F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
-
- Innlegg: 15
- Registrert: 02 apr 2020, 23:24
- Motorsykkelen din: Hornet 600/900/Ducati 1198S/KTM SA 1290
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
Uten at jeg vet dette vil jeg tro at en liten produsent som Ducati godt kan bruke den beste oljen på sine sykler, men ser du på Honda som produserer veldig mange sykler vil en olje som er bare litt billigere gjøre store forskjeller på bunnlinjen. Om vi liker det eller ikke så prøver de aller fleste produsentene å tjene mest mulig penger på sine produkter og du som kunde skal være fornøyd men ikke mer en det. Det som ikke fremkommer av testen er hvor langt det er kjørt før oljeskiftet.
Tror det er viktig å ta denne testen for det den er: morsom
Når jeg byttet olje på min Ducati kom det fossili med pesto ut av tappepluggen, nå skjønner jeg hvorfor.
Tror det er viktig å ta denne testen for det den er: morsom
Når jeg byttet olje på min Ducati kom det fossili med pesto ut av tappepluggen, nå skjønner jeg hvorfor.
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
Slik jeg forsto testen var nettopp disse syklene nye. Dette gjaldt innkjøring, som gjøres på fabrikkolja. Oljen skal da heller ikke være identisk, fordi de forskjellige merkene bruker jo heller ikke nødvendigvis lik olje... Hva merkene legger i innkjøring er jo beskrevet for hvert merke, regner med de ble kjørt like langt før test.FredrikE24 skrev:Vel. For at en slik test skal være til nytte må alle sykler vært eskenye. Olja må ha vært identisk. Allikevel skulle olje i alle blitt analysert i laboratorie. Så skulle hver enkelt sykkel gjennomgått en tur i benk med identiske forhold.
Så skulle olje vært tappet og tatt prøve av(i oljestrømmen ved tapping) og analysert i laboratorium.
Noe annet blir ikke riktig.
Resultatet som er interessant er jo hvorvidt det faktisk er partikler som er skadelige for syklene i olja, og hvor mye det faktisk er i olja.
Poenget med testen blir jo da altså å sjekke renheten på fabrikkeringen av syklene og hvor mye slitasjemateriale som har havnet i oljen pga innkjøring (som er normalt til en viss grad).
Uten at oljen ble vist tappet på alle syklene, så er det heller ikke lett å påstå at det ikke ble gjort korrekt.
Er det stor feilmargin i testen og få testobjekter? Ja, selvfølgelig. Resultatene er likevel litt interessante. Særlig om de kommer innenfor grønn sone for partikler. Totalt sett.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
I følge skjemaet på forrige side... snakker vi om 2.000micro meter eller 2 micro meter når det kommer til Ducati, aprillia?
Håper virkelig ikke der er det første for da snakker vi 2mm...
Håper virkelig ikke der er det første for da snakker vi 2mm...

- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
Glem det. Det er antall partikler regner jeg med og ikke størrelsen på dem :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
Er du sikker på at dette er den beste måten å sammenligne på?FredrikE24 skrev: 15 mar 2021, 18:09 Vel. For at en slik test skal være til nytte må alle sykler vært eskenye. Olja må ha vært identisk. Allikevel skulle olje i alle blitt analysert i laboratorie. Så skulle hver enkelt sykkel gjennomgått en tur i benk med identiske forhold.
Så skulle olje vært tappet og tatt prøve av(i oljestrømmen ved tapping) og analysert i laboratorium.
Noe annet blir ikke riktig.
Man bør vel teste med den oljen som produsent anbefaler til det spesifikke merket siden man må tro at dette er den beste oljen for motoren. Er oljen dårlig, blir dem avslørt, er den ikke det, ja, så kommer dem bedre ut etc.
Tester man med olje som ikke produsent går god får så kan dem bare lene seg tilbake med kommentarer som "oljen som ble brukt i testen er ikke den vi anbefaler" etc.
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
Dette er ikke en vitenskaplig test som sier egentlig ikke noe som helst.
Kan nesten sammenlignes med DNA beviset i Baneheia.
Alt for mange variabler som ikke er kontrollerbare da prøvene er tatt av vilkårlige bruker og så sendt til en person som så har sendt de til analyse.
Hvilke materialer består partiklene av?
Hvordan er innkjøringen forgått?
At dette skal indikere hvilken sykkel som er best er jo bare svada og ett glimrende bevis på at internettet er grobunn for mange grunnløse påstander utført av personer som liker seg i rampelyset.
Hvis dette skulle ha noe som helst å si for kvaliteten på sykkelen burde jo italienske sykler ikke ha rare levetiden før de havarerer, ha ett skyhøyt oljeforbruk og dramatisk tap av effekt.
Kan nesten sammenlignes med DNA beviset i Baneheia.
Alt for mange variabler som ikke er kontrollerbare da prøvene er tatt av vilkårlige bruker og så sendt til en person som så har sendt de til analyse.
Hvilke materialer består partiklene av?
Hvordan er innkjøringen forgått?
At dette skal indikere hvilken sykkel som er best er jo bare svada og ett glimrende bevis på at internettet er grobunn for mange grunnløse påstander utført av personer som liker seg i rampelyset.
Hvis dette skulle ha noe som helst å si for kvaliteten på sykkelen burde jo italienske sykler ikke ha rare levetiden før de havarerer, ha ett skyhøyt oljeforbruk og dramatisk tap av effekt.
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
Tror det er motsatt. De store partiklene blir fanget opp av filteret, og skader dermed ikke motoren. De mindre partiklene går gjennom filteret og sirkulerer hele tiden og kan forårsake slitasje. På den annen side hvis de er virkelig små, dvs. mindre enn tykkelsen på oljefilmen, så gjør det ikke noe at de sirkulerer, siden de er for små til å lage slitasje.SilverSmurfer skrev: 15 mar 2021, 19:19
Det er et spørsmål om hvor mange men også hvilken størrelse og karakter de har. Mange små partikler er egentlig ikke så nøye mens store enkeltpartikler kan gjøre skade på motoren.
Feks hadde ikke de beste merkene en eneste stor partikkel som kunne ha skadet motoren.
Hva de består av har også noe å si. Karbon og silika (kvarts) er ekstremt harde partikler, jern middels harde, mens f.eks. bly, tinn og bronse er relativt myke.
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
Dette er helt korrekt.MGR1 skrev: 16 mar 2021, 07:06Tror det er motsatt. De store partiklene blir fanget opp av filteret, og skader dermed ikke motoren. De mindre partiklene går gjennom filteret og sirkulerer hele tiden og kan forårsake slitasje. På den annen side hvis de er virkelig små, dvs. mindre enn tykkelsen på oljefilmen, så gjør det ikke noe at de sirkulerer, siden de er for små til å lage slitasje.SilverSmurfer skrev: 15 mar 2021, 19:19
Det er et spørsmål om hvor mange men også hvilken størrelse og karakter de har. Mange små partikler er egentlig ikke så nøye mens store enkeltpartikler kan gjøre skade på motoren.
Feks hadde ikke de beste merkene en eneste stor partikkel som kunne ha skadet motoren.
Hva de består av har også noe å si. Karbon og silika (kvarts) er ekstremt harde partikler, jern middels harde, mens f.eks. bly, tinn og bronse er relativt myke.
De fleste oljer utvikler og harpiks når de blir varme og det er ikke bra med tanke på slitasje.
Jobber mye med hydraulikk og vi bruker ofte partikkelteller koblet på utstyret og gir alarm ved høyt innhold av dette.
Vårt utstyr ligger på NAS klasse 7 eller bedre, det vil si lavere tall, ren hydraulikkolje rett fra emballasje ligge på NAS 11-12.
Så ny ren olje er ikke ren på noen måte og måtte filtreres før bruk.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
En annen ting som påvirker er jo også om det er luft eller vannkjølt motor..og driftsforhold -10grader c eller +45grader c og bykjøring eller landeveisrasing..
Dette har en del å si for raskt delene tilpasser seg og hvor mye metall som gnages av...
Husker test av Hondas CBR900Fireblade som ytet mer etter 36000km enn som akkurat innkjørt..
Men på nettet finnes det svaret en vil ha..
Dette har en del å si for raskt delene tilpasser seg og hvor mye metall som gnages av...
Husker test av Hondas CBR900Fireblade som ytet mer etter 36000km enn som akkurat innkjørt..
Men på nettet finnes det svaret en vil ha..

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
Uansett hvor troverdig testen er eller ikke, så synes jeg oversikten under viser såpass store forskjeller at det kan være nok.
BMW og RE skiller seg jo klart ut som den med minst partikler. Så har du noen i midten som ligger sånn noenlunde likt før man kommer til Ducati Aprillia som har over 30 ganger(!!!) flere partikler i oljen. Dette er ikke akkurat små marginer spør du meg?
BMW og RE skiller seg jo klart ut som den med minst partikler. Så har du noen i midten som ligger sånn noenlunde likt før man kommer til Ducati Aprillia som har over 30 ganger(!!!) flere partikler i oljen. Dette er ikke akkurat små marginer spør du meg?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
Nei, det er ikke små marginer.
Men mye av grunnen til at jeg selv har god tro på testen er at alle merker ligger omtrent der jeg ville ha plassert dem selv. Og jeg tror det gjelder for veldig mange andre her på MCsiden også?
For hvis jeg selv skulle ha laget listen så ville den nok ha sett ca slik ut:
* BMW, KTM, Honda, Kawasaki, Yamaha på top 5. Jeg ville kanskje ha trodd at Yamaha lå over Honda og Kawasaki.
* Suzuki, Triumph 6, 7. Suzuki har falt litt bak de andre Japanske, Triump er bra men ikke heeelt på KTM/BMW nivå.
* Harley Davidson, 8. Ikke fantastisk, men ikke så altfor dårlig heller.
* Royal Enfield? Hmm, litt bak Harley Davidson kanskje? 9
* Ducati og Aprilia, mer design og temperament enn kvalitet. 10, 11
Og Kinasykkelen hadde vel rett og slett blitt plassert i Kina. Så langt under de andre at det nesten ikke er noe poeng i å nevne den.
Og da er egentlig den eneste virkelig store overraskelsen Royal Enfield. Som gjør det ufattelig mye bedre enn jeg noen sinne hadde trodd.
Men mye av grunnen til at jeg selv har god tro på testen er at alle merker ligger omtrent der jeg ville ha plassert dem selv. Og jeg tror det gjelder for veldig mange andre her på MCsiden også?
For hvis jeg selv skulle ha laget listen så ville den nok ha sett ca slik ut:
* BMW, KTM, Honda, Kawasaki, Yamaha på top 5. Jeg ville kanskje ha trodd at Yamaha lå over Honda og Kawasaki.
* Suzuki, Triumph 6, 7. Suzuki har falt litt bak de andre Japanske, Triump er bra men ikke heeelt på KTM/BMW nivå.
* Harley Davidson, 8. Ikke fantastisk, men ikke så altfor dårlig heller.
* Royal Enfield? Hmm, litt bak Harley Davidson kanskje? 9
* Ducati og Aprilia, mer design og temperament enn kvalitet. 10, 11
Og Kinasykkelen hadde vel rett og slett blitt plassert i Kina. Så langt under de andre at det nesten ikke er noe poeng i å nevne den.
Og da er egentlig den eneste virkelig store overraskelsen Royal Enfield. Som gjør det ufattelig mye bedre enn jeg noen sinne hadde trodd.
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
Når fordommene bekreftes er det selvsagt bra journalistikk 

-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
Det har ingen ting med saken å gjøre.
Det handler mer prinsipper av typen “Extraordinary claims require extraordinary evidence”. For her var det ikke noen "extraordinary claims" med unntak av Royal Enfield. Men stort sett bekreftelser av det de fleste med litt kjennskap til industrien allerede ville ha antatt.
Det er veldig skjelden du sender analyser til et laboratorie uten å ha en veldig klar ide om hva resultetet kommer til å være når det kommer tilbake.
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
Enfieldfabrikken ser forsåvidt moderne ut, men det slår meg ikke at det er mer sterilt der enn andre steder:
Den testen til F9 er jo basert på en eiers oljeprøve, og er nok noe usikker. For alt vi vet så sendte han inn feil prøve. Eller hadde byttet olje en gang allerede.
Den testen til F9 er jo basert på en eiers oljeprøve, og er nok noe usikker. For alt vi vet så sendte han inn feil prøve. Eller hadde byttet olje en gang allerede.
Re: F9 - Hvilken motorsykkel fabrikant er best?
Noe som forøvrig kan gjelde alle personene.MGR1 skrev: 17 mar 2021, 09:46 Enfieldfabrikken ser forsåvidt moderne ut, men det slår meg ikke at det er mer sterilt der enn andre steder:
Den testen til F9 er jo basert på en eiers oljeprøve, og er nok noe usikker. For alt vi vet så sendte han inn feil prøve.
At noen har oppfatning av dette er som forventet må jo stå for deres regning.
For min del, som har lang erfaring med italienske sykler, kvaliteten på de, har aldri opplevd kort levetid, dårlige motorer osv
Men mulig jeg bare har vært heldig med alle mine Ducatier
