Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39874
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 13 okt 2020, 15:32
Nomade skrev: 13 okt 2020, 11:22 48.000 på et kjede

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 4778158740
Jeg er ikke noen motstander av Tutoro jeg, men denne reklamen er lite troverdig spør du meg.
Hadde mer enn 43K på originalkjedet CZ fra Tsjekkia på KTM'en da jeg byttet i sommer.
Og kjedet som be byttet ut hadde en god del mer å gå på.
Det hadde også nesten ikke blitt justert i løpet av 43K. Meo. minimal slitasje i lengderetningen (slitt, ikke strukket :[-X ).

Det hadde fint gått å kjørt noen tusen til med det kjedet, uten tvil.
Tutoro montert få dager etter sykkelkjøpet og vært i bruk hele tiden siden sykkelen var ny i april 2018.

Så... lite troverdig reklame :eh .
Ikke for meg som faktisk har erfaring med Tutoro :thumleft .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Kjederens og smøring, vask

Legg inn av niko »

Sui skrev: 13 okt 2020, 17:10 Noen som har link til kjederens og smøring tilgjengelig rundt Oslo/Ås? :eh

Hvordan ville dere vasket et nedgriset kjede? Tenkte å spyle lett med vann og tørke av litt med et rent håndkle, også bruke en slags rens med biltema sin kjedebørste for å få av rester også skylle det av og tørke det helt før jeg bruker smøring? Er nå et tykt belegg på kjedet, tror egentlig det ikke burde være det? :-k

Eller holdet det med vaske og skrubbe litt med håndkle også bare spraye over? :scratch

Er biltema sin kjedespray bra nok?

Ekstra spørsmål; før vinteren, holder det å få av møkk med vann og en fille eller burde det brukes noe såpe av no slag? Hvilken såpe? :sorry
Kjøp parafin på Biltema. Finn en gammel sprayflaske og fyll den med parafin. Sett sykkelen på midtstøtta. Dra kjedet rolig rundt mens du spruter på parafin. Hold en klut under for å unngå for mye søl. Gni av griseriet med kluten. Skift klut og sprut på mer til det er rent. Skyll av med med vann og spray på kjedespray. Sånn gjør jeg det i hvert fall :-)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Kjederens og smøring, vask

Legg inn av kjellv »

niko skrev: 13 okt 2020, 18:31
Sui skrev: 13 okt 2020, 17:10 Noen som har link til kjederens og smøring tilgjengelig rundt Oslo/Ås? :eh

Hvordan ville dere vasket et nedgriset kjede? Tenkte å spyle lett med vann og tørke av litt med et rent håndkle, også bruke en slags rens med biltema sin kjedebørste for å få av rester også skylle det av og tørke det helt før jeg bruker smøring? Er nå et tykt belegg på kjedet, tror egentlig det ikke burde være det? :-k

Eller holdet det med vaske og skrubbe litt med håndkle også bare spraye over? :scratch

Er biltema sin kjedespray bra nok?

Ekstra spørsmål; før vinteren, holder det å få av møkk med vann og en fille eller burde det brukes noe såpe av no slag? Hvilken såpe? :sorry
Kjøp parafin på Biltema. Finn en gammel sprayflaske og fyll den med parafin. Sett sykkelen på midtstøtta. Dra kjedet rolig rundt mens du spruter på parafin. Hold en klut under for å unngå for mye søl. Gni av griseriet med kluten. Skift klut og sprut på mer til det er rent. Skyll av med med vann og spray på kjedespray. Sånn gjør jeg det i hvert fall :-)
Ikke bruk såper eller løsemidler til dette, ingen kjemikalier som du ikke vet med sikkerhet at o-ringene/x-ringene i kjedet tåler. Bruk enten kjederens som du får kjøpt på sprayboks og er beregnet på slike kjeder, eller tynne oljeprodukter som parafin/lampeolje/fyringsolje/diesel.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 13 okt 2020, 15:32
Nomade skrev: 13 okt 2020, 11:22 48.000 på et kjede

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 4778158740
Jeg er ikke noen motstander av Tutoro jeg, men denne reklamen er lite troverdig spør du meg.
Har ikke sett hele saken, men det er ganske sikkert 48k miles, ca 75k kilometer. Det er bra. Jeg kjører glatt +40k kilometer på did xring uten kjedesmører.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

cannon skrev: 13 okt 2020, 18:56
Bjerknez skrev: 13 okt 2020, 15:32
Nomade skrev: 13 okt 2020, 11:22 48.000 på et kjede

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 4778158740
Jeg er ikke noen motstander av Tutoro jeg, men denne reklamen er lite troverdig spør du meg.
Har ikke sett hele saken, men det er ganske sikkert 48k miles, ca 75k kilometer. Det er bra. Jeg kjører glatt +40k kilometer på did xring uten kjedesmører.
Var visst miles ja :) Skiftet framdrev en gang.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 13 okt 2020, 17:30
Bjerknez skrev: 13 okt 2020, 15:32
Nomade skrev: 13 okt 2020, 11:22 48.000 på et kjede

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 4778158740
Jeg er ikke noen motstander av Tutoro jeg, men denne reklamen er lite troverdig spør du meg.
Hadde mer enn 43K på originalkjedet CZ fra Tsjekkia på KTM'en da jeg byttet i sommer.
Og kjedet som be byttet ut hadde en god del mer å gå på.
Det hadde også nesten ikke blitt justert i løpet av 43K. Meo. minimal slitasje i lengderetningen (slitt, ikke strukket :[-X ).

Det hadde fint gått å kjørt noen tusen til med det kjedet, uten tvil.
Tutoro montert få dager etter sykkelkjøpet og vært i bruk hele tiden siden sykkelen var ny i april 2018.

Så... lite troverdig reklame :eh .
Ikke for meg som faktisk har erfaring med Tutoro :thumleft .
Som mevnt, jeg har ingen grunnlag for å si at Tutoro ikke funker. Men innlegg på Tutoro sin egen Facebook side som Tutoro selv trolig har valgt å dele er ikke veldig troverdig nei.

Det er så mange faktorer som spiller inn for dette at jeg ikke synes man burde gi Tutoro all ære. Det kan være svingninger i produksjonen av kjedene og ingen av kjedene bær heller være helt like, samt at vi kjlrer forskjellig alle sammen.

Jeg benekter det altså ikke, men jeg er litt mer der at så lenge det funker for deg, kjør på :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39874
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 13 okt 2020, 22:23
Jeg benekter det altså ikke, men jeg er litt mer der at så lenge det funker for deg, kjør på :thumleft
Det er nok ikke meg det skal funke for, men for kjede og drev på sykkelen. Selvfølgelig... :crazy:
Det jeg slipper å tenke på er å smøre eller spraye kjedet hver 500 km., som er den vanligste anbefalingen.
Så ja, når jeg får tenkt meg litt om, så funker det faktisk ganske bra for meg også :knegg
Og har gjort det nå i godt over 100K på to sykler.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 13 okt 2020, 22:31
Bjerknez skrev: 13 okt 2020, 22:23
Jeg benekter det altså ikke, men jeg er litt mer der at så lenge det funker for deg, kjør på :thumleft
...Så ja, når jeg får tenkt meg litt om, så funker det faktisk ganske bra for meg også :knegg .....
Nettopp :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39874
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 13 okt 2020, 11:22 48.000 på et kjede

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 4778158740
48.000 miles bekreftes det nå etter at jeg spurte...

Slett ikke utenkelig med tanke på den standen kjedet jeg byttet ut var i. Det kunne jeg helt sikkert kjørt 10, kanskje 15000 eller mer med siden alle ledd forsatt var smidige, alle X-ringer intakt og svært få justeringer og med mye å gå på fortsatt, i løpet av drøye 43K.
Sykkelen hadde vært på service dagen før og dagen etter skulle jeg få montert nye dekk. Og siden jeg hadde kjede og drev liggende tok jeg med det i samme slengen, uten at det altså var strengt tatt nødvendig.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7160
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Kjøp av drev og kjede

Legg inn av dypen »

Gammel tråd men når det gjelder kjede og drev skaffer alle mc forhandlere det, eller du kan velge og vrake på nettet og sider som eBay Amazon etc :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

35.000 km med Tutoro under røffe forhold.

Bilde

https://earth-roamers.blogspot.com/2015 ... harsh.html

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39874
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 18 nov 2020, 12:36 35.000 km med Tutoro under røffe forhold.

Bilde

https://earth-roamers.blogspot.com/2015 ... harsh.html
Har ikke lest saken, så jeg vet ikke om earth-roameren byttet kjede og drev ved 35 K?
Uansett så synes jeg kjede og drev på bildet fortsatt ser veldig bra ut etter 35 K, så dette bør holde atskillig tusen til.

Som tidligere nevnt i tråden har jeg hatt Tutoro på to 1290'er og mer enn 100 K og har ingenting å klage på. Kun positive erfaringer :thumleft .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

Byttet fremdrev ved 30.000 km så det er nok det nye på bildet. Ser forøvrig att vedkommende har lagt smøringen på fremdrevet, samme som jeg endte opp med å gjøre.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39874
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 18 nov 2020, 12:58 Byttet fremdrev ved 30.000 km så det er nok det nye på bildet. Ser forøvrig att vedkommende har lagt smøringen på fremdrevet, samme som jeg endte opp med å gjøre.
OK.
Leste en vitenskapelig undersøkelse om kjedesmøring for en tid siden (link til undersøkelsen i annen tråd her, mener jeg å huske... :-k ), hvor det framkom at automatiske kjedesmørere som Scottoiler, Tutoro, PD oiler osv førte til noe raskere slitasje på nettopp framdrevet, enn om man kun brukte kjedespray.
Å bytte framdrev er en enkel jobb, for øvrig. Selv jeg greide dette på KTM'en :crazy: .

Ja, framdrevet på earth-roamer sykkelen så uforskammet bra ut til å ha tilbakelagt 35000 km.
Regner med at kjedet hadde gått 35 K? Så rimelig velbrukt ut, men samtidig med tight avstand mellom kjedeleddene. Samme erfaring som jeg hadde med originalkjedet på KTM'en.
Skal bli interessant se hvordan nåværende drivlinje utvikler seg med tanke på slitasje; Ognibene framdrev med støydemperring, CZ kjede (samme som sykkelen ble levert med) og JT bakdrev.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

DirtDiver
Innlegg: 55
Registrert: 03 mar 2017, 09:28
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2017

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av DirtDiver »

Hei... jeg har en MT 09 som har gått ca. 25.000.....ser jeg må bytte kjedet no, men MÅ jeg bytte drevene sammtidig hvis ikke disse er deformert?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7160
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Ja vil jeg si etter 25k ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39874
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

DirtDiver skrev: 19 des 2020, 22:32 Hei... jeg har en MT 09 som har gått ca. 25.000.....ser jeg må bytte kjedet no, men MÅ jeg bytte drevene sammtidig hvis ikke disse er deformert?
Alltid lurt å bytte hele drivlinja samtidig. Dvs. kjede og begge drev samtidig.
Men jeg vet om noen som bytter framdrev oftere. Gjorde dette selv i sommer før en lengre tur før jeg noen uker senere byttet hele drivlinja.
I mitt tilfelle var kjedet fortsatt i godt hold med minimal slitasje slik at dette kunne jeg nok ganske sikkert kjørt 10-15000 km. til med.
Men jeg valgte altså å bytte hele drivlinja siden jeg hadde nytt kjede og nye drev liggende, klar til montering.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

DirtDiver skrev: 19 des 2020, 22:32 Hei... jeg har en MT 09 som har gått ca. 25.000.....ser jeg må bytte kjedet no, men MÅ jeg bytte drevene sammtidig hvis ikke disse er deformert?
Hvordan ser du det? Skal det byttes på 25.000? Hvis kjedet ikke er merkbart strekt, og drevene ser fine ut, så trenger du ikke bytte drevene.
25.000 er ikke spesielt mye på et kjede, men vedlikehold og kjørestil kan ha mye å si.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39874
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

cannon skrev: 20 des 2020, 18:31
DirtDiver skrev: 19 des 2020, 22:32 Hei... jeg har en MT 09 som har gått ca. 25.000.....ser jeg må bytte kjedet no, men MÅ jeg bytte drevene sammtidig hvis ikke disse er deformert?
Hvordan ser du det? Skal det byttes på 25.000? Hvis kjedet ikke er merkbart strekt, og drevene ser fine ut, så trenger du ikke bytte drevene.
25.000 er ikke spesielt mye på et kjede, men vedlikehold og kjørestil kan ha mye å si.
Mulig DirtDiver har målt kjedet i henhold til brukermanualen og sett at den oppgitte slitelengden er overskredet.
Gjorde dette selv på KTM kjedet et par ganger og målte dette godt innenfor slitemarginen. I tillegg kunne man se med et blotte øye at kjedet ikke var særlig slitt, eller strukket, som mange feilaktig bruker om slitte kjeder. Dette mener jeg man se ganske godt på avstanden mellom leddene, som viser hvor slitt leddene er: tett og lang avstand mellom leddene sammenlignet med nytt kjede.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7160
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Avstand mellom leddene er en ting men hvis du merker deg posisjon med nytt kjede kontra 5k 10k osv Er ambisjonen å spare drevene er ikke fasiten å kjøre 25k også oppdage at kjede er slitt. I mitt hode må du ha en plan for kjedebytte regelmessig ex 10k +. Selv tenker jeg kjede drev er ingen kostbar affære så jeg bytter alt når den tid kommer. På min CB750 og Z1000 hadde jeg en annen strategi, kjøpte kjempebillig maskinkjede i metervare og bytta sikkert tre ganger hver sommer. Hvor smart det var kan diskuteres men jeg bytta ikke drev.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39874
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Ser det med å ha en plan på kjede- og drevbytte, dypen. Vet at en del gjør dette en gang i året. Ikke minst pga. at det ikke er store kostnaden.
Men jeg har likevel valgt en litt annen strategi, for å si det på den måten. Nemlig å sørge for god og kontinuerlig smøring under kjøring for på den måten å redusere slitasjen mest mulig med tanke på lengst mulig problemfri levetid og kjørelengde.

Drøye 43K på originalkjedet, som jeg er overbevist hadde holdt inntil 10, kanskje 15K lenger bedømt ut fra tilstanden etter at det ble byttet. Byttet ble delvis gjort av praktiske hensyn siden dekkbyttet ble gjort samtidig. Det gamle kjedet ble for øvrig erstattet med samme type, tsjekkiske CZ, som jeg satser på at dette holder enda lenger. Ved hjelp av god smøring med Tutoro automatisk kjedesmører... ;) :thumleft .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

AJ skrev: 20 des 2020, 18:49
cannon skrev: 20 des 2020, 18:31
DirtDiver skrev: 19 des 2020, 22:32 Hei... jeg har en MT 09 som har gått ca. 25.000.....ser jeg må bytte kjedet no, men MÅ jeg bytte drevene sammtidig hvis ikke disse er deformert?
Hvordan ser du det? Skal det byttes på 25.000? Hvis kjedet ikke er merkbart strekt, og drevene ser fine ut, så trenger du ikke bytte drevene.
25.000 er ikke spesielt mye på et kjede, men vedlikehold og kjørestil kan ha mye å si.
Mulig DirtDiver har målt kjedet i henhold til brukermanualen og sett at den oppgitte slitelengden er overskredet.
Gjorde dette selv på KTM kjedet et par ganger og målte dette godt innenfor slitemarginen. I tillegg kunne man se med et blotte øye at kjedet ikke var særlig slitt, eller strukket, som mange feilaktig bruker om slitte kjeder. Dette mener jeg man se ganske godt på avstanden mellom leddene, som viser hvor slitt leddene er: tett og lang avstand mellom leddene sammenlignet med nytt kjede.
Et 5xx kjede regnes som utslitt når det er "strekt" mer enn 1/10" over 21 "pinner". Nytt kjede måler 12 5/10", servicegrensen er typisk 12 6/10 tommer. Jeg tar ikke den på øyemål......;-)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7160
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Det er ingen tvil om at godt vedlikehold og regelmessig smøring er nøkkel’n til langt godt liv på kjede og drev. Automatisk kjedesmøring er helt klart å anbefale, det eneste som får meg til å ikke velge det er frykten for oljesøl som blir magnet for annen støv grus skitt etter veien ;) Men, uansett om du har gammel eller ny sykkel vil det være fornuftig å gjøre seg noen tanker rundt kjede drev så det ikke blir ett plutselig problem du forsøker å komme billig ut av. Det blir aldri billig! Som en liten kuriositet vedr automatisk kjedesmøring.Kawasaki kom med automatisk kjedesmøring på Z900 i 1972 hvor oljepumpa var plassert i motordeksel utenfor fremre drev og kjede ble smørt ved framdrevet. Mengde olje kan justeres med en skrue pluss - minus under ett lite deksel på motor. Dette ble ikke levert på -76 modellen, alt er likt men oljepumpa mangler :)
144FE9C3-991E-4B7C-A517-ECC3943A1E3D.jpeg
4DB5E9F0-0AC1-4899-94D7-1F925AC3DE4E.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39874
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 20 des 2020, 20:21 Som en liten kuriositet vedr automatisk kjedesmøring.Kawasaki kom med automatisk kjedesmøring på Z900 i 1972 hvor oljepumpa var plassert i motordeksel utenfor fremre drev og kjede ble smørt ved framdrevet.
Interessant!
Burde være en smal sak for motorsykkelprodusentene å (videre)utvikle slike systemer på dagens sykler og gjøre dette til enten standard eller ekstrautstyr.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Lotus2015
Innlegg: 33
Registrert: 08 des 2020, 18:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsx 1000s

Kjederengjøring (avmontert sykkelen)

Legg inn av Lotus2015 »

Hei, lurer på hvilke middel jeg skal legge kjede oppi for å få det rent. Har fra før brukt parafin, men da har det ikke blitt tatt av sykkelen, men nå skal den av og rengjøres orntelig. :scratch
Sist redigert av AJ den 18 feb 2021, 11:51, redigert 1 gang totalt.

Svar