Tennplugger skifte nødvendig?
-
- Innlegg: 568
- Registrert: 18 nov 2009, 13:57
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
- Bosted: Rogaland
Tennplugger skifte nødvendig?
Verksted anbefaler å skifte tennplugger sammen med luftfilter skifte. Er det nødvendig? Bare kjørt sånn ca 10.000 på de jeg har å er iridium. Ikke merka noe gale med tennpluggene.
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tennplugger skifte nødvendig?
Så lenge den ikke oppleves som tungstartet og/eller virker å ha andre tenningsproblemer skulle et skifte ikke virke å være nødvendig. 10.000 km for dagens plugger og dagens drivstoffblanding (blyfri) er lite.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39775
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tennplugger skifte nødvendig?
Jeg har også iridium-plugger på TDM'en og har ikke tenkt å bytte ut de på en god stund. Normalt skal iridium-pluggene vare opptil to til fire ganger lenger enn ordinære plugger.Cbr skrev:Verksted anbefaler å skifte tennplugger sammen med luftfilter skifte. Er det nødvendig? Bare kjørt sånn ca 10.000 på de jeg har å er iridium. Ikke merka noe gale med tennpluggene.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Tennplugger skifte nødvendig?
mange kan bytte tennplugger uten å ta vekk andre deler, mens andre må plukke fra hverandre halve sykkelen for å komme til pluggene.
For det siste tilfellet kan det lønne seg å skifte pluggene før tiden hvis man likevel har plukket ned halve sykkelen for å skifte noe annet.
Plugger er jo billige deler.
For det siste tilfellet kan det lønne seg å skifte pluggene før tiden hvis man likevel har plukket ned halve sykkelen for å skifte noe annet.
Plugger er jo billige deler.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39775
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tennplugger skifte nødvendig?
Dessverre, vil jeg si, så er det nesten slik med Yamaha TDM 900...pelsen skrev:mange kan bytte tennplugger uten å ta vekk andre deler, mens andre må plukke fra hverandre halve sykkelen for å komme til pluggene.
.

I hvert til man skjønner at man må tenke litt alternativt. Gjør man det så finner man alltids de gode løsningene

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 568
- Registrert: 18 nov 2009, 13:57
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
- Bosted: Rogaland
Re: Tennplugger skifte nødvendig?
Har skifta tidligere uten å ta av tanken å det gikk akkurat, etter å fått rette delene te skrallå. Litt gjerrige nå, så jeg vente.
- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Re: Tennplugger skifte nødvendig?
Jeg hadde kjørt 10 000 til før jeg hadde begynt å tenke på å bytte. Så lenge sykkelen går som den skal er det tegn på at alt virker :) Gjerrig eller ikke, hvorfor bytte noe som funker? Og som AJ sier, disse pluggene skal vare en stund lenger :)Cbr skrev:Verksted anbefaler å skifte tennplugger sammen med luftfilter skifte. Er det nødvendig? Bare kjørt sånn ca 10.000 på de jeg har å er iridium. Ikke merka noe gale med tennpluggene.
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Tennplugger skifte nødvendig?
Hvis ikke vanlige plugger holder 20-30000km er det noe feil...20000 er ikke mye selv på en høyeffekt mc...men noe som kværker plugger er denna idiotstartinga om vintern som bare soter pluggene og fyller motor og eksosanlegg med kondensvann(som blir en svak svovelsyre i kontakt med oksygen) som tærer høl i pottene..Så nei, IKKE starte sykkelen hvis du ikke skal kjøre.
men vet jeg taler for døve ører....
men vet jeg taler for døve ører....

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Tennplugger skifte nødvendig?
Min står lagret hos McHuset Nydal,har hatt "storservice" inkl. nye plugger..
Regner med at de ikke starter syklene unødig i lagringstiden,antakelig like
greitt de står,er vel ingen væsker som fryser eller sånt,
regner jeg med
Regner med at de ikke starter syklene unødig i lagringstiden,antakelig like

regner jeg med

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Tennplugger skifte nødvendig?
JEg har kjørt godt over 50000 uten at jeg merket noe som helst i form av fusking eller tung å starte, eller høyt forbruk.mekkern skrev:Hvis ikke vanlige plugger holder 20-30000km er det noe feil...20000 er ikke mye selv på en høyeffekt mc...men noe som kværker plugger er denna idiotstartinga om vintern som bare soter pluggene og fyller motor og eksosanlegg med kondensvann(som blir en svak svovelsyre i kontakt med oksygen) som tærer høl i pottene..Så nei, IKKE starte sykkelen hvis du ikke skal kjøre.
men vet jeg taler for døve ører....
Elektroder er da littergrann runde (såvidt at det synes)
NB! Ikke irridium plugger.
Starter absolutt aldri sykkelen midt på vinteren bare for "å starte"
Men en kjøretur skal man ikke nekte seg

Re: Tennplugger skifte nødvendig?
Hyosungen har gått 22000 uten pluggbytte eller rens/justering av plugger. Gikk like bra da jeg parkerte i fjor.
Re: Tennplugger skifte nødvendig?
En bilmotor trenger ikke pluggbytte før etter 40 000 km. En MC med innsprøytningsmotor klarer sikkert lett 40K den og.
Re: Tennplugger skifte nødvendig?
Voyageren fikk nye plugger ved importen i 2008. Siden har den rulla nærmere 50000 km uten en fusk. Og jeg har tenkt å la den fortsette å rulle med de samme pluggene til jeg merker at den fusker eller blir tungstartet. Og det er helt vanlige plugger.
På Gamle har jeg ikke skifta plugger på en suntd. De har vel sitti der i ca 60000 km tenker jeg. Vanlige NGK-plugger det også.
Så lenge man ikke merker noen symptomer på feil, er det vel like greit å la ting være som de er?
På Gamle har jeg ikke skifta plugger på en suntd. De har vel sitti der i ca 60000 km tenker jeg. Vanlige NGK-plugger det også.
Så lenge man ikke merker noen symptomer på feil, er det vel like greit å la ting være som de er?

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Bosted: I svingen, ellers i Drammen
Re: Tennplugger skifte nødvendig?
..tenker som deg, bytter dieselfilter på bilen når den begynner å fuske.
Samme filosofi på mc BORTSETT fra olje og oljefilter, der tenker jeg annerledes!
Samme filosofi på mc BORTSETT fra olje og oljefilter, der tenker jeg annerledes!
Veien er viktigere enn målet.
Re: Tennplugger skifte nødvendig?
..har hatt bil som måtte på verksted for å bytte dieselpumpa istedenfor å bytte filter i tide, ikke billig.Rottenikken skrev:..tenker som deg, bytter dieselfilter på bilen når den begynner å fuske.
Samme filosofi på mc BORTSETT fra olje og oljefilter, der tenker jeg annerledes!
..og så har jeg stått og klussa med sykkel som ikke ville starte med gamle plugger, langt hjemmefra.
Ikke noe av dette frister til gjentakelse, så jeg lar slike deler inngå i det forebyggende vedlikeholdet.
Golfen min skal ha plugger hver 60000km, og sist jeg skiftet forsvant fuskingen på lavt turtall. Så ihvertfall en av disse pluggene gikk på overtid, selv om den ble skiftet litt før den haddde fått sine 60000km.
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Bosted: I svingen, ellers i Drammen
Re: Tennplugger skifte nødvendig?
..leit å høre, men filteret bør si ifra før pumpa, ellers er det noe galt
Veien er viktigere enn målet.