Kjedestramming... . Håpløst ord, etter min mening.
Kjedejustering må være mer dekkende og riktig.
Ordkløveri, vil antakelig en del mene.
Men for meg er kjedejustering mer enn stramming. Det handler om at kjedet justeres riktig iht. brukermanualens beskrivelse og justeringsmål. Og dette innebærer også at kjedet justeres slik at fram- og bakdrev ( og bakhjulet, selvfølgelig... ) er i riktig forhold, dvs. er helt på linje.
Så det er ikke bare å stramme kjedet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
AJ skrev: ↑20 feb 2021, 11:24Kjedestramming... . Håpløst ord, etter min mening. Kjedejustering må være mer dekkende og riktig.
Ordkløveri, vil antakelig en del mene.
Men for meg er kjedejustering mer enn stramming. Det handler om at kjedet justeres riktig iht. brukermanualens beskrivelse og justeringsmål. Og dette innebærer også at kjedet justeres slik at fram- og bakdrev ( og bakhjulet, selvfølgelig... ) er i riktig forhold, dvs. er helt på linje.
Så det er ikke bare å stramme kjedet.
Nja.. Hvis man i utgangspunktet har et riktig justert/strammet kjede, og deretter kjører X antall kilometer,
så vil jo kjedet på naturlig vis strekke seg litt grunnet slitasje (x antall km er litt avhengig av vedlikeholdet selvfølgelig).
Og da blir vel hovedoppgaven egentlig å STRAMME kjedet vel..? Så synes vel ikke ordet er helt håpløst egentlig
Ikke for å være vanskelig altså
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
AJ skrev: ↑20 feb 2021, 11:24
Men for meg er kjedejustering mer enn stramming. Det handler om at kjedet justeres riktig iht. brukermanualens beskrivelse og justeringsmål. Og dette innebærer også at kjedet justeres slik at fram- og bakdrev ( og bakhjulet, selvfølgelig... ) er i riktig forhold, dvs. er helt på linje.
Så det er ikke bare å stramme kjedet.
Der poengterte du noe som er minst like viktig som korrekt slakk på kjede!
At bakhjulet/drev er skikkelig inline med fremhjulet og framdrev er vel så viktig for slitasjen på både kjede, drev og dekk.
biker7 skrev: ↑20 feb 2021, 13:28
Ikke for å være vanskelig altså
Samme for meg selv om jeg aldri kommer til å bruke ord som kjedstramming annet enn her tråden når jeg bedriver ordkløveri...
Et annet ord som mange bruker er at kjedet er strukket (strekt).
Joda, kjedet blir lengre etter hvert som det brukes. Det er jo derfor vi justerer klaringen til å være innafor kjedeslakkspesifikasjonene.
Men det at kjedet blir lengre skyldes ikke at metallet i kjedet strekkes, men at delene i kjedeleddene slites.
Så jeg synes heller ikke at uttrykk som at kjedet strekkes er korrekt. Kjedet utsettes for slitasje, det strekkes ikke i den forstand at metallet i kjedet strekkes i lengderetningen.
Men igjen, dette blir ordkløveri.
Jeg bruker de ordene jeg bruker og andre bruker sine.
Som vi gjerne kan gjøre i en sånn liksom-vitenskapelig interessetråd som denne .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
mekkern skrev: ↑19 feb 2021, 18:05
Joda du smører kjedet- smøringen mellom kjederulla og bosset som pinnen går gjennom er ikke forseglet innenfor o-ringen og er grunnen til at tørre kjeder rasler og trenger smøring.og for å hindre slitasje mellom kjederuller og drev.friksjonsfritt er ikke oppfunnet ennå.
Kanskje ikke friksjonsfriit (det blir det vel aldri) men i hvert fall smørefritt er oppfunnet, BMW maintenance-free motorbike chain. Sorry om old news (er sikkert det...)
Men point taken og fin figur over
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Kjedestramming... . Håpløst ord, etter min mening.
Kjedejustering må være mer dekkende og riktig.
Ordkløveri, vil antakelig en del mene.
Men for meg er kjedejustering mer enn stramming. Det handler om at kjedet justeres riktig iht. brukermanualens beskrivelse og justeringsmål. Og dette innebærer også at kjedet justeres slik at fram- og bakdrev ( og bakhjulet, selvfølgelig... ) er i riktig forhold, dvs. er helt på linje.
Så det er ikke bare å stramme kjedet.
Det du beskriver gjøres nøye ved montering av ny kjedegang, helst med laser. Senere stramming består av å stramme nøyaktig like mye på hver side. Simple as that (c;
cannon skrev: ↑20 feb 2021, 14:56
Det du beskriver gjøres nøye ved montering av ny kjedegang, helst med laser. Senere stramming består av å stramme nøyaktig like mye på hver side. Simple as that (c;
Bruker laser de få gangene jeg justerer slakken på kjedet, ja .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
cannon skrev: ↑20 feb 2021, 14:56
Det du beskriver gjøres nøye ved montering av ny kjedegang, helst med laser. Senere stramming består av å stramme nøyaktig like mye på hver side. Simple as that (c;
Bruker laser de få gangene jeg justerer slakken på kjedet, ja .
Du bruker vel laser til å sjekke kjedelinjen etter at du har dratt til akselmutteren? Og det blir vel ikke feil hvis du strammer like mye på hver side?
cannon skrev: ↑20 feb 2021, 14:56
Det du beskriver gjøres nøye ved montering av ny kjedegang, helst med laser. Senere stramming består av å stramme nøyaktig like mye på hver side. Simple as that (c;
Bruker laser de få gangene jeg justerer slakken på kjedet, ja .
Du bruker vel laser til å sjekke kjedelinjen etter at du har dratt til akselmutteren? Og det blir vel ikke feil hvis du strammer like mye på hver side?
Justerer selvfølgelig på begge sider, men ikke slavisk etter justeringsmerkene etter at jeg skaffet med lasermåleren.
Justeringsskalaen på blokken til KTM'en er ikke akkurat kjempepresis og finskalert... Derfor bedre å bruke laseren.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Ja det skal bli artig å se hvordan dette med "vedlikeholdsfritt" funker i praksis-coatingen skal jo gjøre det mer slitesterkt-men hva med drevene?
og de har jo ikke akkurat gått ut med garanti på kjørelengde heller..
Ser de oppgir noen begrensninger-men hvordan det blir med xring på mc som også utsettes for søle salt og støv? https://www.reginachain.net/industrial/ ... ersion.pdf
men hvis dette funker så står ikke jeg BAKERST i køen akkurat...
cannon skrev: ↑20 feb 2021, 14:56
Det du beskriver gjøres nøye ved montering av ny kjedegang, helst med laser. Senere stramming består av å stramme nøyaktig like mye på hver side. Simple as that (c;
Bruker laser de få gangene jeg justerer slakken på kjedet, ja .
Du bruker vel laser til å sjekke kjedelinjen etter at du har dratt til akselmutteren? Og det blir vel ikke feil hvis du strammer like mye på hver side?
Justerer selvfølgelig på begge sider, men ikke slavisk etter justeringsmerkene etter at jeg skaffet med lasermåleren.
Justeringsskalaen på blokken til KTM'en er ikke akkurat kjempepresis og finskalert... Derfor bedre å bruke laseren.
Justeringsmerkene er bare å glemme. Det handler om å skru like mye på hver side, når utgangspunktet er rett.
mekkern skrev: ↑20 feb 2021, 15:41
Ja det skal bli artig å se hvordan dette med "vedlikeholdsfritt" funker i praksis-coatingen skal jo gjøre det mer slitesterkt-men hva med drevene?
og de har jo ikke akkurat gått ut med garanti på kjørelengde heller..
Ser de oppgir noen begrensninger-men hvordan det blir med xring på mc som også utsettes for søle salt og støv? https://www.reginachain.net/industrial/ ... ersion.pdf
men hvis dette funker så står ikke jeg BAKERST i køen akkurat...
Ikke jeg heller, er vel 525 kjede så er vel bare å bestille så lenge har samme dimensjon (og er langt nok...). Ifht drevene, ser ut som karbon også i Roller-delen så da er det vel det som gir smurning, også mot drevene antar jeg. Og slipper "slipepasta" effekten når smurnung blander seg med støv og drit. Stoler på at kvalitetssikret av BMW, særlig når de tilbyr det på værstingen, er jo tyskere
Men er vel tidsspørsmål før blir tilgjengelig i alle dimensjoner og lengder. Og tipper de andre kjede leverandørene jobber på høygir med alternativ
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
cannon skrev: ↑20 feb 2021, 16:34
Justeringsmerkene er bare å glemme. Det handler om å skru like mye på hver side, når utgangspunktet er rett.
Enig.
Og med laserverktøyet som man legger an mot bakdrevet med laserstrålen vendt forover får man justert kjedet og ikke minst bakhjulet så riktig som det går an, på millimeteren og mindre enn det, slik at kjedegangen går helt rett. Kjedeslakken fra 40 til 45 mm., som er hva det skal være på 1290'en er selvfølgelig justert innafor disse tallverdiene før laseren brukes til den aller siste finjusteringen.
Som i enkelte tilfeller kan endre slakken med en millimeter eller to avhengig av hvor (marginalt) skjevt hjulet står i svingarmen.
Har for øvrig alltid kjørt med kjedeslakk i det øvre området, 43 til 45 mm., som gir jevn, fin og nærmest vibrasjonsfri gange i høye såvel som lave hastigheter. Og veldig lite chain slapping (kjedeslag opp i svingarmen), som likevel vanskelig kan unngås på en sykkel som KTM 1290 under vissed forhold med den lengden på svingarmen disse syklene har.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering