FreewheelBurning skrev: 18 okt 2020, 18:39
cannon skrev: 18 okt 2020, 18:35
Noen tanker om hjulstørrelse: Mindre hjul gir høyere rotasjonshastighet og derav mer slitasje på hjullager. Tilsvarende også mer dekkslitasje. I tillegg gir de mindre "contact patch", altså kontaktflate med underlaget. De gir også dårligere komfort ved passering av ujevnheter i veibanen. Hva er egentlig fordelen med mindre hjul? Jeg vet ikke.
Svinger lettere. Ja det er gode poeng som du sier og kan ikke benektes. Samtidig kjører jeg 15-20k på mine 13/14" hjul, så det er utvilsomt andre faktorer som spiller mye mer inn på slitasje. Komfor og grep er også unektelig argumenter du kommer med, samtidig kjøres det rundt på små hjul uten problem, så det blir jo neppe avgjørende for hverken grep, komfor eller slitasje?
Jeg kan skrive under på at det cannon skriver her stemmer. Små hjul gir dårligere komfort på ujevn vei. Det vet jeg for jeg har kjørt en scooter med små hjul. Ganske stor forskjell. Det med veigrepet merker man jo ikke hvis man bare kjlrer rett frem. Liker man litt heftig nedlegg etc. så er nok ikke små hjul og foretrekke.
For meg virker det mest som om du er ute etter argumenter for å beholde scooteren. Liker du scooteren, så kjør den til krampa tar deg, til den dagen du evt. finner ut at du vil prøve noe annet.
Jeg kjenner noen som er med i "Morropeden". En gjeng med gamle mopeder som kjører ganske langt. Dem storkoser seg på tur. Men du må se ironien og ta det for det det er. Man må rett og slett ned med tempoet og ta frem andre gleder. Noen mopeder er rosa, andre kjører rundt med høyball på bagasjebrettet, mens noen også kler seg ut etc.
Det betyr at man kan ha det gøy på moped også. Men da i en annen setting.
Det med hva som er komfort må oppleves og erfares. Har du kjørt andre sykler? Har du noe sammenligningsgrunnlag, eller tar du bare det andre sier forgitt? Jeg har som nevnt kjørt en rekke forskjellige sykler på ganske kort tid og den sykkelen jeg har kjørt som har gitt meg best komfort tror jeg er en Triumph 1200 tiger. Altså med kun sittekomfort i tankene. Sykkelen som har hatt mest spennende motor og teknologi er S1000R etc. det er kun to sykler jeg har direkte misstrivdes på, lg det er en Honda CB600F grunnet en uhyre kjip motor, og en 300 scooter som var enda værre. Alt det andre jeg har kjørt funker og jeg hadde ikke vært flau av å bli sett på noen av dem.
Motorsykkel er en hobby. Det har lite med fornuft å gjøre, for min del.