Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår
-
- Innlegg: 21
- Registrert: 19 aug 2019, 08:26
- Motorsykkelen din: Hayabusa
Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår
Jeg skulle gjerne hatt deres innspill på mulige konsekvenser av trimming av motorsykkel. Vilkårene til 4 av 5 forsikringselskaper jeg har gjennomgått presiserer at forsikringen ikke dekker skade på motorvogn som er modifisert uten godkjenning fra statens vegvesen. Det konkrete eksempelet gjelder en ZX-10R med uoriginal potte, katalysator fjernet, og mapping på benk (chiptuning) for å optimalisere drift og fjerne feilmelding som ellers oppstår ved fjerning av katalysatoren. Den er registrert med 200 Hk men uten katalysator og original potte er det innlysende at den er modifisert. Det samme (potte, mapping, uoriginale drev og speedohealer) gjelder forsåvidt også min forrige sykkel (GSX1300R). Hva gjør man når det gjelder forsikring av kjøretøyet og hva er risikoen ved å bruke et selskap med slike forbehold i vilkårene? Jeg vil tro at problemet er relevant for mange og hører gjerne fra de som har relevant erfaring. Synspunkter florerer :)
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår
Jeg vil tro at du ved en ulykke der du kjører ut eller det på andre måter kan skyldes på for høy fart så vil forsikringsselskapet prøve på delvis eller full regress, altså at de kutter i erstatninga. Er det mye skade risikerer du å sitte igjen med store kostnader selv, spesielt hvis du har forårsaket skade på andre kjøretøy eller personer.
De fleste gir vel faen og satser på at det går bra. Det gjør det vel i de fleste tilfeller også. Jeg løfter ingen moralsk pekefinger i så måte. Det får bli opp til hver enkelt. Selv er jeg den forsiktige typen, så hvis jeg skulle trimmet sykkelen ville jeg valgt en løsning som jeg kunne få godkjent og i vognkortet. Har gjort det på bilen.
En ting du ikke nevner er garanti, så jeg regner med at sykkelen din er mer enn et par år gammel. Ellers vil problemer med garanti/reklamasjonsrett være et tema også.
De fleste gir vel faen og satser på at det går bra. Det gjør det vel i de fleste tilfeller også. Jeg løfter ingen moralsk pekefinger i så måte. Det får bli opp til hver enkelt. Selv er jeg den forsiktige typen, så hvis jeg skulle trimmet sykkelen ville jeg valgt en løsning som jeg kunne få godkjent og i vognkortet. Har gjort det på bilen.
En ting du ikke nevner er garanti, så jeg regner med at sykkelen din er mer enn et par år gammel. Ellers vil problemer med garanti/reklamasjonsrett være et tema også.
-
- Innlegg: 21
- Registrert: 19 aug 2019, 08:26
- Motorsykkelen din: Hayabusa
Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår
Takk for innspill! Jeg tenker også at forsikringen skal være en sikkerhet og ikke et usikkerhetsmoment!oivindg skrev:Jeg vil tro at du ved en ulykke der du kjører ut eller det på andre måter kan skyldes på for høy fart så vil forsikringsselskapet prøve på delvis eller full regress, altså at de kutter i erstatninga. Er det mye skade risikerer du å sitte igjen med store kostnader selv, spesielt hvis du har forårsaket skade på andre kjøretøy eller personer.
De fleste gir vel faen og satser på at det går bra. Det gjør det vel i de fleste tilfeller også. Jeg løfter ingen moralsk pekefinger i så måte. Det får bli opp til hver enkelt. Selv er jeg den forsiktige typen, så hvis jeg skulle trimmet sykkelen ville jeg valgt en løsning som jeg kunne få godkjent og i vognkortet. Har gjort det på bilen.
En ting du ikke nevner er garanti, så jeg regner med at sykkelen din er mer enn et par år gammel. Ellers vil problemer med garanti/reklamasjonsrett være et tema også.
Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår
Vet ikke hvor mange som tenker på forsikring ved bytte av eksos, ved kjøp av ny sykkel er det flere som kan leveres med annen eksos. Eks Honda, KTM, Ducati, HD og sikkert flere. Har sett race anlegg, Ducati vet jeg du kunne få levert med Termignoni anlegg der cat’n også ble erstattet. Godkjent??
Vedr tuning så er det jo ikke hk avgift etter 1.1.2017 lengre men hvor mange prosent økning er det på de 200 hk som du allerede har?
Vedr tuning så er det jo ikke hk avgift etter 1.1.2017 lengre men hvor mange prosent økning er det på de 200 hk som du allerede har?
Eksos utover original skal være merket for å være godkjent på vei. De fleste slip-on endrer lydbilde lite.Man kan i Norge ha en feilmargin på inntil 15 % i forhold til det som er oppgitt i vognkortet ved en effekt måling.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 21
- Registrert: 19 aug 2019, 08:26
- Motorsykkelen din: Hayabusa
Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår
Etter mapping ligger effekt fortsatt godt under 200 hk målt ved bakhjulet da effekt rapportert av produsent måles ved uttaket fra motoren ikke ved bakhjulet. Mapping gir en typisk effektøkning på rundt 5%, ikke mer. Arbeidet er gjort av tidligere eier og er ikke dokumentert.dypen skrev:Vet ikke hvor mange som tenker på forsikring ved bytte av eksos, ved kjøp av ny sykkel er det flere som kan leveres med annen eksos. Eks Honda, KTM, Ducati, HD og sikkert flere. Har sett race anlegg, Ducati vet jeg du kunne få levert med Termignoni anlegg der cat’n også ble erstattet. Godkjent??
Vedr tuning så er det jo ikke hk avgift etter 1.1.2017 lengre men hvor mange prosent økning er det på de 200 hk som du allerede har?Eksos utover original skal være merket for å være godkjent på vei. De fleste slip-on endrer lydbilde lite.Man kan i Norge ha en feilmargin på inntil 15 % i forhold til det som er oppgitt i vognkortet ved en effekt måling.
Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår
Hvordan er lydbilde da, produsenten av anlegget oppgir kanskje det ... sammenligne med det som sykkel’n er typegodkjent med.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår
Har lydbilde/ lydnivå noen betydning for forsikringa ?dypen skrev: 08 okt 2020, 20:18 Hvordan er lydbilde da, produsenten av anlegget oppgir kanskje det ... sammenligne med det som sykkel’n er typegodkjent med.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår
Nei, men du er den første som blir vinka inn ...
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 21
- Registrert: 19 aug 2019, 08:26
- Motorsykkelen din: Hayabusa
Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår
Lyden med db killere er standard uten å ligne en symaskin. Det er mer dekning ved uhell som er av interesse, ikke utfall ved teknisk kontroll.dypen skrev:Nei, men du er den første som blir vinka inn ...
Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår
Sikkert noen her inne som kan si litt om dette ...
Kan vel ikke huske å ha hørt eller lest om noen mc ulykke der det har vært krav mot forsikringstager i etterkant på grunn av nevnte tillfeller noe som sikkert ville vekke interesse hos media.
Kan vel ikke huske å ha hørt eller lest om noen mc ulykke der det har vært krav mot forsikringstager i etterkant på grunn av nevnte tillfeller noe som sikkert ville vekke interesse hos media.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår
Kommer aldri til å forstå trangen til å trimme en tung motorsykkel. Jeg ser at tøffere lyd kan være ønskelig, men å trimme en motorsykkel som har tett opp til 200HK'er fordelt på litt over 200 kg. ser jeg rett og slett ikke poenget med. Så sant man da ikke driver med banekjøring eller konkurranse på høyt nivå for å tyne det ytterste ut av sykkelen og dermed vinne noen få sekunder på noen kilometer.
Men samtidig vil jeg vel neppe tro at det er de 5-10 ekstra hestene som gjorde at man kjørte ut eller havnet i ulykke. Når dte er sagt så skjønner jeg jo at det må finnes noen regler rundt dette, hvis ikke så hadde det vel tatt overhånd.
I mitt hode så tipper jeg at forsikringsselskapene vil ha dette som en sikkerhetsmargin og bruke denne regelen for alt det er verdt ved behov. Jeg tror vel kanskje ikke at dette bør slå feil ut for forsikringsstaker i de fleste tillfeller. Men er det store personskader inne i bildet samt råkjøring hvor den som kjører kanskje også er en gjenganger, så vil jeg tro at dem lett kan gjøre deg til gjeldslave resten av livet.
Jeg ville vertfall ikke risikert det. Hva andre gjør for være deres valg :)
Men samtidig vil jeg vel neppe tro at det er de 5-10 ekstra hestene som gjorde at man kjørte ut eller havnet i ulykke. Når dte er sagt så skjønner jeg jo at det må finnes noen regler rundt dette, hvis ikke så hadde det vel tatt overhånd.
I mitt hode så tipper jeg at forsikringsselskapene vil ha dette som en sikkerhetsmargin og bruke denne regelen for alt det er verdt ved behov. Jeg tror vel kanskje ikke at dette bør slå feil ut for forsikringsstaker i de fleste tillfeller. Men er det store personskader inne i bildet samt råkjøring hvor den som kjører kanskje også er en gjenganger, så vil jeg tro at dem lett kan gjøre deg til gjeldslave resten av livet.
Jeg ville vertfall ikke risikert det. Hva andre gjør for være deres valg :)
Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår
Har aldri hørt at forsikring har redusert dekning av en mc med effektanlegg og normal tuning av motor. Dette blir jo gjort over en lav sko her i landet.Amerikaneren skrev: 08 okt 2020, 23:15Det er mer dekning ved uhell som er av interesse, ikke utfall ved teknisk kontroll.
Har selv fått erstattet bla. effektanlegg/potte etter en støttevelt på en 200+ hk sykkel for ikke mange år siden.
Jeg ville heller vært bekymret for om tuning er ihht krav mtp garanti. Det er ikke all tuning som er det her i landet..
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår
"Tuning" kan være det nettopp ordet også hinter til. Justering. Det er mange moderne sykler som kan ha veldig godt av en god tuning for å jevne ut motorgange som i mange tilfeller er "voldtatt" av produsent for å være kompatible med utslippskravene.Bjerknez skrev: 09 okt 2020, 07:25 Kommer aldri til å forstå trangen til å trimme en tung motorsykkel. Jeg ser at tøffere lyd kan være ønskelig, men å trimme en motorsykkel som har tett opp til 200HK'er fordelt på litt over 200 kg. ser jeg rett og slett ikke poenget med. Så sant man da ikke driver med banekjøring eller konkurranse på høyt nivå for å tyne det ytterste ut av sykkelen og dermed vinne noen få sekunder på noen kilometer.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår
Vet om en kar som kjørte av veien med en Ducati 1098 med Termignoni effektanlegg og race ECU.
Fikk redusert erstatning siden sykkel var trimmet.
Så forsikringsselskapene bruker alle knep de kan for å redusere utbetalinger.
Fikk redusert erstatning siden sykkel var trimmet.
Så forsikringsselskapene bruker alle knep de kan for å redusere utbetalinger.
-
- Innlegg: 21
- Registrert: 19 aug 2019, 08:26
- Motorsykkelen din: Hayabusa
Re: Tuning, trimming, modifisering og forsikringsvilkår
Det er dette jeg frykter og tror jeg må nok avklare med relevante forsikringselskaper direkte. Gjensidige tar ikke slike forbehold i sine vilkår, men de andre jeg har vurdert gjør det.simpson skrev:Vet om en kar som kjørte av veien med en Ducati 1098 med Termignoni effektanlegg og race ECU.
Fikk redusert erstatning siden sykkel var trimmet.
Så forsikringsselskapene bruker alle knep de kan for å redusere utbetalinger.