Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Jompa, en mann i 50årene
Vi var en gang på skyting i Finland, og bodde i militærleiren i Sodankylä. Frokosten besto av havregrøt og svart finsk brød med valget mellom hvitost eller salami som pålegg. En kompis som var med var på den tiden kompanisjef i Heggelia. Han sa han skulle ønske at soldatene hans kunne få to uker i den finske leiren. Da ville de aldri klage på maten igjen!
Re: Jompa, en mann i 50årene
Selv forsvaret har innsett at mat er et velferdstiltak!Kjellrf skrev: 17 feb 2021, 08:26Da jeg var i marinen, fikk ikke kokkene lov til å servere ferskt brød, da ville soldatene spise for mye...Domino skrev: 17 feb 2021, 08:20 I gamle dager sto det visstnok følgende i retningslinjene for Fengselsvesenet: "Maten skal være næringsrik, dog ikke velsmakende". Det har tydeligvis vært en utvikling siden den gang.
På rekruttskolen blei brødet blei oppbevart i sorte søplesekker 2-4 dager før det blei servert...
I marinen fikk vi 16 forskjellige slag pålegg, det var visstnok mer enn de i hæren fikk.
Problemet var at det var det samme hver dag, etterhvert så man mange rare påleggsblandinger på brødskivene til enkelte.
I 2000 tjenestegjorde jeg i Kosovo (KFOR II), og riktig nok hadde leiren vår en enestående sjefskokk, men så god mat som vi fikk der har jeg ikke fått serververt på hotell engang!!
Kokken tok det som et personlig nederlag dersom man ikke gikk opp minst fem kilo i halvåret!

I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Jompa, en mann i 50årene
Jeg seilte på fregatt, der hadde vi 2 matroskokker, den ene hadde jobbet på gourmetrestaurant, den andre hadde tatt kokkeutdannelsen i marinen. Det var STOR forskjell på maten, ja, etter hvem som var på vakt. Sistnevnte brukte Piffis allkrydda på omtrent alt....
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Jompa, en mann i 50årene
Jeg tilbragte et år på flyradaren i Honnigsvåg da jeg var i militæret.
Siden stasjonen var liten var det samme mat i offisersmessen som til de vernepliktige. God mat. Spesielt fisken husker jeg best. Kjøkkensjefen fortalte meg at de "dreit litt i regelverket siden det var en liten stasjon". I følge reglene, som skulle sikre god mat, så skulle råvarene sendes til Oslo for kontroll.
Dette regelverket hadde han fulgt noen ganger da han var ny i jobben. Han hadde kjøpt fersk god fisk på bryggen og sendt den til Oslo for kvalitetskontroll. Fisken kom da tilbake med OK-stempel, men var selvfølgelig langt fra OK som følge av transporttiden.
Da jeg var der kom fisken rett fra bryggen og opp i gryten. Av en uforstålig grunn var det lite folk i kantinen når det var fisk. Men, maten var fantastisk!
8-)
Siden stasjonen var liten var det samme mat i offisersmessen som til de vernepliktige. God mat. Spesielt fisken husker jeg best. Kjøkkensjefen fortalte meg at de "dreit litt i regelverket siden det var en liten stasjon". I følge reglene, som skulle sikre god mat, så skulle råvarene sendes til Oslo for kontroll.
Dette regelverket hadde han fulgt noen ganger da han var ny i jobben. Han hadde kjøpt fersk god fisk på bryggen og sendt den til Oslo for kvalitetskontroll. Fisken kom da tilbake med OK-stempel, men var selvfølgelig langt fra OK som følge av transporttiden.
Da jeg var der kom fisken rett fra bryggen og opp i gryten. Av en uforstålig grunn var det lite folk i kantinen når det var fisk. Men, maten var fantastisk!
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Jompa, en mann i 50årene
De små tjenestestedene har nesten alltid hatt den beste maten. Unntaket som bekrefter regelen er Panserbataljonen, som hadde veldig bra mat selv om det var et stort kjøkken. Iallfall i "gamle dager", da Karlsen var kjøkkensjef.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Jompa, en mann i 50årene
En vennegjeng med kjentfolk var for endel år siden på 2 ukers Norgesferie på motorsykkel, hvorav de tilbrakte en uke i Lofoten for å fiske. En av de var ikke så glad i fisk, så etter 5 svært våte dager i telt med bare selvfisket middag, fylte han opp ei trillebår med dagens fangst av fersk torsk og gikk til et hotell i nærheten for å spørre om han kunne bytte fisken i en bedre biffmiddag. Det fikk han glatt, for fisken de fikk på hotellet, hadde vært innom flere ledd før den kom til hotellet, bla via Tromsø, og var ikke så fersk. Enda matfatet var rett utenfor vinduet.Grendel skrev: 19 feb 2021, 07:40 Jeg tilbragte et år på flyradaren i Honnigsvåg da jeg var i militæret.
Siden stasjonen var liten var det samme mat i offisersmessen som til de vernepliktige. God mat. Spesielt fisken husker jeg best. Kjøkkensjefen fortalte meg at de "dreit litt i regelverket siden det var en liten stasjon". I følge reglene, som skulle sikre god mat, så skulle råvarene sendes til Oslo for kontroll.
Dette regelverket hadde han fulgt noen ganger da han var ny i jobben. Han hadde kjøpt fersk god fisk på bryggen og sendt den til Oslo for kvalitetskontroll. Fisken kom da tilbake med OK-stempel, men var selvfølgelig langt fra OK som følge av transporttiden.
Da jeg var der kom fisken rett fra bryggen og opp i gryten. Av en uforstålig grunn var det lite folk i kantinen når det var fisk. Men, maten var fantastisk!
8-)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Forsvarets Forum hadde ei kåring av landets verste mannskapsmesser på 80tallet da jeg var inne til førstegangstjeneste på Porsangmoen.
De rangerte messene med knuste talletkner, 6 var dårligst og messa i vår leir fikk 5.
Og maten der var ikke noe særlig, de kokte f eks risgrøten som alltid ble servert lørdag ferdig på .fredagen.
Dagen etter ble hele den digre kaserollen varmet opp uten att grøten ble spedd ut noe særlig, så det var en diger hard klump med grøt som var svidd i bunnen og ellers kald.
Ellers husker jeg militærtjenesten som stort sett ganske positiv, bortsett fra endel mobbing som forsvaret visstnok hadde nulltoleranse for.
Uten at jeg kan huske at det noen gang ble reagert.
Vi hadde en i troppen som vi sa var så tom i hodet at han kunne vaske begge ørene med pussestokken til.AGen, samtidig.
Vi hadde nok altfor mye gøy på hans bekostning, uten at vi egentlig mente å være jævlige.
De rangerte messene med knuste talletkner, 6 var dårligst og messa i vår leir fikk 5.
Og maten der var ikke noe særlig, de kokte f eks risgrøten som alltid ble servert lørdag ferdig på .fredagen.
Dagen etter ble hele den digre kaserollen varmet opp uten att grøten ble spedd ut noe særlig, så det var en diger hard klump med grøt som var svidd i bunnen og ellers kald.
Ellers husker jeg militærtjenesten som stort sett ganske positiv, bortsett fra endel mobbing som forsvaret visstnok hadde nulltoleranse for.
Uten at jeg kan huske at det noen gang ble reagert.
Vi hadde en i troppen som vi sa var så tom i hodet at han kunne vaske begge ørene med pussestokken til.AGen, samtidig.
Vi hadde nok altfor mye gøy på hans bekostning, uten at vi egentlig mente å være jævlige.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
OnlineNomade
- Innlegg: 695
- Registrert: 17 jul 2016, 13:40
- Motorsykkelen din: Honda NC750XD
- Bosted: Oslo
Re: Jompa, en mann i 50årene
Stort sett gode minner fra førstegangstjenesten og senere i internasjonale operasjoner. Jeg var også på GP i 1990, ikke alltid middagen var god så det var bra vi hadde en annen mulighet rett utenfor leiren :)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Jeg ser de fleste skriver om vår og flere har hatt sin første kjøretur .
Her sner det tett i kveld, men det har i alle fall vært noen få varmegrader enkelte dager, så om en måned kanskje.....
Skal nå først få feiret påska på en ordentlig måte, det ser ikke ut til å bli noe hytteforbud i år,
og om det skulle komme kan det hende at vi ganske enkelt bare lever etter egne regler.
De siste kveldene har jeg pusla litt i garasjen, med denne :
Polaris ProX 120 som jeg og fruen kjøpte i ett veldig svakt øyeblikk til barnebarna.
Mora til ungene var ikke veldig tent på ideen, men sa ja på betingelse av at den kun skal brukes rundt hytta.
Scootern ble kjøpt en fredag og tatt med opp til hytta uten at ungene visste noe, og overraskelsen var like stor som gleden.
Lørdag formiddag kom neste overraskelse, etter femti meter var det stopp.
Kjeden mellom motor/kobling og drivakslingen på beltet hadde hoppet av.
Fikk satt på kjeden og strammet den litt opp og ny stopp etter tre meter. Etter litt mer grundig undersøkelse viste det seg at skruen
som skal holde koblinga fast på veivsakslingen manglet. Koblinga er en sentrifugalclutch lik den man finner på motorsager, bare litt større.
Altså ingen variator. Jeg fant ettehvert en skrue som så ut til å passe, skrudde den inn til den røk tvers av og mere kjøring be det ikke den helga.
Vel hjemme igjen var det ut med motoren og bort med den knekte bolten.
Motoren er 120cc firtakt av det kjente merket Robin, mao en "gressklippermotor".
Ganske enkel forgasser og mekanisk turtallsregulator.
Fikk skrudd på plass motor, clutch mm ganske raskt.
Men da jeg skulle justere tomgangen litt lavere klarte jeg å rote det til, på en forgasser med to justeringsskruer.
En for tomgangsblandinga og den andre til å justere spjeldet.
Etterhvert fikk jeg det til og sist søndag ble det prøvekjøring på jordet hjemme.
Etter en time var endelig tanken tom, og både bestefar og barnebarn fornøyd.
Her sner det tett i kveld, men det har i alle fall vært noen få varmegrader enkelte dager, så om en måned kanskje.....
Skal nå først få feiret påska på en ordentlig måte, det ser ikke ut til å bli noe hytteforbud i år,
og om det skulle komme kan det hende at vi ganske enkelt bare lever etter egne regler.
De siste kveldene har jeg pusla litt i garasjen, med denne :
Polaris ProX 120 som jeg og fruen kjøpte i ett veldig svakt øyeblikk til barnebarna.
Mora til ungene var ikke veldig tent på ideen, men sa ja på betingelse av at den kun skal brukes rundt hytta.
Scootern ble kjøpt en fredag og tatt med opp til hytta uten at ungene visste noe, og overraskelsen var like stor som gleden.
Lørdag formiddag kom neste overraskelse, etter femti meter var det stopp.
Kjeden mellom motor/kobling og drivakslingen på beltet hadde hoppet av.
Fikk satt på kjeden og strammet den litt opp og ny stopp etter tre meter. Etter litt mer grundig undersøkelse viste det seg at skruen
som skal holde koblinga fast på veivsakslingen manglet. Koblinga er en sentrifugalclutch lik den man finner på motorsager, bare litt større.
Altså ingen variator. Jeg fant ettehvert en skrue som så ut til å passe, skrudde den inn til den røk tvers av og mere kjøring be det ikke den helga.
Vel hjemme igjen var det ut med motoren og bort med den knekte bolten.
Motoren er 120cc firtakt av det kjente merket Robin, mao en "gressklippermotor".
Ganske enkel forgasser og mekanisk turtallsregulator.
Fikk skrudd på plass motor, clutch mm ganske raskt.
Men da jeg skulle justere tomgangen litt lavere klarte jeg å rote det til, på en forgasser med to justeringsskruer.
En for tomgangsblandinga og den andre til å justere spjeldet.
Etterhvert fikk jeg det til og sist søndag ble det prøvekjøring på jordet hjemme.
Etter en time var endelig tanken tom, og både bestefar og barnebarn fornøyd.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Jompa, en mann i 50årene
Selv om mor og far har strengt regime for hva som er lov med faste dager og tider ... Hos bestefar er det helt andre regler
Morro!

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Jompa, en mann i 50årene
Herlig @Jompa!
Her har du jaggu skaffet deg en hobby til!
8-D
Her har du jaggu skaffet deg en hobby til!
8-D
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
tenke du på snescooter eller barnebarn , snescooter har jeg en mistanke om er en gammel hobby og barnebarn er det forhåpentligvis andre som har sørga for. Men flott er det at noen har nok å gjøre.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1680
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Jompa, en mann i 50årene
Heldige barnebarn da! Var vel liten tvil om hvem som fikk heltestatus den helgenJompa skrev: 16 mar 2021, 22:35
Polaris ProX 120 som jeg og fruen kjøpte i ett veldig svakt øyeblikk til barnebarna.
Mora til ungene var ikke veldig tent på ideen, men sa ja på betingelse av at den kun skal brukes rundt hytta.

Hadde jeg fått servert noe sånt som guttunge, hadde jeg nok blitt helt fra meg av glede

- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Jompa, en mann i 50årene
Jeg tenkte på rollen som "Snescooter-fikseren".
Det er alltid herlig å fikse slikt. Som sagt: "De har nok fått heltestatus!"
8-)
Det er alltid herlig å fikse slikt. Som sagt: "De har nok fått heltestatus!"
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Tjza, heltestatus eller ikke.
Miniscootern er pr definisjon et motorkjøretøy som ikke tilfredsstiller kravene til registrering og er dermed ulovlig å bruke i Norge.
Jeg har mao gitt ungene et leketøy som de kan skade seg med, og som i tilfelle kan sette foreldrene i en vanskelig situasjon, også økonomisk.
Så « medaljens bakside » er ikke særlig pen.
Miniscootern er pr definisjon et motorkjøretøy som ikke tilfredsstiller kravene til registrering og er dermed ulovlig å bruke i Norge.
Jeg har mao gitt ungene et leketøy som de kan skade seg med, og som i tilfelle kan sette foreldrene i en vanskelig situasjon, også økonomisk.
Så « medaljens bakside » er ikke særlig pen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.