Tennplugger skifte nødvendig?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Tennplugger skifte nødvendig?

Legg inn av Cbr »

Verksted anbefaler å skifte tennplugger sammen med luftfilter skifte. Er det nødvendig? Bare kjørt sånn ca 10.000 på de jeg har å er iridium. Ikke merka noe gale med tennpluggene.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tennplugger skifte nødvendig?

Legg inn av Globe »

Så lenge den ikke oppleves som tungstartet og/eller virker å ha andre tenningsproblemer skulle et skifte ikke virke å være nødvendig. 10.000 km for dagens plugger og dagens drivstoffblanding (blyfri) er lite.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tennplugger skifte nødvendig?

Legg inn av AJ »

Cbr skrev:Verksted anbefaler å skifte tennplugger sammen med luftfilter skifte. Er det nødvendig? Bare kjørt sånn ca 10.000 på de jeg har å er iridium. Ikke merka noe gale med tennpluggene.
Jeg har også iridium-plugger på TDM'en og har ikke tenkt å bytte ut de på en god stund. Normalt skal iridium-pluggene vare opptil to til fire ganger lenger enn ordinære plugger.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Tennplugger skifte nødvendig?

Legg inn av pelsen »

mange kan bytte tennplugger uten å ta vekk andre deler, mens andre må plukke fra hverandre halve sykkelen for å komme til pluggene.
For det siste tilfellet kan det lønne seg å skifte pluggene før tiden hvis man likevel har plukket ned halve sykkelen for å skifte noe annet.
Plugger er jo billige deler.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tennplugger skifte nødvendig?

Legg inn av AJ »

pelsen skrev:mange kan bytte tennplugger uten å ta vekk andre deler, mens andre må plukke fra hverandre halve sykkelen for å komme til pluggene.
.
Dessverre, vil jeg si, så er det nesten slik med Yamaha TDM 900... :-k
I hvert til man skjønner at man må tenke litt alternativt. Gjør man det så finner man alltids de gode løsningene ;-);)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Tennplugger skifte nødvendig?

Legg inn av Cbr »

Har skifta tidligere uten å ta av tanken å det gikk akkurat, etter å fått rette delene te skrallå. Litt gjerrige nå, så jeg vente.

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Tennplugger skifte nødvendig?

Legg inn av cheron »

Cbr skrev:Verksted anbefaler å skifte tennplugger sammen med luftfilter skifte. Er det nødvendig? Bare kjørt sånn ca 10.000 på de jeg har å er iridium. Ikke merka noe gale med tennpluggene.
Jeg hadde kjørt 10 000 til før jeg hadde begynt å tenke på å bytte. Så lenge sykkelen går som den skal er det tegn på at alt virker :) Gjerrig eller ikke, hvorfor bytte noe som funker? Og som AJ sier, disse pluggene skal vare en stund lenger :)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tennplugger skifte nødvendig?

Legg inn av mekkern »

Hvis ikke vanlige plugger holder 20-30000km er det noe feil...20000 er ikke mye selv på en høyeffekt mc...men noe som kværker plugger er denna idiotstartinga om vintern som bare soter pluggene og fyller motor og eksosanlegg med kondensvann(som blir en svak svovelsyre i kontakt med oksygen) som tærer høl i pottene..Så nei, IKKE starte sykkelen hvis du ikke skal kjøre.
men vet jeg taler for døve ører.... *mas
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Tennplugger skifte nødvendig?

Legg inn av Intruder »

Min står lagret hos McHuset Nydal,har hatt "storservice" inkl. nye plugger..
Regner med at de ikke starter syklene unødig i lagringstiden,antakelig like :notlistening greitt de står,er vel ingen væsker som fryser eller sånt,
regner jeg med :terge
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Tennplugger skifte nødvendig?

Legg inn av FJZZR »

mekkern skrev:Hvis ikke vanlige plugger holder 20-30000km er det noe feil...20000 er ikke mye selv på en høyeffekt mc...men noe som kværker plugger er denna idiotstartinga om vintern som bare soter pluggene og fyller motor og eksosanlegg med kondensvann(som blir en svak svovelsyre i kontakt med oksygen) som tærer høl i pottene..Så nei, IKKE starte sykkelen hvis du ikke skal kjøre.
men vet jeg taler for døve ører.... *mas
JEg har kjørt godt over 50000 uten at jeg merket noe som helst i form av fusking eller tung å starte, eller høyt forbruk.
Elektroder er da littergrann runde (såvidt at det synes)
NB! Ikke irridium plugger.

Starter absolutt aldri sykkelen midt på vinteren bare for "å starte"
Men en kjøretur skal man ikke nekte seg :thumleft hvis føret tillater

Gammelgutt

Re: Tennplugger skifte nødvendig?

Legg inn av Gammelgutt »

Hyosungen har gått 22000 uten pluggbytte eller rens/justering av plugger. Gikk like bra da jeg parkerte i fjor.

Pollti

Re: Tennplugger skifte nødvendig?

Legg inn av Pollti »

En bilmotor trenger ikke pluggbytte før etter 40 000 km. En MC med innsprøytningsmotor klarer sikkert lett 40K den og.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Tennplugger skifte nødvendig?

Legg inn av Jalmar »

Voyageren fikk nye plugger ved importen i 2008. Siden har den rulla nærmere 50000 km uten en fusk. Og jeg har tenkt å la den fortsette å rulle med de samme pluggene til jeg merker at den fusker eller blir tungstartet. Og det er helt vanlige plugger.

På Gamle har jeg ikke skifta plugger på en suntd. De har vel sitti der i ca 60000 km tenker jeg. Vanlige NGK-plugger det også.

Så lenge man ikke merker noen symptomer på feil, er det vel like greit å la ting være som de er? :-k
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Tennplugger skifte nødvendig?

Legg inn av Rottenikken »

..tenker som deg, bytter dieselfilter på bilen når den begynner å fuske.
Samme filosofi på mc BORTSETT fra olje og oljefilter, der tenker jeg annerledes!
Veien er viktigere enn målet.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Tennplugger skifte nødvendig?

Legg inn av pelsen »

Rottenikken skrev:..tenker som deg, bytter dieselfilter på bilen når den begynner å fuske.
Samme filosofi på mc BORTSETT fra olje og oljefilter, der tenker jeg annerledes!
..har hatt bil som måtte på verksted for å bytte dieselpumpa istedenfor å bytte filter i tide, ikke billig.
..og så har jeg stått og klussa med sykkel som ikke ville starte med gamle plugger, langt hjemmefra.
Ikke noe av dette frister til gjentakelse, så jeg lar slike deler inngå i det forebyggende vedlikeholdet.

Golfen min skal ha plugger hver 60000km, og sist jeg skiftet forsvant fuskingen på lavt turtall. Så ihvertfall en av disse pluggene gikk på overtid, selv om den ble skiftet litt før den haddde fått sine 60000km.

Svar