Har en 2019 AT1000 '19 modell som har bikka rett over 17k kjørte km.
Er enig med StiaWe at den kan virke noe bløt under kjøring, men mye av det kan heldigvis stilles på om man er tyngre en antatt standardsjåfør.
Rust har jeg ikke sett noe til, og selv om det havner en del dritt på midtstammen bak forhjulet, ser jeg ingen skader hvor det har blitt hull i lakk som kan forårsake rust. Var på dagslang grustur i Mai, og jeg så ikke antydning til skader etter dette. Her også merket jeg at den bar seg godt med hensyn til understellet, da jeg satt mesteparten av dagen på grusturen
Eiker og felger ser helt strøkne ut selv etter intens vask med midler for å få de blanke igjen :)
Jeg har DCT versjonen og jeg har ikke savnet manuell et øyeblikk. Til vanlig kjøring er D-modus OK, er det sportslig kjøring, er S-modus 3 med knapper mer en nok til at sykkelen endrer karakter helt. Er litt Dr. Jekyll og Mr. Hyde på 2 hjul.
Gikk fra en '15 V-Strom 1000 og kan si at jeg føler AT'en er lettere å balansere, manøvrere og håndtere selv om den er 25-30 kg tyngre en V-Stromen var.
Håper det var til litt hjelp i vurderingen :)
Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)
- Bjerknez
- Innlegg: 23358
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Jeg fikk jo kjørt den gamle versjonen og jeg må inrømme at sykkelen jeg kjørte faktisk så langt bedre ut i virkeligheten enn den gjorde på bilder. Den hadde noen interresante detaljer og den virket ikke "kjip" slik jeg trodde når det kommer til utseendet.
Demperne var vannvittig bløte ja og jeg trodde nesten jeg skulle subbe hakepartiet i asfalten når jeg bråbremset. Funker sikkert på grus og i ulent terreng (Hva vet vel jeg om det), men jeg hadde nok ønsket et mye strammere oppsett til asfaltbruk.
DTC (automatkassen) var i mine øyne helt håpløs i vanlig modus. I sport funket det bedre. men jeg ble aldri noen fan av automat. Jeg synes ikke det hører hjemem på en motorsykkel og spesielt ikke en sykkel som er beregnet for turer i skog og mark og kanskje en del gruskjøring. har for meg at at man har mer kontroll med manuell gir.
Motoren var som vanlig kruttsterk på laveturtall og ikke veldig spennende i motsatt fall. Vindskjermen funket ikke på denne heller. Jeg har gitt opp dette med vindskjermer og må bare innse at dette ikke er helt meg. Turbulens er stikkordet.
Men ja, jeg har kjørt mer spennende sykler i den klassen. Ingen har overbevist meg ennå, men jeg holder en knapp på Triumph Tiger 1200 av de jeg har kjørt som kan kalles "traktor". Yamaha Tracer vinner på motor, og er en "mye-for-pengene-sykkel". Afrika Twin er nok mer seriøs når det kommer til den tekniske biten vil jeg tro.
Når alt kommer til alt så synes jeg traktorer av ale slag blir veldig gubbete. Jeg blir så alt for fort eldre og gubbe kan jeg være den dagen jeg blir det. Men at Africa Twin eller andre sykler er dårlige sykler tror jeg ikke og det kommer jeg aldri til å mene. Men det passer bare ikke for meg.
Demperne var vannvittig bløte ja og jeg trodde nesten jeg skulle subbe hakepartiet i asfalten når jeg bråbremset. Funker sikkert på grus og i ulent terreng (Hva vet vel jeg om det), men jeg hadde nok ønsket et mye strammere oppsett til asfaltbruk.
DTC (automatkassen) var i mine øyne helt håpløs i vanlig modus. I sport funket det bedre. men jeg ble aldri noen fan av automat. Jeg synes ikke det hører hjemem på en motorsykkel og spesielt ikke en sykkel som er beregnet for turer i skog og mark og kanskje en del gruskjøring. har for meg at at man har mer kontroll med manuell gir.
Motoren var som vanlig kruttsterk på laveturtall og ikke veldig spennende i motsatt fall. Vindskjermen funket ikke på denne heller. Jeg har gitt opp dette med vindskjermer og må bare innse at dette ikke er helt meg. Turbulens er stikkordet.
Men ja, jeg har kjørt mer spennende sykler i den klassen. Ingen har overbevist meg ennå, men jeg holder en knapp på Triumph Tiger 1200 av de jeg har kjørt som kan kalles "traktor". Yamaha Tracer vinner på motor, og er en "mye-for-pengene-sykkel". Afrika Twin er nok mer seriøs når det kommer til den tekniske biten vil jeg tro.
Når alt kommer til alt så synes jeg traktorer av ale slag blir veldig gubbete. Jeg blir så alt for fort eldre og gubbe kan jeg være den dagen jeg blir det. Men at Africa Twin eller andre sykler er dårlige sykler tror jeg ikke og det kommer jeg aldri til å mene. Men det passer bare ikke for meg.
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Hva er inntrykket av KTM 1290 Super Adventure da ...
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38177
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Tru'kke Bjerknez'en har prøvd 1290 SA enda... .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 23358
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Nei, den har jeg til gode å ha prøvd ja. Men jeg vil tippe denne vil gi meg en opptur i forhold til andre traktorer jeg har kjørt. Men jeg har kjørt 1290 superduke da. Motormessig mangler det jo ikke noe :) litt rykk og napp husker jeg, men det er det jo med slike motorer. Ikke noe jeg ser på som negativt.
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Bjerknez Var det quickshift på SuperDuke’n du testa ...
Sist redigert av dypen den 30 okt 2020, 22:08, redigert 1 gang totalt.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- biker7
- Innlegg: 1304
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Sted: solør
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Yamaha Tracer (regner med du her mener "900") nevnes her i "traktor"-segmentet slik jeg forstår det.Bjerknez skrev: ↑30 okt 2020, 14:37
Men ja, jeg har kjørt mer spennende sykler i den klassen. Ingen har overbevist meg ennå, men jeg holder en knapp på Triumph Tiger 1200 av de jeg har kjørt som kan kalles "traktor". Yamaha Tracer vinner på motor, og er en "mye-for-pengene-sykkel". Afrika Twin er nok mer seriøs når det kommer til den tekniske biten vil jeg tro.
Den har i mine øyne egentlig ingenting å gjøre i sammenligning med de andre nevnte "traktorer".
En rein asfalt-sykkel med forholdvis hard fjæring uten lang vandring, dekk/felger i gate-dim. , lav bakkeklaring +,+..
Altså helt motsatte egenskaper i forhold til en slik Traktor skal ha for å kunne fungere greit på både løst og fast underlag etc.
Eneste er vel at den for den uvitende kanskje kan ha litt av utseendet av en "Adventure-sykkel", selv om jeg personlig ikke synes det.
En halvnaken sport-tourer med forholdsvis oppreist sittestilling er vel min definisjon sånn cirka kanskje.
Og med en overraskende sprek og artig trippel-motor !
Hilsen en som koste seg 45000km på sin -16 MT09 Tracer før salg
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Africa Twin
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- Bjerknez
- Innlegg: 23358
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Det husker jeg faktisk ikke. Jeg kjørte sykkelen til Tommas som han dengang kjøpte. Mener det var en 2015 modell. Den var vertfall ny dette året. Kan ha vært en 2016 modell også.
Jeg har også kjørt en ett år nyere enn etter dette men denne hadde ikke quickshift tror jeg. De nye nå tipper jeg vel har dette?