Trail braking

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Trail braking

Legg inn av niko »

Hva tenker folket? Nyttig på offentlig vei eller mest en banegreie?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Trail braking

Legg inn av AJ »

Kanskje ikke alle kjenner begrepet?
Da kan Wikipedia være stedet for økt MC kunnskap ;) :

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Trail_braking
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Trail braking

Legg inn av cannon »

Brukes alltid i racing. Jeg bruker det ganske ofte på gatesykkel også, mest fordi det er en innøvd vane. I kjøreopplæring lærer man vel fortsatt å gjøre unna bremsingen før turn-in?

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Trail braking

Legg inn av niko »

cannon skrev: 23 sep 2020, 21:38 Brukes alltid i racing. Jeg bruker det ganske ofte på gatesykkel også, mest fordi det er en innøvd vane. I kjøreopplæring lærer man vel fortsatt å gjøre unna bremsingen før turn-in?
Ja, i hvertfall er det det jeg har lært. Jeg syns trail braking høres krevende ut, mye som skal koordineres. Bruker du forbrems, bakbrems eller begge deler?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Trail braking

Legg inn av oivindg »

Jeg har lest en del om fordelene med trail braking så jeg prøver å lære meg det. Utfordringen for meg er å slippe sakte opp på bremsen mens jeg går på gassen. Krever litt koordinering.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Trail braking

Legg inn av cannon »

Jeg bruker nesten ikke bakbrems. Mange av de aller raskeste gjør det, ikke for selve bremseeffekten, men for å stabilisere og "sette opp"/"strekke ut" sykkelen før turn-in.
Trail-braking kan øves inn, og da aller best på bane. Kan skrive under på at kjøringen blir mye morsommere, også på svingete landeveier :-)

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Trail braking

Legg inn av oivindg »

Det jeg har sett om trail braking på vei har bare vært forbrems. Det er kanskje for å ikke gjøre det for vanskelig å lære?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Trail braking

Legg inn av cannon »

oivindg skrev: 23 sep 2020, 22:01 Jeg har lest en del om fordelene med trail braking så jeg prøver å lære meg det. Utfordringen for meg er å slippe sakte opp på bremsen mens jeg går på gassen. Krever litt koordinering.
Det normale er jo å bremse seg inn til Apex, og å gå på gass fra apex. Dvs ingen nøytral "coasting", og heller ikke gass og brems samtidig.
Litt krevende å trene inn, fordi teknikken funker best i høyere hastigheter og hardere innbremsinger enn det som er normalt på landevei.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Trail braking

Legg inn av cannon »

oivindg skrev: 23 sep 2020, 22:07 Det jeg har sett om trail braking på vei har bare vært forbrems. Det er kanskje for å ikke gjøre det for vanskelig å lære?
Litt forenklet: bakbrems før turn-in (og stort sett ikke nødvendig), trail-braking mellom turn-in og apex. På gass fra Apex.

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Trail braking

Legg inn av Sattphalat »

Hei
Vet ikke om det er trailbreaking, men slik jeg kjører i sving er at jeg alltid reduserer hastigheten så lenge svingen lukker seg. Å akselererer når den åpner seg.
Nevnte for en at jeg bremset i sving å fikk nesten kjeft. Vel jeg bremser nesten alltid, bruker bare forbrems.
Prøver også å være bevisst på sporvalget gjennom svingen. Ytterspor inn og innersporet ut.
Om det er riktig eller ikke vet jeg ikke . Kjører mest alene. Men det er slik jeg forsøker å kjøre.
Mvh


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Trail braking

Legg inn av AJ »

Det hender ikke så rent sjeldent at jeg bruker bakbremsen før og gjennom hårnålsvinger.
Sjeldnere med trail braking i svinger for øvrig. Og da med forbremsen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Trail braking

Legg inn av niko »

cannon skrev: 23 sep 2020, 22:16
oivindg skrev: 23 sep 2020, 22:07 Det jeg har sett om trail braking på vei har bare vært forbrems. Det er kanskje for å ikke gjøre det for vanskelig å lære?
Litt forenklet: bakbrems før turn-in (og stort sett ikke nødvendig), trail-braking mellom turn-in og apex. På gass fra Apex.
Må testes. Forsiktigvis :P

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Trail braking

Legg inn av Sattphalat »

Dere bruker så mange fine ord at jeg detter av.
Turn-in, coasting , apex.
Interessant evne forøvrig.



Sent from my iPad using Tapatalk Pro

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Trail braking

Legg inn av FreewheelBurning »

På gass fra apex kan man vel gjøre uavhengig av hvordan man har bremset tidligere?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Trail braking

Legg inn av cannon »

FreewheelBurning skrev: 23 sep 2020, 23:08 På gass fra apex kan man vel gjøre uavhengig av hvordan man har bremset tidligere?
Jepp. Tok det med fordi det ble nevnt lengre opp her å gå gradvis på gass mens man går av brems. Det er ikke lurt:)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Trail braking

Legg inn av cannon »

Sattphalat skrev: 23 sep 2020, 22:41 Dere bruker så mange fine ord at jeg detter av.
Turn-in, coasting , apex.
Interessant evne forøvrig.



Sent from my iPad using Tapatalk Pro
I høye hastigheter har svinggjennomføringen 5 "punkter ":
1 bremsepunkt, der bremsing starter
2 turn-in, der sviningen starter
3 apex, der du tangerer veikanten/veibanens innerkant. Her er hastigheten lavest.
4 på-gass, der du begynner å gasse ut av sving
5 exitpunkt, der du er ferdig med svingen, det punktet du retter blikket mot på vei ut av svingen.
"Coasting", nøytral trilling, eller trilling med motorbrems, uten at bremsene brukes.

Alt dette er viktig på bane, og ofte mindre viktig på vei, bortsett fra ved "aktiv kjøring", som noen kaller det....:)

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Trail braking

Legg inn av dypen »

Fint hvis noen kan kommentere to bilder jeg fant ...
72B91CF7-E415-4D44-B235-167F9ABD5E97.jpeg
4065FAA6-3835-40B1-ABA0-919EA84D363F.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Trail braking

Legg inn av cannon »

Første bilde:
Dette er en god illustrasjon av TB ved svinggjennomføring i racing.

Andre bilde:
Tipper dette er en eldre skisse, og/eller brukt i kjøreopplæring. Viser de ulike punktene. Ikke alle begrepene er like klare.
"Late apex", altså tangering nærmere svingens utgang, er brukt i begge skissene.

Det er mye mer å si om svingteknikkene, særlig knyttet til sammenheng mellom bremsing, kompresjon av støtdempere, "trykk" på fremhjulet og stabilitet i chassis.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: Trail braking

Legg inn av WikingTnT »

Bruker mye Trail-breaking uten at jeg visste før nå hva benevnelsen på teknikken heter. Som Cannon sier så lærer vi ( jeg ) " hard " bremsing før turn-in på bane/førerutvikling men av en eller annen grunn bruker jeg forbremsen langt inn i sving , føler at jeg har mye bedre kontroll med min sykkel. Dette kan vel variere mht motorbrems/type bremser/fjæring etc vil jeg tro..
Mine mono-block Brembo er så fint doserbare at jeg stoler blindt på langfingeren, noe jeg fikk midt i trynet når jeg leide en Kawa Versys på Tenerife og raste i vei opp til Teide :O
Har ikke ABS og må stole på følsomheten/doseringen , bruker aldri bakbremsen btw.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Trail braking

Legg inn av dypen »

Denne var vel selvforklarende ... og etter APEX er det da "Full Throttle" som gjelder eller gradvis "Balansere" ut i "Trail braking" ... "Bilder sier mer en tusen ord" er det ikke :)
Trail braking 3.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Trail braking

Legg inn av dypen »

Kan noe av dette sammenlignes med venstre bremsing på forhjulsdrevne biler i motorsport (rally) der de ønsker å flytte tyngde (balansere) over til forhjulene for å få bedre grep og større fart gjennom svingen ... en eller to fingre på bremsen inn i sving gir også mere vekt på forhjulet ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Trail braking

Legg inn av cannon »

dypen skrev: 24 sep 2020, 11:20 Kan noe av dette sammenlignes med venstre bremsing på forhjulsdrevne biler i motorsport (rally) der de ønsker å flytte tyngde (balansere) over til forhjulene for å få bedre grep og større fart gjennom svingen ... en eller to fingre på bremsen inn i sving gir også mere vekt på forhjulet ...
Ja. Går du av brems før turnin så løfter fronten seg og det blir redusert trykk på fremhjulet, akkurat når det trengs som mest. Med TB bevarer gaffelen sin kompresjon inn i svingen. Roligere chassis, stabilt trykk på fremhjul og dermed potensiale for høyere kurvehastighet inn mot apex.

Svar