg først gjøre det klart at all service og reklamasjoner ble feilfritt utført.
Det jeg ikke likte var at jeg ikke fikk beskjed i de tilfellene det ble usettelser pga. av delemangel.
Dette gjaldt den første servicen hvor de fire pluggene (to ulike på hver sylinder) skulle byttes.
Da viste det seg at de nyutviklede pluggene til 1290 motoren enda ikke var kommet til forhandlerne som hyllevare.
Og som en av de første 1290 Super Adventure eierne het i landet det året modellen ble introdusert i 2015, fikk jeg altså oppleve denne logistikksvikten. Sykkelen ble stående, delvis demontert, på verkstedet i flere dager i påvente av disse nye pluggene. Og jeg fikk ikke beskjed om dette før jeg så meg nødt til å ta kontakt. Det hører med til historien at jeg sa at verkstedet kunne ha sykkelen de nærmeste tre dagene etter at jeg leverte den siden det ikke hastet å få den tilbake i løpet av disse dagene. Det tok altså en uke ekstra utover disse tre dagene, før sykkelen endelig var klar. Men jeg fikk altså ingen beskjed om hvorfor servicen tok lenger tid enn hva verkstedet lovte, før jeg selv tok kontakt.

Den andre episoden var da låsene på "brødboks"sideveskene sviktet. Disse ble kjapt byttet, men sviktet igjen etter kort tid.
Da fikk jeg nye tilsvarende sidevesker, men med de nye oppdaterte låsene, som har fungert uten problemer siden.

Men det verste jeg opplevde var at sjefen på AMD greide å rote bort den orange kodenøkkelen. Og dette skjedde kort tid før en planlagt lengre utenlandstur.
Så fikk jeg en kort SMS om at nøkkelen var funnet. Ingen beklagelse...

Og det er nettopp oppførselen og hvordan jeg har opplevd å bli møtt som kunde, som gjør at jeg styrer unna AMD i Oslo.
Har opplevd Spinnin' Wheel og Motorspeed som langt bedre, selv om det er forbedringspotensial hos disse også...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av SilverSmurfer »

Nomade skrev: 14 sep 2020, 07:24
Tore L skrev: 11 sep 2020, 20:16 Her kan du jo se på 2 KTM'er som kjører fra London til Sydney, og se hva de hadde av utfordringer :)

https://www.youtube.com/watch?v=NtLsIDFYv8M
Jeg så igjennom denne videoen på lørdag, det største problemet på turen deres var vel havari på bensinpumpe på begge syklene. Noen som skapte både bekymringer og utfordringer med å skaffe nye pumper. Var vel i Ukraina den første og i Kasakhstan den andre...Mistanken var vel dårlig bensin og de begynte å filtrere bensinen etter dette.
Ellers gikk vel turen på 22.000 km greit rent teknisk så vidt jeg husker ut i fra videoen.
Nå er det vel flere her i denne tråden som også har hatt havarerte bensinpumper på KTM så selv om de trodde at dårlig bensin var problemet, så er det vel mer sannsynlig at det rett og slett er et "typisk KTM problem".

Online
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Nomade »

AJ skrev: 14 sep 2020, 16:56
Og det er nettopp oppførselen og hvordan jeg har opplevd å bli møtt som kunde, som gjør at jeg styrer unna AMD i Oslo.
Har opplevd Spinnin' Wheel og Motorspeed som langt bedre, selv om det er forbedringspotensial hos disse også...
Takk for att du deler dine erfaringer. Om jeg skulle gå for KTM neste år så er det jo selvsagt fristende og ikke minst praktisk å velge en forhandler som ligger bare noen få km unna der jeg bor...

Hva med kvalitet/kompetanse/service/ventetid/prisnivå på verkstedet til AMD? Jeg har bare en erfaring med de, og det var bestilling av noen deler til en Yamaha jeg hadde, og det gikk jo greit, levert på tiden så vidt jeg husker.

Jeg var som sagt på Spinnin Wheel i sommer og skulle sjekke ut 390 ADV. Var ikke en gang sikker på om de hadde et eksemplar tilgjengelig før jeg reiste til Mysen. Men det hadde de og hentet frem den fra verkstedet, du vil vel gjerne ta deg en tur var omtrent det første selgeren sa til meg. Eh ja, gjerne det sa jeg :) Så var det bare å fylle ut et skjema/kopi av førerkort og vips så var jeg avgårde.

Så førsteinntrykket av de ble jo naturligvis ganske positivt :) Spinnin Wheel hadde også solgt godt av denne modellen og anbefalte meg kanskje å bestille tidlig på nyåret for å være sikker på att jeg fikk en sykkel klar til sesongstart.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 14 sep 2020, 17:55 Hva med kvalitet/kompetanse/service/ventetid/prisnivå på verkstedet til AMD?
Ventetiden har jeg allerede nevnt noe om, selv om det var en spesiell situasjon med de nye pluggene.
Ellers har jeg lite å utsette på ventetiden hos AMD. Kvaliteten på service og verkstedkompetansen har jeg heller ingenting å utsette på. Hyggelige folk de jeg var i kontakt med.
Utfordringen til AMD, slik jeg har opplevd det, er måten de møter kundene sine på.
Jeg er langt fra den eneste som har tenkt og uttalt at det er en "rar" stemning i AMD butikken.
Antakelig har denne butikken nok gjengangerkunder til at de tar bryet med å etablere god kontakt med nye kunder.
For meg fristet det dessverre ikke i det hele tatt å kjøpe min andre KTM hos AMD.
Men det skal samtidig nevnes at det var en annen forhandler, Motorspeed på Lillehammer, som kom med best innbyttepris. Spinnin' Wheel ville ikke ta sykkelen i innbytte pga. høy km.stand (55000 km.).
Når det er nevnt så skal det også nevnes at Spinnin' Wheel mer enn gjerne stiller med demosykkel. Det har jeg opplevd flere ganger.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 14 sep 2020, 18:17
Nomade skrev: 14 sep 2020, 17:55 Hva med kvalitet/kompetanse/service/ventetid/prisnivå på verkstedet til AMD?
Ventetiden har jeg allerede nevnt noe om, selv om det var en spesiell situasjon med de nye pluggene.
Ellers har jeg lite å utsette på ventetiden hos AMD. Kvaliteten på service og verkstedkompetansen har jeg heller ingenting å utsette på. Hyggelige folk de jeg var i kontakt med.
Utfordringen til AMD, slik jeg har opplevd det, er måten de møter kundene sine på.
Jeg er langt fra den eneste som har tenkt og uttalt at det er en "rar" stemning i AMD butikken.
Antakelig har denne butikken nok gjengangerkunder til at de tar bryet med å etablere god kontakt med nye kunder.
For meg fristet det dessverre ikke i det hele tatt å kjøpe min andre KTM hos AMD.
Men det skal samtidig nevnes at det var en annen forhandler, Motorspeed på Lillehammer, som kom med best innbyttepris. Spinnin' Wheel ville ikke ta sykkelen i innbytte pga. høy km.stand (55000 km.).
Når det er nevnt så skal det også nevnes at Spinnin' Wheel mer enn gjerne stiller med demosykkel. Det har jeg opplevd flere ganger.
Det virker som om forhandlerene i Lillehammer har godt rykte generelt. Både MC Lillehammer og Motorspeed med deres respektive merker. Det blir vel kanskje litt slik at når din næreste konkurrent har godt rykte og kundeservice så må du nesten matche den.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av dypen »

AMD har jeg ikke kjøpt noe av eller fått utført reparasjoner hos, har vært innom flere ganger for å se på sykler men kan ikke huske å ha blitt snakket til. Har en bekjent som har kjørt KTM i mange år, han kjører konkurranse pluss at han og fruen har hver sin KTM på hvite skilt til turkjøring og fast kunde hos AMD. De er kjempefornøyde og i følge han er det god hjelp å få på verkstedet. Som han sier, det er bare å ringe hvis jeg lurer på noe så hjelper de til over telefon.

Motorspeed på Lillehammer har jeg kjøpt brukt sykkel av, alt ok. Har også kjøpt deler fra nettsiden deres, ok. Hadde planer om å kjøpe mc klær der men det var litt hektisk den dagen så jeg reiste videre. Men, har sendt flere mailer dit med forespørsel pris på deler samt forespørsel pris reparasjon. I starten trodde jeg mail adressen var feil så jeg tok kontakt med selger jeg kjøpte sykkel av så han kunne videresende til rett person. Har ikke til dags dato fått svar på mine mailer, dette er tilbake i tid da jeg kjøpte 1050’n.

Spinnin Wheel har jeg reparert og tatt service på både 1050’n og 1290’n, sistnevnte som også er kjøpt ny der med innbytte av førstnevnte som var en veldig hyggelig opplevelse. De svarer på tlf, mail og tekstmelding. Bestiller jeg deler blir det levert raskt med post. Det jeg ønsker fra verkstedet blir utført selv om det ved to anledninger har oppstått misforståelser men det kan være like mye min feil etter mailer frem og tilbake. Har jeg noen spesielle ønsker har jeg ikke opplevd å få nei, det ordner seg. Har opplevd bare en gang å vente utover avtalt tid, nettforbindelsen til fabrikken var brutt så i stedet for ferdig til lunsj ble det middag. Heller ikke noe pushing eller mas på salg der men det har jeg ikke opplevd hos de to andre heller :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av pingvin »

dypen skrev: 14 sep 2020, 16:18
pingvin skrev: 14 sep 2020, 11:17 Den enkle løsninger er å ha FLERE KTMer. 690en dekker opp for både 450 og 990 for de fleste bruksområder og er 690en syk, fikser 450en grustur greit også og nettopp kjøpt eikerfelger med adventure dekk till 990en :thumleft
Kjempebra tips som vurderes seriøst av meg, forutsatt at du bruker alle og det ruller på en del kilometer i året men her snakker vi ikke økonomi, nei bare interesse entusiast lidenskap :twothumbs:
Skyldes egentlig mest dårlig planlegging og mangel på karakterstyrke :redface Ble så imponert over 450 da hadde dette på guidet tur i Marokko at kjøpte det så kunne ha MC som både fikset enduro og grustur. Men etter å ha vært på guidet tur i Namibia med 690 og så hva den fikset så ble det jammen en 690 også. Hadde jeg visst at skulle kjøpe 690, hadde det nok blitt en litt lettere enduro men egentlig veldig fornøyd.

I praksis så er 450 til skauenduro, 690 til grusturer og 990en til asfalt, alle er i bruk. Men har hatt nytte av at de dekker litt for hverandre, som når knakk nøkkelen til 690en i tanklokket når skulle ut på tur, da ble det 450 istedenfor :D

Støtter forøvrig rosen til Spinnin Wheel :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av dypen »

lazyboy skrev: 12 sep 2020, 18:55 Sykkelen var livsfarlig i høyere hastighet med sidevesker (orginale) siste sykkelen jeg hadde som vobblet like mye var en 1980 mod gsx.
Fant dette vedrørende vobbling og KTM, skrur jeg skjermen helt ned får jeg noe av det samme.

« Turbulence can be a problem for taller riders (six foot plus), as at speed the wind rushing over the screen just catches your head. A taller screen is a Power Parts accessory.»
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av cannon »

dypen skrev: 14 sep 2020, 23:14
lazyboy skrev: 12 sep 2020, 18:55 Sykkelen var livsfarlig i høyere hastighet med sidevesker (orginale) siste sykkelen jeg hadde som vobblet like mye var en 1980 mod gsx.
Fant dette vedrørende vobbling og KTM, skrur jeg skjermen helt ned får jeg noe av det samme.

« Turbulence can be a problem for taller riders (six foot plus), as at speed the wind rushing over the screen just catches your head. A taller screen is a Power Parts accessory.»
Hvis KTM'ene har et vobble-problem på høyde med 80 GSX så er de helt ubrukelige. Og jeg vil påstå at det ikke stemmer, selv om det kan inntreffe på en enkelt sykkel med løst styrelager eller andre skavanker.
Lav vindskjerm med feil vindpress mot kroppen har ingenting ned vobling å gjøre. Det er heller ikke spesielt for KTM.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av dypen »

cannon skrev: 15 sep 2020, 07:33
dypen skrev: 14 sep 2020, 23:14
lazyboy skrev: 12 sep 2020, 18:55 Sykkelen var livsfarlig i høyere hastighet med sidevesker (orginale) siste sykkelen jeg hadde som vobblet like mye var en 1980 mod gsx.
Fant dette vedrørende vobbling og KTM, skrur jeg skjermen helt ned får jeg noe av det samme.

« Turbulence can be a problem for taller riders (six foot plus), as at speed the wind rushing over the screen just catches your head. A taller screen is a Power Parts accessory.»
Hvis KTM'ene har et vobble-problem på høyde med 80 GSX så er de helt ubrukelige. Og jeg vil påstå at det ikke stemmer, selv om det kan inntreffe på en enkelt sykkel med løst styrelager eller andre skavanker.
Lav vindskjerm med feil vindpress mot kroppen har ingenting ned vobling å gjøre. Det er heller ikke spesielt for KTM.
Er klar over hva vobbling er, styredemper brukes vel for å begrense det. Hvis du ser lengre opp i tråden der lazyboy beskriver sin opplevelse, det var det jeg tolket og kan beskrives som turbulens ... ble brukt feil beskrivelse.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av cannon »

dypen skrev: 15 sep 2020, 07:51
cannon skrev: 15 sep 2020, 07:33
dypen skrev: 14 sep 2020, 23:14
lazyboy skrev: 12 sep 2020, 18:55 Sykkelen var livsfarlig i høyere hastighet med sidevesker (orginale) siste sykkelen jeg hadde som vobblet like mye var en 1980 mod gsx.
Fant dette vedrørende vobbling og KTM, skrur jeg skjermen helt ned får jeg noe av det samme.

« Turbulence can be a problem for taller riders (six foot plus), as at speed the wind rushing over the screen just catches your head. A taller screen is a Power Parts accessory.»
Hvis KTM'ene har et vobble-problem på høyde med 80 GSX så er de helt ubrukelige. Og jeg vil påstå at det ikke stemmer, selv om det kan inntreffe på en enkelt sykkel med løst styrelager eller andre skavanker.
Lav vindskjerm med feil vindpress mot kroppen har ingenting ned vobling å gjøre. Det er heller ikke spesielt for KTM.
Er klar over hva vobbling er, styredemper brukes vel for å begrense det. Hvis du ser lengre opp i tråden der lazyboy beskriver sin opplevelse, det var det jeg tolket og kan beskrives som turbulens ... ble brukt feil beskrivelse.
Da er vi enige:-) På min GSX1100 på 80-tallet voblet jeg i filler festet til ettermontert styredemper. På moderne sykler/konstruksjoner er problemet mer eller mindre eliminert, med unntak av i racing.

Online
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Nomade »

En oransje KTM vind blåser over Norge og Norden? https://www.reitwagen.no/ny-ktm-fikk-ly ... -pa-plass/

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1078
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Tore L »

KTM er en reell utfordrer til alle merker vil jeg tro, uansett om noen mener at kvaliteten henger litt etter. Hvis du tar 1290 så er ikke den lett å ha med å gjøre, uansett om du er på Duke eller adv siden. KTM sin 790 adv R med sine 21" framhjul og 18" bakhjul er vel en av markedets mest potente og beste sykkel i sitt marked, og det er flere MC reportere / testere som har utropt denne til Beste kjøpet en kan gjøre nå. :)
Jeg har kjørt BMW de 4 siste årene og min K 1200 GT, røk på 28000,- med ABS problemer etter 31000 Km. Et lite søk på nett, så oppdaget jeg at det var mange som hadde problemer med både R og K serien med ABS pumpa til BMW. Byttet inn til siste års R 1200 GS (2018 mod), og før jeg hadde kjørt 100 mil sprakk instrument glasset, og nytt kostet 12000,- Ble selvfølgelig byttet uten kostnad for meg, men det ble ett verkstedbesøk ekstra. Første recall kom på første service og var på mellomaksel kryss, hvor flere hadde opplevd at det kom vann inn i hylsa, med rust og havari som resultat.

Ikke les FB sine sider om "BMW K1600 Faults Failures and Recalls", da kan du bli veldig lite motivert til å kjøpe en K 1600 GT - her er det mye om motorhavari, defekte vannpumper, bakhjul som løsner, startknapp som blir fort slitt og slutter å virke osv osv. Men de selger jo i et stort ant likevel, så at KTM står noe tilbake vs BMW hva gjelder holdbarhet, har jeg ikke noe tro på.

Alle sykler går i stykker og alle trenger litt service innimellom, og det som er viktig for meg er hva merkeverksted driver med og hvordan du blir mottatt som kunde. Pris er også viktig men ikke avgjørende, servicen jeg og sykkelen får er det som teller mest for meg. Når min R 1200GS skulle på servise første gang, kom Leeres ( Fredrikstad ) og hentet sykkelen hjemme, og levert den tilbake på døren i ( Sarpsborg) uten kostnader for meg ( Jeg jobber i Oslo og står tidlig opp og er sent hjemme, så dette er en kjempe service for meg). Verkstedet er ikke det billigste i markedet, men for meg har de vært upåklagelige og da fortsetter jeg og bruke dem.
For meg er det egentlig verkstedet som selger meg min neste sykkel eller bil, uansett om det er litt feil og mangler på sykkelen :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24625
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Bjerknez »

Er forholdsvis enig med deg ToreL, men det viktigste for meg er ikke servisen jeg får på verksted men kvaliteten på sykkelen jeg kjører. Jeg er mer opptatt av et problemfritt sykkelhold enn å snakke med hyggelige verkstedfolk.

Ja takk begge deler kan man kanskje si, men jeg mener jeg så langt har truffet spikeren på hodet med mine sykkelvalg. Jeg sier ikke at BMW er verdens mest driftsikre sykkel og at dette er hugget i stein. Kanskje er dte til og med motsatt. Men jeg legger til grunn mine EGNE erfaringer når jeg velger sykkel.

Dessverre er det LITT i overkant langt til Speed MC i Sandefjord som jeg forøvrig har vert strålende fornøyd med så langt. Ingen overraskende priser og dem holder seg til de tilbudene jeg få på mail vedrørende service etc.

Men den gode servisen er ikke det som får meg til å bestemme hvilken sykkel jeg kjører. Her nede i Fredrikstad har vi uansett mer enn nok forhandlere å velge mellom. Vertfall gjelder det mange merker.

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Bosted: Der øst møter vest.

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Hansien »

Skal man kjøpe nytt og ønsker minimalt med nedetid på kjøretøyet så bør valget av kjøretøy defineres av hva man har av forhandlere i nærområdet.

Etter en tid som bilberger er jeg inneforstått med at alt som får skryt for kvalitet også ryker..
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Rune75 »

Hvordan kan det se så jævlig ut etter bare to år og 13400km ? https://www.finn.no/192313009

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24625
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 23 sep 2020, 17:56 Hvordan kan det se så jævlig ut etter bare to år og 13400km ? https://www.finn.no/192313009
Oj... er jo nærmest gravrust enkelte steder!!

Skiltopphenget ser jo helt jævlig ut. Lakken flasser av å mye rust. Nesten så jeg mistenker at den har ligget i saltvann....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av AJ »

Den 390'en der så rimelig sliten ut på nært hold, ja...
Og etter bare 13400 km :O !

På mine to 1290'er har det ikke vært den minste antydning til noe av dette, selv etter 3 sesonger og mer enn 50K km. og kjøring i all slags vær, også tett snødrev, faktisk! Har heller aldri hørt eller sett noe lignende på KTM 690 og større modeller, som jeg har vært borti.

Men er det ikke slik at disse småkubikkerne til KTM er laget i India :scratch ?
Mens de store, som de som jeg har (hatt) er produsert i Østerrike.
Antakelig er dette grunnen til kvalietsforskjellen...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24625
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 23 sep 2020, 18:31 Den 390'en der så rimelig sliten ut på nært hold, ja...
Og etter bare 13400 km :O !

På mine to 1290'er har det ikke vært den minste antydning til noe av dette, selv etter 3 sesonger og mer enn 50K km. og kjøring i all slags vær, også tett snødrev, faktisk! Har heller aldri hørt eller sett noe lignende på KTM 690 og større modeller, som jeg har vært borti.

Men er det ikke slik at disse småkubikkerne til KTM er laget i India :scratch ?
Mens de store, som de som jeg har (hatt) er produsert i Østerrike.
Antakelig er dette grunnen til kvalietsforskjellen...
Dette må vel være en garantisak?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av Rune75 »

Ser ikke bra ut denna heller https://www.finn.no/186237534 og litt tendenser på denne https://www.finn.no/186299075

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av dypen »

Skiltfeste er eBay feste og har ingen ting med KTM å gjøre. Bolter som knekker, gjenger som skrus i filler samt overflaterust på alt som kan ruste sier vel sitt om bruken og ikke minst selve brukeren.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

lazyboy
Innlegg: 362
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Hvor pålitelige er nye KTM sykler?

Legg inn av lazyboy »

En bruker her inne prøvde vel en Ny Ktm 125 som helårs pendlersykkel. Mener og ha lest at 390 og 125 er bygget omtrent på samme lest.
Etter en sesong med ktm var den så preget av saltkjøringen at han kastet inn håndkle og byttet til gammel Honda 250 fra slutten 80 aller .
Den tålte vinterkjøringen langt bedre. Mulig det var en med nick Fikse.

Svar