Solo-rider skrev: 13 mar 2021, 21:31
Det rykker i kjøpefingeren på nett.
Fikk pris på mc deler fra England. Reagerte på fraktutgiftene var høy og sendte firmaet en mail med spørsmål om fraktprisen/ kostnaden.
Shipping:
Shipping Zone 3: £49.99
Shipping to Norway
Dette var svaret:
Hi .... ,(navn fjernet)
The shipping costs do NOT include local VAT I am afraid.
For shipments to Norway, there is a one-off Norwegian customs clearence charge of £25 plus the shipping charge itself. I do not add a margin to the shipping costs, these are what I pay to DPD.
(Google translate:For forsendelser til Norge tilkommer det en engangs norsk tollavgift på £ 25 pluss forsendelsesgebyret i seg selv. Jeg legger ikke til margin på fraktkostnadene, det er dette jeg betaler til DPD.) DPD samarbeider med PostNord ser det ut til.
https://retailmagasinet.no/postnord/pos ... det/595204
Så denne ekstra kostnaden er til Postnord og jeg slipper å betale dem i Norge eller??
Så lenge avsenderbedriften ikke er voec registrert (at de legger på Norsk mva ved kjøp), så må du betale 25% mva på summen av varekosten og frakt-kost her hjemme senere (ofte ved avhenting). I tillegg tar fraktselskapet som håndterer/utleverer varen(e) her hjemme et gebyr (noen ganger flere), det er først og fremst for å gjøre mva-behandlingen og "legge ut" merverdigavgiften for deg.
Det gjelder opp til 3000 kr. med noen unntak som næringsmidler, klær, ting med særavgifter eller restriksjoner.
Posten tar som regel fra 150 til 300 kr. i gebyr for denne jobben, det kommer litt an på om verdideklarasjon og nødvendig informasjon er med eller om de må fremskaffe dette selv osv.
DHL f. eks. har en lang liste med potensielle gebyrer, som det er nesten umulig å vite hvilke du ender opp med å få.
Fortsatt så bryr ikke posten seg noe om varer til under 350 (inkl. frakt) selv om de egentlig på papiret skulle ha gjort det på varer fra ikke voec registrerte butikker siden 1 april 2020.
De kaller det fortsatt en "overgangsordning" fordi de ikke gidder eller har ressurser til å håndtere de mengdene som kommer :-)
Den overgangsordningen har aldri hatt en sluttdato