Hei - ja jeg er litt fornerma over at du ikke prioriterer Nordkapp , siden jeg nesten sitter der og skriver nu...oivindg skrev: 03 okt 2020, 21:13 En barndomsvenn fra USA og jeg har begynt å snakke om å ta en motorsykkeltur etterhvert som koronaen tillater litt mer reising. Foreløpig har vi kommet så langt at vi er enige om å starte i begynnelsen av juni ett eller annet år og å bruke rundt to uker. Så er spørsmålet, hvor langt kommer vi på to uker? Rekker vi både nedom Lindesnes og opp til Nordkapp, eller blir det altfor mye kjøring pr. dag?
Hva tror dere?

Men spøk til siden , 14 daga ... glem halve lista , med mindre dere er som jeg og kan nyte 12-15 timer på sykkel om dag... tviler på at det er det du vil ta kammeraten med på.
I fjor, som i år så brukte jeg mesteparten av august på å kjøre Nordkapp-Lindesnes , få med meg treff og 14 dager rundt øst,sør og vestland og nesten ei uke på "transporten" Nordkapp- Trondheim.
Jeg tror du bør velge øst-til vest , eller Lofoten -- det vil bli et enten eller. Har noen kjenninger i England og Irland og jeg sier til dem som til deg at om du skal nordover sett av 3 uker - og ta turen i august. Juni er ustabil fra Saltfjellet og nordover. (kan være sabla fint også, men risikabelt)
Om dere skulle velge Lofoten , så ville jeg tatt kystriksveien på tur opp eller ned - den tiden jeg kjørte der i jobb så ble det som regel 2 dager Trondheim- Bodø , da med 2 bedriftsbesøk per dag og jakte ferger og ikke tenke så mye på om det stod en raring å skulle måle hastighet. MEN det er jo ikke slik en tur skal være , så se for deg 2 overnattinger Trondheim- Bodø langs kysten.
Jeg tror jeg hadde tenkt Oslo- via Dalen, ned Setesdalen Lindesnes/Lista Oppover til Sauda over til Røldal så ta alle gamle veier nordover til Vøringsfossen og så ned igjen over fjellet , over Flya og hjem (Oslo).
Mine to høst turen ser ut som stjerne kartet i linken: https://goo.gl/maps/zFPhskNsuZRu4yff8
Men du bør sette deg ned å spikre 4 punkt for turen og ha alternativer, eksempelvis omvendt rekke følge i forhold til vær, det gjør mye av turen. Og så føye på ting i ruta... Viktig å ha det artig på tur - tid til samtaler osv, og da kan det bli stress å skulle gjøre for mye på de få dagene. på tur opp til Aursjøhytta, halvt om halvt grus/asfalt... med asfalt sykkel.