Trail braking
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Trail braking
Hva tenker folket? Nyttig på offentlig vei eller mest en banegreie?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Trail braking
Kanskje ikke alle kjenner begrepet?
Da kan Wikipedia være stedet for økt MC kunnskap
:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Trail_braking
Da kan Wikipedia være stedet for økt MC kunnskap

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Trail_braking
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Trail braking
Brukes alltid i racing. Jeg bruker det ganske ofte på gatesykkel også, mest fordi det er en innøvd vane. I kjøreopplæring lærer man vel fortsatt å gjøre unna bremsingen før turn-in?
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Trail braking
Ja, i hvertfall er det det jeg har lært. Jeg syns trail braking høres krevende ut, mye som skal koordineres. Bruker du forbrems, bakbrems eller begge deler?cannon skrev: 23 sep 2020, 21:38 Brukes alltid i racing. Jeg bruker det ganske ofte på gatesykkel også, mest fordi det er en innøvd vane. I kjøreopplæring lærer man vel fortsatt å gjøre unna bremsingen før turn-in?
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Trail braking
Jeg har lest en del om fordelene med trail braking så jeg prøver å lære meg det. Utfordringen for meg er å slippe sakte opp på bremsen mens jeg går på gassen. Krever litt koordinering.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Trail braking
Jeg bruker nesten ikke bakbrems. Mange av de aller raskeste gjør det, ikke for selve bremseeffekten, men for å stabilisere og "sette opp"/"strekke ut" sykkelen før turn-in.
Trail-braking kan øves inn, og da aller best på bane. Kan skrive under på at kjøringen blir mye morsommere, også på svingete landeveier :-)
Trail-braking kan øves inn, og da aller best på bane. Kan skrive under på at kjøringen blir mye morsommere, også på svingete landeveier :-)
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Trail braking
Det jeg har sett om trail braking på vei har bare vært forbrems. Det er kanskje for å ikke gjøre det for vanskelig å lære?
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Trail braking
Det normale er jo å bremse seg inn til Apex, og å gå på gass fra apex. Dvs ingen nøytral "coasting", og heller ikke gass og brems samtidig.oivindg skrev: 23 sep 2020, 22:01 Jeg har lest en del om fordelene med trail braking så jeg prøver å lære meg det. Utfordringen for meg er å slippe sakte opp på bremsen mens jeg går på gassen. Krever litt koordinering.
Litt krevende å trene inn, fordi teknikken funker best i høyere hastigheter og hardere innbremsinger enn det som er normalt på landevei.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Trail braking
Litt forenklet: bakbrems før turn-in (og stort sett ikke nødvendig), trail-braking mellom turn-in og apex. På gass fra Apex.oivindg skrev: 23 sep 2020, 22:07 Det jeg har sett om trail braking på vei har bare vært forbrems. Det er kanskje for å ikke gjøre det for vanskelig å lære?
-
- Innlegg: 293
- Registrert: 20 mai 2018, 10:19
- Motorsykkelen din: -
Re: Trail braking
Hei
Vet ikke om det er trailbreaking, men slik jeg kjører i sving er at jeg alltid reduserer hastigheten så lenge svingen lukker seg. Å akselererer når den åpner seg.
Nevnte for en at jeg bremset i sving å fikk nesten kjeft. Vel jeg bremser nesten alltid, bruker bare forbrems.
Prøver også å være bevisst på sporvalget gjennom svingen. Ytterspor inn og innersporet ut.
Om det er riktig eller ikke vet jeg ikke . Kjører mest alene. Men det er slik jeg forsøker å kjøre.
Mvh
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Vet ikke om det er trailbreaking, men slik jeg kjører i sving er at jeg alltid reduserer hastigheten så lenge svingen lukker seg. Å akselererer når den åpner seg.
Nevnte for en at jeg bremset i sving å fikk nesten kjeft. Vel jeg bremser nesten alltid, bruker bare forbrems.
Prøver også å være bevisst på sporvalget gjennom svingen. Ytterspor inn og innersporet ut.
Om det er riktig eller ikke vet jeg ikke . Kjører mest alene. Men det er slik jeg forsøker å kjøre.
Mvh
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Trail braking
Det hender ikke så rent sjeldent at jeg bruker bakbremsen før og gjennom hårnålsvinger.
Sjeldnere med trail braking i svinger for øvrig. Og da med forbremsen.
Sjeldnere med trail braking i svinger for øvrig. Og da med forbremsen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Trail braking
Må testes. Forsiktigviscannon skrev: 23 sep 2020, 22:16Litt forenklet: bakbrems før turn-in (og stort sett ikke nødvendig), trail-braking mellom turn-in og apex. På gass fra Apex.oivindg skrev: 23 sep 2020, 22:07 Det jeg har sett om trail braking på vei har bare vært forbrems. Det er kanskje for å ikke gjøre det for vanskelig å lære?

-
- Innlegg: 293
- Registrert: 20 mai 2018, 10:19
- Motorsykkelen din: -
Trail braking
Dere bruker så mange fine ord at jeg detter av.
Turn-in, coasting , apex.
Interessant evne forøvrig.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Turn-in, coasting , apex.
Interessant evne forøvrig.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Trail braking
På gass fra apex kan man vel gjøre uavhengig av hvordan man har bremset tidligere?
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Trail braking
Jepp. Tok det med fordi det ble nevnt lengre opp her å gå gradvis på gass mens man går av brems. Det er ikke lurt:)FreewheelBurning skrev: 23 sep 2020, 23:08 På gass fra apex kan man vel gjøre uavhengig av hvordan man har bremset tidligere?
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Trail braking
I høye hastigheter har svinggjennomføringen 5 "punkter ":Sattphalat skrev: 23 sep 2020, 22:41 Dere bruker så mange fine ord at jeg detter av.
Turn-in, coasting , apex.
Interessant evne forøvrig.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
1 bremsepunkt, der bremsing starter
2 turn-in, der sviningen starter
3 apex, der du tangerer veikanten/veibanens innerkant. Her er hastigheten lavest.
4 på-gass, der du begynner å gasse ut av sving
5 exitpunkt, der du er ferdig med svingen, det punktet du retter blikket mot på vei ut av svingen.
"Coasting", nøytral trilling, eller trilling med motorbrems, uten at bremsene brukes.
Alt dette er viktig på bane, og ofte mindre viktig på vei, bortsett fra ved "aktiv kjøring", som noen kaller det....:)
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7121
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Trail braking
Fint hvis noen kan kommentere to bilder jeg fant ...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Trail braking
Første bilde:
Dette er en god illustrasjon av TB ved svinggjennomføring i racing.
Andre bilde:
Tipper dette er en eldre skisse, og/eller brukt i kjøreopplæring. Viser de ulike punktene. Ikke alle begrepene er like klare.
"Late apex", altså tangering nærmere svingens utgang, er brukt i begge skissene.
Det er mye mer å si om svingteknikkene, særlig knyttet til sammenheng mellom bremsing, kompresjon av støtdempere, "trykk" på fremhjulet og stabilitet i chassis.
Dette er en god illustrasjon av TB ved svinggjennomføring i racing.
Andre bilde:
Tipper dette er en eldre skisse, og/eller brukt i kjøreopplæring. Viser de ulike punktene. Ikke alle begrepene er like klare.
"Late apex", altså tangering nærmere svingens utgang, er brukt i begge skissene.
Det er mye mer å si om svingteknikkene, særlig knyttet til sammenheng mellom bremsing, kompresjon av støtdempere, "trykk" på fremhjulet og stabilitet i chassis.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Trail braking
Bruker mye Trail-breaking uten at jeg visste før nå hva benevnelsen på teknikken heter. Som Cannon sier så lærer vi ( jeg ) " hard " bremsing før turn-in på bane/førerutvikling men av en eller annen grunn bruker jeg forbremsen langt inn i sving , føler at jeg har mye bedre kontroll med min sykkel. Dette kan vel variere mht motorbrems/type bremser/fjæring etc vil jeg tro..
Mine mono-block Brembo er så fint doserbare at jeg stoler blindt på langfingeren, noe jeg fikk midt i trynet når jeg leide en Kawa Versys på Tenerife og raste i vei opp til Teide
Har ikke ABS og må stole på følsomheten/doseringen , bruker aldri bakbremsen btw.
Mine mono-block Brembo er så fint doserbare at jeg stoler blindt på langfingeren, noe jeg fikk midt i trynet når jeg leide en Kawa Versys på Tenerife og raste i vei opp til Teide

Har ikke ABS og må stole på følsomheten/doseringen , bruker aldri bakbremsen btw.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7121
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Trail braking
Denne var vel selvforklarende ... og etter APEX er det da "Full Throttle" som gjelder eller gradvis "Balansere" ut i "Trail braking" ... "Bilder sier mer en tusen ord" er det ikke :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7121
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Trail braking
Kan noe av dette sammenlignes med venstre bremsing på forhjulsdrevne biler i motorsport (rally) der de ønsker å flytte tyngde (balansere) over til forhjulene for å få bedre grep og større fart gjennom svingen ... en eller to fingre på bremsen inn i sving gir også mere vekt på forhjulet ...
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Trail braking
Ja. Går du av brems før turnin så løfter fronten seg og det blir redusert trykk på fremhjulet, akkurat når det trengs som mest. Med TB bevarer gaffelen sin kompresjon inn i svingen. Roligere chassis, stabilt trykk på fremhjul og dermed potensiale for høyere kurvehastighet inn mot apex.dypen skrev: 24 sep 2020, 11:20 Kan noe av dette sammenlignes med venstre bremsing på forhjulsdrevne biler i motorsport (rally) der de ønsker å flytte tyngde (balansere) over til forhjulene for å få bedre grep og større fart gjennom svingen ... en eller to fingre på bremsen inn i sving gir også mere vekt på forhjulet ...