Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
En barndomsvenn fra USA og jeg har begynt å snakke om å ta en motorsykkeltur etterhvert som koronaen tillater litt mer reising. Foreløpig har vi kommet så langt at vi er enige om å starte i begynnelsen av juni ett eller annet år og å bruke rundt to uker. Så er spørsmålet, hvor langt kommer vi på to uker? Rekker vi både nedom Lindesnes og opp til Nordkapp, eller blir det altfor mye kjøring pr. dag?
Ser for meg at vi kan lage ei rute som tar meg seg de vanlige turistfellene i første halvdel, og så litt mer transportetappe hjem igjen. Så langt har jeg notert følgende steder:
- Oslo
- Telemark
- Lysebotn
- Stavanger
- Rosendal
- Bergen
- Flåm
- Tindevegen
- Fjærland
- Geiranger
- Trollstigen
- Atlanterhavsveien
- Trondheim
- Kystriksveien
- Bodø
- Reine
- Bjerkvik
- Alta
- Nordkapp
- Dovrefjell
- Valdresflye
- Oslo
Lista bærer preg av at jeg ikke har vært veldig mye rundt i Norge, så jeg har sikkert glemt en del plasser det er fint å få med seg.
Hva tror dere?
Ser for meg at vi kan lage ei rute som tar meg seg de vanlige turistfellene i første halvdel, og så litt mer transportetappe hjem igjen. Så langt har jeg notert følgende steder:
- Oslo
- Telemark
- Lysebotn
- Stavanger
- Rosendal
- Bergen
- Flåm
- Tindevegen
- Fjærland
- Geiranger
- Trollstigen
- Atlanterhavsveien
- Trondheim
- Kystriksveien
- Bodø
- Reine
- Bjerkvik
- Alta
- Nordkapp
- Dovrefjell
- Valdresflye
- Oslo
Lista bærer preg av at jeg ikke har vært veldig mye rundt i Norge, så jeg har sikkert glemt en del plasser det er fint å få med seg.
Hva tror dere?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39846
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Ser ut til at du har fått med deg det meste her :) .
Selv er jeg blitt ganske begeistra over området sør for Hardanger, Rogalandskysten og Nordsjøveien.
Dit skal jeg definitivt tilbake neste år!
Kystriksveien står også høyt på lista. Og kanskje også videre nordover siden jeg aldri har vært på Nordkapp...
Og når det gjelder ca. to uker på turen, så vil man komme langt på disse dagene uten å "kjøre seg ihjel" hver dag...
Selv er jeg blitt ganske begeistra over området sør for Hardanger, Rogalandskysten og Nordsjøveien.
Dit skal jeg definitivt tilbake neste år!
Kystriksveien står også høyt på lista. Og kanskje også videre nordover siden jeg aldri har vært på Nordkapp...

Og når det gjelder ca. to uker på turen, så vil man komme langt på disse dagene uten å "kjøre seg ihjel" hver dag...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Kanskje Seljord-Treungen-Kristiansand, og så Nordsjøveien til Stavanger med en avstikker til Lysebotn?AJ skrev: 03 okt 2020, 21:23 Ser ut til at du har fått med deg det meste her :) .
Selv er jeg blitt ganske begeistra over området sør for Hardanger, Rogalandskysten og Nordsjøveien.
Dit skal jeg definitivt tilbake neste år!
Kystriksveien står også høyt på lista. Og kanskje også videre nordover siden jeg aldri har vært på Nordkapp...![]()
Og når det gjelder ca. to uker på turen, så vil man komme langt på disse dagene uten å "kjøre seg ihjel" hver dag...![]()
- FredrikE24
- Innlegg: 5037
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Si at dere i snitt orker 350km om dagen i 14 dager, så blir det 4900km. En kollega har imidlertid kjørt det dobbelte uten å synes det var så ille. Dog er han en harding.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Norge er langt.. Veier som er interessante å kjøre med motorsykkel er ikke de veiene som er raskest å kjøre.
Det er her jeg finner en del hull i lista di. Det er ramset opp 20-30 stedsnavn i noenlunde geografisk rekkefølge. Jeg vet ikke om alle disse stedene er nevnt fordi det er ett eller annet dere vil oppleve eller se der, eller om det er det bare er tenkt en gjennomkjøring.
Jeg tror jeg ville gjort det litt anderledes: Innskrenk lista di til 4 eller 5 interessante områder som dere bruker to til tre dager på, så transportetappe til neste område. F.eks to dager på Oslo, Telemark-Sørlandskysten. Transportetappe nordover til neste område du ser for deg. Slike områder bør ha flere interressepunkter det er verd å besøke. På denne måten kan dere variere dagene med noen dager mye kjøring, og andre dager noe kortere dagsetapper og mer opplevelser. Kystriksveien beregner du 2,5 - 3 dager på. Her er det mange ferger, og flere av dem har ikke anløp hver halvtime for å si det sånn. Påregn en del ventetimer underveis.
Lofoten- Vesterålen-Andøya-Senja er et naturlig område for å ta det litt med ro. Her er det mye å se, og er været bra så bruk tid på dette.
Å oppleve hele Norge på to uker er ikke mulig. Det er bare å innse før dere starter. Dere må prioritere.
Det er her jeg finner en del hull i lista di. Det er ramset opp 20-30 stedsnavn i noenlunde geografisk rekkefølge. Jeg vet ikke om alle disse stedene er nevnt fordi det er ett eller annet dere vil oppleve eller se der, eller om det er det bare er tenkt en gjennomkjøring.
Jeg tror jeg ville gjort det litt anderledes: Innskrenk lista di til 4 eller 5 interessante områder som dere bruker to til tre dager på, så transportetappe til neste område. F.eks to dager på Oslo, Telemark-Sørlandskysten. Transportetappe nordover til neste område du ser for deg. Slike områder bør ha flere interressepunkter det er verd å besøke. På denne måten kan dere variere dagene med noen dager mye kjøring, og andre dager noe kortere dagsetapper og mer opplevelser. Kystriksveien beregner du 2,5 - 3 dager på. Her er det mange ferger, og flere av dem har ikke anløp hver halvtime for å si det sånn. Påregn en del ventetimer underveis.
Lofoten- Vesterålen-Andøya-Senja er et naturlig område for å ta det litt med ro. Her er det mye å se, og er været bra så bruk tid på dette.
Å oppleve hele Norge på to uker er ikke mulig. Det er bare å innse før dere starter. Dere må prioritere.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39846
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Men så er det også slik at man skal oppleve litt annet enn bare å beskue landet fra MCsalen fra tidlig morgen til sein kveld...AJ skrev: 03 okt 2020, 21:23
Og når det gjelder ca. to uker på turen, så vil man komme langt på disse dagene uten å "kjøre seg ihjel" hver dag...![]()
Så enig med kjellv; det må en god prioritering til.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Du får prøve å Google litt.. Finne ut hva som står om Norge i amerikanske turistbrosjyrer fra Norge og planlegge litt ut fra dem. Men ikke planlegg for mye, la det være ledige rom for å finne på ting underveis.
En annen ting som også kan være smart for å unngå transportetappen fra Nordkapp til Oslo helt til slutt er at når dere er ferdige med sørlandet og vestlandet på tur nordover, kjør E6 raka vegen f.eks. til Narvik og gjør unna Lofoten-Nordkapp. Så transportetappe ned igjen til Bodø og videre langs kystriksveien sørover. Så E6 fra Trondheim til Oslo.
Men som sagt tidligere, legg ikke opp denne turen alt for ambisiøs. Få med noen av de mest kjente turistfellene, og gi ham en smakebit på hva Norge kan tilby. Få med litt variert natur. Fjelloverganger, høyfjell, lange trange fjordarmer, byer og tettsteder ytterst langs kysten. Du trenger ikke overplanlegge dette, din venn vil ganske sikkert oppleve en tur han aldri glemmer uansett hva dere gjør
En annen ting som også kan være smart for å unngå transportetappen fra Nordkapp til Oslo helt til slutt er at når dere er ferdige med sørlandet og vestlandet på tur nordover, kjør E6 raka vegen f.eks. til Narvik og gjør unna Lofoten-Nordkapp. Så transportetappe ned igjen til Bodø og videre langs kystriksveien sørover. Så E6 fra Trondheim til Oslo.
Men som sagt tidligere, legg ikke opp denne turen alt for ambisiøs. Få med noen av de mest kjente turistfellene, og gi ham en smakebit på hva Norge kan tilby. Få med litt variert natur. Fjelloverganger, høyfjell, lange trange fjordarmer, byer og tettsteder ytterst langs kysten. Du trenger ikke overplanlegge dette, din venn vil ganske sikkert oppleve en tur han aldri glemmer uansett hva dere gjør

- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Håper ikke jeg fornærmer de som bor nordpå, men jeg må nesten spørre. Hvis vi får med oss Lofoten og ender opp innerst i Ofotfjorden, er det verdt 1400 kilometer kjøring for å få med seg Finnmark og Nordkapp, eller blir det mest en transport etappe?
Og lenger sør. Er det asfalt fra Åndalsnes til Eresfjord og Eikesdalen, eller må vi over på grus? Og hvordan er veiene videre fra Eresfjord til Trondheim, er det noen fine strekninger?
Og lenger sør. Er det asfalt fra Åndalsnes til Eresfjord og Eikesdalen, eller må vi over på grus? Og hvordan er veiene videre fra Eresfjord til Trondheim, er det noen fine strekninger?
- Audi Mannen
- Innlegg: 870
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Asfalt helt inn til Eikesdal, nydelig strekning med masse svinger og en fantastisk natur. Kjører du over Aursjøen til Sunndalsøra så er det grus over fjellet, men jeg kjører fint der med dekk som ikke er egnet til grus.oivindg skrev: 04 okt 2020, 15:02 Håper ikke jeg fornærmer de som bor nordpå, men jeg må nesten spørre. Hvis vi får med oss Lofoten og ender opp innerst i Ofotfjorden, er det verdt 1400 kilometer kjøring for å få med seg Finnmark og Nordkapp, eller blir det mest en transport etappe?
Og lenger sør. Er det asfalt fra Åndalsnes til Eresfjord og Eikesdalen, eller må vi over på grus? Og hvordan er veiene videre fra Eresfjord til Trondheim, er det noen fine strekninger?
Yamaha XJR 1300
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Det jeg lurte litt på var å kjøre Åndalsnes-Eresfjord og så innover Eikesdalen for å kikke litt, men å kjøre tilbake igjen til Eresfjord før vi kjører videre til Eidsvåg og Sunndalsøra. Så er spørsmålet hva som er beste løsning fra Sunndalsøra til Trondheim. Er det noe skikkelige mc-veier, eller er det greiest å kjøre til Oppdal og ta E6 nordover til Trondheim? Tenkte å ta E39 og Atlanterhavsveien på vei tilbake igjen.Audi Mannen skrev: 04 okt 2020, 15:25Asfalt helt inn til Eikesdal, nydelig strekning med masse svinger og en fantastisk natur. Kjører du over Aursjøen til Sunndalsøra så er det grus over fjellet, men jeg kjører fint der med dekk som ikke er egnet til grus.oivindg skrev: 04 okt 2020, 15:02 Håper ikke jeg fornærmer de som bor nordpå, men jeg må nesten spørre. Hvis vi får med oss Lofoten og ender opp innerst i Ofotfjorden, er det verdt 1400 kilometer kjøring for å få med seg Finnmark og Nordkapp, eller blir det mest en transport etappe?
Og lenger sør. Er det asfalt fra Åndalsnes til Eresfjord og Eikesdalen, eller må vi over på grus? Og hvordan er veiene videre fra Eresfjord til Trondheim, er det noen fine strekninger?
- Bjerknez
- Innlegg: 24648
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Jeg har vert veldig mye i Finnmark (med bil) og jeg ville regelrett droppet å bruke tid nord for Lofoten. Laaaange strekninger og langt fra sted til sted. Noe som tar mye tid. Det er enkelte flotte steder der oppe, helt klart, men det er også mye sletter og ikke veldig mye svinger slik jeg husker det.
Nordkapp er for meg ikke verdt et besøk med tanke på kjørestrekningen og tiden det tar å komme dit. Ikke verdt det spør du meg. Jeg ville heller brukt litt mer tidd på vestlandet og i fjellheimen der. Men Lofoten er verdt et besøk, helt klart. Men lenger nord? Njæææh... ikke for meg vertfall.
Husk at enkelte amerikanere ikke er bortskjemt med den kystlinjen vi har her til lands. Det kan tenkes at norskekysten er langt mer verdt rent visuelt, enn Nordkapp for en amerikaner. Men nå synser jeg litt altså
Nordkapp er for meg ikke verdt et besøk med tanke på kjørestrekningen og tiden det tar å komme dit. Ikke verdt det spør du meg. Jeg ville heller brukt litt mer tidd på vestlandet og i fjellheimen der. Men Lofoten er verdt et besøk, helt klart. Men lenger nord? Njæææh... ikke for meg vertfall.
Husk at enkelte amerikanere ikke er bortskjemt med den kystlinjen vi har her til lands. Det kan tenkes at norskekysten er langt mer verdt rent visuelt, enn Nordkapp for en amerikaner. Men nå synser jeg litt altså

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Jeg skal ikke si noe ufordelaktig om Eikesdal. Dette er en av bygdene som burde vært med i programserien "der ingen skulle tru..osv). Meget spesielt sted, og interessant vei inn dit. Smal, svingete, bratt og med lange mørke tuneller. Vel verd turen.oivindg skrev: 04 okt 2020, 15:36Det jeg lurte litt på var å kjøre Åndalsnes-Eresfjord og så innover Eikesdalen for å kikke litt, men å kjøre tilbake igjen til Eresfjord før vi kjører videre til Eidsvåg og Sunndalsøra. Så er spørsmålet hva som er beste løsning fra Sunndalsøra til Trondheim. Er det noe skikkelige mc-veier, eller er det greiest å kjøre til Oppdal og ta E6 nordover til Trondheim? Tenkte å ta E39 og Atlanterhavsveien på vei tilbake igjen.Audi Mannen skrev: 04 okt 2020, 15:25Asfalt helt inn til Eikesdal, nydelig strekning med masse svinger og en fantastisk natur. Kjører du over Aursjøen til Sunndalsøra så er det grus over fjellet, men jeg kjører fint der med dekk som ikke er egnet til grus.oivindg skrev: 04 okt 2020, 15:02 Håper ikke jeg fornærmer de som bor nordpå, men jeg må nesten spørre. Hvis vi får med oss Lofoten og ender opp innerst i Ofotfjorden, er det verdt 1400 kilometer kjøring for å få med seg Finnmark og Nordkapp, eller blir det mest en transport etappe?
Og lenger sør. Er det asfalt fra Åndalsnes til Eresfjord og Eikesdalen, eller må vi over på grus? Og hvordan er veiene videre fra Eresfjord til Trondheim, er det noen fine strekninger?
Men om dere ikke tenker å kjøre over Aursjøveien, så ville jeg anbefalt en annen strekning gjennom vårt fylke ettersom dere må legge en prioriteringsliste:
Stryn-Strynefjellet-Geiranger-Trollstigen-Bud-Atlanterhavsveien-Kristiansund. Fortsett så via Tustna-Aure-Kyrksæterøra, og videre langs E39 mot Trondheim.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
@kjellv: Det er ruta vi lurer på å ta på hjemveien, altså sørover. :) På vei nordover er alternativet enten å ta kjappeste vei over Dovre til Trondheim, eller å få med oss Trollveggen, Åndalsnes (har noen bekjente der) og Eikesdalen.kjellv skrev: 04 okt 2020, 20:06 Jeg skal ikke si noe ufordelaktig om Eikesdal. Dette er en av bygdene som burde vært med i programserien "der ingen skulle tru..osv). Meget spesielt sted, og interessant vei inn dit. Smal, svingete, bratt og med lange mørke tuneller. Vel verd turen.
Men om dere ikke tenker å kjøre over Aursjøveien, så ville jeg anbefalt en annen strekning gjennom vårt fylke ettersom dere må legge en prioriteringsliste:
Stryn-Strynefjellet-Geiranger-Trollstigen-Bud-Atlanterhavsveien-Kristiansund. Fortsett så via Tustna-Aure-Kyrksæterøra, og videre langs E39 mot Trondheim.
Etter tips lurer jeg nå på å ta Valdresflye-Dombås-Åndalsnes-Trondheim for så å ta Kystriksveien opp til Bodø. Ferja til Moskenes og så kjøre innover til Bjerknes og snu hjemover igjen. E6 tilbake til Trondheim og så ta kysten nedover til Molde før vi tar med oss Trollstigen og Geiranger, Fjærland og Turtagrø med Tindevegen. Så kan vi se an hvor mye tid vi har igjen om vi får med oss Flåm og turen til Bergen og videre sørover, eller om det blir å sette nesa hjemover for eksempel over Hemsedal.
Er det forresten vanskelig å få hytter eller hotellrom på sparket i første halvdel av juni?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Neioivindg skrev: 04 okt 2020, 20:43 Er det forresten vanskelig å få hytter eller hotellrom på sparket i første halvdel av juni?

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Men det er et annet problem dere må ta høyde for når dere planlegger så lang tur så tidlig på sommeren. Vinteren har ikke sluppet taket overalt så tidlig. De viktigste fjellovergangene er sannsynligvis åpne, men er været dårlig kan det snø kraftig på fjellet. Andre fjelloverganger kan fortsatt være stengt. Jo høyere fjell og jo lengre nord dere kommer kan dette problemet bli større. I sommer åpnet ikke Trollstigen før 4. juni, men mange fjelloverganger er langt høyere enn dette.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Hei - ja jeg er litt fornerma over at du ikke prioriterer Nordkapp , siden jeg nesten sitter der og skriver nu...oivindg skrev: 03 okt 2020, 21:13 En barndomsvenn fra USA og jeg har begynt å snakke om å ta en motorsykkeltur etterhvert som koronaen tillater litt mer reising. Foreløpig har vi kommet så langt at vi er enige om å starte i begynnelsen av juni ett eller annet år og å bruke rundt to uker. Så er spørsmålet, hvor langt kommer vi på to uker? Rekker vi både nedom Lindesnes og opp til Nordkapp, eller blir det altfor mye kjøring pr. dag?
Hva tror dere?

Men spøk til siden , 14 daga ... glem halve lista , med mindre dere er som jeg og kan nyte 12-15 timer på sykkel om dag... tviler på at det er det du vil ta kammeraten med på.
I fjor, som i år så brukte jeg mesteparten av august på å kjøre Nordkapp-Lindesnes , få med meg treff og 14 dager rundt øst,sør og vestland og nesten ei uke på "transporten" Nordkapp- Trondheim.
Jeg tror du bør velge øst-til vest , eller Lofoten -- det vil bli et enten eller. Har noen kjenninger i England og Irland og jeg sier til dem som til deg at om du skal nordover sett av 3 uker - og ta turen i august. Juni er ustabil fra Saltfjellet og nordover. (kan være sabla fint også, men risikabelt)
Om dere skulle velge Lofoten , så ville jeg tatt kystriksveien på tur opp eller ned - den tiden jeg kjørte der i jobb så ble det som regel 2 dager Trondheim- Bodø , da med 2 bedriftsbesøk per dag og jakte ferger og ikke tenke så mye på om det stod en raring å skulle måle hastighet. MEN det er jo ikke slik en tur skal være , så se for deg 2 overnattinger Trondheim- Bodø langs kysten.
Jeg tror jeg hadde tenkt Oslo- via Dalen, ned Setesdalen Lindesnes/Lista Oppover til Sauda over til Røldal så ta alle gamle veier nordover til Vøringsfossen og så ned igjen over fjellet , over Flya og hjem (Oslo).
Mine to høst turen ser ut som stjerne kartet i linken: https://goo.gl/maps/zFPhskNsuZRu4yff8
Men du bør sette deg ned å spikre 4 punkt for turen og ha alternativer, eksempelvis omvendt rekke følge i forhold til vær, det gjør mye av turen. Og så føye på ting i ruta... Viktig å ha det artig på tur - tid til samtaler osv, og da kan det bli stress å skulle gjøre for mye på de få dagene. på tur opp til Aursjøhytta, halvt om halvt grus/asfalt... med asfalt sykkel.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Ja no burde duAJ skrev: 03 okt 2020, 21:23 Og kanskje også videre nordover siden jeg aldri har vært på Nordkapp...![]()


Ja så må jeg legge til at dersom det no er noen på dette forum som ikke gir lyd fra seg om dem skulle rote seg vekk hit opp, så


Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39846
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Ikke umulig :) .
Men fortsatt for tidlig å si helt bestemt.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Mange bra tips, her. Setter pris på det!
Det er noen steder som er magnetiske for amerikanerne. Eller, for alle utenlandsturister, kanskje. Flåm og Geiranger er to av dem. Det spørs om ikke turen kan bli en runde i området nordover fra Sognefjorden. Kanskje vi kan få med oss Atlanterhavsveien og Trollstigen før vi snur sørover igjen.
Det er noen steder som er magnetiske for amerikanerne. Eller, for alle utenlandsturister, kanskje. Flåm og Geiranger er to av dem. Det spørs om ikke turen kan bli en runde i området nordover fra Sognefjorden. Kanskje vi kan få med oss Atlanterhavsveien og Trollstigen før vi snur sørover igjen.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39846
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Kystriksveien bør man få med seg om man først svinger seg gjennom Trollstigen.oivindg skrev: 06 okt 2020, 17:58 Mange bra tips, her. Setter pris på det!
Det er noen steder som er magnetiske for amerikanerne. Eller, for alle utenlandsturister, kanskje. Flåm og Geiranger er to av dem. Det spørs om ikke turen kan bli en runde i området nordover fra Sognefjorden. Kanskje vi kan få med oss Atlanterhavsveien og Trollstigen før vi snur sørover igjen.
I finvær er denne strekningen, som ofte kalles verdens vakreste MC-vei, en opplevelse som stedvis kan ta pusten fra en

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Du mener vel Atlanterhavsveien, eller? Er ikke Kystriksveien nord for Steinkjer?AJ skrev: 06 okt 2020, 18:45Kystriksveien bør man få med seg om man først svinger seg gjennom Trollstigen.oivindg skrev: 06 okt 2020, 17:58 Mange bra tips, her. Setter pris på det!
Det er noen steder som er magnetiske for amerikanerne. Eller, for alle utenlandsturister, kanskje. Flåm og Geiranger er to av dem. Det spørs om ikke turen kan bli en runde i området nordover fra Sognefjorden. Kanskje vi kan få med oss Atlanterhavsveien og Trollstigen før vi snur sørover igjen.
I finvær er denne strekningen, som ofte kalles verdens vakreste MC-vei, en opplevelse som stedvis kan ta pusten fra en!
Det ser ut som at vi kan kjøre til Beitostølen eller Bygdin på dag 1.
Så Valdresflye-Dombås-Trollveggen-Åndalsnes dag 2.
Åndalsnes-Eikesdalen-Molde dag 3.
Molde-Atlanterhavsveien-Åndalsnes dag 4.
Åndalsnes-Trollstigen-Geiranger dag 5.
Geiranger-Stryn-Fjærland-Sogndal dag 6.
Sogndal-Tindevegen-Lærdal-Flåm dag 7.
Da har vi brukt halve tida. Tar vi en sving til Bergen og surrer bort resten av dag 8 der, har vi fortsatt brukbar tid til å få med oss noe av Sørvestlandet og Telemark, vil jeg tro.
Høres dette ut som fornuftige etapper?
Sist redigert av oivindg den 06 okt 2020, 19:39, redigert 4 ganger totalt.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Jeg synes du er inne på noe fornuftig nå, særlig med tanke på at dere skal kjøre tidlig i Junioivindg skrev: 06 okt 2020, 17:58 Mange bra tips, her. Setter pris på det!
Det er noen steder som er magnetiske for amerikanerne. Eller, for alle utenlandsturister, kanskje. Flåm og Geiranger er to av dem. Det spørs om ikke turen kan bli en runde i området nordover fra Sognefjorden. Kanskje vi kan få med oss Atlanterhavsveien og Trollstigen før vi snur sørover igjen.

Legg heller opp en rute langs kysten. Rundt sørlandet og nordover vestlandet til Trondheim, eller motsatt vei. Ta avstikkere opp i fjellene dersom det er forsvarlig, eller kjør langs kysten om det er bedre.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39846
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Mener Kystriksveien, men ser at dette kan bli litt vel ambisiøst.oivindg skrev: 06 okt 2020, 19:26 Du mener vel Atlanterhavsveien, eller? Er ikke Kystriksveien nord for Steinkjer?
Atlanterhavsveien er forsåvidt ganske kjapt unnagjort.
Artig MC-vei dette, mens Kystriksveien byr på en god del mer, etter min mening.
Men så er jo denne strekningen også atskillig lenger.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Skjønner. @rolf-arne mente vi burde bruke tre dager fra Trondheim til Bodø. Da går det nesten ei uke tur-retur for å få med seg Kystriksveien. Tror det må bli neste gang.AJ skrev: 06 okt 2020, 19:55Mener Kystriksveien, men ser at dette kan bli litt vel ambisiøst.oivindg skrev: 06 okt 2020, 19:26 Du mener vel Atlanterhavsveien, eller? Er ikke Kystriksveien nord for Steinkjer?
Atlanterhavsveien er forsåvidt ganske kjapt unnagjort.
Artig MC-vei dette, mens Kystriksveien byr på en god del mer, etter min mening.
Men så er jo denne strekningen også atskillig lenger.
Sånn for seinere, hvordan er mulighetene for å få fraktet motorsykler rundt i Norge. For eksempel å sende dem til Trondheim for å starte turen der, kjøre Kystriksveien og Lofoten og så sende syklene hjem igjen fra Narvik eller kanskje Bodø?
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Det ser ut til å bli en fin 14 dg tur,oivindg skrev:Du mener vel Atlanterhavsveien, eller? Er ikke Kystriksveien nord for Steinkjer?AJ skrev: 06 okt 2020, 18:45Kystriksveien bør man få med seg om man først svinger seg gjennom Trollstigen.oivindg skrev: 06 okt 2020, 17:58 Mange bra tips, her. Setter pris på det!
Det er noen steder som er magnetiske for amerikanerne. Eller, for alle utenlandsturister, kanskje. Flåm og Geiranger er to av dem. Det spørs om ikke turen kan bli en runde i området nordover fra Sognefjorden. Kanskje vi kan få med oss Atlanterhavsveien og Trollstigen før vi snur sørover igjen.
I finvær er denne strekningen, som ofte kalles verdens vakreste MC-vei, en opplevelse som stedvis kan ta pusten fra en!
Det ser ut som at vi kan kjøre til Beitostølen eller Bygdin på dag 1.
Så Valdresflye-Dombås-Trollveggen-Åndalsnes dag 2.
Åndalsnes-Eikesdalen-Molde dag 3.
Molde-Atlanterhavsveien-Åndalsnes dag 4.
Åndalsnes-Trollstigen-Geiranger dag 5.
Geiranger-Stryn-Fjærland-Sogndal dag 6.
Sogndal-Tindevegen-Lærdal-Flåm dag 7.
Da har vi brukt halve tida. Tar vi en sving til Bergen og surrer bort resten av dag 8 der, har vi fortsatt brukbar tid til å få med oss noe av Sørvestlandet og Telemark, vil jeg tro.
Høres dette ut som fornuftige etapper?
Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..